1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke olie / koelvloeistof ?

Discussie in 'Documentatie' gestart door Frans, 20 nov 2012.

  1. Frans

    Frans 5e Versnelling

  2. Wonka

    Wonka Mega Mijlenmaker

    Ik gebruik ook valvoline en ben daar wel tevreden over.

    Gr William
     
  3. firewallie

    firewallie Mega Mijlenmaker

    Bedankt voor het linkje Frans.
     
  4. panrob

    panrob 4e Versnelling

    Bedankt,
    meteen uitgedraaid!!
     
  5. Veldt

    Veldt Guest

    Bedankt, Frans. :D
     
  6. Ome Noot

    Ome Noot Moderator Medewerker

    Dank je Frans.

    Ik heb er olie van Gert inzitten...
    Da's en goedje van Kroon.
    Kroon is van Shell
    En die verkopen geen rotzooi wat dat betreft.

    Toch ga ik de volgende keer weer voor Castrol.
    Maar da's iets gevoelsmatigs
     
    • Leuk Leuk x 1
  7. Peerke57

    Peerke57 4e Versnelling

    Zie ik dat volgende link van soort vloeistoffen verwezen wordt naar olieverversen om de 12.000 km. of 12 maanden.

    vd dealer hoor ik 6000. Wat is nu waarheid?

    Gr. Peter
     
  8. rmarke

    rmarke Administrator

    12000 is vroeg genoeg hoor

    Ik zit al op de 19 k

    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
     
  9. panfiets

    panfiets Guest

    Waarheid is 6000 km, zie handboeksoldaat: Haynes. Maar daar hoef je je niet aan te houden.
     
  10. Horspan

    Horspan 5e Versnelling

    Heeft het er niet mee te maken, dat de olie tegewoordiger beter is dan zo 10 jaar geleden. Ik vind om de 6000 km ook redelijk snel. Houd dan bij mij in 2 keer per jaar ( rij zo 10000 km p/jaar )

    gr cees
     
  11. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Panfiets , jij hebt zeker een ander boek dan ik heb ,
    bij mij staat in mijn Haynes Service & Repair Manuel nr.3384 : change every 8000 miles ( 12,800 km ) or 12 months .

    En als je in de documenten kijkt onder st1100 onderhoudskaart NL-3.pdf
    dan zie je op de officiele Honda Microfiche : 13 MAJ SZC staan : interval 12.000 km.

    Dus Cees geen paniek , 1 x per jaar of om de 12.000 km.
     
  12. panfiets

    panfiets Guest

    ok, handboeksoldaat is heeft gelijk... *GRINNN* maar dat mijn oude dealer het zei weet ik zeker.
     
  13. Ozzy

    Ozzy Klokje Rondrijder

    Daarom ook oude dealer zeker ...:mrgreen: :mrgreen:

    Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk
     
    • Leuk Leuk x 1
  14. Peerke57

    Peerke57 4e Versnelling

    Bedankt allen voor de reacties. 12.000 wordt het dus. Volgende TDT- dag maar doen. Moet het wel mooi weer gaan worden. Sneeuw en pekelvrij. :)
     
  15. Ome Noot

    Ome Noot Moderator Medewerker

    Precies Peerke.

    Een keer per jaar olie verversen is meer dan genoeg.
     
  16. Sancho Panza

    Sancho Panza 5e Versnelling

    Even terugkomend op koelvloeistof:
    Kroon koelvloeistof is volgens mij enigszins voordelig... Wie weet hoe het benodigde type precies heet?
    Of is Castrol Motorcycle Coolant bijvoorbeeld beter?
    Daar staat op: Alle categorieën motorfietsen en scooters, echter NIET GESCHIKT voor motoren met een magnesiumlegering.

    Heeft de Pan een alluminium/magnesium legering?
     
  17. Ome Noot

    Ome Noot Moderator Medewerker

    Wat dacht je van Gamma Coolant?
    Zelfs dat spul van de AC Tion is geschikt.
     
  18. Berri

    Berri 4e Versnelling

    Action heeft ook de roze e12 variant


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
     
  19. Fredje1

    Fredje1 3e Versnelling

    Ik gebruik voor mijn St :

    4 Ltr. Castrol RS 4T 10W40 ( sinds m'n 17e Fan van "Castrol" MotorCross.)
    3 Ltr. Koelvloeistof : Kroon Coolant -38 NF
    mono ethylene glycol ( ± 3-5 jaar of 100.000Km )
    zelfde soort als Honda voorschrijft , gewoon te koop bij Brezan.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2015
  20. Sancho Panza

    Sancho Panza 5e Versnelling

    Bleek ook nog een topic: Koelvloeistof te zijn, sorry voor het dubbele vragen... Maar k'heb wel m'n antwoord!
    En van die Castrol heb ik onlangs voor de oliewissel "toevallig" 5 liter van gekocht, hij verbruikt een beetje... Goeie keuze blijkbaar.
    Kroon Coolant NF -38 kost NU maar €2.61 per liter bij "autopartswinkel". Link Nu met 35% korting!
    Bij Brezan ook?
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2015
  21. Ome Noot

    Ome Noot Moderator Medewerker

    Hij verbruikt een beetje?
    Hoeveel beetje is een beetje?
     
