Helm/Vizier Welke helm

elmo

Mega Mijlenmaker
Hallo allemaal , ik ben toe aan een nieuwe helm en zou graag jullie ervaringen en advies willen gebruiken om tot een aankoop te komen.
Na de vorige keer dat ik mooie tcx infiniti laarzen heb gekocht was ik ik ook uitermate tevreden[emoji2] [emoji106]
Dus bij deze wat zijn jullie ervaringen met
Welke helm? Evt plus en minpunten.
Een stille helm is wel belangrijk[emoji6]

verstuurd met luchtpost

Mikey

4e versnelling
Als pasvorm en prijs allemaal niet zouden meetellen, dan zou ik zeggen Schuberth C3 (pro).

Het is de stilste systeemhelm en dat maken ze ook waar. Hij is licht van gewicht en zit degelijk in elkaar. Maar nu zit hij niet bij n iedereen lekker op z'n knar....

Ik heb hier al eens een heel relaas geschreven over mijn ervaring met de Schuberth zowel goede als mindere kanten. Was nog niet eens zo lang geleden en een antwoord op een vraag van Martin geloof ik.

Maar er zijn ook andere goede helmen. Nolan hoor ik ook positieve berichten over.

Dus ik zou mijn budget bepalen en gewoon gaan passen wat je goed zit. Let wel op dat een nieuwe helm die je echt lekker zit vermoedelijk een maat te groot is. Ik gebruik zakelijk en privé de Schuberth en beschik er dan over 4 in dezelfde maat aangeschaft en tussen de oudste en nieuwste zit een volle maat verschil!

jac

2e Versnelling
Ook sinds kort een c3 pro. Zit strak op je kop maar niet hinderlijk en is lekker licht t.o mijn Shark evoline 2. Hij is een stuk stiller maar als je echt een stille helm wilt ,koop dan een integraal en geen systeem helm. Ik ondervind nog best wat windgeruis maar oordopjes lost het probleem voor mij op. Misschien komt het door mijn Scalarider set die gemonteerd is, een helmmuts helpt ook goed tegen windgeruis.

Plus
De C3 pro is een redelijk stille helm, hij is licht van gewicht, het sluiten van de kinnebak en het openen gaat bij deze systeem helm heel makkelijk (t.o Shark)
Min
Duur :D

Nosegear

Administrator
Medewerker
Ik rijd ook met een C3, fijne helm inderdaad. Al ik een minpuntje zou moeten aandragen is het dat het vizier bij hogere snelheden vanzelf dichtklapt, al schijnt dat in de latere versies gefixt te zijn.

panpeter

5e Versnelling
bmdinges systeem 6 evo helm, komt uit de zelfde fabriek als de Schuberth maar met een "voor mij" betere pasvorm.

Ozzy

Klokje Rondrijder
R.I.P
Ik rij als jaren rond met een Nolan N103 ... Pasvorm perfect, wel wind ruis, maar met oordopjes prima tegen doen.

Nadeel zijn niet volledig waterdicht bij het vizier ....[emoji22]

X-lite komt uit zelfde fabriek is iets duurder maar schijnt ook beter tegen zijn... Ook iets lichter...

Maar stiekem wil ik ook een C3 pro....

Hansepansje

Kilometervreter
Ook sinds kort een c3 pro. Zit strak op je kop maar niet hinderlijk en is lekker licht t.o mijn Shark evoline 2. ...
Plus: De C3 pro is een redelijk stille helm, hij is licht van gewicht, het sluiten van de kinnebak en het openen gaat bij deze systeem helm heel makkelijk (t.o Shark)
Een paar jaar geleden heb ik C3 en Evoline 2 vergeleken. Heb de laatste gekocht, omdat de C3 m.n. bij m'n kin te krap zat.
Het sluiten van de Evoline 2 is inderdaad wat lastiger (maar is aan te leren... ;)). Het openen is simpel alleen moet je vizier omhoog staan. In geopende stand is het voordeel t.o.v. veel andere systeemhelmen dat je niet zo'n windvanger bovenop je helm hebt.

