Welke soort olie heeft de voorkeur?

fanman

3e Versnelling
Ik wil binnenkort zowel de cardan- en motorolie gaan vervangen van mijn 2002 ST1300, echter weet ik niet welke soort olie ik het beste gebruiken van als motorolie.
In mijn scheepsdiesel gebruik ik uitsluitend mineraal olie, gezien de leeftijd van de motor, maar wat kan ik het beste in de Pan gooien?
Mineraal, Semi-synthetisch of vol Synthetisch?

H

Honda

Guest
Ik hoor goede ervaringen met Half synth. olie 10W 40 voor de st.1100 en 1300 waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Castrol olie.En natuurlijk letten op de specificaties:API-specificaties,ACEA-specificaties,OEM-specificaties en JASO Japanese Automobile Standards Organization.
Zelf gebruik ik Castrol 10-w-40 en voor het cardan zie afbeelding.

fanman

3e Versnelling
Dus Semi-synthetisch voor het blok, en vol mineraal voor de cardan. Zelf bedacht, of staat het ergens gespecificeerd?

fanman

3e Versnelling
Voor de duidelijkheid, ik ben niet op zoek welk merk iemand zijn voorkeur is, maar of er ergens gedefinieerd staat wat ik het beste kan gebruiken:
  • Mineraal
  • Semi-synthetisch
  • Synthetisch
Tevens de motivatie daarachter. Overal waar ik dit vraag krijg ik merkvoorkeuren te horen (ook van garages) maar nimmer het type olie.
Zou toch ergens bekend moeten zijn?

panman1100

VIP
Medewerker
Kijk eens in het Service manuel van de st1300

Hier staat vermeld welke olie er geadviseerd word.

olie st1300 001.jpg

Laatst bewerkt:

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
Wedden dat er voor motorolie half synthetisch staat? Maar je mag ook voor volsynthetisch kiezen.

Kwaliteit minimaal JASO MA SAE 10W30

GrisPan

5e Versnelling
Even googlen op diverse termen levert het volgende op:

zie o.a.
https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
http://www.whitedogbikes.com/whited...torbike-oil-what-does-jaso-and-jaso-ma2-mean/

Ik lees in de Honda manual dat er 10W40 in moet.

SAE aanduidingen zeggen alleen iets over de viscositeit (de mate van vloeibaarheid) van de olie, ze geven geen enkele indicatie van de kwaliteit van de olie als smeermiddel! De kwaliteit als smeermiddel wordt aangegeven met bijvoorbeeld de ACEA en API classificaties voor motorolie.

JASO MA – This was the standard for single unit engines where the wet clutch, gearbox and engine used the same oil. JASO-MA oils don’t contain friction modifiers.
JASO-MA2 – This specification was introduced in 2006 for modern motorcycle engines. As well as being a higher standard of oil the JASO-MA2 approval means the oil is suitable for use in bikes with catalytic converts in the exhaust system.

gr
Hans

waffie

Kilometervreter
je kunt het op verschillende manieren interpreteren,

Of iets mineraal, half synt en of ful synth moet zijn is overigens nergens door Honda echt aan gegeven,

Men stelt enkel dat de olie minimaal een se, sf of hoger van kwaliteit moet zijn volgens api norm, maar tegenwoordig wordt ook een MA norm genoemd.

Maar dat is ook omstreden omdat ze door de japanse industrie is ingesteld omdat reeds gebruikte normen zoals API ACEA, MIL, en dan nog merk afhankelijke normen zoals oa VW 502 onvoldoende toepasbaar waren volgens japanse fabrikanten.

Terwijl er ook voldoende Europese merken zijn die motorfietsen maken.

Denk aan moto guzzi, bmw, triumph, aprillia, etc
wat in de praktijk gewoon betekend dat het voorschrift van de fabrikant leading is.

De juiste dikte staat in een tabel uiteen gezet en is afh van de buiten temperatuur in min en max . wat kan betekenen dat 10 w 30, 10 w 40, 10 w 50, 15 w 50 of zelfs 20 w 50 kan voorkomen.
Ik zal er vast wel een paar vergeten

Wat iemand nu feitelijk kiest is vaak ook afh van wat leverbaar is in de omgeving.

dealers hebben vaak een voorkeur omdat ze nu eenmaal dit merk voeren.
motorrijden is emotie en zo ook de keuze van een bepaald merk.

waar de eigenaar een voorkeur heeft voor castrol zal de ander misschien kiezen voor shell of weer een ander voor motul en weer een ander voor motorex en weer een ander voor kroon en weer een ander voor putoline etc etc

De huidige motor techniek zou niet zover gekomen zijn zonder de gelijktijdige ontwikkeling van smeer middelen
en mede daardoor is er een grootte samenwerking tussen de smeermiddel fabrikant en motorfabrikant om op die manier de beste performance en betrouwbaarheid te krijgen
Ik noem als voorbeeld de overmatige slijtage van de cardan klok bij Honda..
de praktijk heeft iets laten zien wat door de smeermiddel fabrikant is opgelost
en zo gaat het vaak
lange duurtesten laten de feiten zien

Brulboei

5e Versnelling
Plat gezegd, naast de opgegeven waarden waar de olie aan moet voldoen, geeft bij normaal of stevig gebruik van de motor een vol synthetische olie zal langer mee gaan en minder residu achter laten, (sludge etc) is echter ook duurder. Bij het aanhouden van de tabellen van verversen en een gemiddeld gebruik van de machine is half synthetische olie voldoende, ga je voor zwaar gebruik en kan het zijn dat je dik over de kilometer stand gaat, lange reis bijvoorbeeld, extreme temperatuur verschillen etc, vol synthetische gebruiken. Ik ken mensen die standaard elk jaar de olie en filters doen, vol synthetische en maar 1800Km doen als het mooi weer is, beetje te naar mijn mening, zelf in de 1100 de eerder getoonde fles, is half synthetische, bijna dagelijks rijdend een dikke 25 000 km per jaar, wissel tussen de 15 en 20 000 km meestal en blok is schoon van binnen en geen rare dingen in de olie.
Net als waffie al aangeeft, meeste is gevoel, of waar men gewend aan is. Maar kijk vooral naar soort gebruik van de machine. Je wilt niet weten wat er uit ptt autootjes komt, rijden stukjes van 50 meter worden nooit echt heet, half synthetische olie komt er uit als vla.

vanaf de beldoos G700

elmo

Mega Mijlenmaker
Juist als je weinig rijd is het belangrijk ,zoals je aangaf 1800 km per , moet je elk jaar olie vervangen omdat de zuren etv anders vrij spel hebben en de olie langduurig niet door het blok gaan[emoji6]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

elmo

Mega Mijlenmaker
Haha zuinig zijn op de Pan[emoji15] [emoji16]
Mag wat kosten he[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

waffie

Kilometervreter
de onderhouds interval is wel een vast gegeven want de fabrikant maakt namelijk geen onderscheid in de olie kwaliteit.
dus bij gebruik van een full synth of half synth blijft de interval gelijk
het oliefilter is namelijk even groot,
wat niet wil zeggen dat de smerende en reinigende kwaliteiten van een full synth beter is

Horspan

Kilometervreter
Is het niet zo dat bij een full synthetische olie je koppeling kan gaan slippen. Dit Hoorde ik van een Honda dealer. Deze rade full synt echt af.

waffie

Kilometervreter
Een full synth klinkt zo eng terwijl het hier enkel om de gemanipuleerde basis olie gaat.
De voordelen zijn groter dan de nadelen echter de techniek van het voertuig waar deze in gebruikt gaat worden moet daar wel voor klaar zijn.
De vermogens zijn de laatste decennia flink toegenomen ,200pk/liter is niet vreemd meer en dit vraagt zeer veel van de techniek en zo ook van de olie
De natte platten koppeling zit wat dat betreft echt aan zijn grenzen en mede daardoor is er een ma 2 kwaliteits norm bijgekomen.
Moderne olie presteert dus inderdaad te goed voor sommige motoren en dan kun je een ander advies van de dealer krijgen.
Maar dat hoeft niet in alle gevallen zo te zijn. het is ook afhankelijk van welk merk en exacte type olie
Moderne Honda motoren (NC 700, transalp 700 etc) vragen vaak om een 10 w 30 en dan ga je toch echt gauw uitkomen bij een full synth
Ik weet uit ervaring dat de olie van bijv de action geen problemen geeft in een transalp aangaande de koppeling en dat is toch een ander prijsje
En sommige gebruikers weten dat te waarderen terwijl de kosten van motorolie echt te verwaarlozen zijn op de totale kosten van het hebben en of rijden van een motorfiets.

Eddy DM

Kilometervreter
Is het niet zo dat bij een full synthetische olie je koppeling kan gaan slippen. Dit Hoorde ik van een Honda dealer. Deze rade full synt echt af.
Ja........en dat heb ik dus gehad omdat de vorige eigenaar FS er in had gekieperd (ST1100). Zelfs na herhaalde oliewissels nog last van en ik zal uiteindelijk de platen moeten wisselen.:(

Frans

5e Versnelling
Waarschijnlijk heeft deze dan full synth. gebruikt voor een auto. Bij Valvoline is de full synth. bijna al goedkoper als de semi synth. Zelf gebruik ik 10w40 4T full synth. van Valvoline, omdat ik +/- 7000 km per jaar rij en heb nu dus 14.000 / 2 jaar met mijn olie gedaan.
Full synth. kan daar beter tegen.

Toedeledokie, Frans

Fred-A

Kilometervreter
is dit wel een dealer,ik rijdt al 13 jaar met full syntetic nooit een slippertje.
Fred-A

Northseadiver

2e Versnelling
Hallo, zou :
Castrol Axle EPX 80W-90 goed zijn voor de cardan in mijn st1100 .

Honda schrijft voor Hypoid gear oil SAE 80 , maar dit vind ik niet direct ?

marccc

Kilometervreter
is eigenlijk simpel , ik volg de orders van mijnheer Honda ( staat in gebruikershandleiding )

half sint 10 W 40 - motorfietsolie eender welk merk ( ik gebruik kroon olie )

gr marccc

Ome Noot

Moderator
Medewerker
Marc Pan zeker in een melige bui...Fool
Er wordt een serieuze vraag gesteld hoor..

Ik schrijf het altijd in een welkomswoord...
Domme vragen bestaan niet,
Domme antwoorden wel..... En het blijkt maar weer

Standaard gaat er 80W90 in de cardanklok
Castrol, Shell, noem het maar
Er zijn ook mensen zoals bijvoorbeeld ikke die 75W140 gebruiken, das olie voor wat zwaardere weerstand..
Bevalt me prima, stinkt als een bunzing

marccc

Kilometervreter
hoy marc , ben er deze week ook achter gekomen dat humor alleen langs 1 kant mag komen . een becel oliebus laten zien word dan niet gezien als humor ??? maarja ik kan ook beter '''mijn klep houden ''' , want anders word je een '' klepzeikerd '' genoemd .
dat is dan blijkbaar wel humor !!
vind ik de becelbus van jou toch betere humor .
gr marccc

Pannos

Mega Mijlenmaker
hoy marc , ben er deze week ook achter gekomen dat humor alleen langs 1 kant mag komen . een becel oliebus laten zien word dan niet gezien als humor ??? maarja ik kan ook beter '''mijn klep houden ''' , want anders word je een '' klepzeikerd '' genoemd .
dat is dan blijkbaar wel humor !!
vind ik de becelbus van jou toch betere humor .
gr marccc

Vind je?

Dit kan je ook tot in het absurde doortrekken hoor....

Stel nu dat iemand dit in zijn Pan kiept en de boel kapot loopt? (omdat ie alles letterlijk neemt)

Net zulke onzin dus als het nu ineens vallen over grappig bedoelde opmerkingen.

René

3e Versnelling
Ik gebruikte semi synth. 10W40 en veranderende elke 10.000 km van olie. (Was gemakkelijk te onthouden)
Nooit problemen gehad en toch heel wat km gereden.(meer dan 200.000 op 20 J)

Waarom full synth en elke 6000 veranderen? Gewoon euro's teveel? Of je moest geen 6000 km/jaar rijden, en dan nog.

elmo

Mega Mijlenmaker
Ik geloof je marc dat je deze al 10 jaar gebruikt[emoji41]
Mijn frieten worden er ook goud-kleurig mooi van[emoji23] [emoji23] [emoji23] .

Maar humor word echt wel gewaardeerd hoor en soms door een enkeling niet nou ja pech toch. ...[emoji6]
En voor de rest blijf positief in deze donkere dagen voor kerst

Fijne feestdagen allemaal[emoji481] [emoji485] [emoji320] [emoji312] [emoji313] ook jij hoor Dennis[emoji8]

pour avion

Pannos

Mega Mijlenmaker
En weer O.T.

Ik gebruik Castrol Power RS 10W40, ook altijd al gebruikt in mijn vorige motoren.

Raar maar waar, het komt het schakelgedrag ten goede.

Olieverbruik nul.

marccc

Kilometervreter
hoy pannos
wie gaat er frituurolie in zijn motorfiets kappen ??? zelfs een kind van 3 weet beter . en zoiets is dan gevaarlijke humor ?? hoe zit het met de humor die jij gebruikt ??

AAN IEDEREEN OP DIT FORUM !! GEEN FRITUUROLIE IN JE MOTOR KAPPEN !!!

ik hoop dat het gevaar hiermee is opgelost

ik ga hier geen enkel woord meer aan vuilmaken . afgesloten ...................................

Pannos

Mega Mijlenmaker
Is een voorbeeld Marc, gaat over humor....en is dus NIET serieus.

Iedere simpele ziel weet ook dat, als iemand zijn hulp hier aanbiedt (zoals jij deed), en er worden grappen gemaakt als 'klepzeiker' etc. dit nooit persoonlijk bedoeld kan zijn!

Als je in discussie aangaat of voortzet is het trouwens raar om op voorhand al te zeggen 'afgesloten'.

Betekent, ik heb geen zin meer in discussie maar ik heb mijn zegje iig gedaan en daar doet men het maar mee.

Ome Noot

Moderator
Medewerker
GoodGoodGoodGoodGoodGood
Precies Marccc

Als flikkeren ze bak en braad van Croma in hun motor... zal me een zorg zijn, maar kom niet bij mij klagen als de boel kapot is..

Zo ik heb mijn zegje gezegd.. ehh nou ja geschreven....Blijkt dat emoticons ook al niet meer helpen..

Maar no hard feelings hoor....
Vind jullie bijna allemaal toffe gasten en helaas wordt een geintje soms verkeer geinterpreteerd... So be it.

Einde discussie.

Frans

5e Versnelling
Gebruik al een paar jaar Valvoline 10w40 full synth. Rij +/- 6000 km per jaar en ververs dus om de 2 jaar. Kwaliteit van de full synt. is beter en durf ik deze in mijn geval wel 2 jaar te laten zitten. Tegenwoordig is de full synth.olie bijna net zo duur/goedkoop als semi. ( bij valvoline dan ). Patat bak ik in olie van de Lidl, weet niet welk sae dit is maar alles smaakt heerlijk. Yahoo:

Bovenaan