  22. Eddy DM

    Eddy DM 5e Versnelling

    Een groot beetje...
    of
    Een klein beetje...
    Wacko
     
  23. Fred-A

    Fred-A Kilometervreter

    coolant van de action is net zo goed
     
  24. Sancho Panza

    Sancho Panza 5e Versnelling

    Hij verbruikt zo'n liter per jaar... Die 5 liter is dus voor de oliewissel en 1 jaartje "bijvullen".
    De compressie is in orde, misschien de klepsteelrubbers? Maar dat wordt een nieuw topic, kom ik op terug.
    Gek hè? Ik koop ALLES bij de Action... Die coolant echter niet, vreemd.
     
    • Leuk Leuk x 1
  25. Portupan

    Portupan 5e Versnelling

    1 liter per jaar lijkt me best fors.
    Ik houd bij iedere oliewissel een klein beetje van de 4 liter over. Dit mik ik er na ca 6000 km in. Bij het verversen na in totaal 12.000 km. staat het peil bij minimum.
     
  26. Ome Noot

    Ome Noot Moderator Medewerker

    Oeiiiii nou gaat ik toch effe een rotopmerking maken jongens.
    het zal best zo zijn dat de olie van de Action aan alle aso, apie, jasaan en weet ik veel wat voor specificaties voldoen maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
    De motor waar jij op rijdt, brengt je in 999 van de 1000 keren waar je wilt zijn.
    En die ene keer niet dat is je eigen schuld want je had niet getankt.
    Persoonlijk vind ik dat de olie die je in je Pan gooit van een gerenommeerd merk dient te zijn.
    Motul, Castrol, Shell. Noem ze maar.
    Het zijn merken met jarenlange ervaring op het gebied van olie en smeermiddelen.
    Jou Pan verdient gewoon een goeie olie, ze staat immer als tijd voor je klaar.
     
    • Leuk Leuk x 4
  27. bpsw

    bpsw 5e Versnelling

    Nootje, dit gaat volgens mij over de koelvloeistof van de AC-tion niet de olie.

    gr
    Bas
     
    • Leuk Leuk x 2
  28. Coppens Geert

    Coppens Geert Beginnend Bestuurder

  29. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Voor de mensen die remvloeistof cq kopp.vloeistof gaan verversen, als je een ABS uitvoering hebt mag/moet je DOT 5.1 gebruiken. DUS GEEN DOT 5, dit is nl op siliconen basis.
    DOT 5.1 is weer een stapje beter dan dot 4, zeker voor gecompliceerde ABS systemen.
     
  30. waffie

    waffie Kilometervreter

    beste frans en alle mede lezers

    Remvloeistof heb je in vele soorten en om het simpel te houden hebben we ze een DOT naam gegeven
    volgens deze richtlijn moet een desbetreffende vloeistof aan bepaalde minimale eisen voldoen
    de belangrijkste zijn dat,

    de kleur is vast gelegd
    het kookpunt zowel droog als nat aan een minimale eis moet voldoen

    volgens Honda voldoen we ruimschoots aan de eis als we een vloeistof met DOT 4 gebruiken.
    echter we kunnen de kwaliteit verhogen door bijv een DOT 5.1 te kiezen
    hiervan is het kookpunt hoger zowel droog als nat echter ze is wel dunner en trekt sneller water aan in vergelijk met een DOT 4
    Maar we hebben ook Super dot 4
    deze heeft nagenoeg het zelfde kookpunt als een Dot 5.1
    en willen we nog meer dan heeft putoline een urbf remvloeistof met een extreem hoog droog kookpunt van ruim 325 graden en nog steeds een DOT 4 specificatie die dus de eisen van een Dot 5.1 met zeer ruime marges overtreft
    extra marge kan prettig zijn wetend dat ze er is,
     
    • Leuk Leuk x 5
  31. harde hoed

    harde hoed 3e Versnelling

    Is een dunnere remvloeistof dan nadelig in het gebruik?
     
  32. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Dot 5.1 is gemaakt om door nog kleinere kanaaltjes ed te gaan, wordt gezegd. Lijkt me dus iets beter dan 4. Nadeel vindt ik niet, er wordt immers regelmatig ververst.
     
    • Leuk Leuk x 1
  33. Speedy-Pan

    Speedy-Pan Kilometervreter

    Vervang elk jaar de rem en koppelingvloeistof en heb 5.1 er in.

    Koelvloeistof vervang ik om de twee jaar.
     
