Jump to content

het valt mij op dat ik tegenwoordig meer en meer een vreemde trilling ervaar, voelbaar vanaf de voetsteunen. het is het zelfde gevoel als je met een schroevendraaier een kapotte lager wil lokaliseren op een lagerhuis.

deze trilling komt voor bij het nemen van bochten, bij rechtdoor rijden is deze niet voelbaar.

zelf vermoed ik dat de achterwiel lagers aan het verslijten zijn maar dit kunnen natuurlijk ook de voorwiellagers zijn.

is er iemand bekent met dit vreemde fenomeen of weet iemand wat het werkelijk zou kunnen zijn?

Featured Replies

• Author
Update, balhoofdlagers zijn nog goed maar als ik het achterwiel ronddraai lijkt het of ik lichtjes een knarsend geluid hoor. Volgens mij zijn het de wiellagers. klopt het dat er 4 inzitten, 2 in het wiel ( 6204 RS en 3204 RS) en 2 in de aandrijfkrans (6905 RS)

je zult het wiel moeten demonteren om zeker te weten.

misschien de wiellagers, misschien de lagers van de cardan of iets anders

Maar als geluiden als zijnde knarsend over komen zou ik me toch zorgen maken en er niet meer mee verder te rijdens alvorens diagnose te stellen.

het lager is opgebouwd met een binnenring, buiten ring en een kooi met kogels

slijtage begint met speling tussen de binnen en buiten ring.

daarna komen ook de kogels los te liggen in de kooi

daarna komt de binnen ring los

en dan komen de kogels totaal vrij en wordt vaak de tussen bus en de lagerzitting vernield

en dat gaat knarsend te werk........

totaal kapot gedraaide lagers vernielen de zaak heftig

• Author

Vandaag de wiellagers vernieuwd was wel even slikken, 4 nieuwe lagers 2 O ringen en een stof kering € 123,00.

De oude lagers waren volgens mij nog de eerste en van de 4 lagers waren er 3 nog goed en 1 discutabel. als het goed is zouden ze weer 100K mee moeten kunnen. Ik denk dat ik deze winter preventief de voorwiellagers ook maar ga vernieuwen.

Hierna een rondje gereden en ik moet zeggen de trilling is weg, allen bedankt voor het meedenken.

• Author
ik ben een kleine 3 uur bezig geweest met het demonteren vervangen lagers en het wiel weer monteren. ik het een M12 keilbout gebruikt om het eerste lager uit het wiel te halen, het meeste werk was om de keilbout te gaan kopen bij de DHZ winkel op het dorp :)