Vraag: Te zwaar met bijrijder over een hobbel?

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

HaarlemHarry

3e Versnelling
8 mrt 2018
131
43
28
49
Haarlem
Type motor
ST1100
#1
Ik weeg samen met mijn bijrijder rond 250 kg, maar ik kom samen niet comfortabel over verkeersdrempers met een snelheid boven de 25 km/u. Boven die snelheid voel ik (met een oncomfortabele dreun) dat mijn achtervering de maximale veerweg heeft bereikt.

Weet iemand hoe dit in te stellen voor een zwaardere gewichtsbelasing of moet ik aan een zwaardere springveer? Heeft iemand advies?
 

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.358
443
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
#2
Beste Harry, die (rot) drempels zijn juist bedacht om de snelheid "onder " de 25 KM/u te houden.
Dus met jullie gewicht en de staat van je brommer is niets mis.
 

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.358
443
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
#4
@Dennis. Klopt Dennis, maar dan is de hellinghoek aan beide zijden aangepast aan die snelheid.
Ga je er met 100 over, dan kom je los van het asfalt, maar bij 60 voel je geen bonk.
Ik ga trouwens bij alle heuvels vol in het anker en er als een protesterende slak overheen en daarna direct het gas vol open.
Remt dus alleen maar af die rot dingen.
Voor het probleem van Harry heb ik helaas geen oplossing, niet anders dan de veerspanning knop iets vaster draaien.
Maar dat zal hij al wel geprobeerd hebben denk ik.
 

Polleke

3e Versnelling
14 nov 2012
163
54
28
58
Opglabbeek
#5
Je kan de veer opspannen door de moer onder de veer vaster te zetten(pijl),normaal zit er een sleutel in je boordgereedschap daarvoor

 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.885
4.595
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#6
Als je de standaardveer er onder hebt zitten , zou deze het werk niet meer goed aankunnen (slijtage/lek/te licht)
Echter voordat je een andere demper/veer zoekt , kijk eens naar de instelling van de veer.
Aan de onderzijde kun je de veer wat zwaarder stellen (5 standen) dit doe je met de haaksleutel die in de gereedschapsset zit.
Mocht dit geen resultaat hebben , overweeg dan een andere demper (Hagon-Hyperpro-Wilbers)
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
246
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#8
Kleine correctie , Henk. Volgens mij was Polleke een fractie sneller, gezien de tijdwaarneming op mijn Ipad. [emoji23][emoji1303]


[emoji1309][emoji1303]
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
957
715
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#9
Ik vind het verhaal niet duidelijk,


Een eerste puntje

Je bent de motorfiets fors aan het overladen (volgens specs mag de max belading 196 kg zijn) dus eerst maar eens afvallen of je bijrijder ook op de motorfiets krijgen.:angel:

Als de demper zijn maximale veerweg aanspreekt bij een drempel staat de ingaande demping te zacht of is de demper gewoon weg te licht uitgevoerd en dit wordt versterkt door de (te lichte) veer.
Waarschijnlijk na het volledig inveren en tegen de bump aan stoten zal de zuigerstang (te )langzaam weer terugkomen en dat gaat lijken op constant dweilen als er slecht wegdek aan zit te komen,

Daar komt dus bij dat de uitgaande demping van zich zelf al minder snel gaat door je gezamenlijke payload en hij dus ook niet snel genoeg weer terug naar rijstand gaat.
Hierdoor krijg je steeds minder veerweg te beschikking en ga je dit ervaren zoals je dit omschrijft.

Er is eigenlijk maar 1 juiste oplossing.

Een custom made demper die in staat is de overbelading te compenseren en de perfecte balans weet te geven tussen ingaande en uitgaande demping en preload op de veer.

En ondanks dit perfect beeld blijven drempels altijd vervelend,
voor zware bumps heb je gewoon veerweg nodig en hoe groter dit is hoe smoother de ride
Daar zit grotendeels ook het succes van de allroad achtige motorfietsen.

mvg
 
Laatst bewerkt:

HaarlemHarry

3e Versnelling
8 mrt 2018
131
43
28
49
Haarlem
Type motor
ST1100
#10
Dank allemaal voor de feedback.
Van de maximale belading wist ik niet, 196 kg voor 2 personen is niet eens zo royaal vind ik. Afvallen is uiteraard een goed idee. :Biggrin
En ik zal morgen kijken of ik de veer kan stellen.
 

