Jump to content
Het is hier vast wel veel vaker gevraagt maar ik doe het nog een keer ik wil graag de moter olie van de st1100 vervangen maar welke olie kan ik het beste gebruiken en hoe veel heb ik nodig hoe sterk is de pan kan de olie van de action hier in of kan ik beter investeren in juist de hele dure van de auto shop?

Featured Replies

Die van de action kan de pan vast aan maar zou liever voor een middenweg prijs gaan. Gaat voornamelijk om de additieven in de olie en die kosten wel iets. Draait ie er op, ja maar 2 euro extra vindt ie vast lekkerder.

SAE 10W40 is de aanbevolen olie in de Haynes manual

Geen motorolie van de AC-Tion gebruiken. Is niet voor motorfietsen met een natte koppeling gemaakt. Altijd voor de Pan een motorolie gebruiken die geschikt is voor een natte koppeling (zoals de Pan heeft). Hierin zitten speciale dopes die voorkomen dat de koppeling (die bij de Pan in de motorolie draait) gaat slippen. Die dopes zitten niet in motorolie voor automotoren. Als je gewone motorolie voor een auto gebruikt loop je het risico dat de koppeling gaat slippen. Het blok zal er niet kapot van gaan, maar de koppeling vindt het niet lekker. Ik ken mensen die er wel gewone automotorolie in doen en er geen problemen mee ervaren, maar heb ook veel berichten gelezen (niet hier) waarbij de koppeling wel begon te slippen. Dus voor die paar centen verschil zou ik het risico niet willen nemen.

Edited by RRR

Geen motorolie van de AC-Tion gebruiken. Is niet voor motorfietsen met een natte koppeling gemaakt. Altijd voor de Pan een motorolie gebruiken die geschikt is voor een natte koppeling (zoals de Pan heeft). Hierin zitten speciale dopes die voorkomen dat de koppeling (die bij de Pan in de motorolie draait) gaat slippen. Die dopes zitten niet in motorolie voor automotoren. Als je gewone motorolie voor een auto gebruikt loop je het risico dat de koppeling gaat slippen. Het blok zal er niet kapot van gaan, maar de koppeling vindt het niet lekker. Ik ken mensen die er wel gewone automotorolie in doen en er geen problemen mee ervaren, maar heb ook veel berichten gelezen (niet hier) waarbij de koppeling wel begon te slippen. Dus voor die paar centen verschil zou ik het risico niet willen nemen.

Niet dat ik de olie van de Action wel geschikt vind voor de pan (al heb ik 'm jaren gebruikt in andere motoren, maar er is zeker betere olie), maar je hebt het precies verkeerd om. Veel auto olie heeft speciale dopes , genaamd friction modifiers, die er voor zorgen dat een natte koppeling gaat slippen. Motorfietsolie bevat deze niet. De goedkope olie van de action overigens ook niet.

Motorfietsolie bevat inderdaad wel weer diverse andere dopes waardoor deze beter geschikt is voor een motorfiets, o.a. dopes welke voorkomen dat de tandwielen van de versnellingsbak de olie "kapot draait" om het heel simpel te zeggen. De versnellingsbak van een auto heeft niet voor niets ook eigen olie.

Als je het terugrekent naar prijs per kilometer ben je ook amper duurder uit als je goede olie gebruikt.

Onder andere Castrol en Motul hebben erg goede motorfiets oliën, de exacte types weet ik zo niet.

Here we go again,

;)

Beste AJDR

Het is niet de vraag maar de antwoorden die je nog veel meer op ideeën gaat brengen

even over voorgaande 4 reactie's

wordt het putoline, castrol,motul kroon (zo maar 4 voorkeuren)

of 1 van al die andere fabrikaten

En voordat ik de opmerking weer ga krijgen dat ik er beter van wordt.....

ik verkoop inderdaad alles wat motorfiets gerelateerd is, maar wel naar waar iemand om vraagt want ik verkoop vooral emotie, een droom , een passie , een gevoel.....

we spreken hier over een smeermiddel voor je motorfiets dus kies je een olie geschikt voor de motorfiets ( de action valt al af)

we zoeken een specifieke dikte en deze staat aangegeven in het boekje van de fabrikant en we spreken over een bepaalde kwaliteit

volgens API of MA norm

en dat staat ook in het boekje.

en dan komt ook de lijst naar voren van huismerken zoals bijv louis, RAD, moto daffy, etc

zij verkopen olie onder eigen naam... ruim voldoende van kwaliteit tegen een scherpe prijs.

maar soms zegt je gevoel dat een A merk het vast beter doet door de naamsbekendheid bij grootheden uit de sport of door de gedachte dat iets wat duurder is ook goed zal zijn.

Ons belangrijkste doel is dat de motor niet vast loopt door gebrek aan smering en we niet te vaak moeten bijvullen omdat dit evident is aan de gedachte van olieverbruik en dus slijtage

en dat vinden velen een lelijk woord..

uiteindelijk moet je toch zelf een keus maken

ik breng de vraag echter terug naar de basis overweging

wat mag erin (is bekent oa door het instructie boekje) en wat mag het kosten

( ja, ik heb ook smeermiddelen waarvoor ruim € 40,- /liter betaalt wordt en smeermiddelen waarvoor € 9,- betaald word en op verzoek ook voordeligere producten geleverd kunnen worden(enkel in bulk)

welke is beter........ ik zou het werkelijk niet met zekerheid kunnen zeggen omdat ik niet in de gelegenheid voor een vergelijkend onderzoek over een langere tijd en onder vooraf vastgestelde rijomstandigheden

Edited by waffie

• Author

Iedereen heel erg bedankt voor de informatie ik ben weer een stuk wijzer geworden uiteraard snapte ik ook wel dat goedkope olie van de action van een stuk mindere kwaliteit moet zijn dan de grote bekendere merken maar vooral het stuk over de natte koppeling had ik zelf niet aan gedacht

Nog even een vraagje tot slot hoeveel olie gaat er ongeveer in de pan

Gewoon naar een motorzaak gaan, 10W40 uit het rek sleuren en afrekenen. Merk onbelangrijk! Hoef je er verder niet over druk te maken.

Zorg dat je je olie ieder jaar ververst, is het belangrijkste.

Ikzelf ga naar van Meel Motoren in het Brabantse Made, een Yamaha dealer. Pak daar een fles Vroooom uit het rek (B-merk van Yamalube). Nog nooit problemen gehad met mijn 1300.

Edited by Biker T