vorkkeerring vervangen ST1100

Pannert

3e Versnelling
8 jul 2015
112
56
28
48
Soest
Type motor
ST1100
vorige week geconstateerd: 1 (jawel, één) lekke voorvorkkeerring.

de keerringen zijn een paar jaar geleden vervangen tijdens een 'veervervangdag' in Rotterdam, bij Ome Noot. toen zijn er Hyperpro veren in geschoven en zijn de keerringen en olie meteen vervangen onder het mom van: 'je hebt toch de boel open liggen...'
nu dus 1 lekke keerring, die van de linker veerpoot, gezien vanuit zitpositie. het zwarte deel van de veerpoot, de remklauw en de remschijf zijn nat van de veerpootolie. niet verstandig om ermee te gaan rijden. maar ze moeten wel vervangen worden. 'ze', ja, want bij zoiets vervang je ze natuurlijk allebei. nou kan ik best wel wat aan een motorfiets sleutelen, bij de Pan heb ik de distributieriem zelf vervangen en bij mijn andere motor (Honda GL500 SilverWing, 1982) het halve blok uit elkaar gehad om een voordekselpakking te vervangen. maar het vervangen van de vorkkeerringen gaat me net even iets te ver boven mijn technische pet.

de vraag is dus: wie kan mij daarbij helpen? en welke keerringen mag ik bestellen? gezien de lekkage is het beter als de klus bij mij aan huis wordt gedaan. 'aan huis', betekent 'in Soest'.

bij voorbaat dank voor de adviezen en ideeën!

:good:

Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.945
6.133
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.796
2.660
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Tipje: als je twee verschillende vragen wilt stellen, maak er dan twee topics voor aan. Dat houdt het allemaal een stuk leesbaarder, want de één zal op het elektra-stukje willen reageren, een ander op de vering.

• Informatief
Reactions: Rimconator

Pannert

3e Versnelling
8 jul 2015
112
56
28
48
Soest
Type motor
ST1100
eindelijk qua verbouwing hier in Soest in wat rustiger vaarwater gekomen en nu bezig om de vorkkeerringen te bestellen. tegelijk ook maar motorolie bestellen, want die zit er ook al een behoorlijke tijd (4+ jaar) in.
ik heb de vorkkeerringen al op de bestellijst bij Mpartz staan. maar ik wil er (dus) ook vork-olie en motorolie+filter bij bestellen. bougies zijn al een keer vervangen op een TDT. luchtfilter nog nooit, sinds ik 'm heb.

iemand een advies? bij voorbaat dank.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.221
1.096
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
beste pannert

nu alweer lek !

ik kies graag voor ariete of skf keerringen maar die kosten dan ook wel een stukje meer
Echter ik heb al 20 jaar geen lekke keerringen meer gehad

het zijn keuzes maar het is mijn ervaring dat kwaliteit en daarmee prijs hand in hand gaan

daar hoort overigens ook tijdig onderhoud bij.

Pannert

3e Versnelling
8 jul 2015
112
56
28
48
Soest
Type motor
ST1100
niet alweer, nog steeds ;) toen de Hyperpro-veren erin gegaan zijn heb ik ook nieuwe keerringen. en 1 ervan is dus lek, sinds augustus 2019. maar door verbouwing/renovatie van mijn huis er toen niet aan toegekomen, en sinds begin 2018 ook niet veel gereden (door dezelfde verbouwing/renovatie), dus is er 1 lek geraakt van het stilstaan, zeg maar.

de keerringen die in een reactie zijn geadviseerd kosten bij elkaar 22 euro. of dat goedkoop of duur is, weet ik niet. daarnaast wil ik dus ook de motorolie vervangen, maar ik weet niet meer wat er ingegaan is. vandaar dan ook de vragen in mijn vorige bericht.

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.153
387
83
overveen
Type motor
ST1300
Als jij een blok uit elkaar haalt kun je ook keeringen vervangen fluitje van een cent sukses
postings automatisch samengevoegd:

Je kunt ook bij japarts bestellen.

• Mee eens
Reactions: pmponer

Pannert

3e Versnelling
8 jul 2015
112
56
28
48
Soest
Type motor
ST1100
waarvan akte. net een bestelling gedaan voor olie, olie- en luchtfilter, vorkkeerringen, remblokken van beide remschijven voor (want de linker kant is nat van de vork-olie). de (linker) remschijf kan ik schoon krijgen met remmenreiniger, neem ik aan?

• Leuk
Reactions: Henk2511

Pannert

3e Versnelling
8 jul 2015
112
56
28
48
Soest
Type motor
ST1100
zo, de spulletjes zijn besteld. nou nog inlezen in de materie (met bezoek aan youtube-filmpjes), gereedschap bij elkaar zoeken en een dag inplannen. uitdaging: de grote inbus... :)