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
887
365
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
#11
de veer heeft er ook al vele jaren opzitten , en zal zijn beste tijd wel hebben gehad . bij hyperpro kan je een nieuwe veer bestellen en ze hebben ook zwaardere veren voor de bijna 200 kg
geef eens een vraagje aan de hyperpro verdelers , dan komt het goedkoop inorde
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
957
715
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#12
Beste ,
Een veer zakt wel wat in maar om dan direct te spreken van versleten is wel wat heftig.
Meer veer voorspanning is mogelijk maar hiermee draai je ook comfort weg bij kleinere oneffenheden
En dit is eigenlijk ook iets wat je niet wilt

De sterkte van de veer wordt aangegeven in Nm /mm en ik dacht dat de veer van hyperpro op 140 Nm/mm zat
En Ohlins heeft nog stevigere exemplaren (heb ik zelf in gebruik)
Het is dus belangrijk om de veerconstante te berekenen als basis voor wat jij op jouw motorfiets nodig hebt.
Inderdaad is dan een juist advies van de juiste specialist belangrijk
En misschien valt hyperpro dan wel af omdat ze niets in hun gamma hebben.
Maar gelukkig zijn er meer.(ik ken er zeker wel een paar)

Maar bedenk dat de veer slechts een deel van het verhaal is.
Ze is zeker niet bedoeld om de demping over te nemen maar om juist de motorfiets naar neutrale rijhoogte (incl onbelaste en belaste sag) te brengen.
Vraag je zelf dus af wat voor oplossing je wilt want vooraf goedkoop is gewoonweg niet te zeggen.
Zo kent hyperpro ook de streetbox serie
Een redelijk op maat gemaakt product dat een forse verbetering is op het origineel.
Maar voor alle keuzes geldt:
Juiste vering elementen geven een effect alsof je op een nieuwe motorfiets zit .

Succes
 

HaarlemHarry

3e Versnelling
8 mrt 2018
131
43
28
49
Haarlem
Type motor
ST1100
#14
Pan vrienden,

Ik heb net even in de garage gekeken en de rechter zijkoffer er afghaald, zodat ik de veer goed kon zien. Hij staat al in de stand waar de veer het meest is samengedrukt, dus dat is het stugste denk ik.
Ik moet het toegeven, het ligt niet aan de Pan en ook niet aan mijn bijrijder. Het is tijd voor kritishe zelfrefectie en te accepteren wat ik eigenlijk niet wil weten: ik ben gewoon zelf flink te zwaar. Ik ga proberen wat kilo’s af te vallen. Het probleem bij de bron aanpakken. Ook beter voor mijn gezondheid. Mijn motorjas lijkt de laatste maanden ook steeds strakker te zitten, en dat komt niet door het te heet wassen ..... Voorlopig mijdt ik de wegen met drempels maar een beetje (als ik een bijrijder mee heb) of ga er met een slakkengang overheen.
Dus ik wacht nog met de veer, tot er wat kilo’s af zijn. Misschien is het dan niet meer nodig. Dank voor jullie vriendelijke en behulpzaame reacties.
 
Laatst bewerkt:

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
576
186
43
Dalen
Type motor
ST1300
#15
Tsja HaarlemHarry, dat wordt dus wat 'minder uit de Pan'.....Wink:. Hoop dat jullie weer snel samen op de Pan kunnen rondrijden.
 

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
678
250
43
45
Zwaag
#16
Zo, nu weer on topic...........en door
 

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.249
2.612
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
#17
Mijne heren.
Alvorens we dit topic vol gaan gooien met welles nietes dingen lijkt het me beter als jullie een afspraak maken ergens op een terrasje onder het genot van een alcoholvrij biertje en dit samen oplossen.
De discussie in dit topic leidt tot niets en wordt zeer onduidelijk.
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#19
Simpele en gratis manier om het de vering wat makkelijker te maken is je benen er bij betrekken.
Veel mensen zitten als een zoutzak op het zadel maar als je bij een stevige drempel of slechte weg een klein beetje ( of veel als je wil ) uit je zadel komt kun je je benen als extra set schokbrekers laten dienen en de motor losjes onder je laten bewegen terwijl de rest van je lijf weinig schokken te verduren krijgt.
En daarmee hoeven de schokbrekers dat gewicht ook niet van de plaats te duwen want dat compenseer je door je benen wat in te trekken.

