Wat kan veroorzaken dat de zekering bij het startrelais smelt ?

kcools

3e Versnelling
27 jun 2018
181
261
63
54
Eindhoven
Type motor
ST1100
Gister vlak voor thuiskomt na een ritje van een uur zonder problemen viel ineens mijn motor uit.
Nergens meer stroom, motor aan de kant geduwd, op de rondweg in Eindhoven heb je overigens heel erg weinig kant onder het spoorviaduct aan de Insulindelaan.
Helm afgezet om achter mijn oor te krabben, want wat heb ik nou dan weer.
Contact aan, oh okee, ik heb weer stroom motor start gewoon, nou vlug naar huis dan.
Weer opgestapt, terug de rondweg op, rotonde richting Helmond en weer valt de stroom weg. Weer even wachten, start weer, daarna nog een keertje een klein stukje kunnen rijden en de rest heb ik naast de motor gelopen, met aanhanger in de regen.

Vanmorgen eens op mijn gemak gekeken wat er aan de hand was, startrelais? is pas een half jaar oud.
Het relais blijkt goed, met de zekering is het minder goed gesteld.

20200523_113015.jpg 20200523_113027.jpg 20200523_113035.jpg

De zekering vervangen en alles lijkt nu goed.
Maar wat ik niet begrijp is hoe die zekering zo heet kan worden. De zekering is niet doorgebrand, alleen de behuizing van de zekering is gesmolten.
Ik weet niet wat het startrelais allemaal regelt, deze staat tussen de dynamo en de accu? Zit hier nog meer aan vast ?

Ik vermoed dat de oorzaak ligt bij mijn aanhangertje, kortsluiting of slecht contact of iets dergelijks. Was gister het eerste ritje met die aanhanger, de verlichting werkte wel normaal voor zover ik heb kunnen zien. En dat is dan ook het enige wat er anders was als voorheen, dus grote kans dat het daar aan ligt.
Wat mij ook opviel is dat mijn voltmeter die normaal tegen de 14 volt aangeeft gister net iets over de 12 volt aangaf. Ik zie niet in dat die 2 achterlichtjes dat verschil kunnen maken, dus daar moet meer aan de hand zijn. Ik ga de verlichting van de aanhanger gewoon vervangen, alles led en klaar.

the rooster

Beginnend Bestuurder
28 mrt 2020
20
21
3
43
Wijckel
Type motor
ST1300
hallo zo te zien een 30 ampere zekering deze heeft waarschijnlijk net geen 30 ampere op zijn donder gehad .
lijkt op overbelasting van deze zekering en geen kortsluiting
er word dus behoorlijk stroom getrokken maar idd dit zie je niet vaak.
kijken wat er achter deze zekering zit en dingen uitsluiten
is de zekeringhouder nog wel goed ?

• Like
Reactions: Horspan

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
750
396
63
Type motor
Geen
Who Kees, dit zijn geen leuke problemen. Ik zou een nieuwe zekering steken en even zonder de aanhanger rijden. Is het probleem weg dan de bekabeling van het aanhanger nalopen/vervangen. Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.263
1.190
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Een zekering is bedoelt om de hoeveelheid stroom te beperken ter bescherming van de bedrading.
het vermogen dat door je bedrading is gegaan was zo veel dat de zekering er heet van is geworden.
je trekt via je hoofd zekering dus heel veel vermogen (lees ampere)

hoeveel is te meten met een ampere tang
Dit is belangrijk om te weten want misschien heb je een ander probleem zoals losse verbindingen of corrosie in bijv je zekering houder.
dit geeft uiteindelijk vonkoverslag en ook dat geeft veel warmte.

er hoeft per definitie nog niet veel aan de hand te zijn.
de oorzaak is echter wel belangrijk om te onderzoeken
( max rating zekering 30 amp is 30(ampere)x 12 volt(spanning) = 360 watt(vermogen)

tel anders alle gebruikers aan stroom ( aantal watt) is op en zie wat je vraagt aan vermogen ?

Laatst bewerkt:

kcools

3e Versnelling
27 jun 2018
181
261
63
54
Eindhoven
Type motor
ST1100
Ik heb een amperetang besteld, ik ga dit nog eens allemaal nameten.
Maar een overzichtje van verbruikers: Mijn fiets is volledig led behalve de controlelamp voor de brandstofmeter.
Niet overal kan ik het verbruik van terug vinden van de led lampjes.
st1100
koplampen 2x40 watt
switchback 2x6 watt
stadslicht 5 watt
achterlichten 2x6 watt
RAW achter 2x 6 watt
Remlicht 2x 6 watt
extra raw bij spiegel 2x6 watt
dashboard en controlelampjes 10 watt ?
USB lader 24 watt
TomTom 550 x watt ? wat verbruikt een TomTom ?
dashcam x watt ? wat verbruikt een dashcam ?
bij elkaar 169 watt

aanhanger
achterlicht 2x5 watt
remlicht 3x21 watt
raw 2x 21 watt
bij elkaar 115 watt

alles samen kom ik op 284 watt, maar ik weet vrijwel zeker dat ik niet de hele dag op de rem sta en ook niet de knipperlichten links en rechts tegelijkertijd aan heb. Met de normale verlichting ingeschakeld en een telefoon op de lader kom ik op 131 watt op de fiets en 10 watt op de aanhanger.

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is een losse draad van de remlichten in de stekker van de aanhangwagen en de achterlichtjes van de aanhanger waren niet meer helemaal nieuw meer zal ik maar zeggen. Die losse draad is natuurlijk hoofdverdachte nummer 1.
Ik heb inmiddels de stekker volledig opnieuw gemonteerd en de bekabeling tot aan de verlichting achter helemaal doorgemeten.
De achterlichten verwijderd en led verlichting besteld. Alleen het 3e remlicht op de aanhanger is natuurlijk niet te verkrijgen, die ga ik oppoetsen en een nieuwe fitting erin maken en dan uiteraard ook een led lampje erin.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.902
2.879
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Bekende oorzaak is een hoge overgangsweerstand. Af en toe die zekering er eens uithalen, schoonmaken (ook de houder) en weer terugplaatsen kan een hoop ellende voorkomen . . Op z'n eenvoudigst is dat: inspuiten met WD40 (contact UIT; WD40 dampen zijn brandbaar!) en de zekering een keer of wat in z'n houder op en neer bewegen.

284 Watt bij 12 volt komt overeen met 23.6 ampére, waar nog een dashcammetje en een GPSje bijkomen van twee keer heel weinig dus alten we afronden op 25A. Maar voor een zekering geldt dat de nominale belasting zo rond de 60% mag liggen (18 A) en daar zit je wel vrij ruim overheen. Als dat langdurig is warmt de zekering langzaamaan steeds verder op en kan dus zelfs gaan smelten zoals op de foto's - zónder door te branden.

the rooster

Beginnend Bestuurder
28 mrt 2020
20
21
3
43
Wijckel
Type motor
ST1300
dat heb ik nog niet eerder gehoord dat de nominale belasting 60 procent is .
ik ken wel trage en snelle zekeringen maar dat is volgens mij hier niet van toepassing
interessant dit

• Mee eens
Reactions: Tiesemans

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.902
2.879
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Trage en snelle zekeringen is wat anders. Bij een trage zekering is er een beetje extra materiaal op het breekpunt in de zekering aangebracht. Bij glaszekeringen kun je dat goed zien; er zit dan op de smeltdraad een klein bolletje. Dit materiaal (vaak tin) heeft een lager smeltpunt dan het metaal waarvan de zekering gemaakt is, en zorgt dat bij kortstondige hogere stromen er iets meer materiaal opgewarmd moet worden. Hierdoor zal de smelttemperatuur van de zekering wat later worden bereikt; de zekering reageert dus vertraagd op een overstroom.

SICHER.jpg
( Trage glaszekering ).

Polleke

4e Versnelling
14 nov 2012
223
109
43
59
Opglabbeek
Dat is een heel veel voorkomend probleem op de st1100 en de goldwing 1500,de oorzaak ligt gewoon aan de stekkers ,de fiches die komen komen losser te zitten ,oxideren dan en dat geeft slecht contact,door dat slecht contact en het hoge stroom verbruik wordt dat heel warm,en gaat de stekker beginnen te smelten,en alles wat er in zit zoals de zekering.

• Mee eens
  • Informatief
Reactions: pheufk en jossepan6

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.174
2.613
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Zou het kunnen dat de fiches losser in elkaar komen te zitten door opwarming en afkoeling al is het misschien maar miniem , maar toch.
Plastic zet uit en krimpt en na jaren gebruik en waarschijnlijk ook wel ouderdom zitten ze losser ?