    • Leuk Leuk x 1
  34. fred

    fred Kilometervreter

    ik gebruik Dot 4 van kroon niks mis mee. zoals voorgeschreven van Honda:biker:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  35. waffie

    waffie Kilometervreter

    als aanvulling op de remmen weetjes,

    remmen is bewegingsenergie omzetten in warmte en die afvoeren
    echter de af te voeren warmte verplaatst zich ook naar de remzuigers en daarmee naar de remvloeistof
    De temp weerstand van de remvloeistof is hoog echter het mogelijk gaan koken van de vloeistof bijft de bottle neck.
    Want met dat koken ontstaan er damp bellen en die zijn samendrukbaar en dat is wat we juist niet willen (vapor lock)
    enkel het afkoelen van de vloeistof stabiliseert de boel weer en je hebt weer remdruk zoals je dat graag wilt voelen
    Om deze warmte overdracht naar de vloeistof te beperken kun je een metalen plaatje tussen remblok en remzuiger plaatsen.
    (Honda remblokjes hebben een dergelijk plaatje)
    Of een keramische layer op de achterzijde van de remblok fabrikceren (DP Brakes)
    echter je kunt ook kiezen voor hoogwaardige vloeistof.

    Echter de aanduiding spreekt over droog kookpunt en nat kookpunt
    Wat wil dit zeggen,

    droog kook punt= 0 % water
    nat kook punt= 3,7 % water

    de remvloeistof is hygroscopisch wat wil zeggen TREKT WATER AAN en wordt dus opgenomen in de remvloeistof als een redelijke homogene oplossing
    echter dit water heeft direct effect op het kookpunt van de vloeistof.
    Alg zorgt 1 % water voor een kook punt verlaging van ca 25-30 graden celsius
    het is wel de ervaring dat dit kook punt direct achter de remzuiger ca 10 graden lager zit dan bepaald in het reservoir.

    volgens Honda dient de remvloeistof met de originele remleidingen iedere 2 jaar te vervangen worden en met teflon leidingen (staal flex)1 x in de 4 jaar (volgens de richtlijnen van de fabrikant van staalflex leidngen)
     
    • Leuk Leuk x 2
    Laatst bewerkt: 15 sep 2016
  36. Frans

    Frans 5e Versnelling

    @fred de tekst op dat deksel geeft aan dat er dot 4 is gebruikt, en dat je alleen remvloeistof moet gebruiken uit een gesloten verpakking. Een hogere Dot is altijd weer een stapje beter.
     
    • Leuk Leuk x 1
  37. Mans

    Mans 5e Versnelling

    5.0 is ook beter dan 4.0 maar ergens hier op het forum heb ik gelezen dat dit toch anders is (kan ff topic niet terug vinden).
    Was iets met bepaalde eigenschappen dat 4.0 of 5.1 gebruikt zou moeten worden maar niet 5.0. Ben de context kwijt, zou best iets te maken kunnen hebben met ABS.
     
  38. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen.

    DOT 5 is anders
    Het verschil: de op polyethyleen glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn hygroscopisch, ze trekken water aan.
    Dat water lost op in de remvloeistof en verlaagt het kookpunt.
    De (paarse) op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistof trekt geen water aan. Komt er toch water in zo’n systeem, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op. Dat zorgt dan voor corrosie in het remsysteem en vroegtijdig falen door het lage kookpunt van water. Voordeel van DOT 5 is wel dat het niet giftig is, bij knoeien de lak niet beschadigd en de viscositeit ook bij extreme temperaturen stabiel blijft.

    Wie bekend is met remvloeistoffen, weet dat die niet te combineren zijn met de op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistoffen
    Wie dat toch probeert zal merken dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt.
    Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat.

    [​IMG]


    Hoe langer in het remsysteem, hoe meer vocht in de remvloeistof. Dat verlaagt het kookpunt. Bij een DOT 5.1 remvloeistof ligt dat hoger dan bij een DOT 3 of 4.
    DOT 5 remvloeistof trekt geen vocht aan, maar mag absoluut niet gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1.
     
    • Leuk Leuk x 1
  39. fred

    fred Kilometervreter

    oke top Weer wat wijzer geworden' de harde schijf bijna vol:biker::biker:
     
  40. Rimconator

    Rimconator Klokje Rondrijder

    Ook van mijn kant mijn hartelijke dank voor alle info.

    Weer wat opgestoken!
     
  41. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Eigenlijk hadden ze die siliconen remvloeistof (dot 5) een andere Dot code moeten geven. Kan je je ook niet zo gauw vergissen......maar ja....
    B.v. Dot 5.1 :)
     
  42. Honda

    Honda Guest

  43. waffie

    waffie Kilometervreter

  44. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Dit is geen dot 6 , maar een dot 4 class 6 ,
    en voldoet aan of overtreft de huidige normen SAE J1703-FMVSS 116 DOT 4 / DOT 3 en ISO 4925 Class 6 lage viscositeit (thin-bodied)
     
    • Leuk Leuk x 1
  45. Dennis

    Dennis The Preacher

    +1 henk.
     
    • Leuk Leuk x 1
  46. Frans

    Frans 5e Versnelling

    @Honda ,dat bedoel ik. Hadden ze beter kunnen omdraaien.
     
  47. Dieter

    Dieter 1e Versnelling

    Ik gebruik bel-ray olie, is speciaal voor motoren.
    Werd me verteld dat dit beter is dan de andere.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  48. Ozzy

    Ozzy Klokje Rondrijder

    Gelukkig bestaat er geen remolie ..................
     
    • Leuk Leuk x 3

Deel Deze Pagina