WD 45 smeermiddel wel goed

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
388
191
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
#1
Is dit smeermiddel wel handig bij rubbers enzo ik heb begrepen van dit smeermiddel perfect is om vastzittende metalen draaidelen los te maken. Maar in combi met rubber zou dit niet goed zijn... ziiten weekmakers in die de rubbercomponenten zacht maken.

Wat is jullie kennis en ervaring?
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
245
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#2
Als jij wd45 hebt, dan heb je een zeldzaam spuitbus. En wat zeldzaam is,is geld waard [emoji23] Je bedoelt wd40 ?. Schijnt ook goed te zijn voor rubber [emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

PanPaul

4e Versnelling
19 sep 2016
291
129
43
Houten
www.sleutelclubhouten.nl
Type motor
ST1100
#4
Bij het gebruik van ontvetters moet je uitkijken voor weekmakers. Voorbeeld: nooit rubberen delen in een ontvetterbak met bijvoorbeeld HBM ontvetter doen. Uit eigen ervaring wijs geworden. :bad idea:
 

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
883
354
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
#5
ik heb het al geregeld voor gehad met bv de voorvork dichtingen ; tot dusver geen problemen gehad met wd45 :oh no: kleine vergissing ( wd40)
 

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
388
191
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
#6
Tuurlijk wd40..dyslectisch zullen wij ons en ik maar zeggen

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
186
86
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#8
Nochtans wordt het sterk afgeraden om bv een ketting hiermee in te spuiten omdat het de rubbers tussen de schakels oplost
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#11
Deze vraag blijft maar voorbij komen met uiteindelijk meer meningen dan antwoorden.
Dus ben zelf maar eens een experimentje begonnen.

Links de O ring van een ketting, rechts een standaard O ring.
Een in de WD40, een ter controle.

We zullen zien wat het resultaat is...

 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.481
2.011
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
#12
Kijk, dat mag ik nou wel. Er is maar één manier om zuivere info te krijgen en dat is het zelf verzamelen. Al is dat eigenlijk ook wel wat de rakker in bovenstaand filmpje doet.

Blootstelling aan WD40 zal volgens mij niet schadelijk zijn voor de O-ringen in een ketting. Ze worden er immers maar heel kort aan blootgesteld; O-ringen in een potje met WD40 is eigenlijk helemaal geen realistische situatie. Plus (blikt ook uit het filmpje) je smeert je ketting aansluitend weer met chain grease, dus exit WD40. Waaruit je dan ook weer terecht kunt opmaken dat WD40 geen smeermiddel is maar een reiniger met smerende eigenschappen.

Maar wat zit er in potje #2?
 
H

Honda

Guest
#13
Zo hey.....................jullie gaan allemaal een kettingfiets rijden??:Lol:
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#14
Klopt @Nosegear
Dit is een beetje een ultieme test.
Als dit niets oplevert is in mindere maten zoizo goed.

In allebei de potjes zit WD40.
In de linker een O ring van een ketting, in de rechter een standaard O ring uit een setje.

Kan zijn dat ketting rubbers er wel tegen kunnen omdat de rubber samenstelling anders is, maar andere rubbers, zoals standaard O ringen het weer niet prettig vinden.

In dat filmpje gaat het over de ketting, maar dat beantwoord maar een deel van de vraag.
En dat is ( zoals @Honda al zegt ) niet eens van toepassing op een Pan.
Maar kan het misschien wel invloed hebben op andere rubber delen.

Heb overigens ook het idee om eens wat proefjes met rubber in Ethanol te gaan doen.

Als jullie verder nog ideeen hebben over iets wat ik uit kan proberen, vraag maar raak.
Proefjes doen is een van m'n winter hobbies. :p
 

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
563
178
43
Dalen
Type motor
ST1300
#15
Heb eens een menkraan, die zich nogal zwaar liet bedienen, met WD 40 gesmeerd. Resulteerde in een nog véél stroever draaiende kraan. Er zitten in zo'n kraan ook rubber afdichtingen die er dus kennelijk niet zo goed tegen konden. Volgens de loodgieter had ik beter siliconenspray kunnen gebruiken. Overigens is de kraan nu weer redelijk soepel te bedienen. Het experiment van DutchMicro zou best weleens kunnen aantonen dat niet alle rubbers tegen WD 40 bestand zijn.
 

MarcQ

3e Versnelling
20 aug 2016
151
97
43
60
Antwerpen
Type motor
ST1100
#16
In een mengkraan gebruik je gewoon kraanvet, dat is er voor gemaakt.
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.089
1.436
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#17
in sommige gevallen is gewoon demonteren en opnieuw assembleren met het juiste vet de juiste optieGood.........veel roestige dingen die je in-sprayed komt het wel los maar de troep blijft zitten waardoor je een soort van pepermolen krijgt en als daar een rubbertje zit zal dat niet bevordelijk zijn lijkt mij :Santa:
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#18
Heb al eens een onbedoeld experiment uitgevoerd met hydrauliek olie in een remsysteem.
In hyraulische systemen zitten ook rubber afdichtingen en keringen dus waarom zou het niet met hydrauliek olie gaan ipv remvloeistof.

( Was overigens voor een machine om iets op z'n plaats te houden, dus warmte en dat soort dingen waren niet van invloed.
Is niemand in gevaar geweest. :p )

Het resultaat was dat de rubbers na een dag of iets zo ver opgezwollen was dat alles muur vast zat.
Dus ook al lijkt rubber gewoon hetzelfde soort rubber, het kan zich totaal anders gedragen in verschillende samenstellingen.

Dit zat in de kooi, heeft zelfs door de gaatjes proberen te komen:



Zo is hij origineel:

 
Laatst bewerkt:

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
245
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#19
Als het vast moet blijven zitten ...... [emoji106][emoji1]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#20
Het resultaat na 2 weken in de WD40.
Geen merkbaar verschil in grote en flexibiliteit/stevigheid.



Ben gelijk een volgend experiment gestart, rubbers in 95% Ethanol.

Volgende experiment dat ik in gedachte heb is euro95 afgesloten bewaren in een glazen pot zodat ik de veranderingen kan zien zonder het te verstoren.
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
245
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#22
Schrijf je het wel op, voor je het weet ben ik t weer vergeten. [emoji1]


[emoji1309][emoji1303]
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#23
Update van het rubber in ethanol experiment.

De Ethanol is inmiddels van helder transparant in licht bruin veranderd.
Zat te denken, misschien nog wat restant vuil van het rubber uit de ketting wat ik er met schoonmaken niet af gekregen heb.
Al is de kleur wel netjes verdeeld door heel de Ethanol en niet alleen rond dat rubber.

Het rubber voelt verder nog normaal aan.