1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraag: Te zwaar met bijrijder over een hobbel?

Discussie in 'ST1100' gestart door HaarlemHarry, 16 mrt 2018.

  1. HaarlemHarry

    HaarlemHarry 3e Versnelling

    Ik weeg samen met mijn bijrijder rond 250 kg, maar ik kom samen niet comfortabel over verkeersdrempers met een snelheid boven de 25 km/u. Boven die snelheid voel ik (met een oncomfortabele dreun) dat mijn achtervering de maximale veerweg heeft bereikt.

    Weet iemand hoe dit in te stellen voor een zwaardere gewichtsbelasing of moet ik aan een zwaardere springveer? Heeft iemand advies?
     
  2. Nick Sax

    Nick Sax Kilometervreter

    Beste Harry, die (rot) drempels zijn juist bedacht om de snelheid "onder " de 25 KM/u te houden.
    Dus met jullie gewicht en de staat van je brommer is niets mis.
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  3. Dennis

    Dennis The Preacher

    Op 60km wegen kom je deze ook tegen.
    Kan zijn dat je schokbreker lek is.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Nick Sax

    Nick Sax Kilometervreter

    @Dennis. Klopt Dennis, maar dan is de hellinghoek aan beide zijden aangepast aan die snelheid.
    Ga je er met 100 over, dan kom je los van het asfalt, maar bij 60 voel je geen bonk.
    Ik ga trouwens bij alle heuvels vol in het anker en er als een protesterende slak overheen en daarna direct het gas vol open.
    Remt dus alleen maar af die rot dingen.
    Voor het probleem van Harry heb ik helaas geen oplossing, niet anders dan de veerspanning knop iets vaster draaien.
    Maar dat zal hij al wel geprobeerd hebben denk ik.
     
  5. Polleke

    Polleke 3e Versnelling

    Je kan de veer opspannen door de moer onder de veer vaster te zetten(pijl),normaal zit er een sleutel in je boordgereedschap daarvoor

    [​IMG]
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  6. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Als je de standaardveer er onder hebt zitten , zou deze het werk niet meer goed aankunnen (slijtage/lek/te licht)
    Echter voordat je een andere demper/veer zoekt , kijk eens naar de instelling van de veer.
    Aan de onderzijde kun je de veer wat zwaarder stellen (5 standen) dit doe je met de haaksleutel die in de gereedschapsset zit.
    Mocht dit geen resultaat hebben , overweeg dan een andere demper (Hagon-Hyperpro-Wilbers)
     
    • Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  7. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    He Polleke , zelfde gedachte ,zelfde moment
     
  8. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Kleine correctie , Henk. Volgens mij was Polleke een fractie sneller, gezien de tijdwaarneming op mijn Ipad.


     
    • Lol Lol x 5
    • Leuk Leuk x 1
  9. waffie

    waffie Kilometervreter

    Ik vind het verhaal niet duidelijk,


    Een eerste puntje

    Je bent de motorfiets fors aan het overladen (volgens specs mag de max belading 196 kg zijn) dus eerst maar eens afvallen of je bijrijder ook op de motorfiets krijgen.:angel:

    Als de demper zijn maximale veerweg aanspreekt bij een drempel staat de ingaande demping te zacht of is de demper gewoon weg te licht uitgevoerd en dit wordt versterkt door de (te lichte) veer.
    Waarschijnlijk na het volledig inveren en tegen de bump aan stoten zal de zuigerstang (te )langzaam weer terugkomen en dat gaat lijken op constant dweilen als er slecht wegdek aan zit te komen,

    Daar komt dus bij dat de uitgaande demping van zich zelf al minder snel gaat door je gezamenlijke payload en hij dus ook niet snel genoeg weer terug naar rijstand gaat.
    Hierdoor krijg je steeds minder veerweg te beschikking en ga je dit ervaren zoals je dit omschrijft.

    Er is eigenlijk maar 1 juiste oplossing.

    Een custom made demper die in staat is de overbelading te compenseren en de perfecte balans weet te geven tussen ingaande en uitgaande demping en preload op de veer.

    En ondanks dit perfect beeld blijven drempels altijd vervelend,
    voor zware bumps heb je gewoon veerweg nodig en hoe groter dit is hoe smoother de ride
    Daar zit grotendeels ook het succes van de allroad achtige motorfietsen.

    mvg
     
    • Mee eens Mee eens x 1
    • Informatief Informatief x 1
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2018
  10. HaarlemHarry

    HaarlemHarry 3e Versnelling

    Dank allemaal voor de feedback.
    Van de maximale belading wist ik niet, 196 kg voor 2 personen is niet eens zo royaal vind ik. Afvallen is uiteraard een goed idee. :Biggrin
    En ik zal morgen kijken of ik de veer kan stellen.
     
    • Leuk Leuk x 3
  11. marccc

    marccc Kilometervreter

    de veer heeft er ook al vele jaren opzitten , en zal zijn beste tijd wel hebben gehad . bij hyperpro kan je een nieuwe veer bestellen en ze hebben ook zwaardere veren voor de bijna 200 kg
    geef eens een vraagje aan de hyperpro verdelers , dan komt het goedkoop inorde
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  12. waffie

    waffie Kilometervreter

    Beste ,
    Een veer zakt wel wat in maar om dan direct te spreken van versleten is wel wat heftig.
    Meer veer voorspanning is mogelijk maar hiermee draai je ook comfort weg bij kleinere oneffenheden
    En dit is eigenlijk ook iets wat je niet wilt

    De sterkte van de veer wordt aangegeven in Nm /mm en ik dacht dat de veer van hyperpro op 140 Nm/mm zat
    En Ohlins heeft nog stevigere exemplaren (heb ik zelf in gebruik)
    Het is dus belangrijk om de veerconstante te berekenen als basis voor wat jij op jouw motorfiets nodig hebt.
    Inderdaad is dan een juist advies van de juiste specialist belangrijk
    En misschien valt hyperpro dan wel af omdat ze niets in hun gamma hebben.
    Maar gelukkig zijn er meer.(ik ken er zeker wel een paar)

    Maar bedenk dat de veer slechts een deel van het verhaal is.
    Ze is zeker niet bedoeld om de demping over te nemen maar om juist de motorfiets naar neutrale rijhoogte (incl onbelaste en belaste sag) te brengen.
    Vraag je zelf dus af wat voor oplossing je wilt want vooraf goedkoop is gewoonweg niet te zeggen.
    Zo kent hyperpro ook de streetbox serie
    Een redelijk op maat gemaakt product dat een forse verbetering is op het origineel.
    Maar voor alle keuzes geldt:
    Juiste vering elementen geven een effect alsof je op een nieuwe motorfiets zit .

    Succes
     
    • Informatief Informatief x 1
  13. Ton en Hennie

    Ton en Hennie 5e Versnelling

    Het gewicht zal je hoe dan ook blijven voelen. Misschien een GW in oplossing.
     
  14. HaarlemHarry

    HaarlemHarry 3e Versnelling

    Pan vrienden,

    Ik heb net even in de garage gekeken en de rechter zijkoffer er afghaald, zodat ik de veer goed kon zien. Hij staat al in de stand waar de veer het meest is samengedrukt, dus dat is het stugste denk ik.
    Ik moet het toegeven, het ligt niet aan de Pan en ook niet aan mijn bijrijder. Het is tijd voor kritishe zelfrefectie en te accepteren wat ik eigenlijk niet wil weten: ik ben gewoon zelf flink te zwaar. Ik ga proberen wat kilo’s af te vallen. Het probleem bij de bron aanpakken. Ook beter voor mijn gezondheid. Mijn motorjas lijkt de laatste maanden ook steeds strakker te zitten, en dat komt niet door het te heet wassen ..... Voorlopig mijdt ik de wegen met drempels maar een beetje (als ik een bijrijder mee heb) of ga er met een slakkengang overheen.
    Dus ik wacht nog met de veer, tot er wat kilo’s af zijn. Misschien is het dan niet meer nodig. Dank voor jullie vriendelijke en behulpzaame reacties.
     
    • Winnaar x 6
    • Lol x 2
    • Leuk x 1
    • Mee eens x 1
    • Informatief x 1
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2018
  15. RRR

    RRR 5e Versnelling

    Tsja HaarlemHarry, dat wordt dus wat 'minder uit de Pan'.....Wink:. Hoop dat jullie weer snel samen op de Pan kunnen rondrijden.
     
    • Lol Lol x 3
  16. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Zo, nu weer on topic...........en door
     
  17. Ome Noot

    Ome Noot Moderator Medewerker

    Mijne heren.
    Alvorens we dit topic vol gaan gooien met welles nietes dingen lijkt het me beter als jullie een afspraak maken ergens op een terrasje onder het genot van een alcoholvrij biertje en dit samen oplossen.
    De discussie in dit topic leidt tot niets en wordt zeer onduidelijk.
     
    • Mee eens Mee eens x 3
    • Leuk Leuk x 2
    • Winnaar Winnaar x 1
  18. Pannos

    Pannos Mega Mijlenmaker

    .
     
    • Lol Lol x 1
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2018
  19. DutchMicro

    DutchMicro 5e Versnelling

    Simpele en gratis manier om het de vering wat makkelijker te maken is je benen er bij betrekken.
    Veel mensen zitten als een zoutzak op het zadel maar als je bij een stevige drempel of slechte weg een klein beetje ( of veel als je wil ) uit je zadel komt kun je je benen als extra set schokbrekers laten dienen en de motor losjes onder je laten bewegen terwijl de rest van je lijf weinig schokken te verduren krijgt.
    En daarmee hoeven de schokbrekers dat gewicht ook niet van de plaats te duwen want dat compenseer je door je benen wat in te trekken.

