Welke MRA Vario ruit?

Discussie in 'ST1100' gestart door Antoine de Boer, 26 dec 2017.

  1. Antoine de Boer

    Antoine de Boer Motorrijles

    Hoi,
    Ik ben van plan om mijn standaard ruit van 42 cm te vervangen door een MRA Vario ruit. Ik heb een ST1100AY uit 2003.
    Nou zie ik dat er 2 typen zijn: De MRA Vario van 52 cm en de MRA Maxi Vario van 57 cm.
    Volgens de beschrijving en naam van de ruit moeten deze ruiten handmatig verstelbaar zijn, maar ik zie op de foto's geen glijrails of sleufgaten. Hoe worden deze versteld?
    Ik ben zelf 1.80 m. Welke ruit adviseren jullie, de MRA Vario of de Maxi Vario?
     
  2. Portupan

    Portupan 5e Versnelling

    Ik heb de vario max gehad.
    Met mn 1m82 prima uit de wind.
     
  3. Dennis80

    Dennis80 5e Versnelling

    [​IMG]

    Een sleufgat aan beide zijde.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Jan KoekePan

    Jan KoekePan Kilometervreter

    Hoe hoger, hoe droger... :biker:
     
  5. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Hoogte van je scherm heeft te maken met de lengte die je boven je zadel uitsteekt. We zijn niet allemaal hetzelfde, de 1 heeft een langer bovenlichaam als de ander. Maar als je proporties “netjes” gelijk zijn, heb je aan een 52 voldoende. Hou er rekening mee dat je OVER je scherm moet kijken en niet erdoor heen. Bovendien zit je op een corbinzadel weer iets lager, dus......


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  6. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

    Ruiten ,
    eindeloze discussies.
    Is zoals helmen , banden allemaal heel persoonlijk.
     
    • Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  7. Antoine de Boer

    Antoine de Boer Motorrijles

    Dank voor jullie snelle reacties.
    Ik heb een standaard zadel en redelijk normale verhoudingen;).
    Kan ik dan over de Maxi heen kijken of wordt dit de hoog?
     
  8. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Misschien kan je is op een andere Pan plaats nemen voordat je hem koopt, dan weet je het zeker. Er is ook een verkoper waar je ze kan passen weet alleen niet welke dat was. Zal wel ergens op het forum staan. Weet iemand dit ?.


     
  9. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Weet niet waar je woont Antoine, maar ik heb mijn MRA Vario Max momenteel los liggen, aangezien de Pan voor onderhoud aardig ontdaan is van de Tupperware. Mocht je willen proberen/passen ben je van harte welkom. Ruit ligt momenteel in Epe bij mijn ouders (meer plek rondom huis, en meer tijd om het onderhoud te doen), maar ik kan hem ook ff meenemen naar Apeldoorn waar ik zelf woon. Laat maar even weten in een pb'tje.
     
    • Leuk Leuk x 1
  10. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Ga voor jezelf na hoeveel hoger je kunt gaan voordat de rand van het windscherm in je gezichtsveld zit.
    Zorg ervoor dat de bovenkant van het scherm maximaal ter hoogte van je neus zit.
    Anders kan dit hinderlijk zijn.

    Wilt je nog door het scherm heen kunnen kijken dan kunt je het beste een helder of een Light-Smoke kleur nemen.
    Is dit niet van belang, dan maakt het uiteraard niet uit welke je neemt.

    Probleem is dat je een scherm alleen kunt beoordelen als je er zélf achter zit, omdat er veel te veel verschillen zijn. Iedereen heeft andere lichaamsmaten, andere kleding en zithouding.
    Daarnaast: de een is snel tevreden, de ander nooit en iedereen verstaat iets anders onder lawaai enz.

    Kijk anders eens bij MDI in Ravenstein , daar kun je proefrijden met het scherm van je keuze.
    https://www.mdi-online.nl › Motor accessoires
     
  11. Zonneschijn76

    Zonneschijn76 Kilometervreter

    1.83 m en de Vario Max bevalt me prima, daarvoor de standaard ruit en enorm veel last van geruis van de wind op m’n kop.
     
  12. Tim

    Tim 2e Versnelling

    Ik ben 1.80 en kocht mijn Pan met een 56cm ruit.
    heerlijk op de snelweg maar zodra het donker werd.... of nog erger mist.... zag ik niets tot weinig meer omdat ik er niet meer overheen kon kijken zelfs niet als ik op mijn tenen ging staan

    51cm zou maximaale hoogte voor mij zijn maar heb nu mijn hoge (56m) ruit omgeruild met een forum lid voor een orgineel 42cm en ga het van de zomer ervaren :) het is nu in ieder geval veiliger
     
  13. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Oh ja, ter info, ik ben zelf 1,95m lang, en zit met de Vario max nog uit de rijwind. En kijk over het scherm heen.
     
  14. Antoine de Boer

    Antoine de Boer Motorrijles

    @Paul_U: Dank voor je aanbod. Ik woon echter in het zuiden van het land en zal daarom geen gebruik maken van je aanbod.

    @allen: Ik heb besloten om voor de Maxi te gaan. Inkorten kan indien nodig dan altijd nog. Dank voor jullie tips.
     
  15. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Ook dat is mogelijk, de mijne is een maxi en ik keek er niet overheen. 5 cm lager gezet en probleem opgelost.


     
  16. Zonneschijn76

    Zonneschijn76 Kilometervreter

    Ik kan ook nog over de ruit heen kijken met m’n 1.83m.
     
  17. Cire

    Cire 5e Versnelling

    Goed, ik heb de 57 cm vario en vind dat ik er eigenlijk net niet voldoende overheen kijk.
    Ik heb een andere ruit geprobeerd (via @panman1100 ) maar die is niet alleen lager maar ook smaller dan de MRA.
    Ik zou wel graag eens een 52 cm versie willen proberen. Heeft iemand zo’n maat liggen toevallig?
    En een tweede vraag, zit het verschil alleen in het ‘bovengedeelte’ van het scherm? Maw kun je volstaan met het wisselen van het scharnierende bovenstuk?
     
  18. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Antwoord op je tweede vraag is ; Ja
    Echter zo`n bovenstuk is niet los te koop

    De 57 cm uitvoering is de MRA Maxi Varioscherm
    de 52 cm uitvoering is de MRA Vario Windscherm
     
  19. Cire

    Cire 5e Versnelling

    Dank je wel @panman1100 ga ik eens een rondje sloperijen af, misschien daar een bovenstuk te vinden :)
    Of toch iemand hier op het forum...
     
  20. Gibbel

    Gibbel 5e Versnelling

    Ik heb zelf ook zo een MRA Vario Max scherm gemonteerd. Op zich geen slecht scherm al zijn er toch ook wel wat nadelen aan.
    Eerste nadeel is dat het nogal een los scherm is, mede daar eht scherm uit 2 delen bestaat, daarmee wil zeggen dat je BV bij wat hogere snelheden bang wordt dat eht scherm in je helm terecht zal komen.
    In Duitsland Bv heb ik een keer 180Km/uur gedaan ermee en dat was echt ondoenbaar, zelfs bij 120 begint het al behoorlijk heen en weer te klapperen.
    Tweede nadeel is als je een keer in een regenbui terecht komt... Omdat de MRA Vario Max een brievenbus heeft in het onderste gedeelte wordt letterlijk alle water daarin verzameld.
    Bij een snelheid van 80 of meer vliegt dit water recht op me vizier van me helm, bij lagere snelheden zakt het af net onder je helm.
    Derde nadeel is dat de MRA Vario Max ruit een stuk platter ligt dan het origineel ruit van de Pan. Hiermee heb je geen of erg weinig plaats om nog een GPS op je dach te monteren zonder dat die GPS dan ook voor al je verklikkerlichtjes komt te hangen.
     
  21. PePe

    PePe 1e Versnelling

  22. Cire

    Cire 5e Versnelling

    Dank je, maar dat is degene die ik al heb, ik ben juist op zoek naar een lagere.
     
  23. PePe

    PePe 1e Versnelling

    Gewoon aftekenen en afslijpen op de gewenste hoogte. Er staat ook nog een smokekleur Puig ruit op Marktplaats te koop,weet niet of die lager is.
     
  24. Cire

    Cire 5e Versnelling

    Dat is een mogelijkheid, maar dan kan ik niet terug ;p
    Mijn idee is meer eens proefrijden met een lagere.
    Ik heb een ruit geprobeerd die lager was maar die was ook meteen smaller en dat vond ik minder.
    Kom wel steeds meer in de buurt van het afslijpen en dan misschien een opzet ruitje erbij zetten, kan ik naar gelang de omstandigheden meer of minder wind op mijn helm zetten.....
     
  25. Frans

    Frans 5e Versnelling

    @Cire.
    Je hebt het bij mij toch gezien dat ik de bevestigingspunten 5 cm lager heb gemaakt ?. Waarom afslijpen ?.


     
  26. Cire

    Cire 5e Versnelling

    Ja dat idee speelt ook door mijn hoofd, maar ik vraag me af of dat gaat fluiten op de 'oude' gaten of niet.
    Wat me heel erg aanspreekt is het idee dat ik dan eventueel zou kunnen wisselen van hoogte.
    Kun je me eens een fotootje sturen van de aanpassing van jouw MRA?
    Ik weet wel dat de scharnierkant bij jou aangepast was met ringen, maar het fijne ben ik vergeten :oops:
     
  27. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Die ringen heb ik moeten maken omdat er bij mij een zo’n bevestigings “oor” was afgescheurd van het bovendeel. In principe hoef je alleen de bestaande gaatjes 5 cm lager te boren,en klaar is Cire. En er is echt geen fluittoon aanwezig,hoor.


     

Deel Deze Pagina

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie