1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zelfbouw navigatiesteun ST1300 versie 2.0

Discussie in 'Documentatie' gestart door Ome Noot, 16 jun 2015.

1. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Hallo Allemaal,

Na vier jaar trouwe dienst heeft dan uiteindelijk mijn TomTom mount de geest gegeven.
    Afgebroken van de navigatiesteun, over en uit, kaput

Gaan denken hoe het gekomen zou zijn.
    Daar was ik snel achter.
    Door de hoeveelheid aan ramballen en tussenstukken tussen steun en TomTom traden er toch naar mijn idee teveel trillingen op waardoor de mount uiteindelijk de pijp aan maarten heeft gegeven.
    Dus tijd voor een verbeterde versie.
    De Ome Noot Navigatie Steun 2.0 zeg maar ( ONNS)

Wat hebben we nodig:
    Plaatje RVS van 120 x 210 x 2,5 mm
    Boortje 6 en 8 en natuurlijk een verzinkboor om het geheel netjes af te werken.
    2 Doorvoerrubbertjes met een gat van 6mm
    2 RVS inbusboutjes m6 x 25 mm
    2 ringetjs m6 en 2 ringtjes m8
    2 U-clips 6mm.

De plaatsing.
    - Verwijder voor de ruimte even je ruit... kan ie ook niet beschadigen.
    - Verwijder de twee popperclips boven je tellerset.
    - Verwijder de 4 kleine kruiskop parkertjes links en rechts van je tellerset.

Als je nu je tellerset iets naar je stuur toe trekt, zie je twee lippen tevoorschijn komen waar eerst je popper clips in zaten. Over deze twee lippen plaats je nu de u-clips ( mogelijk moet je er een klein randje vanaf slijpen om ze precies passend te maken.

Maak nu precies in het midden van de bovenste plaat een kleine inkeping van 5 of 6 mm voor de doorvoer van je stroomvoorziening. En uiteraard wordt deze bekabeling netjes weggewerkt, maar dat hoef ik toch niet op te schrijven he.. hoop ik.

Nu kan het spul weer dichtgeschroefd worden. Dus kabel ertussen, parkertjes weer ingedraaid. En die twee popperclips berg je netjes op.

Nou er vanuit gaand dat de steun al is aangepast aan de ronding van het kuipdeel, want anders komen de gaten niet mooi uit, kunnen we overgaan tot plaatsen.

Succes ermee.. en als er vragen zijn weten jullie me te vinden. Navigatiesteun ST 1300.JPG

• Leuk Leuk x 2
  2. jac

jac 2e Versnelling

Thanks Ome Noot!

3. Noord26

Noord26 3e Versnelling

Voor degenen die geen gaatjes kunnen boren, RVS beschikbaar hebben, oid: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. ;)

4. jac

jac 2e Versnelling

http://www.GPS.nl/motormontage/vlhonda_files/vlb_thumbnails1/st1300_02.jpg http://www.GPS.nl/motormontage/vlhonda_files/vlb_thumbnails1/st1300_03.jpg image gallery templatesby VisualLightBox.com v5.7

Deze houder wordt op de kuip bevestigd, de houder wordt geleverd met nieuwe schroeven en verstevigingsblokjes. In de houder zit een RAM-mount bol.

Prijs:€ 120,-

Meerprijs bij een motorkit:
    € 110,-
    (ipv RAM-mount)
    http://www.GPS.nl/motormontage/winkelwagentje.jpg

20 euri materiaal hoog uit! bespaar je toch ff 100 euri en dat zij heel wat kratjes

5. Noord26

Noord26 3e Versnelling

)
    Aan materiaalkosten msschien wel 'maar' €20,-

Een normaal tarief voor een laser-machine waar ik dagelijks mee werk is €150,- excl BTW per uur. Om rendabel te zijn. Aanschafkosten apparaat ligt rond de 2 miljoen. Verbruik aan stroom, snijgas, klein materiaal, manuren, onderhoud (vorige week nog even nieuwe spiegels in laten zetten van €9.400,- per set- die we op jaarbasis 2 sets verslijten), etc, etc..

Om alles een beetje in perspectief te zetten. Wink:

Materiaal zijn meestal niet de kosten om iets te maken. En rendabel voor maar een paar stuks digitaal op te zetten (tekenen, programma maken voor de machine is het ook niet; alleen bij wat grotere aantallen Denk aan minimaal 20 stuks. Maar er kan zeker wel op bespaard worden via via..

• Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 16 jun 2015
  6. jac

jac 2e Versnelling

Snap hem Noord en helemaal mee eens, machines en mensen moeten ook betaald worden!
    Misschien een groeps aankoop?? Ome Noot heeft al een mooie tekening gemaakt.

7. Noord26

Noord26 3e Versnelling

Dat is een vlugge opzet van Ome Noot specifiek op 1 merk/type. Misschien verstandiger om dan voor de meest gebruikte systemen alvast de gaatjes er in te laseren zodat er helemaal niet meer geboord hoeft te gaan worden.

En omzetten kan ik ook wel regelen.

Groepsaankoop is geen probleem. Moet ik wel weten hoeveel er ongeveer gemaakt moeten worden. De prijs voor 1 stuk is gigantisch, terwijl die voor 20+ juist mee zal gaan vallen. Dit ivm voorbereidings- en opstartkosten. Start maar een animo-check zou ik denken.

