Wilbers, Hagon of YSS

Guust

1e Versnelling
21 jul 2018
24
24
3
53
Apeldoorn
Type motor
Anders
Iemand ervaring met vering van Wilbers, Hagon of Yss?
Ben een beetje aan het rond kijken voor vervangende vering voor de oude originele Honda vering.
Yss kan voor een redelijke prijs een vervangende schokdemper leveren, maar met wat voor een kwealiteit?
Hagon heeft wel een goede reputatie en is ook niet zo duur. Heeft iemand deze onder zijn motor?
Wilbers is wat duurder, maar heeft 2 verschillende type's in zijn asortiment. De ecoline 540 en de wat duurdere adjustline 640. Wat is het verschil?
Ik rij altijd alleen op de motor, met de vakantie gaat een lichte kampeeruitrusting achterop. Dus ik hoef eigenlijk geen schokdemper met zo'n losse pre-load knop.
Alle adviesen zijn welkom.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.752
2.140
413
62
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Guust, bijna iedereen hier heeft Hyperpro veren onder zijn Pan, alleen voor de voorveren maakt het niet uit of je Wilbers of Hyperpro neemt want die komen uit dezelfde fabriek.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.308
1.300
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Ik heb al jaren tot volle tevredenheid HyperPro vering onder mijn fiets.
Ik ben overigens lang niet de enige op dit forum. Het is superspul!!
Via een mede forumlid aan laten schaffen en door hem er vakkundig onder laten zetten!
Stuur me even een PB als je er meer over wilt weten...

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.681
2.187
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
ikdenk dat hij de complete achterveer bedoeld en dan kan ik zeggen dat de hagon erg goed is goed veergedrag en goed contactgevoel

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.752
2.140
413
62
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Die heb ik compleet van Hyperpro, kost wat maar dan heb je ook wat. Met hydraulische afstelling met knop onder het zadel zoals origineel.
Heb op het zijspan Hagon zitten, niet slecht maar zit niet in dezelfde categorie als Hyperpro.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.240
1.138
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ja , ja en ja (alle merken die je noemt)

over vering kun je uren kletsen en dan nog zul je zelf een keus moeten maken

om de kwaliteit zou ik me geen zorgen maken.
het is eerder de vraag wat wil je er aan uit geven

ik heb ruime kennis en kan je prima van advies voorzien maar dan moet je me meer vertellen wat je feitelijk zoekt,

en de yss kun je ook zo duur krijgen als je wilt
(hand build in schijndel)
maar uit deze 3 genoemde, misschien dat ik dan toch geneigd ben om te kiezen voor de wilbers (iets meer comfort)
echter verkrijgbaarheid en service vind ik zeker zo belangrijk

maar er zijn meer fabrikanten met hoogwaardige kwaliteit
oa bitubo, wp,ohlins, en meer
mocht ik zelf mogen kiezen

cartridges in de voorvork en een nieuwe achterdemper volledig instelbaar met pre load ajuster
en je hebt echt een nieuwe motorfiets mbt tot weg gedrag mits goed afgesteld
ps, je weet pas wat je mist als je het hebt

• Mee eens
Reactions: Jan KoekePan

Twointje Pan

4e Versnelling
14 nov 2012
212
175
43
57
Deinze
Type motor
ST1300
Ik heb ook sinds vorig jaar een complete Hyperpro vering zitten , het is gelijk Luc zegt het kost wat zeker als je ook een nieuwe achterschokdemper neemt met pre-load knop. Als dit dan ook nog een professioneel geplaatst word en afgesteld op jou wensen heb je gelijk een nieuwe motor , je herkend je Pan niet terug.

Ik ben eer zeer blij mee al heeft me dit veel geld gekost.

Twointje Pan

20190501_083748.jpg20190501_083739.jpg

Guust

1e Versnelling
21 jul 2018
24
24
3
53
Apeldoorn
Type motor
Anders
Beste forumleden bedankt voor de reakties.
Mijn voorkeur gaat uit naar een comfortabele motor. Van Hyperpro heb ik begrepen dat ze de motor redelijk hard maken.
Wilbers is wat comfortabeler en ik lees op de duitse ST forum veel positieve reakties.
En er zijn nog meer merken die goed aangescheven staan. Maar niet onbelangrijk is het prijskaartje wat er aanhangt, mijn motor is nu 13 jaar oud en om daar €1000 plus voor nieuwe vering in te steken is misschien niet zo verstandig.
YSS lees ik ook veel goeds over en zijn vriendlijk geprijst, ik denk dat ik mij daar eens in ga verdiepen.

• Leuk
Reactions: Tiesemans

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
622
468
63
69
Type motor
ST1100
Guust: Als je naar WERKENDAM gaat waar de fabriek staat van HYPERPRO, kunnen ze je schokbreker helemaal naar jouw wensen afstellen .
In dien nodig halen ze de schokbreker uit elkaar voor een vering die beter bij jou past.

• Leuk
Reactions: Twointje Pan

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.722
2.236
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
@Guust neem eens contact op met Paul van Hyperpro in Werkendam.

Kan geen kwaad toch, hier in ieder geval een heel tevreden Hyperpro rijder.

magnamaniac

4e Versnelling
12 mei 2019
233
187
43
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
Ik heb er bij mij een YSS onder laten zetten. Zoals je zelf al zegt, het prijskaartje telt ook mee voor een "wat oudere motor" vind ik. Zoals waffie al zegt zijn ze alledrie goed en zeker een sprong vooruit op de originele vering.
Zelf had ik last van doorslaan van de originele vering bij rijden met passagier en volle bepakking.
Ik had goede ervaring met een YSS bij m'n vorige motor, een Diversion 900 en zo ook weer voor dit merk gekozen (ook met ook op de portemonnee), gekocht bij motorbazaar.nl, waar ik het meeste van dat soort spullen koop.
Ik heb met de Pan nog te weinig kilometers gereden om echt een goed oordeel te vellen (ben nog een beetje aan het spelen/uitproberen met de afstelling), maar tot nu toe iig een sprong vooruit op origineel.
Noud helpt je prima en heeft ook nauw contact met de makers in Schijndel. Ook een YSS is op je eigen wensen samen te stellen dmv verschillende veerstijfheden (3 geloof ik), instelbare uitgaande demping, etc.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

W. Boom

3e Versnelling
23 mei 2018
128
96
28
40
Rotterdam
Type motor
ST1100
Ik heb ook een YSS demper met veer achter onder m'n ST1100. (Via Noud's motorbazaar voor iets van € 320,00.) Top ding, veervoorspanning, demping en lengte instelbaar. Als je aangeeft hoe je de fiets gebruikt wordt hij (ongeveer) goed afgesteld aangeleverd. Monteren is niet zo moeilijk.

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
766
456
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ik heb de Wilbers ecoline 540 640 Road Blackline achterop laten installeren en voorop progressieve vork veren uitgekozen door de jongens van HK in Tiel.
De eerste offerte was incl. de Ecoline 540. Uiteindelijke keuze die ik maakte was voor de 640 - excuus.
Het enige dat ik wil toevoegen en waar ik wel duidelijk weet van heb is dat het een wereld van verschil is gebleken!
Man man wat ben ik blij mij de huidige setup.
Zoveel meer rijplezier door betere demping/wegligging.
Mij is de investering het meer dan waard.
Getuige het grote verschil tussen voor en na blijkt de fiets er na 20 jaar ook echt aan toe te zijn geweest.

Laatst bewerkt:

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
603
500
93
55
Waspik
Type motor
ST1300
En met die laatste zin sla je de spijker mee op z'n kop, @Tiesemans. Of je na 20 jaar nou een Wilbers, Hagon, YSS, Hyperpro, Ohlins, WP, HK, KYB of weet ik veel eronder hangt, maakt niet veel uit. Je vervangt een versleten schokdemper en dát voel je.
Bij de weg... ik heb zo'n 4 jaar geleden rondom een setje Hyperpro's geplaatst. Inderdaad: een wereld van verschil!

Zwoeger

Beginnend Bestuurder
24 feb 2018
18
5
3
49
Zaandam
Type motor
ST1300
Hyperpro in Alphen aan de Rijn.
Kan ook bij Bas. Hier krijg je geen spijt van.