Als ik weer aan vervanging toe ben, ga ik zeker weer vergelijken. Pasvorm is erg belangrijk en dat is een persoonlijke zaak, aangezien onze koppies (in tegenstelling tot de helmen) niet gevormd zijn in een mal. :)
Dus ik ben het helemaal eens met het advies van Mikey:
Dus ik zou mijn budget bepalen en gewoon gaan passen wat je goed zit. Let wel op dat een nieuwe helm die je echt lekker zit vermoedelijk een maat te groot is.
Groets, Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
H

Honda

Guest
Pas de helm die je mooi en goed vindt, héél persoonlijk voor mij alleen ARAI.

PRS

Kilometervreter
Schuberth C3 viel na een testrit voor mij af, rare turbulentie's en geen lekkere pasvorm.

BMW System 6 lekte achter het vizier en het zonnevizier vind ik prut, super helm voor de winter, in de zomer erg warm

Wij rijden nu al jaren met helmen van Caberg, budgettair erg aantrekkelijk en ze worden steeds beter en lichter

Rhyno was al aardig, uiterlijk niet fantastisch
Konda was al beter, zag er beter uit en voelt degelijker
Duke is echt fijn, licht, voordelig en compleet

harde hoed

3e Versnelling
Ik rij met een Multitec van Shoei en vind dat erg prettig zitten. Ik ben wel een liefhebber van de dubbele d sluiting. Redelijk stil en als de Neotec wat goedkoper was zou ik die overwegen vanwege het geintegreerde zonnevizier.

Jur

Mega Mijlenmaker
Ik heb zo'n IOTA systeemhelm van Resteyle.
Fijne helm alleen zijn oordoppen wel nodig.
Afgelopen jaren gelezen dat er ook helmen zijn die het (wind)geluid goed dempen.
Voor de dochter eentje van de Lidl, zelf ook geprobeerd maar was het voor mij net niet.

Mijn advies is kies uit de informatie een paar type's/merken die je aanstaan en ga passen.
Niet over een nacht ijs gaan, het is tenslotte voor je eigen bescherming.
Van Panman1100 vorig jaar de link gekregen waar je op moet letten.
http://sharp.direct.gov.uk/content/how-fit-your-helmet

Na deze instructie bleek mijn hoofd toch kleiner dan ik dacht.
(inkopper: of de helm groter dan verwacht)

Succes

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
Ik heb een Shark gekocht vorig jaar. Puur alleen omdat voor mij deze lekker zit.
Hij is inderdaad wel wat rumoerig maar met de oorpluggen valt het alleszins mee.
Groet
Ton

Mark612

5e Versnelling
Ik heb vorige week een HJC Max II gekocht. Aantrekkelijk geprijsd en voor mij een perfecte pasvorm. Sluit overal goed aan en is niet te zwaar. Op de terugweg uit Sprundel afgelopen zondag uitgebreid getest op waterdichtheid en geslaagd. Ik vind hem ook meevallen wat betreft windgeruis.
Maar ik heb ook 4 of 5 verschillende merken geprobeerd en met passen kom je er vanzelf achter wat voor jou het lekkerste zit.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Eddy DM

Kilometervreter
En ikke ..........ikke heb een Scorpion EXO; vind hem stiller dan de C3 en de kraag kan je oppompen zoals een Nike Air. Je kan er heel makkelijk een Jet helm van maken ook.

elmo

Mega Mijlenmaker
Veel verschillende meningen , dat had ik niet verwacht!
Ik denk dat ik eerst maar eens wat ga passen , en inderdaad niet over 1 nacht ijs

verstuurd met luchtpost

Mikey

4e versnelling
Had je wel kunnen verwachten natuurlijk. Zoveel verschillende koppen, zoveel verschillende meningen... niemand heeft hetzelfde model hoofd en draagcomfort is erg belangrijk. Al rijdt je fiets nog zo lekker, met een niet goed of prettig zittende helm ben je er na een halfuurtje toeren wel klaar mee. En wat de een perfect zit, is voor de ander waardeloos.
Ik denk ook dat je tot de juiste conclusie komt[emoji6]

GrisPan

5e Versnelling
Ik rijd al weer enige tijd met een Neotec van Shoei. Prima pasvorm (voor mij kop dus) en ook best stil. Handig met ingebouwd zonnevizier.
Nadeel gewoon veel te duur. Maar 1x per jaar heeft RAD 25% korting op nieuwe helmen, overal gaan passen en zo en dan daar bestellen.
Gaat alleen op als je natuurlijk al een helm hebt.

