Wat kopen, Garmin of tom tom?

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Heren en dames ook,

wat zeggen jullie Garmin 595LM of de Tom Tom 440?

Wat is het verschil?

Graag gebruikerservaringen.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groet Rob

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Laatst bewerkt:

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Op de motor alleen maar ervaring met een Garmin, in de auto 4 jaar een TomTom gehad die er af-fabriek in zat.
Ik denk dat het heel persoonlijk is: ik had na vier jaar nog steeds ruzie met de gebruikersinterface van de TomTom, met de Garmin kan ik lezen en schrijven. En ik vind Basecamp geweldig, weet niet of TT daar een equivalent voor heeft.

GrisPan

5e Versnelling
5 okt 2014
714
505
93
Schagen
Type motor
ST1300
Mee eens, als je Basecamp eenmaal doorhebt dan is die combi (Basecamp-Garmin) perfect.
Als je 'lesje', uitleg of demo wilt, dan even langsrijden :biker:
Groet

John

3e Versnelling
13 mei 2016
93
106
33
Honselersdijk
Type motor
ST1300
Ik heb zelf alleen ervaring met de TomTom 410 en ben hier wel tevreden over. Soms zijn er wel wat issues net de Bleutooth verbinding met de Sena 10S. Dit gebeurd echter alleen als ik de intercom functie van de Sena tegelijk gebruikt met de TomTom om route instructies te luisteren. Wat ik super vind van de TomTom is dat je een bestemming aan wijst en dan de TomTom een bochtige route laat maken. Ik ben nu op wegen in Nederland geweest waarvan ik het bestaan niet wist. Mocht je de route fout rijden dan wordt er direct een aanpassing in de route gemaakt, je hoeft dan niet terug naar de plaats waar je fout bent gereden. Routes thuis maken m.b.v. Tyre of Myroute gaat ook prima. Mijn zoon heeft recent een TomTom 450 gekocht en deze is bijna gelijk aan de 410. Het grootste verschil is dat de bediening met handschoenen aan is verbeterd. Weet je wat het is Rob, TomTom of Garmin, iedereen went aan zijn eigen rommel.

Laatst bewerkt:

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.468
599
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
TomTom en Garmin zijn alle bij top producten dus is het inderdaad heel persoonlijk. Ga er in de winkel even mee spelen en kijk wat je het meest aanspreekt. Good:biker:

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Ik heb altijd tom tom gehad en nu een Garmin werk goed alleen voelt de tt natuurlijker en makkelijker aan , bij de Garmin moet je er echt ff voor gaan zitten en heb basecamp nog niet geprobeerd maar naar het schijnt moet je daar ook ff aan werken

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Tukkerpanman

5e Versnelling
27 feb 2013
752
773
93
Type motor
Geen
kijk even bij de Mrgps
https://www.mrgps.nl/Garmin-of-TomTom/
mijn ervaring is alleen met de Zūmo 590/595 daar ben ik zeer tevreden over
dat de TomTom en een inhaalslag heeft gemaakt is klip en klaar
maar heeft nog wel tekortkomingen, wat voor mij belangrijk is om toch voor de Zūmo 595 te kiezen
o.a mp3 speler, verbinding headset, uitwisseling routes (map/basecamp) virb camera bedienen,
tpms, fietskaart....het is allemaal zeer persoonlijk

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.070
1.960
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
Ik gebruik al jaren een TomTom in zowel de auto als op de motor. Puur voor navigatie zijn de verschillen minimaal denk ik.
Kronkelroutes is een mooie optie van de TomTom, maar de vraag is hoe vaak je spontaan zo gaat rijden.
Op internet is het maken van een route ook steeds makkelijker geworden.
Wil je in de toekomst meer zoals bandenspanning aflezen, camera bedienen etc. zou ik op dit moment voor de Garmin gaan.

ijskonijn

4e Versnelling
30 mei 2016
367
160
43
68
Type motor
ST1100
Gewoon naar waypoint gaan en je voorlaten lichten en logisch na denken.
ijskonijnYahoo:

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.318
1.026
413
48
Purmerend
Type motor
ST1300
Hier zeer tevreden gebruiker van een Rider 400, groot gebruiks gemak tov de Garmin. Maar zoals al geschreven laat je even voorlichten.

Verzonden vanaf mijn iPhone

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Zojuist, via marktplaats, een nieuwe Garmin 595 lm gekocht voor 450 euries [emoji23][emoji23][emoji23].
Paste niet op meneer zijn buikschuiver, zat voor zijn klokken spel.
Wil namelijk muziek kunnen afspelen via de navi, dit heeft dus de doorslag gegeven.
Bedankt voor de gevraagde feedback.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Gefeliciteerd, veel plezier ermee.
Overigens kan ik je de DVD van Mr. GPS van harte aanbevelen om Basecamp te leren.

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Dat is een goeje Garfield, kan ik bij hem gewoon bestelllen?

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Je mag als enige door voor de wasmachine PHEUFK, was inderdaad de 595 ipv de 585, goed opgemerkt!!

Laatst bewerkt:

Jur

Mega Mijlenmaker
16 aug 2013
2.070
750
113
52
Steenwijkerland
Type motor
ST1100
Gefeliciteerd Rob met je aankoop.

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Nog een vraagje, hoe moet ik mijn micro sd kaart inrichten?
Muziek, routes en kaarten, hetzelfde als bij de Zūmo 550?

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
???

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
????

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Niemand???

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
106
93
28
55
Advies: muziek in een mapje mp3, routes in een mapje gpx. Komt niet zo nauw. Kaarten komen via Express vanzelf op de juiste plek.

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.149
1.287
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
gefeliciteerd Rob.
kaarten staan bij mij gewoon in het toestel geheugen.
mp3 staat op het sd kaartje. Vind ik het makkelijkst; kaartje eruit met de pc nieuwe muziek erop en gaan.

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Ik had bij mijn 550 ook het kaart materiaal op het sd kaartje, zodat het geheugen van de Zūmo "schoon" blijft. Kan dat hier ook of is dat niet nodig?

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
415
276
63
53
Waspik
Type motor
ST1300
Bij mijn Z395 is het echt niet nodig. Voorlopig nog ruimte zat voor de kaarten op het intern geheugen aanwezig

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
578
496
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Rob, ik vind het wel jammer dat je voor een Garmin bent gegaan.
Weer een gemiste kans om te discuteren bij ritten in de toekomst.;););)

H

Honda

Guest
Ik heb ook een Garmin, je hebt er eigenlijk niet veel aan, hij ligt 360 dagen per jaar in de kast. :Shok:

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Hij werkt perfect, ook de batterij doet het goed;)

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Bovenstaande post was tot de vakantie.....
Heb hem nu 3 weken achter elkaar mogen gebruiken, het volgende is mij tegen gevallen:

Bij de eerste tocht, Lucas en ik waren net Nederland uit,
ging Lucas rechtsaf en mijn Garmin zij dat ik linksaf moest.
Ik had de zelfde route als Lucas, alleen en misschien zit daar het probleem,
had iemand mij gezed dat ik de door Lucas gemaakte routes in Mapsource, in Bascamp terug moest zetten naar een spoor en die moest inlezen. Misschien dat tijdens het omzetten van route met via punten naar een spoor de route anders gekozen wordt. ik heb dat niet vooraf gecontroleerd!!

Verder liep de Garmin tijdens het rijden regelmatig vast.
In eerste instantie moest ik wachten tot een stop om dan de batterij eruit te halen en opnieuw op te starten.
Na een tijdje had ik in de gaten dat ik ook de aan/uit knop een tijdje kon vasthouden,
de Garmin werdt dan ook gerest en kon weer worden gebruikt, nadat hij de satelieten had gevonden, hetgeen erg lang duurde.
Dit vastlopen viel in eerste instantie op dat het beeldscherm niet meer de juiste positie hield, km aantal werdt niet meer afgeteld, vervolgens stopte ook de muziek.

Wat ook opviel is dat af en toe de kaart boven aan het scherm grijs werd, dus geen gegevens meer bevatte.
Naarmate dat ik bleef rijden schoof het grijze gedeelte steeds verder naar beneden, totdat ik geen weg maar zag/had.
ook hier was weer een herstart nodig.

Op de laatste tocht van Schwarzwald naar huis kreeg ik diverse malen de melding dat hij de route niet kon berekenen, terwijl we gewoon op de route zaten. Ook nu weer de Garmin opnieuw opstarten.

Wie herkend deze problemen en weet er een oplossing voor?

Ik hoor graag van jullie!!

groet Rob

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Simpel gewoon een tom tom kopen = makkelijker en gebruiks vriendelijker en ja beide heb ik en nog steeds gebruik ik beide.ondanks de vele mogelijkheden van Garmin die je toch niet gebruikt en al aardig raketgeleerde moet zijn om base camp etc te doorgronden. .........

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.095
1.365
113
53
Zaandam
Type motor
ST1300
Als @Tommie en ik samen gaan rijden en Tommie heeft zijn Gargamel aangezet dan leer ik regelmatig een heleboel *piep* *piep* *piep* woorden erbij :oops:. Want dan doet hij regelmatig van :Jumpinganger:. Daarom ben ik errug blij met mijn TommieTommie. Die heeft ook wel eens zijn nukken en muziek luisteren en navigeren gaat met een kunstgreep maar ik kan selluf mijn TommieTommie aanzetten én een adres invoeren :rolleyes:. En als klap op de vuurpijl er nog naartoe rijden ook :Smile:. TommieTommie rules :D

Hupelde

4e Versnelling
9 mrt 2013
263
194
63
50
Nederasselt
Hmm....we hebben 12 dagen in Italie gereden met een Navigator V (BMW Garmin), Zūmo 590 en een Zūmo 340....wel allemaal hetzelfde kaartmateriaal en gemaakte routes geimporteerd......allemaal zonder problemen en allemaal dezelfde route...

Probleem zal eerder liggen bij het niet volgen van de Garmin "spelregels" ...en dan vooral de harde en zachte puntjes enzo.... :)

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Ik denk als je een beetje bent doorgewinterd met de Garmin dat het ook geen probleem meer zal zijn........
Maar voor ze mij uit het ijs bevrijd hebben[emoji23] [emoji23] [emoji109]

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Hoi Johan, ik had geen harde en zachte punten. Alleen een spoor, dus alleen een begin en een einde.

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Hi Rob, vervelend die problemen.
Ik herken ze 'helaas' niet maar ik rijd dan ook met een prehistorische Zūmo 210.
Wel denk ik dat je routeproblemen zouden kunnen komen door het toch niet helemaal goed instellen en maken van de routes. De combinatie Basecamp en je device biedt héél veel zeer krachtige mogelijkheden, maar dus ook diverse mogelijkheden voor verrassingen.
Zelf heb ik flink wat tijd besteed aan de videos van MrGPS en het zelf ermee oefenen in Basecamp en de vruchten hiervan zijn dat ik nooit gezeur heb met routes. Daar heb je nu niets aan maar het kan dus wel.
Maar het vastlopen en de andere technische problemen herken ik dus niet.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
576
186
43
Dalen
Type motor
ST1300
Zelf heb ik een TomTom en een vriend van me een Zūmo. Heb me weleens in Basecamp verdiept, maar vind het erg gebruikersonvriendelijk. Ben niet écht een digibeet, maar ik snap er helemaal niets van (zal wel aan mij liggen). Kan met Tyre (Pro) veel beter overweg en dat werkt (voor mij althans) goed. Zo heeft iedereen z'n voorkeur, en da's prima toch?

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
578
496
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Ga voor Garmin.
Veelzijdig en eventuele problemen goed bespreekbaar door vele eigenaren.
Uitwisseling van tracks is een fluitje van een cent geworden.
Werkt perfect.
Je moet je er wel in willen verdiepen.
Op vrijdag kopen en op maandag een 14 dagen trip ondernemen vraagt om mislukking.
Garmin is niet perfect maar ik weet niets beter.

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
313
97
43
62
Swalmen
Ik heb mij er in verdiept, heb de filmpjes van Hans bekeken, heb natuurlijk, zoals Hans in zijn mrgps methode bespreekt, herberekenen uit staan, dus nee, hij stuurt mij een andere weg in omdat de route bij mij zo loopt!
Als ik zelf ergens verkeerd af sla zie ik daarna dat de route ergens anders loopt en moet ik terug naar die route rijden, dat weet ik.
Ik hoor niemand iets zeggen over het omzetten van een route met via punten, terug naar een track, dat heb ik op aanrade van iemand van ons forum gedaan.
Verder zegt niemand wat over het grijs worden van het beelscherm en het vastlopen, dit heeft volgens mij niets met de route te maken!

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Ik rijd nogal eens een tochtje met motormaatje. Vaak krijg je dan de route en een track aangeleverd. Ik laad die in een aparte lijst in Basecamp en maak meteen een kopie van de route. Maar als ik een track heb doe ik verder eigenlijk niets met die route.
Vervolgens geef ik de track een rode kleur en de kopie-route een groene. Dan kies ik het profiel dat doorgaans de beste resultaten oplevert en laat de kopie-route berberekenen.
En dan ga ik kijken waar de kopie-route en track niet overeenkomen. Dat los ik vervolgens op door bijplaatsen, verwijderen en/of verplaatsen van routepunten. Vervolgens ga ik met maximale vergroting alle routepunten langs en zorg ik dat ze netjes op de weg staan (hier zijn ook tools voor van JaVaWa die dit ook automatisch kunnen maar ik doe het liever zelf). Tenslotte maak ik alle routepunten 'zacht' hoewel dat voor mijn ouderwetse Zūmo 210 eigenlijk niet uitmaakt.
En als de kopie-route zo dan klaar is hernoem ik 'm met in de naam van de route een datum en de kaartversie waarop 'ie 'pas' gemaakt is.
En dan laad ik de route met evebtueel wat extra waypoints voor verzamelpunt, tankstation dichtbij het verzamelpunt, eindpunt en belangrijke tussenlocaties voor bijv. lunch naar m'n toestel.
En in mijn toestel heb ik exact hetzelfde kaartmateriaal als in Basecamp.
En automatisch herberekenen uiteraard uit.
Op deze manier werkt het bij mij altijd probleemloos.
Toen ik er net mee begon kostte het veel tijd maar nu ik er wat handiger in ben geworden doe ik een typische toerrit van plm. 200 km in ongeveer een half uur tot drie kwartier. Soms zelfs nog minder. Die tijdinvestering betaalt zich wat mij betreft echter dubbel en dwars terug.