Waterpomp revisieset st1300

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
424
214
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
Weet jullie ook of er een kant en klaar revisieset voor de waterpomp st1300 te krijgen is?
kortom, als je onderdelen besteld, dat je niet iets bent vergeten. Ik heb al op forum een hele verhandeling met foto's (dank daarvoor) maar onderdeelnr en waar beste te bestellen?

Ik hoor mijn waterpomp duidelijk en zal ongetwijfeld nog een flinke tijd doorrammelen... mmmm verkeerd woord het rammelt niet maar de motor maakt na 68.000Km nu wat meer lawaai vooral als hij nog koud is.
Had al gelezen dat er een serie van 2010 is geweest waar het lager van de waterpomp te veel speling had.
 

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
424
214
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
Thanx, ik deze al gevonden en opgeslagen... ik zocht voor het makkelijke... lijst onderdelen met nr om vooraf te bestellen, zodat je de klus in 1x kan afronden....:gek:.... ik zit nu het moment af te wachten en waar . Schuur eerst opruimen enz... niet al het gereedschap, geen heftafel enz... TDT dag? of gewoon paar dagen vooruit trekken....
 
  • Like
Reactions: Speedy-Pan

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Mooi en erg interessant, duidelijke uitleg van de Belgische site. Is hier ook een pdf bestand van?
Hoop het voorlopig niet nodig te hebben, al heb ik ook de indruk koelvloeistof te ruiken :Shrug:
 

Basenco

3e Versnelling
7 mei 2016
116
135
43
45
Zwijndrecht
Type motor
ST1300
Ik denk dat ik ook aan de beurt ben. Ook ik rook koelvloeistof, en bij nadere inspectie lopen er wat lekkage spoortjes vanuit de pakking langs m'n blok... rammelen doet de pomp niet. Evt alleen pakking vervangen? Of voor de zekerheid toch maar reviseren?
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Bedankt voor de tip Honda, zelf zie ik nog niets. Hopelijk blijft dat zo, als er geen span was gemonteerd had ik wellicht de kuip al eens gedemonteerd. Al was het maar om de motor beter te leren kennen.
 

Pandow

5e Versnelling
1 dec 2012
419
160
43
70
Maassluis
Type motor
ST1300
@Basenco:
Als er geen vloeistof uit het verklikker gaatje komt, betwijfel ik of het seal van de koelwater kant
het begeven heeft.
Als het langs de pakking van het huis loopt.
check slangen van de thermostaat of thermostaat afdichting deksel.
Kan ook de aansluiting van de slangen op de cil kop zijn.

peephoele leak.PNG


vblock2.PNG


Bekijk nog eens goed waar het precies lekt

pomp onderdelen.PNG

Pomp onderdelen

nico
 

Bijlagen

Basenco

3e Versnelling
7 mei 2016
116
135
43
45
Zwijndrecht
Type motor
ST1300
@Pandow bedankt voor de tip! Ga er ff naar kijken. Zo groen aangeslagen als op je foto's is de mijne niet, er loopt een enkel spoortje langs het blok....
 

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.127
413
Type motor
Anders
Pandow heeft een heel goed punt. Komt het niet uit het verklikker gaatje (ofwel koelvloeistof, danwel olie) is de mechanical seal in orde. Veel vaker komt het van boven weg, dus idd aansluiting slangen thermostaathuis of een slang tussen de cilinders. Dan loopt het van daar, binnendoor en komt het uit dat vierkante 'gaatje' onderaan de waterpomp behuizing. Bij een wat vervuild blok is dat onderscheid heel moeilijk te maken.

Daarbij is na jarenlang onderhoud van al onze dienstmotoren bij de dealer gebleken dat bij wat langer stilstaan (langer als een tot enkele weken) de mechanical seal wat laat ontsnappen. Net alsof hij door sterke afkoeling wat gaat wijken omdat hij teveel krimpt. Dit is vrijwel niet te zien omdat de koelvloeistof minimaal verliest en in de kuip blijft liggen. Dus geen plasjes of zo. Pas na heel lange tijd wat te zien in expansie vaatje (dat het niveau een beetje daalt). Het kwam pas echt aan het licht bij een fiets waarvan de kuip gedemonteerd was. Even starten en warm draaien en hij was weer wekenlang dicht. Ik merk het nu voornamelijk als hij in winterslaap is. Minimaal verlies. De rest van het jaar, bij geregeld gebruik, dus 0,0 verlies.
Kennelijk een wat nadelig gevolg van materiaalkeuze waarbij vervanging hoogst waarschijnlijk geen verbetering zal brengen of anders slechts van beperkte duur. Dus kijk eerst even heel goed wat nu exact de klacht/euvel is, voor je je heel veel wel op de nek haalt, misschien voor niets......
 