8. jac

jac 2e Versnelling

Lijkt me goed Noord! Ff Ome Noot vragen , stuur hem vanavond wel een pm. Is voor de 1300, misschien een kant en klaar setje met rambal en schroeven. Heb zelf geen ervaring met het opzetten van een groeps aankoop maar lijkt me wel een interessante! Ik hou je op de hoogte.:vroem:

9. Noord26

Noord26 3e Versnelling

Rambal kan ik je niet aan helpen. Die worden niet gemaakt van RVS. ;)

10. Ome Noot

Ik heb de 2.0 steun specifiek gemaakt voor de 1300.
    Met als achterliggende gedachte dat die rambal dan niet meer nodig is.
    Hoe meer dingetjes je erop gaat knutselen dus rambal, tussenstukkie, weer een rambal en dan de dock van je navigatie.. het wordt er allemaal niet steviger op.
    Ik heb mijn TomTom direct op de steun gemonteerd staan / zitten.

• Leuk Leuk x 3
  11. jac

jac 2e Versnelling

Jeetje Noot wat ben jij snel! Heb net pb gestuurd naar je...

12. jac

jac 2e Versnelling

Hallo Noord,
    Ik ga morgen weer twee weken weg voor mijn werk. Persoonlijk kan ik heel goed uit de voeten met de tekening en beschrijving van Ome Noot en heb helaas de tijd niet om een groepsaankoop op te zetten en in goede banen te leiden maar als iemand anders (met meer ervaring groepsaankoop ) zich geroepen voelt be my gast! In ieder geval top dat je die dingen wil maken bij genoeg animo .:bravo:

13. knarf

knarf 2e Versnelling

Ik heb een variatie op het ontwerp van Ome Noot gemaakt. Hierbij gebruik gemaakt van de ramsteun die bij de Zūmo wordt geleverd. In plaats van plaatmoeren/U clips heb ik blokjes van kunststof gemaakt, hier draad in getapt, deze passen in de steuntjes van de popperclips

gr

Frank 20150812_160913.jpg

• Leuk Leuk x 3
  14. Ome Noot

Zier er keurig uit Frank.. Mijn complimenten

15. Noord26

Noord26 3e Versnelling

Inmiddels 2 maanden verder en niets meer vernomen. Ga er nu vanuit dat er geen geïnteresseerden meer zijn.

16. jac

jac 2e Versnelling

Nee Noord ,tis niet anders. Wel bedankt voor je flexibiliteit in deze!

• Leuk Leuk x 1
  17. Klaas van der Heide

Klaas van der Heide Beginnend Bestuurder

Handig die uitslag. Kan ik goed gebruiken om zo'n steun te laten maken. Bedankt

Klaas

18. Tommie

Tommie Kilometervreter

Volgens mij heeft @marc Pan ze ook zo gemaakt en voor een zacht prijsje in de verkoop.

• Leuk Leuk x 3
  19. Henri Quaedvlieg

Henri Quaedvlieg 5e Versnelling

Heb vanmiddag die navigatie steun 2.0 nagemaakt van een plaatje RVS,nu mijn vraag aan omenoot waar heb je die u clips gekocht bij een motorzaak of ergens op het Internet?

Groet Henri.

20. Ad2002pan

Ad2002pan Kilometervreter

Hornbach heeft ook clips
    Lekker goedkoop
    Ad

• Leuk Leuk x 1
  21. Henri Quaedvlieg

Heb er twee gehaald bij tec motoren in zuidland. ;)

22. Ome Noot

Had je best effe hier lang kunnen komen... had je een bakkie pleur van me gehad..

• Leuk Leuk x 1
  23. Henri Quaedvlieg

Jij woont toch niet in zuidland? Steun zit er op en aangesloten.

24. Henri Quaedvlieg

• Leuk Leuk x 1
  25. Marcel W.

Marcel W. Mega Mijlenmaker

Ziet er netjes uit Henri :bravo:

Ik zit te denken om het model iets aan te passen, waardoor de display meer naar achter (voorkant motor) komt te zitten.
    Mijn vraag is daarom hoeveel ruimte er nog is tussen de achterkant van de display aan de bovenszijde met de ruit in de onderste stand?

Momenteel heb ik een migsel steun, maar vind dat de afstand oog-display te veel verscheeld van de afstand tellers van het dashboard-oog.

• Leuk Leuk x 1
  26. Ome Noot

Marcel,
    Ik heb hier nog plaatjes liggen hoor...
    2,5 mm dik.. Kun je lekker aan de hand van mijn malletje lekker rommelen.
    Trek je waffel maar open.
    De ruimte die ik heb tussen TomTom en de ruit in de laagste stand is zo'n 3 centimeter.
    Dus een kwestie van gaatjes aanpassen en gaan.

Enne Henri..
    Zuidland, Effe door Spijkenisse, Bij de molen rechtsaf richting Hoogvliet,
    Grote kruising richting Hoogvliet, De Aveling over.
    Bij de Mac rechtsaf de snelweg op richting ring Noord.
    Door de Benelux, rechts aanhouden afslag Roterdam Noord en dan ben je er bijna.
    Ik denk 20 minuten.

• Leuk Leuk x 2
  27. Marcel W.

Marcel W. Mega Mijlenmaker

@Ome Noot, verder via pb maar alvast bedanktGood

28. Henri Quaedvlieg

Ome noot komt goed, We maken wel eens een afspraak kunnen we even Life praten over hoe ik bepaalde onderhoud klusjes zelf kan doen aan mijn Pan met name hoe ik kan leren om te synchroniseren van de injectie.
    Ik pb daar nog over als je dat goed vind :)

Marcel W bij mij raakt die net de ruit aan in onderste positie dus ik zelf vind dat geen probleem daar ik toch nooit met de ruit in de laagste stand rij.
    Maar goed wel iets om in de gaten te houden als je er een zelf maakt.

Laatst bewerkt: 29 mrt 2016
  29. Ome Noot

Henri.
    Tunen wil ik je best leren hoor.

• Leuk Leuk x 1
  30. Henri Quaedvlieg

Dank je ik meld me nog Good

Deel Deze Pagina