Dit is in offroad rijden mooi te zien, maar kan op iedere motor.

Dit kost wat energie en oefenen, maar als je dit eenmaal onder de knie hebt kan het je rit een stuk comfortabeler maken op slechte stukken.
En het kan je zelfs overeind houden bij obstakels waar de veering niet genoeg demping bied.
 

HaarlemHarry

3e Versnelling
8 mrt 2018
131
43
28
49
Haarlem
Type motor
ST1100
#20
Op zich een goed idee, maar in mijn eentje is ‘t geen probleem, wel met een bijrijder. En die kan de drempel niet goed zien aankomen, en daarom ook niet anticiperen. Ik kan wel eens (voorzichig) proberen een stukje uit het zadel te komen terwijl mijn bijrijder blijft zitten. Misschien scheelt het toch een beetje inderdaad. En afvallen natuurlijk! Dank voor de tip.
 

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.269
468
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
#21
Komt goed Harry, ik weet het zeker! Willen is kunnen...
Zeker als dat helpt ten volle van je heerlijke hobby te genieten!
Zet m op, stel je doelen concreet en haalbaar..
Haarlemmers hebben wel voor hetere vuren gestaan! (Ben er zelf ook een!! Yahoo:)
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#22
(Beetje late reactie, even over het hoofd gezien.)

Dat uit het zadel komen zou ik zoizo eerst alleen oefenen.
Het is belangrijk dat je timing goed is.
Als jij net voor de drempel kracht op je stepjes ga zetten druk je de vering juist al wat in en daardoor zit je nog sneller onderin.
En met de progressieve een deel ingetrapt is hij zoizo ook zwaarder/stugger.

Ik zal weleens kijken of ik een keer een verlaten drempel kan vinden om een video te maken van hoe het wel en niet moet.
 

JohanS

Beginnend Bestuurder
1 apr 2018
17
9
3
57
Malaga, Spanje
Type motor
ST1100
#24
Ik heb er Hagons opzitten. Vóór progressieve veren, achter M61097S (rode veer), veerweg en demping traploos instelbaar. Ligt lekker strak op de weg. Alleen rijdend aan de harde kant, maar ik rijd bijna altijd met duo en dat werkt perfect met de veer 1 cm ingedraaid en de demping 2,5 slag uit. Drempels en richels overlangs zijn natuurlijk goed voelbaar, kwestie van snelheid aanpassen. Waar ik woon heb je van die smalle kunststof richels, vaak 3 of 4 achter elkaar, dat is niet fijn, maar dat geldt voor elk veersysteem, drempels worden vloeiend genomen, mits niet te steil.

Denk ook eens aan de hefboomwerking van een (beladen) topkoffer, die hangen vaak ver achter de achteras met alle gevolgen voor de wegligging. Achter drukt het lekker door, zeker met duo passagier, en de voorkant wordt lichter. Toen ik mijn Pan kocht heb ik die topbox direct gedemonteerd, ik vind het trouwens ook geen gezicht, maar dat is persoonlijk.
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#25
Heb er zelf ook Hyperpro's op zitten.
Ze zijn stugger als de standaard vering dus je zal ze minder snel onderin rammen.
Maar ze zorgen er vooral voor dat de motor minder zompig voelt.
Dat maakt de motor een stuk stabieler en vind dat zelf erg prettig.
Máár keerzijde is dat de rit wel een stukje hobbeliger wordt.
( Afgezien van de vering in z'n einddemper slaan. )

Als je voorkeur bij een zompige comfortabele vering ligt kan een hyperpro setje weleens een verkeerde aankoop zijn.
Misschien zijn er andere progressieve veren die pas vooral aan het einde van de slag zijn werk gaan doen en zo comfort behouden tot het echt kritisch wordt.
Dat weet ik niet...

Mijn mening is dat een Hyperpro upgrade geen perfecte oplossing is maar meer een verschuiving van tour naar sportief.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.517
2.401
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#27
Je kan ook je gewone veren houden en met de dichtheid van de olie aan de slag gaan. Ken iemand die uiteindelijk voor die optie gekozen heeft en zijn hyperpro veren heeft weggedaan.
Ikzelf heb hyperpro voor en veer en demper achter.
Dacht dat de veren een verademing waren, tot ik die schokbreker eronder kreeg[emoji56]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk