1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

WD 45 smeermiddel wel goed

Discussie in 'Tips, Trucs en Wetenswaardigheden' gestart door TuinfluiterPan, 4 dec 2017.

1. TuinfluiterPan

TuinfluiterPan 4e Versnelling

Is dit smeermiddel wel handig bij rubbers enzo ik heb begrepen van dit smeermiddel perfect is om vastzittende metalen draaidelen los te maken. Maar in combi met rubber zou dit niet goed zijn... ziiten weekmakers in die de rubbercomponenten zacht maken.

Wat is jullie kennis en ervaring?

2. Frans

Frans 5e Versnelling

Als jij wd45 hebt, dan heb je een zeldzaam spuitbus. En wat zeldzaam is,is geld waard Je bedoelt wd40 ?. Schijnt ook goed te zijn voor rubber

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Lol Lol x 5
  3. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Het is een vochtverdrijver (WD=Water Displacement), zou niet weten waarom daar weekmakers in zitten.

4. PanPaul

PanPaul 4e Versnelling

Bij het gebruik van ontvetters moet je uitkijken voor weekmakers. Voorbeeld: nooit rubberen delen in een ontvetterbak met bijvoorbeeld HBM ontvetter doen. Uit eigen ervaring wijs geworden. :bad idea:

5. marccc

marccc Kilometervreter

ik heb het al geregeld voor gehad met bv de voorvork dichtingen ; tot dusver geen problemen gehad met wd45 :oh no: kleine vergissing ( wd40)

6. TuinfluiterPan

TuinfluiterPan 4e Versnelling

Tuurlijk wd40..dyslectisch zullen wij ons en ik maar zeggen

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

• Lol Lol x 2
  7. PanEuRoel

PanEuRoel Mega Mijlenmaker

Lysdectisch! :Smile:

• Lol Lol x 1
  8. Werner1

Werner1 3e Versnelling

Nochtans wordt het sterk afgeraden om bv een ketting hiermee in te spuiten omdat het de rubbers tussen de schakels oplost

9. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Zitten daar rubbers tussen dan?

Volgens mij lost WD-40 niets op hoor.

• Leuk Leuk x 1
  10. RRR

RRR 5e Versnelling

• Leuk Leuk x 1
  11. DutchMicro

DutchMicro 5e Versnelling

Deze vraag blijft maar voorbij komen met uiteindelijk meer meningen dan antwoorden.
    Dus ben zelf maar eens een experimentje begonnen.

Links de O ring van een ketting, rechts een standaard O ring.
    Een in de WD40, een ter controle.

We zullen zien wat het resultaat is...

• Leuk Leuk x 6
    • Lol Lol x 1
    • Informatief Informatief x 1
  12. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Kijk, dat mag ik nou wel. Er is maar één manier om zuivere info te krijgen en dat is het zelf verzamelen. Al is dat eigenlijk ook wel wat de rakker in bovenstaand filmpje doet.

Blootstelling aan WD40 zal volgens mij niet schadelijk zijn voor de O-ringen in een ketting. Ze worden er immers maar heel kort aan blootgesteld; O-ringen in een potje met WD40 is eigenlijk helemaal geen realistische situatie. Plus (blikt ook uit het filmpje) je smeert je ketting aansluitend weer met chain grease, dus exit WD40. Waaruit je dan ook weer terecht kunt opmaken dat WD40 geen smeermiddel is maar een reiniger met smerende eigenschappen.

Maar wat zit er in potje #2?

13. Honda

Honda Guest

Zo hey.....................jullie gaan allemaal een kettingfiets rijden??:Lol:

14. DutchMicro

Klopt @Nosegear
    Dit is een beetje een ultieme test.
    Als dit niets oplevert is in mindere maten zoizo goed.

In allebei de potjes zit WD40.
    In de linker een O ring van een ketting, in de rechter een standaard O ring uit een setje.