Pandow

5e Versnelling
1 dec 2012
419
160
43
70
Maassluis
Type motor
ST1300
Hier nog een indicatie foto waar bij mij de aansluitingen op de cilkop
onder de filterkast lekte. Met aandraaien van de slangklemmen was de zaak opgelost

PICT0026.JPG


PICT0045.JPG

nico
 
  • Like
Reactions: marccc

Basenco

3e Versnelling
7 mei 2016
116
135
43
45
Zwijndrecht
Type motor
ST1300
@Mikey daar heb je wel een punt denk ik. Heb er nog nooit één drup onder zien liggen. Het pannetje heeft idd een paar weken buiten onder z'n hoes in de kou gestaan. Het peil in het koelvloeistof reservoir staat net boven minimum, maar dat staat hij al een jaar. Heb m vorig jaar op niveau gezet, maar alles wat er meer in zit dan net boven minimum kiept tie eruit.. ik zal nog eens een keer goed gaan kijken, en de boel even in de gaten houden.
Bedankt mannen!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.127
413
Type motor
Anders
Dat eruit kiepen bij koelvloeistof niveau op maximaal ken ik. En ook daarin ben ik, en jij dus ook kennelijk, niet de enige...[emoji6]
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Mooie en duidelijke foto's. Vraagje, de as van het schoepenrad ...is deze onder slijtage onderhevig ? Maw, wordt deze ook vaker vervangen bij het plaatsen van nieuwe dichtingen ?
 
H

Honda

Guest
Nooit vernomen dat de as met schoepenrad vervangen is, alleen het lager.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Oh gelukkig. Tja ik kom van een ander merk waar dat eigenlijk meestal wel het geval is en deze nogal kostbaar zijn. Vandaar die vraag, pff ben ik alweer gerustgesteld. Thanks :klap:
 

Basenco

3e Versnelling
7 mei 2016
116
135
43
45
Zwijndrecht
Type motor
ST1300
@Mikey Heb afgelopen weekend een rondje Ardennen van bijna 1000km gereden, het beessie is lekker warm geweest voor langere tijd. Heb bij vertrek thuis koelvloeistof peil gemarkeerd. Tijdens tussen stops en bij terugkomst geen daling van het peil kunnen waarnemen. Ook ruik ik geen koelvloeistof meer. Dus, ik denk idd dat het spoortje langs m'n blok van de stilstand in de kou kwam...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.127
413
Type motor
Anders
Kijk, da's mooi. En terugkoppeling ook. Heeft iedereen iets aan, dank je.
 

willskracht

2e Versnelling
31 mrt 2013
47
31
18
voorburg
Type motor
ST1300
Bij mij lekte hij uit het gaatje alleen tijdens de afkoelperiode als hij loeiheet was!
Merkte de lucht op, maar geen lekkage gevonden ! Lag idd in de kuip ,en valt er pas uit als je hem van de jiffie haalt .. sja dan kijk ik er niet meer onder of er wat ligt! ,was idd de mechanical seal !
Veel werk , en niet erg moeilijk om te doen .
 

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.250
2.660
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Dan denk ik dat ik toch de experts in deze eens naar mijn blok moeten laten luisteren
Ik heb een resonerend geluidje in mijn blok wat ik bij anderen niet hoor.
De gedachte ging al uit naar de distributiekettingspanners, maar de stethoscoop wees uit dat het daar niet vandaan kwam.
Ik zal eerst nog eens kijken want voor hetzelfde geld moeten mijn balansassen afgesteld worden... kan ook he..
Let wel, het is geen storend geluid, maar als ik bijvoorbeeld een andere 1300 aan het tunen ben, dat ik dat geluidje niet hoor
 

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
424
214
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
Dan wordt het een bijzondere TDT dag allemaal aan de geluidcontrole..is er een doctor in de zaal[emoji4][emoji23][emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Hoop het voorlopig niet nodig te hebben, al heb ik ook de indruk koelvloeistof te ruiken :Shrug:
Helaas pindakaas of hoe zeg je dat.
Nadat de reuk erger en erger begon te worden, en het niveau toch wel aan het zakken was de boel gaan controleren. Het eerste wat ik ben tegen gekomen was een nogal natte carter Pan, er hangen nogal wat druppels.
Daar ik met groot onderhoud bezig ben, mij de tijd genomen om op onderzoek te gaan.
Zoals al eerder op dit forum is geschreven lijkt het idd op een koe ! Het zit overal, niet alleen straatvuil maar ook de koelvloeistof.
Gelukkig heb ik al heel veel info op dit forum kunnen vergaren en ook fijn om te weten dat er hier genoeg techneuten zijn waar je terecht kunt met je vragen.
Wat heb ik zo al gezien wat betrekking zou kunnen hebben op lekkage:
- aansluiting van de slangen op de cilinderkop
- aansluiting slangen op de thermostaat
- thermostaat deksel ?
- Seal waterpomp
Ik doe er wat foto's bij om jullie een indruk te geven, morgen ga ik het thermostaat huis als eerste verwijderen en de slangen er om heen. Ik houd jullie op de hoogte.

Nu een vraagje over de slangen klemmen, had gedacht deze preventief meteen allemaal te vernieuwen. Nu schrok ik wel van die totaal prijs aan slangklemmen.
Het blijken speciale te zijn zoals ik heb kunnen achterhalen op het internet, ''Tridon'' is het merk.
Speciale klemmen voor hoge druk en een hogere '''Tork'' staat op het internet. Het zijn totaal zo'n 19 slangenklemmen. Totaal bedrag voor 150 euri ! Zou je op meer dan 7 euro per stuk komen.

Wat doen jullie ? Hebben jullie een goed alternatief of gewoon hergebruiken ?
Er komen namelijk nieuwe slangen op.
Het vervelende is dat je er straks niet meer bijkomt als ie weer dicht is gebouwd.

Bedankt voor het mee denken, Andréas.

1 Waar lekt het nu....JPG 2 Bovenin ook een plasje.JPG 3 Veel opgedroogde koelvloeistof.JPG 4 langs rechterzijkant....JPG 5 Toch ook de pomp defect.JPG
 
H

Honda

Guest
Goed doen of niet, dus ook de slangenklemmen vervangen dan heb je er jaren lang geen omkijken meer naar.

En deze aansluiting vervangen of op z'n minst weer op koper laten lijken.:)

 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Ja, gelijk heb je Honda. Dit is nog de foto van vóór de schoonmaak beurt. Ná, komt nog.
Bedankt voor je eerlijk advies.
 
H

Honda

Guest
Graag gedaan, en nu je toch bezig bent vervang de thermostaat en spoel het koelsysteem grondig door.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.555
859
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Dus voldoet een klem van een waterdarm niet ?
Over het doorspoelen van het koelsysteem heb ik een vraag.
Kan je dat doorspoelen als er nog een waterpomp is gemonteerd , houdt die waterpomp het water niet tegen van doorstroming omdat er toch een aantal schoepen aanzitten die niet draaien omdat de motor niet draait ?
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Wederom bedankt voor de tips Honda, heb van Cees de thermostaat overgenomen welke hij destijds gekocht had maar nog niet geplaatst.
Ja nu ik toch bezig ben....Of is het de bedoeling dat ik een nieuw (eigen) topic plaats ?

Inlaat rubbers van throttle body zijn ook keihard.
Sensor lekte ook, er zat zelfs kit tussen. Lijkt mij niet orgineel ?
3 slangen aan het thermostaathuis lekte.
Aangezien het enorm smerig tussen de cilinders was dit maar meteen schoongemaakt.
Andere onderdelen uiteraard ook. (glasparel)
Om het gaatje van de waterpomp was het behoorlijk vettig, is ook op de foto te zien. Denk dat hier de seal defect aan het gaan is.
Genoeg te doen, laat de winter maar komen :gek:


6 Slang op joint links was nat.JPG
Slang op joint was nat.


7 slang naar linkerkant van radiator was lek.JPG
Slang naar de linkerkant radiator was lek.

8 Sensor lekte boven en onderkant, zat ook kit tussen.JPG
Sensor lekte boven en onder.

9 Tussen de cilinders in behoorlijk smerig.JPG
Tussen de cilinders behoorlijk smerig.

10 tussen de cilinder een beetje schoongemaakt.JPG
tussen de cilinders beetje schoongemaakt.

11 alles weer een beetje schoon, dmv glasparelen.JPG
Alle appendages gereinigd en dmv glasparelen weer mooi gekregen.

Groet, Pathfinder.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Dus voldoet een klem van een waterdarm niet ?
Dat was ik mijzelf voorheen ook aan het afvragen, waarom deze dure dingen ? Het moet wel betrouwbaar zijn, je komt er strakjes niet meer bij. Als je dadelijk alles weer moet demonteren om een slang klemmetje aan te moeten draaien of vervangen ben je je besparing weer meteen kwijt. Bij de radiator zelf zou ik dat risico wel durven aan te gaan.
Voor een ander alternatief sta ik altijd open.
 
H

Honda

Guest
Dus voldoet een klem van een waterdarm niet ?
Over het doorspoelen van het koelsysteem heb ik een vraag.
Kan je dat doorspoelen als er nog een waterpomp is gemonteerd , houdt die waterpomp het water niet tegen van doorstroming omdat er toch een aantal schoepen aanzitten die niet draaien omdat de motor niet draait ?
Ga hier even kijken:https://st1100-1300.eu/threads/koelsysteem-reinigen.2543/#post-46055

Tussen de uitlaatbochten nog een aftappunt, maak even een gootje om de koelvloeistof af te tappen het is troep!

aftap gootje.jpg
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.555
859
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Die foto's heb ik gezien Honda.
Maar als de waterpomp niet wordt verwijdert kan je dan doorstroming hebben van water in het blok om het te spoelen ?
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Goed doen of niet, dus ook de slangenklemmen vervangen dan heb je er jaren lang geen omkijken meer naar.
Terug komend op de slangenklemmen, ik heb info opgevraagd bij IQ parts. Firma is gespecialiseerd op slang klemmen.
De info van de orginele gegeven incl foto's.
Zij hebben slangklemmen in hun assortiment welke voldoen aan de eisen van de orginele.
Het betreft de Mikalor W5, RVS 316. (Bandbreedte 9mm)
Heb ze deze week binnen gekregen en meteen getest op de oude slangen en aansluitingen.
Ze mogen met ongeveer 3 tot 4 NM worden aangetrokken, voor mij voelt het zeer degelijk en ben er tevreden over.
De beurs ook, scheelt nogal een beetje.
Dit ter info.

https://www.iq-parts-shop.com/en/mikalor-asfa-l-w5.html

Dit is een van de oude klemmen: 1 Oude origenele slangklem.JPG

Links de oude en rechts de nieuwe slangklem: 2 Links Tridon rechts Mikalor W5.JPG

Links de oude en rechts de nieuwe slangklem : 3 Links Tridon rechts Mikalor W5.JPG

Bovenkant de nieuwe , onder de oude: 4 Bovenaan Mikalor, onderste Tridon.JPG

Zelfs deze hebben ze in het asortiment: 5 Deze hebben ze ook in het asortiment.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Honda en panman1100

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
We zijn een poosje verder, gisteren dan uiteindelijk kunnen beginnen aan het demonteren van de waterpomp.
Bij deze zal de mechanical seal vervangen moeten worden.
Ook komen er meteen nieuwe koppelingsplaten in.
Helaas zijn op de Belgische site de foto's van deze klus niet meer te zien. Heb wel de HWTD van Ome Noot waar de koppeling vervangen wordt.
Effin, zal wat speciaal gereedschap moeten maken, draaien om deze seal veilig erin te krijgen.
En daarna / daarvoor de rest.
In het boek heb ik de foto's gezien wat er zoal aan speciaal gereedschap nodig is.
Ik was gewaarschuwd....en dat telt driemaal dubbel. Toch was het mij gelukt om de aandrijfketting van de waterpomp eraf te laten vallen. Eigenlijk geen paniek, aan de achterkant van de koppeling heb ik met een magneet antenne de ketting weer kunnen ''oprapen'' en terugzetten....pffff
Doe er weer wat foto's bij :


Ketting waterpomp weg.JPG

Ketting eraf !!!

Ketting waterpom er weer op.JPG

Ketting gelukkig weer erop.

Germ, heb de motor getroost en gezegd dat het weer goed komt.JPG

Staat er zo zielig bij, heb hem getroost, dat het allemaal wel weer goed komt.

Zijn nogal aangetast.JPG
Bouten waterpomp, kunnen wel een reinigings beurt gebruiken.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Ja Eddy DM, wat fijn dat je dat gedaan hebt. Perfect, heb er vandaag al meteen gebruik van gemaakt.
Zou zonde zijn geweest als dit verloren was gegaan.
Nogmaals mijn dank.

Bij mij kwam uit het gaatje een lichte spray van olie, bij demontage blijkt het keerringetje gewoon keihard te zijn ?
Ook zit er een verdikking op de buitenring, roest ?
Nu het keerringetje verwijderd is, eens gepast over het asje van de waterpomp. Hij vliegt erover heen en bij omdraaien valt ie er gewoon af.
Effin, nu het open ligt toch maar alles vervangen.
Ook ik heb een foto reportage ervan gemaakt, maar die komt later...eerst sleutelen en andere rapportages afmaken.

IMG_8424.JPG
 
  • Like
Reactions: Hunter en Eddy DM

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Niet leuk @TuinfluiterPan , de klus is nog niet helemaal geklaard. Ben nl op een lager aan het w8 van de koppeling korf.
Daarna kan ik verder gaan met opbouwen, en ik maak veel foto's. Voor mijzelf en uiteraard ook voor anderen. Er komt tzt ook een HWTD van zoals ik het gedaan heb. Natuurlijk ook veel bij anderen gekeken , je kan geen info genoeg hebben.
( en centjes)