Wel of geen ABS/TCS/DCBS

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Peter Wolfert

Beginnend Bestuurder
14 feb 2017
15
4
3
55
Type motor
Anders
Ik ben aan het oriënteren wat nu de beste koop is. Een ST1100 met of zonder ABS/TCS en evt.CBS. De jongste 1100 zijn ook al weer minimaal 16 - 17 jaar oud. Geeft ABS etc. nu veel kans op allerlei storingen? Onderhoud is natuurlijk belangrijk maar met motors van 20 jaar kan er natuurlijk wel eens iets gaan haperen. Wat er niet op zit kan niet kapotgaan maar aan de andere kant een goed werkend ABS systeem is nooit weg. Wat is jullie ervaring ?

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.409
980
113
Hulst
Type motor
ST1100
Als je een fiets kunt kopen met ABS enz. zou dat zeker mijn voorkeur hebben. Na mijn laatste ontmoeting met het asfalt, heb ik het me als voorwaarde gesteld voor mijn 'nieuwe' fiets.

sven.magnus

Kilometervreter
29 okt 2016
940
243
43
49
Muizen
Type motor
ST1100
Ik rijd al heel mijn leven op een motor zonder ABS... Waarom zou ik dat nu ineens nodig hebben?

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.129
1.468
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Omdat je het dan nog nooit nodig hebt gehad zowel ,dan wil je ook met ABS

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

biker

3e Versnelling
7 apr 2016
94
95
43
51
kapellen
Type motor
ST1100
je moet maar denken,,,staat het er niet op...kan het ook niet stuk :)

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
986
737
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
en zo kunnen we hele pagina vol krijgen..

Een van de dingen die de vooruitgang het meest in de weg staan, is dat de mensen niet luisteren naar degenen die het verstandigst, doch naar degenen die het luidst spreken.

ik zou alle letters erbij nemen

sven.magnus

Kilometervreter
29 okt 2016
940
243
43
49
Muizen
Type motor
ST1100
Ik sta vooruitgang niet in de weg eh Waffie. Als mijn fiets toevallig wel ABS had, zou ik die er niet afgooien. Maar toevallig had hij geen ABS en ik zeg alleen maar dat ik dat nog niet gemist heb. Natuurlijk, wat je niet kent, kan je niet missen.

H

Honda

Guest
Als ik de keuze heb dan ga ik voor een ABS uitvoering.

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
593
504
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Als het je maar een keertje in je leven helpt, ben je blij dat het er op zit.
Doe alles wat je zelf in de hand hebt om veiligheid te verhogen.
Het verkeer blijft toch wel spannend genoeg.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.509
2.035
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
staat het er niet op...kan het ook niet stuk :)
Precies!! Daarom rijd ik zonder banden. Nooit een lekke band!! :rolleyes:

Een (veiligheids-)optie niet op je motor hebben omdat die stuk zou kunnen gaan is een wat typische motivatie, wellicht . .

Raaipan

Kilometervreter
15 jul 2016
1.446
480
83
57
Nieuweroord
Type motor
ST1100
Ik heb het 'volledige alfabet' op mijn ST1100 en ben er al een paar keer hartstikke blij mee geweest! Gewoon doen!
Deze vraag stel je toch ook niet bij een auto? Waarom dan wel bij een motor?

PanST1100Black

5e Versnelling
25 aug 2016
694
351
63
57
Leiden
Type motor
ST1100
Een Pan ST1100 mèt zou idd ook mijn voorkeur hebben, Peter.

Natuurlijk is voor de Panners zonder, ook een fijne motor.

Maar extra veiligheid op je motor is nooit weg GoodGoodGood

Peter Wolfert

Beginnend Bestuurder
14 feb 2017
15
4
3
55
Type motor
Anders
Duidelijk. Er zal idd een moment komen dat je blij bent dat 'het' erop zit. Maar kwam wat storingsverhalen tegen waarvan ik dacht pff dat loopt behoorlijk in de papieren als dat kapot gaat...

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.509
2.035
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Dat kán inderdaad kostbaar worden - maar er zijn op dit forum een paar zéér handige rakkers die in voorkomend geval je graag van dienst zijn. Dat druk de kosten aanzienlijk . .

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
593
504
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Is vaak ook een kwestie van achterstallig onderhoud.
Remvloeistof regelmatig verversen is toch wel het minste.
Voor sommigen is dat nog te veel.
Het ABS systeem van de Pan is zeer betrouwbaar.

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
483
164
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Sorry maar ABS is schijn veiligheid het is een hulpmiddel omdat men denkt o ik sta toch sneller stil en om die reden ook minder afstand houd en dan ook meer risico neemt dan nodig is dit is in statistieken al bewezen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.509
2.035
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Onjuist gebruik van gereedschap valt niet onder schijnveiligheid denk ik . . Als je niet begrijpt wat een ABS voor je kan doen voegt het inderdaad niet veel toe - je remweg met ABS is zelfs lánger.

De doorgewinterde motorrijder heeft z'n ABS nooit nodig - totdat iemand zijn pad kruist die zijn stoutste verwachtingen weet te overtreffen! En we weten allemaal dat die pad-kruiser al ergens rondrijdt; je moet 'm alleen nog gaan tegenkomen. ;)

Mark612

5e Versnelling
5 mrt 2015
419
422
63
49
Voorhout
Type motor
ST1300
Ik heb het nu niet maar wanneer ik de keuze zou hebben dan zeker met ABS.
En hard hopen dat je het nooit nodig hebt maar wanneer je het wel nodig mocht hebben er heeeeeel blij mee zijn.

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
3 nov 2013
1.871
852
113
Zeewolde
Type motor
ST1300
Dat geld ook voor mij. Als de keuze er is dan een zo compleet mogelijk alfabet erbij

H

Honda

Guest

Jur

Mega Mijlenmaker
16 aug 2013
2.106
761
113
52
Steenwijkerland
Type motor
ST1100
Ik zou kijken wat er voorbij komt. Staat de fiets je aan en zit het erop is dat meegenomen. Zoniet is het jammer.
Ik heb de kale versie dus kan niet oordelen of wel (alfabet) beter is. Maar vooruitgang is vaak ( niet altijd) beter. Suc6 met de beslissing.

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
593
504
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Om alle twijfel weg te nemen.
Neem een ABS rem cursus bij een instructeur.
Daarna ben/gedraag je je als een ABS ambassadeur.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.129
1.468
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Zoals nosegear al zegt als je niét weet wat het voor je doet kan je ook niet oordelen .
verdiep je eens in ABS op google en oordeel zelf[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

Peter Wolfert

Beginnend Bestuurder
14 feb 2017
15
4
3
55
Type motor
Anders
Bedankt voor al jullie wijze raad. Ik heb wat heel wat huiswerk voor het weekend:Biggrin

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.508
625
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
ABS op een motor haalt niet heel veel uit want als je van schrik vol in je remmen knijpt zal de motor nog steeds er onder uit glijden dit omdat ABS in grijpt bij een blokkerend wiel en bij een motor is een blokkerend wiel te laat want dan lig je al ;) (als je met beleid remt met ABS kun je dan wel weer eerder stil staan op een gladdere weg) ;)

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.905
744
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
ABS behoedt je dus zéér zeker niet voor een uitglijder, al denken sommige rijders dit wel....'ik heb toch ABS dus ik kan gewoon doorknallen als het glad is' NOT!

Maar dat behoeft geen verdere uitleg, lijkt mij....

Mijn auto heeft ook de hele rataplan aan boord maar hij gaat net zo makkelijk tegen de vangrails.

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
3.984
413
Type motor
Anders
als je van schrik vol in je remmen knijpt zal de motor nog steeds er onder uit glijden dit omdat ABS in grijpt bij een blokkerend wiel en bij een motor is een blokkerend wiel te laat want dan lig je al
Dat ben ik, uit ervaring, niet geheel met je eens. Veel remproeven gedaan op zand, met en zonder ABS, hogere en lagere snelheden. Is je snelheid te laag, dan gebeurd idd hetgeen jij beschrijft. Echter in veel gevallen was snel lossen van de rem bij blokkerend wiel, voldoende om de motor weer te laten oprichten. Dus bij kort blokkeren betekent dat niet per definitie dat je ook plat gaat en dat de ABS ook niets meer zou kunnen doen.

Als je zeer goed getraint bent en heel veel zelfbeheersing hebt (lees Moto GP coureur of gelijkwaardig of zo) en je kunt je rem zodanig bedienen op maximaal remvermogen (nèt voor hij blokkeert) zul je eerder stilstaan als voluit remmen mèt (ingrijpende) ABS. ABS zal immers de rem telkens zeer kortstondig lossen daar waar remmen tegen blokkeren aan continu blijft vertragen.
Maar in een noodremming/paniek situatie heeft bijna niemand de rust om de techniek zo toe te passen (als ze die al beheersen). En dan komt het voordeel van ABS om de hoek kijken.

Maar het is zeker geen wondermiddel. Een actief hulpmiddel, in sommige situaties. Als die ingrijpt heb je eerder al iets laten liggen zeg maar.

Laatst bewerkt:

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.409
980
113
Hulst
Type motor
ST1100
Ik rijd al heel mijn leven op een motor zonder ABS... Waarom zou ik dat nu ineens nodig hebben?
Ga eens lezen wat het voor je kan doen en stel je dezelfde vraag daarna nog eens.
(Met lezen bedoel ik niet lezen hoe het werkt, maar uitgebreide informatie lezen over met en zonder. VRO volgen,met en zonder.)

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
617
312
63
60
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
ABS heeft zijn voor- en NAdelen. !!!
Vaak wordt onbewust gedacht dat het zaligmakend is, niets is minder waar, ook het filmpjes blijkt een hoax te zijn want ABS kan nooit sneller stoppen dan non-ABS, tenzij je niet weet hoe je moet remmen. ABS is alleen goed voor paniek-stops op te vangen en zo worden ze ook in de meeste gevallen gebruikt. ASR - ESP je kan het vaak uitschakelen ABS niet, wat stom is vind ik.
Maar ABS is het ideaal om je foute paniek-stops op te vangen en daar is het ook voor ontworpen, aan de andere kant heb je minder controle op je rem-gebeuren.

Voorbeeldje,,, Ben ik aan het rijden op de weg in de ardennen, staat er een auto die MIJ voorrang moet verlenen netjes stil in een zijstraat, maar op het moment dat ik daar aankom gaat hij voor mij langs,,, Ik kan niet meer geremd geraken zonder de auto te raken. Doch is er plaats naast de weg (gras) dus daar in gedoken, nu op gras geraak je dus niet gestopt en blokkeert je rem onmiddellijk, doch waren er ook stukken zant (die ik ging opzoeken) en daar liet ik me voorwiel wel blokkeren omdat je in zand wegzakt en dus wel mooi recht kan blijven. Met ABS zou me dat niet lukken dus.... Ben er toen goed vanaf gekomen...

Nog een voorbeeldje,,, Ik weet niet meer welk jaar het was maar het was het jaar dat er tig. van toeristen vast zaten in Oostenrijk door de massale sneeuwval, wel de dag ervoor ging ik met mijn Citroen XM die bewuste pass over. Links en recht van me zat het vol met vrachtwagens tegen de kant,,, tegen de rotsen en gelukkig voor mij was eht midden van de baan vrij van voertuigen. Ik ben toen 15 Km (niet te snappen hoe de pomp het heeft volgehouden) op het ABS systeem naar beneden gegleden zonder te kunnen stoppen,,, Stilstaan was er niet bij tenzij ik me ergens tegenaan zou laten glijden,,, voordeel is dan dat mensen die niet weten hoe te remmen dit ook hadden gekund (als ze niet in paniek slaan) door het ABS systeem. Doch had ik liever in dit geval geen ABS gehad... Moet zeggen dat je na 15 Km wel even tijd nodig hebt om te bekomen.....

Maar even om aan te tonen dat ABS niet alles oplost voor je, en het is toch vaak zo dat je in je achterhoofd rekening houd met je ABS wat toch soms ook wel dat vals gevoel van veiligheid kan geven.
Ik heb het niet op mijn Daisy ben ik er blij mee,,,, Toen ik in het gras terecht kwam wel eigenlijk, maar er zullen zeker ook situaties zijn/komen dat ik het wel er op zou willen hebben....

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.508
625
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
@Gibbel ook in zand of gras kun je sneller stoppen als je wielen niet blokkeren en dat kan zonder ABS en met ABS ;)

@Mikey Ja wij hebben met die slipcursus niet harder dan 50km/h mogen rijden op de gladde baan dus zodoende dat mijn ervaring is bij een schrikrem actie dat je met of zonder ABS der toch onder uit gaat ;)

Laatst bewerkt door een moderator:

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.905
744
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
Ik heb ooit geleerd dat, als je in een zachte berm terecht komt, je moet gaan staan als op een off-road fiets en hem uit moet laten rollen.

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.508
625
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
Klopt je verlaagt het zwaarte punt van de motor dan (je merkt ook als je op los grind rijd met de Pan dat als je dan gaat staan hij stabieler word) ;)

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
3.984
413
Type motor
Anders
Kijk ook eerst eens naar de horizon en voel eens wat dat doet.

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
Ook het tractioncontrol kan je op de been houden, zoals ik al eens heb mogen meemaken. Bladeren of andere gladdigheid kan op het moment van , weer gasgeven uit de bocht , nogal vervelend doen. Gelukkig bleef ik mooi OP mijn banden staan. En dat werkt alleen i.c.m. je ABS systeem.

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
593
504
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Deze ervaring had ik ook bij mijn overstap van 1100 naar 1300 welke geen TC heeft.
Bij het wegrijden voor een verkeerslicht gaf ik iets te enthousiast gas waardoor het achterwiel licht uitbrak.(wit verdrijvingsvlak als ondergrond)
Geen echt probleem maar toch een waarschuwing voor mij.

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.905
744
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
Had je ook een highsider op kunnen leveren.
Kan met een 1100 met TCS ook gewoon trouwens, niet bepaald fijne regelinterval....kettingreactie.

D.bouwhuis

5e Versnelling
16 nov 2013
430
330
63
42
enschede
Type motor
ST1100
"Kettingreactie". Bij een Pan....!!!!!!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cotton

3e Versnelling
17 jul 2016
145
145
43
62
Emmen
Type motor
ST1300
heb al twee keer dwars op straat gestaan omdat iemand die mij voorrang moest geven het toch niet deed....door de rem snel los te laten (in paniek denk ik) kon ik weer sturen en kwam net achter de auto(s) langs. blokkerend remmen en sturen gaat niet. (algemeen bekend)

tijdens een VRO cursus met mijn latere ABS Pan moest ik van de instructeur vol, maar dan ook echt vol, remmen. na enkele pogingen (bang??) toch maar gedaan. ABS werkte en ik kon sturen (z0nder blokkering) in de richting die ik wilde.....ben eigenlijk wel blij met mijn ABS. :bravo:

cees pan euro

4e Versnelling
16 nov 2012
298
101
43
ik kan het gecombineerde voor- en achterrem systeem best waarderen...

dus gewoon rechts in je handje knijpen en de boel vertraagd voor en achter.... :vroem:

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
Die remmen van de Pan,zeker die met het hele alfabet, zijn gewoon top !.

fred

Kilometervreter
27 sep 2015
1.116
493
83
65
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1100
Jaren gereden met BMWK00LT met ABS heb het nooit nodig gehad. Het ligt ook veel aan je rij gedraag toch, heb 40 jaar op de vrachtwagen gereden daar leer je hoop van, Prima nu St1100 zonder ABS mis ik het nee. maar het gevoel zegt wat anders, en de volgende motor wordt zeker met ABS.

Een nadeel ik hou van dat oude spul. 01-02-2017 nieuwe km teller en lucht filter div (1).JPG 20-09-2015 motor de Pan (5).JPG