Kan zijn dat ketting rubbers er wel tegen kunnen omdat de rubber samenstelling anders is, maar andere rubbers, zoals standaard O ringen het weer niet prettig vinden.

In dat filmpje gaat het over de ketting, maar dat beantwoord maar een deel van de vraag.
    En dat is ( zoals @Honda al zegt ) niet eens van toepassing op een Pan.
    Maar kan het misschien wel invloed hebben op andere rubber delen.

Heb overigens ook het idee om eens wat proefjes met rubber in Ethanol te gaan doen.

Als jullie verder nog ideeen hebben over iets wat ik uit kan proberen, vraag maar raak.
    Proefjes doen is een van m'n winter hobbies. :p

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  15. RRR

RRR 5e Versnelling

Heb eens een menkraan, die zich nogal zwaar liet bedienen, met WD 40 gesmeerd. Resulteerde in een nog véél stroever draaiende kraan. Er zitten in zo'n kraan ook rubber afdichtingen die er dus kennelijk niet zo goed tegen konden. Volgens de loodgieter had ik beter siliconenspray kunnen gebruiken. Overigens is de kraan nu weer redelijk soepel te bedienen. Het experiment van DutchMicro zou best weleens kunnen aantonen dat niet alle rubbers tegen WD 40 bestand zijn.

• Mee eens Mee eens x 1
  16. MarcQ

MarcQ 3e Versnelling

In een mengkraan gebruik je gewoon kraanvet, dat is er voor gemaakt.

17. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

in sommige gevallen is gewoon demonteren en opnieuw assembleren met het juiste vet de juiste optieGood.........veel roestige dingen die je in-sprayed komt het wel los maar de troep blijft zitten waardoor je een soort van pepermolen krijgt en als daar een rubbertje zit zal dat niet bevordelijk zijn lijkt mij :Santa:

18. DutchMicro

Heb al eens een onbedoeld experiment uitgevoerd met hydrauliek olie in een remsysteem.
    In hyraulische systemen zitten ook rubber afdichtingen en keringen dus waarom zou het niet met hydrauliek olie gaan ipv remvloeistof.

( Was overigens voor een machine om iets op z'n plaats te houden, dus warmte en dat soort dingen waren niet van invloed.
    Is niemand in gevaar geweest. :p )

Het resultaat was dat de rubbers na een dag of iets zo ver opgezwollen was dat alles muur vast zat.
    Dus ook al lijkt rubber gewoon hetzelfde soort rubber, het kan zich totaal anders gedragen in verschillende samenstellingen.

Dit zat in de kooi, heeft zelfs door de gaatjes proberen te komen:

Zo is hij origineel:

• Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
  19. Frans

Frans 5e Versnelling

Als het vast moet blijven zitten ......

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

20. DutchMicro

Het resultaat na 2 weken in de WD40.
    Geen merkbaar verschil in grote en flexibiliteit/stevigheid.

Ben gelijk een volgend experiment gestart, rubbers in 95% Ethanol.

Volgende experiment dat ik in gedachte heb is euro95 afgesloten bewaren in een glazen pot zodat ik de veranderingen kan zien zonder het te verstoren.

• Leuk Leuk x 4
  21. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

Interessante experimenten! Ik blijf je resultaten en bevindingen graag volgen!

• Leuk Leuk x 1
  22. Frans

Frans 5e Versnelling

Schrijf je het wel op, voor je het weet ben ik t weer vergeten.

• Leuk Leuk x 1
  23. DutchMicro

Update van het rubber in ethanol experiment.

De Ethanol is inmiddels van helder transparant in licht bruin veranderd.
    Zat te denken, misschien nog wat restant vuil van het rubber uit de ketting wat ik er met schoonmaken niet af gekregen heb.
    Al is de kleur wel netjes verdeeld door heel de Ethanol en niet alleen rond dat rubber.

Het rubber voelt verder nog normaal aan.

[​IMG][​IMG]

• Leuk Leuk x 4

Deel Deze Pagina