zekering springt

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Jantje

Motorrijles
17 sep 2016
8
2
3
59
Willebroek / Antw.
Type motor
ST1300
Hallo vrienden , ik heb een klein probleempje ik heb hier een Pan 1300 van 2002 en er is ( wel gekomen samen met een harde schok van het slecht wegdek )een zekering gesprongen resultaat motor slaagt af . De zekering terug vervangen motor start terug enkele minuten en weer springt de zekering , tot driemaal toe . Motor naar de garage getakeld , daar vervangen ze de zekering , motor blijft draaien ??? Deze doet het nog steeds , maar er moet toch iets zijn een zekering springt toch niet zomaar . Het gaat hier over een zekering van 20 amp . met de benaming FI,Coil pump .Waar kan ik gaan zoeken om dit probleem op te lossen ? Ik vermoed dat deze met de tijd terug de geest gaat geven .

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.142
286
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Da's een lastige, ik vermoed dat er in de kabelboom een beschadiging zit als ik je verhaal zo hoor. Dan zou je hem zijn jas moeten uittrekken en heel de kabelboom nalopen of je een beschadigde plek ziet.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.142
286
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Trouwens, zijn het geen Mexicaanse zekeringen? Mexicaanse bonen springen immers ook [emoji6]

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.015
186
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Een zekering is enkel bedoelt om de bedrading te beschermen en gaat stuk als er meer stroom (lees belasting) doorheen gaat als waar de zekering voor genaakt is,
en ja zekeringen kunnen ook stuk gaan door trillingen met als gevolg breuk.
waarom jouw zekering stuk is gegaan is zo niet te zeggen maar of je hebt de verkeerder waarde gebruikt of er is weerstand(slechte verbinding/oxidatie) in je aansluiting en of stroom verbruiker
Uit mijn hoofd is geel de kleur van 20 amp

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.038
122
83
overveen
Type motor
ST1300
kijk eens naar de bedrading van je noodstopknop of eigenlijk in de knop.

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.142
286
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Die legt hem naar massa Fred, daar knalt je zekering niet van.

Jantje

Motorrijles
17 sep 2016
8
2
3
59
Willebroek / Antw.
Type motor
ST1300
Dat ziet er een hele klus uit Luc , maar het beste waar we kunnen mee beginnen is de kabelboom al eens volledig nakijken tegen doorschuring . Mogelijk is die lichtjes verplaatst tijdens de 200 km transport en dat daarom de zekering nu niet meer stuk ( springt ) gaat , maar dat komt dan zeker wel terug . Inderdaad Waffie het zijn gele zekeringen en aangezien de motor van 2002 is , is de kans groot dat er oxidatie ergens aan een aansluiting is gevormd . Alvast bedankt om mee te denken en ja het lijken wel Mexicaanse zekering zoals de één achter de andere kapot ( springt ) gaat
Groeten Jantje

Nero

3e Versnelling
14 nov 2012
170
45
28
Veel voorkomend bij de 2002 is een kabelbeschadiging bij het balhoofd links. Heb daar indertijd ook storingen gehad.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.544
220
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Yep, er zijn wat standaardplekken waar chafing of kabelbreuk voorkomt. Je hoef dus niet meteen de hele boom af te gaan. Daarnaast is de rottigheid dat je vaak niet aan de buitenkant kunt zien dat er iets stuk is; daarvoor moet je ader voor ader doormeten. Best een klus!

Klapt de smeltveiligheid dan is er sluiting naar aarde - dat is soms wél te zien.

Jantje

Motorrijles
17 sep 2016
8
2
3
59
Willebroek / Antw.
Type motor
ST1300
We zullen best al eens beginnen met hem stationair te laten draaien en daar waar we aan de kabelboom kunnen er een beetje mee wrikken tot hij eventueel afslaat , dan weet ik al ong. waar het probleem zit .
groeten Jantje

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.142
286
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Dat is al geen slecht idee!

webster

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.697
229
882
40
Papendrecht
www.st1100-1300.eu
Type motor
Anders
Hebben we in de eifel gehad
Kabelboom links en rechts achterzijde blok

Tussen blok en frame zat een door geschuurde draad die maakte sluiting en veroorzaakt dat die zekering eruit gaat

Ga daar maar eerst zoeken

Jantje

Motorrijles
17 sep 2016
8
2
3
59
Willebroek / Antw.
Type motor
ST1300
Eindelijk aan begonnen ( tijdgebrek ) , tot nu toe is de motor niet meer afgeslagen . Al twee dagen alle kabels overlopen , aan gewrongen en geduwd , maar motor blijft draaien . Niks te zien van kortsluiting , ge moet van een kortsluiting toch aan het frame een licht brandplekje zien hoe klein ook , zelf niet met een loep .Ik denk dat ik den boel maar terug ineen steek en hoop dat het niet meer voorvalt .Zal van de zomer een spannende reis narr Hongarije worden , maar we zien wel . Ieder alvast bedankt om mee te denken en nog veel motorplezier .
Groeten Jantje

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.451
377
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Jantje , Hongarije is nog ver af en hopelijk heb je " geluk " dat de zekering er nog eens uitgaat alvorens je vertrekt.
Beter nu dan in Hongarije .
Zoals de anderen schrijven , er moet ergens iets zijn.
Persoonlijk zou ik nog eens grondig alles nakijken en zeker daar aan het balhoofd en wat Rex adviseert.
Succes , als je iets vindt post het dan even zodat we er allemaal iets van kunnen opsteken.

Jantje

Motorrijles
17 sep 2016
8
2
3
59
Willebroek / Antw.
Type motor
ST1300
Zal ik zeker doen , ook is het misschien wat laattijdig , maar ik hou jullie wel op de hoogte .
Gr Jantje
:Wavingyellow: