data-csrf="1563772823,0c7930e1fd58e465e5e448732db1fece" voorvork keeringen st1300 hoe eraan beginnen het best | ST1100-1300.eu

voorvork keeringen st1300 hoe eraan beginnen het best

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

C110

1e Versnelling
18 jul 2015
31
2
8
46
Bredene
Type motor
ST1300
Wie kan nog eens de stappen zeggen die het gemakkelijkste zijn om de keering te vervangen van een st1300 van de voorvork?
Poten er uit of niet want dacht eens gezien te hebben dat iemand ze verving met de poten nog in het T-stuk,en eerst moer bovenkant lossen of eerst onderkant inbus los zetten met de poten er uit dan?
Merk keering best Honda of zijn er nog evenwaardige of betere en welke olie is de beste met origineele binnenveer?
Steve

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.956
1.068
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hier vind je veel info hoe je het kan doen.
Hfst 15.
Onderdelen eventueel hier of bij de dealer.
Persoonlijk zou ik alles uitbouwen , zo heb ik het al 2 keer gedaan om Hyperpro's te plaatsen en te verversen.
De vorkpoten laten zitten in het T stuk , daar heb ik nog nooit bij stilgestaan om het zo te doen om te verversen.
Misschien lukt het zo ook wel , geen idee.

• Leuk
Reactions: Dennis

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.083
340
83
overveen
Type motor
ST1300
ten eerste zou ik ze er uit halen ten tweede een setje keerringen en stofringen bij japparts halen,ik heb er 15 w inzitten

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.452
5.214
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Gebruik een vorkkeerring-drijver om de keerring te plaatsen , werkt het makkelijkst en je beschadigd niks.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.504
1.866
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Een nieuwe keerring plaatsen als de poten nog gemonteerd zijn aan de motor is onmogelijk, moet vanavond die van mijn motor ook nog vervangen. Ik neem altijd de TourMax 52 2004 (FSM-062) Zijn zeker zo goed als de originele en een stuk goedkoper (volgens mij worden de originele namelijk ook door TourMax gemaakt). De olie die ik erin doe is 10W zoals Honda voorschijft, als je 130Kg weegt of zo kun je overwegen om een 15W te nemen voor iets meer demping.
Ik vul nooit af op hoeveelheid, maar op luchtkamer (160mm) omdat je dan een beter demping hebt. Dit doe je door als de demper is schoongemaakt en gemonteerd er een hoeveelheid olie in te doen, dan het demperlichaam te ontluchten, daarna (zonder de veer) schuift je de binnenpoot helemaal in, nu vul je met olie tot er 160mm over is tussen het olie oppervlak en de bovenkant van de binnenpoot, dan trek je de binnenpoot omhoog en monteer je de veer.
Gij komt van Bredene, dat is ongeveer een goed half uur rijden van mij (Sas van Gent) als je wilt kun je tot hier komen en doe ik het je voor, heb er ook al het gereedschap voor liggen.

Laatst bewerkt:

C110

1e Versnelling
18 jul 2015
31
2
8
46
Bredene
Type motor
ST1300
Bedankt Luc zal het vragen aan mn vader het is voor hem maar voor mij is het ook leerrijk want mijn st1300 zweet ook al aan 1 poot
Bij mn vader is het veel erger daar hangt de olie al overal rond.
Mag ik u bellen anders via tel nr pm aub

C110

1e Versnelling
18 jul 2015
31
2
8
46
Bredene
Type motor
ST1300
Ari seals besteld en nu nog olie maar welke?sae 10 voor persoon 90kg is goed versta ik maar
ik kan kiezen uit gewone olie sae 10 of motul semi synth sae 10
Welke best nemen gewone of semi?
Grt Steve

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.068
850
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
neem wat goed voorhanden is.
maar verwar SAE niet met ISO waarde en iso 10 hoeft niet gelijk te zijn aan SAE
vanuit technisch oogpunt wil je een zo stabiel mogelijk product zowel bij 40° graden als bij 100° graden
zodat de demping niet fluctueert als de olie warmer gaat worden door de constante demping tijdens het rijden.
(en warm wordt het !)
in de loop der tijd zijn vele producten door Honda gebruikt

ATF olie kan namelijk ook heel goed.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.452
5.214
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
ATF olie(rood) is wel te gebruiken maar is minder stabiel in dikte naarmate de temperatuur oploopt
Deze stabiliteit is namelijk voor een voorvork demping heel belangrijk en zodoende wenselijk

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.068
850
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Dat is juist henk
maar als je alle gangbare merken voorvorkolie naar specs vergelijkt is er ook bij deze middelen een flinke achteruitgang te bespeuren (soms een terug loop van Cst ( 40°) naar slechts 10-15 % bij 100°
Beter om er dan maar niet op te letten en een goed merk kiezen

C110

1e Versnelling
18 jul 2015
31
2
8
46
Bredene
Type motor
ST1300
Luc Honda schrijft 62mm ipv 160mm van rand gemeten?
Hoe kom je aan die 160mm aub?Het oliepeil verlagen versoepeld de vering blijkbaar is dit de reden?

Laatst bewerkt:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.577
2.113
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
160 mm is voor de Hyperpro's met 540 a' 560ml olie.
62 mm is voor de originele veren met 638ml olie.
Ik meet altijd mijn olie af na het reinigen van de vorkpoten en meet dan ook als test de luchtkamer.
Omdat het ontluchten niet voor de 100´% juist is, dit heb ik al vaak vastgesteld.
Al denk je dat je goed ontlucht hebt, de kans is dat de laatste lucht belletjes er niet uit krijgt,
Doe de meting maar eens na bv een week, je luchtkamer is groter geworden.
En het is nu heel gemakkelijk om te antwoorden dat je dan niet goed hebt ontlucht.
Maar in de praktijk is het wel anders.
Ik demonteer en was ALTIJD bij het vervangen van een keerring de vorkpoten,
zo ben je zeker dat ALLE slijtdeeltjes en verouderde olie verwijderd zijn.

25661

Laatst bewerkt:

PVB

4e Versnelling
2 sep 2018
251
108
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Zo zouden ze het ook bij de dealer moeten doen, helaas niet altijd en overal!
Ontluchten is weer een apart verhaal waarover de meningen zijn verdeeld.

C110

1e Versnelling
18 jul 2015
31
2
8
46
Bredene
Type motor
ST1300
Wie rijd ook zo met origineele veren en 160mm van de rand gemeten,wat neer komt op ongeveer 500 a 550ml olie per poot.
Met minder olie gaan de poten wel makkelijker in en vangen zo beter de schokken op maar showa heeft ze toch voor iets gemaakt
met meer olie namelijk 638 ml?

C110

1e Versnelling
18 jul 2015
31
2
8
46
Bredene
Type motor
ST1300
Update:na goed ontlucht te hebben zit er nu 580 a 590 ml vorkolie 10 in mineraal en de origineele showa veren
komt overeen met 10 cm ongeveer van de rand gemeten
na testrit veert de vork goed en stuurt de Pan normaal

• Leuk
Reactions: marccc

panpatje

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.138
613
413
50
Schiedam
Type motor
ST1300
ik dacht in mijn 1300 (dik 2 jaar geleden) bij hyperpro veren montage met webster vorkolie dikte15 gebruikt te hebben met 11 of 12 cm luchtkamer.
Hij veer lekker stug, en stuurt heerlijk. ik moet dit jaar de olie weer vervangen, en zal denk ik hetzelfde gaan aanhouden.
Ieder zn voorkeur. ik hou totaal niet van een zachte voorkant... krijg ik beetje dweil gevoel.

• Like
  • Leuk
Reactions: Sietse en marc pan

Sypie

Motorrijles
22 apr 2019
7
6
3
38
Type motor
ST1300
Ik wil dit klusje binnenkort ook aanpakken. Eén van mijn veren zweet enigszins, de andere is lekker droog. Om het toch netjes te doen wil ik beide tegelijk doen. Ik heb niet heel speciaal gereedschap maar ben best handig en inventief.

Is er écht apart gereedschap voor nodig om de veren te renoveren?

En, bijkomend, is er ook een methode om de behuizing weer mooi grijs te krijgen? De kant die zweet best vies, daarbij zweet ook aan die kant de remmerij, wat ook niet echt bevorderlijk is.

Sietse

1e Versnelling
19 nov 2017
23
20
3
60
Type motor
ST1300
Erg interessant stuk over het vervangen van de keerringen mijn rechter zweet ook licht. Wil deze klus binnenkort aanpakken en dan beide ringen vervangen.
Moet ik hiervoor speciaal gereedschap hebben en ook hoe moet ik de poten ontluchten daar ben ik nieuwsgierig kun je dit zelf als je dit nog nooit hebt gedaan.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.068
850
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
De voorvork olie zou je feitelijke iedere 20.000 km moeten doen en vele vervangen dan ook altijd de keerringen en stof kappen.

immers we zijn toch bezig.
En zoals Marccc stellig er van overtuigd is om altijd beiden seals te vervangen.... ga ik verder
De slijtage van de keerringen zijn evident aan de toestand van de voorvorkbuizen en de glijbussen intern
die zouden bij mij op meer aandacht krijgen dan enkel nieuwe seals
immers lekkende seals een zijn gevolg van een oorzaak

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit lekke keerringen heb mogen ervaren.
Misschien is mijn constructie op mijn motorfiets wel heel erg goed of pleeg ik zoveel onderhoud dat de keerringen geen kans krijgen om lek te geraken.
Al denk ik wel dat de grootste truc zit in de bescherming van de voorvork buizen

ik heb namelijk forkboots( om mijn voorvorkbuisjes
Het heeft dan misschien wel niet de strakke looks maar is beslist functioneel
de grootste boosdoener is namelijk vuil maar onderschat ook niet de vliegen en andere rondvliegend onheil zoals steentjes etc

PVB

4e Versnelling
2 sep 2018
251
108
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Klopt als een bus, elk vuiltje of inslag op de ingaande as zorgt voor problemen. Mbt de keerringen kan ik alleen maar zeggen dat ik nog nooit een motorfiets heb gehad waar ik deze heb moeten vervangen, geen lekken dus. Misschien poets ik wel veel te goed... ;)