    Dit is in offroad rijden mooi te zien, maar kan op iedere motor.

    Dit kost wat energie en oefenen, maar als je dit eenmaal onder de knie hebt kan het je rit een stuk comfortabeler maken op slechte stukken.
    En het kan je zelfs overeind houden bij obstakels waar de veering niet genoeg demping bied.
     
    • Mee eens Mee eens x 3
    • Leuk Leuk x 2
  20. HaarlemHarry

    HaarlemHarry 3e Versnelling

    Op zich een goed idee, maar in mijn eentje is ‘t geen probleem, wel met een bijrijder. En die kan de drempel niet goed zien aankomen, en daarom ook niet anticiperen. Ik kan wel eens (voorzichig) proberen een stukje uit het zadel te komen terwijl mijn bijrijder blijft zitten. Misschien scheelt het toch een beetje inderdaad. En afvallen natuurlijk! Dank voor de tip.
     
    • Leuk Leuk x 1
  21. Jan KoekePan

    Jan KoekePan 5e Versnelling

    Komt goed Harry, ik weet het zeker! Willen is kunnen...
    Zeker als dat helpt ten volle van je heerlijke hobby te genieten!
    Zet m op, stel je doelen concreet en haalbaar..
    Haarlemmers hebben wel voor hetere vuren gestaan! (Ben er zelf ook een!! Yahoo:)
     
    • Leuk Leuk x 1
  22. DutchMicro

    DutchMicro 5e Versnelling

    (Beetje late reactie, even over het hoofd gezien.)

    Dat uit het zadel komen zou ik zoizo eerst alleen oefenen.
    Het is belangrijk dat je timing goed is.
    Als jij net voor de drempel kracht op je stepjes ga zetten druk je de vering juist al wat in en daardoor zit je nog sneller onderin.
    En met de progressieve een deel ingetrapt is hij zoizo ook zwaarder/stugger.

    Ik zal weleens kijken of ik een keer een verlaten drempel kan vinden om een video te maken van hoe het wel en niet moet.
     
  23. Ome Noot

    Ome Noot Moderator Medewerker

    Of je lift mee met de groepsaankoop hyperpro.
    Velen merken helemaal niks van drempels.
    Ja tis maar een hint hoor
     
    • Mee eens Mee eens x 2
    • Leuk Leuk x 1
  24. JohanS

    JohanS Motorrijles

    Ik heb er Hagons opzitten. Vóór progressieve veren, achter M61097S (rode veer), veerweg en demping traploos instelbaar. Ligt lekker strak op de weg. Alleen rijdend aan de harde kant, maar ik rijd bijna altijd met duo en dat werkt perfect met de veer 1 cm ingedraaid en de demping 2,5 slag uit. Drempels en richels overlangs zijn natuurlijk goed voelbaar, kwestie van snelheid aanpassen. Waar ik woon heb je van die smalle kunststof richels, vaak 3 of 4 achter elkaar, dat is niet fijn, maar dat geldt voor elk veersysteem, drempels worden vloeiend genomen, mits niet te steil.

    Denk ook eens aan de hefboomwerking van een (beladen) topkoffer, die hangen vaak ver achter de achteras met alle gevolgen voor de wegligging. Achter drukt het lekker door, zeker met duo passagier, en de voorkant wordt lichter. Toen ik mijn Pan kocht heb ik die topbox direct gedemonteerd, ik vind het trouwens ook geen gezicht, maar dat is persoonlijk.
     
  25. DutchMicro

    DutchMicro 5e Versnelling

    Heb er zelf ook Hyperpro's op zitten.
    Ze zijn stugger als de standaard vering dus je zal ze minder snel onderin rammen.
    Maar ze zorgen er vooral voor dat de motor minder zompig voelt.
    Dat maakt de motor een stuk stabieler en vind dat zelf erg prettig.
    Máár keerzijde is dat de rit wel een stukje hobbeliger wordt.
    ( Afgezien van de vering in z'n einddemper slaan. )

    Als je voorkeur bij een zompige comfortabele vering ligt kan een hyperpro setje weleens een verkeerde aankoop zijn.
    Misschien zijn er andere progressieve veren die pas vooral aan het einde van de slag zijn werk gaan doen en zo comfort behouden tot het echt kritisch wordt.
    Dat weet ik niet...

    Mijn mening is dat een Hyperpro upgrade geen perfecte oplossing is maar meer een verschuiving van tour naar sportief.
     
  26. Pannos

    Pannos Mega Mijlenmaker

    Wilbers zit daar dan weer mooi tussenin.
     
  27. Dennis

    Dennis The Preacher

    Je kan ook je gewone veren houden en met de dichtheid van de olie aan de slag gaan. Ken iemand die uiteindelijk voor die optie gekozen heeft en zijn hyperpro veren heeft weggedaan.
    Ikzelf heb hyperpro voor en veer en demper achter.
    Dacht dat de veren een verademing waren, tot ik die schokbreker eronder kreeg


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina