Welke olie / koelvloeistof ?

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Wonka

Mega Mijlenmaker
30 okt 2012
1.778
448
83
43
Rotterdam
Type motor
ST1100
#2
Ik gebruik ook valvoline en ben daar wel tevreden over.

Gr William
 

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.249
2.616
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
#6
Dank je Frans.

Ik heb er olie van Gert inzitten...
Da's en goedje van Kroon.
Kroon is van Shell
En die verkopen geen rotzooi wat dat betreft.

Toch ga ik de volgende keer weer voor Castrol.
Maar da's iets gevoelsmatigs
 

Peerke57

4e Versnelling
13 mrt 2013
204
29
28
61
Hendrik Ido Ambacht
#7
Zie ik dat volgende link van soort vloeistoffen verwezen wordt naar olieverversen om de 12.000 km. of 12 maanden.

vd dealer hoor ik 6000. Wat is nu waarheid?

Gr. Peter
 
P

panfiets

Guest
#9
Waarheid is 6000 km, zie handboeksoldaat: Haynes. Maar daar hoef je je niet aan te houden.
 

Horspan

5e Versnelling
4 nov 2012
782
259
63
54
Katwijk
Type motor
Anders
#10
Heeft het er niet mee te maken, dat de olie tegewoordiger beter is dan zo 10 jaar geleden. Ik vind om de 6000 km ook redelijk snel. Houd dan bij mij in 2 keer per jaar ( rij zo 10000 km p/jaar )

gr cees
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.950
4.664
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#11
Waarheid is 6000 km, zie handboeksoldaat: Haynes.
Panfiets , jij hebt zeker een ander boek dan ik heb ,
bij mij staat in mijn Haynes Service & Repair Manuel nr.3384 : change every 8000 miles ( 12,800 km ) or 12 months .

En als je in de documenten kijkt onder st1100 onderhoudskaart NL-3.pdf
dan zie je op de officiele Honda Microfiche : 13 MAJ SZC staan : interval 12.000 km.

Dus Cees geen paniek , 1 x per jaar of om de 12.000 km.
 
P

panfiets

Guest
#12
ok, handboeksoldaat is heeft gelijk... *GRINNN* maar dat mijn oude dealer het zei weet ik zeker.
 

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.228
3.334
572
Type motor
Geen
#13
Daarom ook oude dealer zeker ...:mrgreen: :mrgreen:

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk
 

Peerke57

4e Versnelling
13 mrt 2013
204
29
28
61
Hendrik Ido Ambacht
#14
Bedankt allen voor de reacties. 12.000 wordt het dus. Volgende TDT- dag maar doen. Moet het wel mooi weer gaan worden. Sneeuw en pekelvrij. :)
 

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
#16
Even terugkomend op koelvloeistof:
Kroon koelvloeistof is volgens mij enigszins voordelig... Wie weet hoe het benodigde type precies heet?
Of is Castrol Motorcycle Coolant bijvoorbeeld beter?
Daar staat op: Alle categorieën motorfietsen en scooters, echter NIET GESCHIKT voor motoren met een magnesiumlegering.

Heeft de Pan een alluminium/magnesium legering?
 

Berri

4e Versnelling
4 apr 2014
382
115
43
51
Vriescheloo
Type motor
ST1100
#18
Action heeft ook de roze e12 variant[emoji2]


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 

Fredje1

3e Versnelling
12 apr 2014
170
120
43
57
Groesbeek (regio Nijmegen)
Type motor
ST1100
#19
Ik gebruik voor mijn St :

4 Ltr. Castrol RS 4T 10W40 ( sinds m'n 17e Fan van "Castrol" MotorCross.)
3 Ltr. Koelvloeistof : Kroon Coolant -38 NF
mono ethylene glycol ( ± 3-5 jaar of 100.000Km )
zelfde soort als Honda voorschrijft , gewoon te koop bij Brezan.
 
Laatst bewerkt:

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
#20
Bleek ook nog een topic: Koelvloeistof te zijn, sorry voor het dubbele vragen... Maar k'heb wel m'n antwoord!
En van die Castrol heb ik onlangs voor de oliewissel "toevallig" 5 liter van gekocht, hij verbruikt een beetje... Goeie keuze blijkbaar.
Kroon Coolant NF -38 kost NU maar €2.61 per liter bij "autopartswinkel". Link Nu met 35% korting!
Bij Brezan ook?
 
Laatst bewerkt:

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
#24
Hij verbruikt zo'n liter per jaar... Die 5 liter is dus voor de oliewissel en 1 jaartje "bijvullen".
De compressie is in orde, misschien de klepsteelrubbers? Maar dat wordt een nieuw topic, kom ik op terug.
Gek hè? Ik koop ALLES bij de Action... Die coolant echter niet, vreemd.
 

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
818
304
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
#25
1 liter per jaar lijkt me best fors.
Ik houd bij iedere oliewissel een klein beetje van de 4 liter over. Dit mik ik er na ca 6000 km in. Bij het verversen na in totaal 12.000 km. staat het peil bij minimum.
 

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.249
2.616
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
#26
Oeiiiii nou gaat ik toch effe een rotopmerking maken jongens.
het zal best zo zijn dat de olie van de Action aan alle aso, apie, jasaan en weet ik veel wat voor specificaties voldoen maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
De motor waar jij op rijdt, brengt je in 999 van de 1000 keren waar je wilt zijn.
En die ene keer niet dat is je eigen schuld want je had niet getankt.
Persoonlijk vind ik dat de olie die je in je Pan gooit van een gerenommeerd merk dient te zijn.
Motul, Castrol, Shell. Noem ze maar.
Het zijn merken met jarenlange ervaring op het gebied van olie en smeermiddelen.
Jou Pan verdient gewoon een goeie olie, ze staat immer als tijd voor je klaar.
 

bpsw

5e Versnelling
26 jan 2013
684
449
63
58
Schiedam
Type motor
ST1300
#27
Nootje, dit gaat volgens mij over de koelvloeistof van de AC-tion niet de olie.

gr
Bas
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#29
Voor de mensen die remvloeistof cq kopp.vloeistof gaan verversen, als je een ABS uitvoering hebt mag/moet je DOT 5.1 gebruiken. DUS GEEN DOT 5, dit is nl op siliconen basis.
DOT 5.1 is weer een stapje beter dan dot 4, zeker voor gecompliceerde ABS systemen.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
965
719
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#30
beste frans en alle mede lezers

Remvloeistof heb je in vele soorten en om het simpel te houden hebben we ze een DOT naam gegeven
volgens deze richtlijn moet een desbetreffende vloeistof aan bepaalde minimale eisen voldoen
de belangrijkste zijn dat,

de kleur is vast gelegd
het kookpunt zowel droog als nat aan een minimale eis moet voldoen

volgens Honda voldoen we ruimschoots aan de eis als we een vloeistof met DOT 4 gebruiken.
echter we kunnen de kwaliteit verhogen door bijv een DOT 5.1 te kiezen
hiervan is het kookpunt hoger zowel droog als nat echter ze is wel dunner en trekt sneller water aan in vergelijk met een DOT 4
Maar we hebben ook Super dot 4
deze heeft nagenoeg het zelfde kookpunt als een Dot 5.1
en willen we nog meer dan heeft putoline een urbf remvloeistof met een extreem hoog droog kookpunt van ruim 325 graden en nog steeds een DOT 4 specificatie die dus de eisen van een Dot 5.1 met zeer ruime marges overtreft
extra marge kan prettig zijn wetend dat ze er is,
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#32
Dot 5.1 is gemaakt om door nog kleinere kanaaltjes ed te gaan, wordt gezegd. Lijkt me dus iets beter dan 4. Nadeel vindt ik niet, er wordt immers regelmatig ververst.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
965
719
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#35
als aanvulling op de remmen weetjes,

remmen is bewegingsenergie omzetten in warmte en die afvoeren
echter de af te voeren warmte verplaatst zich ook naar de remzuigers en daarmee naar de remvloeistof
De temp weerstand van de remvloeistof is hoog echter het mogelijk gaan koken van de vloeistof bijft de bottle neck.
Want met dat koken ontstaan er damp bellen en die zijn samendrukbaar en dat is wat we juist niet willen (vapor lock)
enkel het afkoelen van de vloeistof stabiliseert de boel weer en je hebt weer remdruk zoals je dat graag wilt voelen
Om deze warmte overdracht naar de vloeistof te beperken kun je een metalen plaatje tussen remblok en remzuiger plaatsen.
(Honda remblokjes hebben een dergelijk plaatje)
Of een keramische layer op de achterzijde van de remblok fabrikceren (DP Brakes)
echter je kunt ook kiezen voor hoogwaardige vloeistof.

Echter de aanduiding spreekt over droog kookpunt en nat kookpunt
Wat wil dit zeggen,

droog kook punt= 0 % water
nat kook punt= 3,7 % water

de remvloeistof is hygroscopisch wat wil zeggen TREKT WATER AAN en wordt dus opgenomen in de remvloeistof als een redelijke homogene oplossing
echter dit water heeft direct effect op het kookpunt van de vloeistof.
Alg zorgt 1 % water voor een kook punt verlaging van ca 25-30 graden celsius
het is wel de ervaring dat dit kook punt direct achter de remzuiger ca 10 graden lager zit dan bepaald in het reservoir.

volgens Honda dient de remvloeistof met de originele remleidingen iedere 2 jaar te vervangen worden en met teflon leidingen (staal flex)1 x in de 4 jaar (volgens de richtlijnen van de fabrikant van staalflex leidngen)
 
Laatst bewerkt:

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#36
@fred de tekst op dat deksel geeft aan dat er dot 4 is gebruikt, en dat je alleen remvloeistof moet gebruiken uit een gesloten verpakking. Een hogere Dot is altijd weer een stapje beter.
 

Mans

5e Versnelling
28 jun 2013
618
463
93
42
Almelo
Type motor
ST1100
#37
5.0 is ook beter dan 4.0 maar ergens hier op het forum heb ik gelezen dat dit toch anders is (kan ff topic niet terug vinden).
Was iets met bepaalde eigenschappen dat 4.0 of 5.1 gebruikt zou moeten worden maar niet 5.0. Ben de context kwijt, zou best iets te maken kunnen hebben met ABS.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.950
4.664
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#38
Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen.

DOT 5 is anders
Het verschil: de op polyethyleen glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn hygroscopisch, ze trekken water aan.
Dat water lost op in de remvloeistof en verlaagt het kookpunt.
De (paarse) op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistof trekt geen water aan. Komt er toch water in zo’n systeem, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op. Dat zorgt dan voor corrosie in het remsysteem en vroegtijdig falen door het lage kookpunt van water. Voordeel van DOT 5 is wel dat het niet giftig is, bij knoeien de lak niet beschadigd en de viscositeit ook bij extreme temperaturen stabiel blijft.

Wie bekend is met remvloeistoffen, weet dat die niet te combineren zijn met de op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistoffen
Wie dat toch probeert zal merken dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt.
Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat.




Hoe langer in het remsysteem, hoe meer vocht in de remvloeistof. Dat verlaagt het kookpunt. Bij een DOT 5.1 remvloeistof ligt dat hoger dan bij een DOT 3 of 4.
DOT 5 remvloeistof trekt geen vocht aan, maar mag absoluut niet gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1.
 

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.703
1.507
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
#40
Ook van mijn kant mijn hartelijke dank voor alle info.

Weer wat opgestoken!
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#41
Eigenlijk hadden ze die siliconen remvloeistof (dot 5) een andere Dot code moeten geven. Kan je je ook niet zo gauw vergissen......maar ja....
B.v. Dot 5.1 :)
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.950
4.664
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#44
Dit is geen dot 6 , maar een dot 4 class 6 ,
en voldoet aan of overtreft de huidige normen SAE J1703-FMVSS 116 DOT 4 / DOT 3 en ISO 4925 Class 6 lage viscositeit (thin-bodied)
 

Dieter

1e Versnelling
12 okt 2016
27
12
8
Koekelare
Type motor
ST1300
#47
Ik gebruik bel-ray olie, is speciaal voor motoren.
Werd me verteld dat dit beter is dan de andere.
 

Bijlagen

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.228
3.334
572
Type motor
Geen
#48
Gelukkig bestaat er geen remolie ..................