Laatst bewerkt:

elmo

Mega Mijlenmaker
Ja maar de reden dat ik het niet verwachte is ,omdat met de laarzen toen ik om advies vroeg , kwamen eigenlijk alleen de tcx en de daytona naar voren vandaar dat ik toch wat verbaasd was[emoji15]

verstuurd met luchtpost

marc pan

Klokje Rondrijder
Ik heb een systeemhelm van de Lidl met Zonne vizier, en ben er best te vrede over. Je kan er heel gemakkelijk de binnen bekleding er uit halen en wassen en terug op zijn plaats brengen. Extra krijg je er een vizier bij en nog wat binnen bekleding.
Wat wil je nog meer voor 60€.Pleasantry

harde hoed

3e Versnelling
Rond welke tijd os die korting bij RAD want dan wordt het toch interessant zo'n Neotec. Tot nu toe heb ik liever Shoei dan Schuberth gehad qua pasvorm.

Nosegear

Administrator
Medewerker
Pas de helm die je mooi en goed vindt, héél persoonlijk voor mij alleen ARAI.
Ik vind het raar dat Arai niet één systeemhelm in het assortiment heeft! En verreweg de meeste 'toerbuffelchauffeurs' hebben denk ik een systeemhelm . .

Noord26

3e Versnelling
Nolan 104 Evo in gebruik. Zit voor mij het fijnste, het verschil met een Schuberth was gigantisch (en de prijs ook). Een groot pluspunt vond ik het grote vizier waardoor je gewoon net wat meer zicht hebt. Nadeel vind ik het vizier dat slechts in vaste standen open/dicht kan en niet traploos.

GrisPan

5e Versnelling
Even gezocht in de administratie; in november 14 bij RAD mijn helm gekocht met 25% korting.

robert st1300

3e Versnelling
Nolan N104 met N-com B5 , deze helm is stiller op de Pan dan mijn Arai, maar, alsnog gebruik ik oordoppen, ik heb ook Schuberth C3 pro geprobeerd maar deze zat voor mij niet lekker
plus het scheelt een hoop eurootjes.

Frans

5e Versnelling
Heb sinds mei 2014 de Caberg Modus cpl. Inderdaad moet ie wel op je dop passen, maar dan zit ie ook goed. Kraag en wang zijn op te pompen ( geluid en strakker ) pin lock vizier, mag met stand open EN dicht rijden, en wat ik ook prettig vindt is dat het vizier zichzelf sluit als ik de kin omhoog doe. Zie vaak helmen waarbij dat open blijft en dan vang je een berg wind. Voelt zeer degelijk aan en de prijs is ook niet verkeerd.
Onlangs nog een sena oortje ingebouwd en dat is ook niet moeilijk. Komt ook goed uit diverse tests. image.jpg

dennnis

Guest

Of een vergiet??

Jan Pan

Moderator
Medewerker
er staat ergens op het forum een lijst met diverse helmen die tests hebben ondergaan qua veiligheid en zo.
Nolan 104 Lekker licht en goede pasvorm, wasbaar en mogelijkheid voor kleine vizie opening en hiervoor s55 van airo ook prima ( check http://www.fc-moto.de/nl_NL) keuze genoeg

Laatst bewerkt door een moderator:

elmo

Mega Mijlenmaker
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik ook even naar mijn ruit moet kijken want vol in de wind heb ik minder last van geluid dan nu . Ik zit nu met mijn helm precies in de turbulentie van mijn ruit wat hinderlijk klapperen veroorzaakt.

verstuurd met luchtpost

PRS

Kilometervreter
Da's precies de reden waarom ik overstapt ben van de 1100 naar de 1300. Na een stuk of 10 ruiten geprobeerd te hebben hield ik nog turbulentie... :confused: toen was ik er wel een beetje klaar mee.

Die hierboven getoonde Caberg Modus staat ook op mijn lijstje, als mijn Duke aan vervanging toe is ga ik de Modus proberen.

Ome Noot

Moderator
Medewerker
Ik heb alweer een tijdje een HJC systeemhelm op mijn harses. Gekocht bij Hans van Wijk.
Bij die zaak die Nolan air 43 gepast, want dat vond en vind ik een hele mooie multifunctiehelm.
Echter.. de kinband zat te dicht bij mijn klus, waardoor de inbouw van de cardo een probleem werd i.v.m. ruimte.
Komt die gast ineens met een Arai helm... Dat werd Aaiaai toen ik het prijskaartje zag.
Die HJC,'s waren in de aanbieding...

Belangrijkste is dat een helm lekker zit, en niet na een half uur al gaat drukken op je oren of zo.
Als windgeruis en de prijs dan ook nog meevallen dan is dat een win win situatie

elmo

Mega Mijlenmaker
@ pre,om nou gelijk een nieuwe motor te kopen vanwege windgeruis op een helm,is een beetje als met je regenjas onder de douche staan:p:D:D:D
zonder gekheid volgens mij moet dat wel op te lossen zijn met een andere ruit of ruitspoiler.Dus als iemand nog een ruit heeft liggen die hoger is als 45 cm hoor ik het graag mvg

Pan American

4e Versnelling
Ruitspoiler daar ga ik voor. Trouwens vorige week een nolan n43 air gekocht met een nolan n-com set. Super set. Hiervoor 6 jaar een caberg systeemhelm gehad prima maar deze helm is lichter, stiller en een geweldige zicht. Cardo G4 op mijn vorige helm gehad prima maar past niet op nolan en na 1,5 jaar intensief gebruik (dagelijks woon werk) braken de volume knoppen af. Eens kijken hoe lang dit systeem het vol gaat houden. Sound in stereo is super net als de radio.

Dennis

The Preacher
Probeer eerst maar eens welke op dat "hoofd" passen van je.
En daaruit degene passen die het meest passen aan je vrouwelijke kant.

Serieus: ik ga met je mee als ik vrij ben. En als je Shoei past, hoef je niet verder te kijken. Dan kunnen we een "clupke" oprichten.

Ieniemienie

Kilometervreter
Hubbie en ik hebben allebei een Schuberth C3 met Cardo communicatiesysteem. Kunnen we met elkaar communiceren (ouwehoeren dus) maar ook lekker muziekje luisteren als ik naar mijn werk rij. Of opgebeld worden. Maar onder het rijden neem ik gewoon niet op. Als ik langere stukken rij doe ik wel mijn otoplastieken in. Voordeel: lichte helm, nadeel: forse prijs voor zowel de helm als de Cardo.

Mootje1300

5e Versnelling
Ik heb wel 5 helm's liggen. Maar me Schuberth C3 kan ik echt niet meer missen met SRC systeem. Laatst nog voor een leuk prijsje nog een Schuberth C3 bijgekocht die gebruik ik als de kinderen meegaan zo kunnen we gezellig kletsen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dennis

The Preacher
Mootje, koop er dan 2 bij! Wat moet je 5 helms? 4!begrijp ik, maar 5[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]

Mikey

4e versnelling
...niets raars aan. Ik heb er ook 5.
3 x Schuberth C3, een fluor gele met bedrijfslogo ([emoji41]), een matt - zwarte stripes voor de 'burger dienst' en een glans zwarte met SRCS voor mijn wederhelft. En dan nog 2x een C3 pro, weer een fluor gele met bedrijfslogo (reserve) en een nieuwe matt - metallic bruine met SRCS voor op de Bruine Pan.
Een luxe probleem, dat wel...[emoji16]

Oh ja, dan heb ik ook nog een bordeaux rode BMW systeem 4 helm, een fluor gele systeem 5 en een witte Schuberth C2.... Maar die laatste 3 gebruik ik eigenlijk niet meer dus daarom niet meegeteld.

Hansepansje

Kilometervreter
He Yvo,

Dan heb je deze nog niet!
Helm.jpg
Schijnt het water erg goed buiten te houden, dus ideaal voor in de regen.
En gecombineerd met een nek-brace, dus nog veilig ook!
Ik weet alleen niet of ze 'm ook in fluor geel verkopen... :Pardon:

Groets, Hans

Mootje1300

5e Versnelling
Kijk eens aan Dennis. Een mooiere uitleg is er niet van Mike[emoji106]
En inderdaad een Luxe probleem. Daar ben ik helaas ook aan verslaafd[emoji41]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bovenaan