"Goed" ... vanmiddag het laatste beetje olie uit de Castrol literfles erin gegooid.
Begin September de fles aangekocht omdat het oliepeil dicht bij het onderste streepje kwam.
Stond vervolgens na bijvullen mooi tegen het bovenste streepje aan.
Vandaag geïnspecteerd > weer bijna een cm gedaald.
Kortom de mijne lust wel een slokkie.
Bijna 8000 km gereden dit jaar en gok op 10.000 voor het einde van het jaar. (Mits het weer meezit).
De olie (althans achter glas) ziet er bijna zwart uit .. Gok erop dat er best wat rotzooi in zit inmiddels?
Hoe dan ook komende maanden gaat er verse olie in.
Lezen lezen lezen.
Veel geleerd of nou ja meningen tot mij genomen.
Ik betrap mezelf erop dat ik naast de lange rit (100+ km aan een stuk zonder stop) vaak "korte" ritjes maak
--- bijv 30 á 50km heen rit ---visite-- en dan 30 á 50km terug en dat soms 3 a 4 keer per week.
Eigenlijk dus het belangrijkste puntje voor mij.
Ik ben nu al een paar uur aan het lezen over motorolie en dit threadje is denk ik wel de plek om deze vraag te stellen.
Mijn conclusie tot zoverre .. Semi synthetisch prima en zeker voor oude beestjes als de Pan het standaard aanbevolen recept.
Betaalbaar en werkt naar behoren.
Merken > Motul, Kroon, Castrol, Shell, Putoline, Valvoline, Motorex etc.
Full synthetisch vooral duur(der) maar "betere" smeereigenschappen door toevoegingen en ook langer "houdbaar".
Maar nergens (bij geen van de merken) haal ik er als leek uit welke Semi/vol syn olie nou vooral voor een ST1100 zoals de mijne (die nauwelijks de kans krijgt om echt goed warm te worden) het beste aansluit.
Ik kan voor een godsvermogen Motul 7100, Kroon EXPULSA RR, Castrol GS of Putoline N-Tech Pro R+ kopen maar ik lees toch her en der dat ook deze kroonprinsjes van het verdienmodel toch ondanks de dunnere samenstelling moeite hebben om bij met name
korte afstanden voldoende goed te werken.
Specifiek dus de vraag is er een (Semi) synthetische motorolie die met name voor een tour buffel als de Pan geschikt is wanneer de Pan eigenlijk maar weinig aan echt touren toekomt en vaker voor korte ritjes machine wordt gebruikt?!
Edit:
*
wist ik niet*