Jump to content

Featured Replies

Zijn niet zelfstellend. Volgens het wrkplaatshandboek moet de klepspeling elke 25000 km gecontroleerd worden. De meeste ST1300's hier hebben de kleppen nog nooit hoeven te stellen.
1x laten stellen bij 100000km was nauwelijks verlopen, daarna nooit meer, als ze tikken staan ze te wijd, als de motor stationair begint te schudden of onregelmatig loopt kunnen ze te strak staan maar controleren kan natuurlijk geen kwaad (<:

Met de handleiding van Andreas ( Pathfinder) ben je al heel ver en goed op weg.

Het werkplaatshandboek is een goede aanvulling.

Je bent er wel even mee bezig Ruud , als je het zou doen en precies te werk gaan is wel nodig.

Doe je dit wel eens meer dan zal het wat vlotter gaan maar ik ben geen geoefende sleutelaar.

Leerrijk en allemaal geweldige techniek maar dat geldt voor alle motoren.

Best jammer dat ze niet hydraulisch zijn voor zo'n kilometer vretende machine.

• Moderators

Het is een héle simpele procedure en het controleren kun je makkelijk zelf hoor:

1e zijkuip er even afhalen (werkt het makkelijkste).

2e kunststof dekseltje van de klepdeksel af halen.

3e bougiekappen verwijderen.

4e klepdeksel verwijderen.

5e op een vel papier even de cilinder nummers zetten met "in" en "uit".

6e met voelermaatjes de klepspelingen opmeten nadat je de nokkenassen in de juiste positie hebt gezet en deze waarden opschrijven bij de juiste cilinder en klep.

7e als deze gevonden waarden binnen de specs vallen de boel weer opbouwen, let er hierbij op dat de rubberflap aan de achterzijde niet klem komt te zitten tussen de cilinderkop en het kleppendeksel!

Als de waarden niet binnen de specs vallen moet je de nokkenassen demonteren de stelplaatjes verwijderen en opmeten en de gevonden waarde bij de betreffende cilinder en klep noteren noteren. Daarna even uitrekenen welk plaatje erin moet. Dit gedeelte zou ik overlaten aan iemand die er verstand van heeft overigens....

Op de mijne staat iets meer dan 100000km en ik heb er nog nooit iets aan hoeven veranderen.

Als je wil weten hoe je het volgens meneer Honda moet doen stuur me dan even een PBtje dan scan ik de juiste pagina's even voor je.

Mijn vorige pan 1x 140.000 km,alles viel binnen de tolerantie bij 300000 nog maals wederom oké toen ben ik er mee op gehouden.mijn huidige pan nog niet gedaan.slechts 127.000 km.

Ik vind de vraag intrigerend... en de antwoorden wel erg summier.

Klepspeling is beslist nodig om de uitzetting van het metaal op te vangen zodat de klep altijd op de klepzitting komt te rusten wanneer deze gesloten is.

Want enkel dan kan de klep zijn warmte kwijt waardoor verbranding van de klep voorkomen kan worden

en enkel door te meten is deze vast te stellen.

Op basis van de fabrieksopgave kun je bepalen of deze binnen de tolerantie valt

Deze klepspeling kan gegenereerd worden

met hydraulische klepstoters ( echter indien er storing optreedt is het kostelijk om op te lossen)

met klepstelboutjes ( bewezen techniek maar vraagt vaker om controle)

of mbv klepstel plaatjes (langere onderhouds interval maar vraagt om meer werk ivn met uitbouw van de nokkenassen.

de hydraulische klepstoter is het meest zuivere maar ook de duurdere oplossing en dat is merkbaar als deze defect raakt (meestal door vervuiling)

BIj een systeem met de stelboutjes is de toegankelijkheid redelijk goed wanneer hier aan gewerkt moet worden maar is het verloop van de speling groter als bijv bij klepstel plaatjes.

Dit houdt dus meer controle in.

Bij een systeem met klepstelplaatjes begint alles met het meten van de aanwezige speling en wordt deze vergeleken met de fabrieks opgave

Enkel als er afwijkingen zijn zullen deze aangepast moeten worden en begint het spel met het uitbouwen van de nokken assen.

Want enkel dan kun je bij de stelplaatjes bij (zitten onder een hoedje)

Vervolgens meet je de dikte van het aanwezig stelplaatje en bereken je welke dikte er nodig is om de juiste speling te verkrijgen

maar er is een catch

Daar waar de fabriek werkt met een interval van 2/100 mm zijn deze in de praktijk niet leverbaar (ook niet voor de dealer) en vandaar dat de interval van 5/100 de enige werkbare situatie is.

Dit zorgt er voor dat je soms net buiten de opgegeven waardes gaat komen maar beter te ruim dan te krap.

(gelukkig hanteert honda zelf ook een tolerantie van 5/100 mm)

Hier zit dan ook de conclusie dat het verloop zeer gering is en dat het vaak bij meten blijft

veel succes met het meten

voor de liefhebber heb ik een hulpje voor het bepalen van de juiste shim toegevoegd als bestand

de taal moet je wel op engels zetten en dan wijs het zich zelf uit

Universal shim calc v1.4.zip

Edited by waffie

Ik heb mijn klepspeling 45 000 km geleden nagekeken en zou het eigenlijk terug een keertje moeten doen.

2 Kleppen , als ik me niet vergis stonden te strak.

De motorfiets had toen 75 600 km gereden.

Soms moet je bijstellen en soms niet.

Nameten kan nooit kwaad , er nooit naar om kijken en denken het zal wel ok zijn is niet ok.

• Moderators

Hydraulische klepstoters worden bij een motorfiets niet toegepast omdat ze niet tegen hoge toerentallen kunnen. Die vind je allen bij laagtoerige motoren, bij motorfietsen bijna uitsluiten bij Harley (de revolution blokken dan).

Bij hogere toerentallen kan de olie namelijk niet op tijd uit de gaatjes......

In het verleden heeft Honda wel hydraulische klepstoters gebruikt oa op hun magna v 45 en V 65 modellen

VT modellen die een toeren bereik hadden tot ca 8500 rpm

Dit beschouw ik voor een v twin niet echt laagtoerig

( met de Honda V 65 magna claimde honda the most powerfull motorbike )

maar ze hadden bij honda ook een 4 cyl (night hawk 700/750) waar ze in zaten, daarnaast zijn er ook moto guzzi modellen met hydraulic valve stems

Ja je komt ze tegen en niet enkel bij laagtoerige motoren

maar zoals ik eerder zei

een duurdere techniek