Voorkant stuitert bij snelheden tot 60 km/h

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Christiaan

Beginnend Bestuurder
3 aug 2018
12
6
3
31
Type motor
ST1100
#1
Beste mensen,

Ik ben sinds een maand eigenaar van een st1100, en nu heb ik heb ik het probleem dat mijn voorkant stuitert bij snelheden tot +/-60 km/h, als ik accelereer dan merk je het niet alleen bij een constante snelheid.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Groetjes

Christiaan
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#2
Kan hoogteslag zijn in de band hoe oud is deze?
Doorgeslagen vorkveering ,waneer olie voor het laatst vevangen?

Mvg
 

Christiaan

Beginnend Bestuurder
3 aug 2018
12
6
3
31
Type motor
ST1100
#3
Bedankt voor de reactie.

De band is nog geen half jaar oud.
De olie en de keerringen in de vork zijn naar mijn weten nog niet vervangen .
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.502
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
#4
Cupping van de voorband, onbalans in wiel of remschijf, slechte vorkdemping, balhoofdlagers . . Er zijn wat opties.

Een band van een half jaar is niet per sè goed. Cupping kan al heel snel ontstaan; heb je misschien een keer erg hard geremd of heeft-ie dat halve jaar stil gestaan? Een platte kant zit er zo aan.
 

Christiaan

Beginnend Bestuurder
3 aug 2018
12
6
3
31
Type motor
ST1100
#5
hij heeft inderdaad een half jaar stilgestaan.

ik kan geen platte vlakken op de band zien of voelen, balhoofd lager is ook in prima staat.

zou het ook niet met het anti duik systeem te maken kunnen hebben?
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.522
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#9
Bridgestone heeft ook gezegd dat de bt023 niet geschikt is voor een Pan 1100.
Dus neem dit ook mee in je bandenkeuze.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Christiaan

Beginnend Bestuurder
3 aug 2018
12
6
3
31
Type motor
ST1100
#10
jullie hebben gelijk, ik heb het ook even nagezocht.

ik ga de keerringen en mn banden vervangen, en dan zie ik weer verder.

eens kijken wat Metzler voor de Pan heeft.

Bedankt
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#11
Als de band nog geen half jaar oud is zou ik eens even gaan praten met de bandenboer .en hem vertellen dat de exedra een no go is en dat hij een net voorstel doet.hij had dit tenslotte moeten weten
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
425
301
63
58
Vlissingen
Type motor
ST1100
#13
@panman1100,
Ik meen mij te herinneren dat de exedra band in het begin speciaal voor de Pan ontwikkeld is. Wordt nu niet meer gemaakt maar is nog wel leverbaar zag ik. Toen ik mijn vorige Pan 2 jaar geleden kocht hadden ze daar ook een nieuwe op gezet. Heb ik toen er weer af laten halen voor een T30 maar die cupte als een gek.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
966
722
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#14
Sommige lopen voor de muziek uit !!

Afgaand op de klacht moeten we het eerst gaan zoeken in een foute band of een montage fout.
maar dit zou al direct na de montage merkbaar zijn (en niet na 1 maand)

al de eerdere genoemde zaken kunnen natuurlijk ook maar ik verwacht dat deze ook niet zijn verslechtert binnen deze 1e maand

van daaruit zou ik het echt zoeken bij de eerste opm en opnieuw balanceren en nazien of er iets mis is met de band.
Het feit exedra verandert hier niets aan.
immers in het begin heeft het gewerkt (haal ik tenminste uit de omschrijving van de klacht)
Deze band wordt echter niet als advies genoemd maar dat wil niet zeggen dat het niet kan of zelfs verboden is.
ze ligt immers ook vaak op een goldwing,
En ook daar kun je stevig mee van je plaat gaan
de exedra is niet echt bedoelt voor sportief touren en daar zit de bottle neck

Ik wil er graag met je naar kijken
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.522
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#15
@Christiaan denk dat je geen “beter bod” krijgt dan even langs Ad (waffie) te gaan. Neem wel de tijd trouwens [emoji6].
Maar deze man weet echt alles van banden en kan je gegarandeerd helpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Timzelf1100

1e Versnelling
13 jul 2018
31
10
8
31
Heerlen
Type motor
ST1100
#16
Ik heb dit onder het zadel staan. 15346150570006219242293252383537.jpg dit zegt eigenlijk dat Honda deze band aan beveelt beetje raar dat die gaat cuppen dan.
Heb de banden op gezocht en deze hebben de zelfde codes als hier op het plaatje te zien zijn g547 en g548.
Heb je die codes ook op je band staan cristiaan?
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#18
Kijk eens naar de DOT code (DOT staat voor Department Of Transportation).

HET DOT NUMMER VAN DE BAND


Het DOT (Department of Transportation) nummer van de band geeft o.a. de productiedatum aan. Het bestaat uit 4 cijfers die de week en het jaar van productie aangeven.

Voorbeeld: DOT B94W HWNX 3903
  • B9 : Fabriekscode van de band.
  • 4W : Afmetingencode van de fabrikant.
  • HWNX : Specifieke (optionele) code van de fabrikant.
  • 3903 : Productiedatum van de band. In dit geval is de band in de 39e week van 2003 geproduceerd
 
Laatst bewerkt:

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
966
722
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#19
Ter verdere info

een US DOT aproved tyre mag niet verhandeld worden in Europa omdat ze per definitie niet voldoet aan Europese regelgeving Ofwel bescheven in een
EU/UNECE regelgeving
Vandaar ook dat goedgekeurde banden voor de EU een E nummer hebben.
Ieder land heeft een eigen E land nummer en dit geeft dus aan waar voor de eerste maal deze band gekeurd is (bijv door de RDW)
het wezenlijk verschil zit in de benadering van het product in relatie tot de fabrikant.
Banden die in Europa worden aangeboden zijn voorzien van een specifieke type goedkeuring
De eisen waaraan de banden in de verenigde staten moeten voldoen zijn eisen opgelegd door de fabrikanten zelf en deze fabrikanten zien er zelf op toe dat deze eisen worden gevolgd(slager keur je eigen vlees methode)
er is tot op heden vanuit deze situatie geen enkel vergelijk mogelijk tussen deze 2 benaderingen.
je kunt nu ook beter begrijpen waarom sommige banden nooit te koop zullen komen in de eu ondanks dat sommige iets gezien hebben in de VS (online) en dat graag willen hebben.

En daarmee is het ook lastig geworden om referenties(of wel fora)vanuit de VS direct te vergelijken met banden die hier in europa aangeboden worden.
Ze kunnen verschillend zijn(in kwaliteit en performance en zelfs geschiktheid)
 

Christiaan

Beginnend Bestuurder
3 aug 2018
12
6
3
31
Type motor
ST1100
#21
@waffie
Bedankt nog voor je aanbod.
Ik was graag een keer langs gekomen maar ivm tijd gebrek wordt het lastig voor mij.

Ik heb twee afbeeldingen gepost van mijn achterband, wat zou je me hierover kunnen vertellen?

alvast bedankt.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#22
CEA 0410 = Productiedatum van de band.
In dit geval is de band in de 4e week van 2010 geproduceerd

75 R betekent,
75 = laadvermogen : 387
R = Snelheidssymbool : Max. snelh. (km/uur) 170

De snelheidsindex van banden (Eng. speed index) is de maximaal toegestane snelheid waarbij de motor met een gegeven band kan rijden, bij een maximale belasting beschreven door de draagvermogenindex.
Deze twee parameters zijn onafhankelijk van elkaar, en moet altijd op gelet worden, wanneer je banden onder een motor monteert.
De markering die naar de snelheidsindex verwijst is op de kant van de band zichtbaar in letters en cijfers.
 
Laatst bewerkt:

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
#23
Christiaan,

Ik heb dit hele topic nu een paar keer gelezen maar mij is nog steeds niet 100% duidelijk wanneer het probleem ontstaan is.

Zou je nog even heel scherp kunnen melden wanneer het probleem opgetreden is ? Wat is er toen veranderd ? Je hebt deze motor nog niet zo lang. Heb je dus een periode gehad waarin hij wel goed reed ?

En wat bedoel je precies met stuiteren ?
Een soort 'bibberen' in verticale richting ?

Ik vraah dit zo specifiek omdat ik iets soortgelijks heb meegemaakt.
Ik heb vorig jaar nieuwe banden op mijn wielen laten monteren en na een paar duizen km begon het stuur steeds meer te 'bibberen'. Omhoog maar ook zijwaarts.
Na plm. 7000 km kon ik het stuur niet meer loslaten omdat het te erg ging klapperen.

Mijn voorband was extreem gecupped.
Omdat het weggedrag mij met deze banden ook niet beviel ben ik heel goed gaan zoeken naar alles wat mis kon zijn.
Ik heb, op basis van rijtesten van het Duitse Motorrad, vastgesteld dat dit type band een rijgedrag had dat mij niet beviel (dus heb ik nu andere, so far so :good:.)
Maar dat verklaart nog niet het extreme cuppen en het beroerde sturen.
Bij mij bleek dat uiteindelijk te komen door een versleten voorwiellager (20 euro en een half uur werk) en een verkeerde montagevolgorde bij het vastzetten van de vooras (mijn eigen schuld, mijn eigen hele stomme fout afgelopen winter na het vervangen van de balhoofdlagers). Door deze verkeerde montagevolgorde kon de voorvork net niet helemaal soepel in- en uitveren en reed de motor dus echt beroerd. Een kwestie van 4 boutjes en een grote bout op een andere manier vastzetten (15 minuten werk) en de vork veerde weer perfect.

Kortom, het is zaak om even heel scherp te melden wat je precies voelt en sinds wanneer en wat er is veranderd. De oorzaak kan wellicht heel simpel zijn.

Los daarvan vind ik een band uit 2010 in 2018 als nieuw verkopen niet acceptabel en een snelheidsindex van 170 km/h is te weinig voor een Pan.

Ik lees graag wat meer details ...
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
184
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#24
Dus als ik het goed begrijp, hebben ze er een half jaar geleden, een band van 8 jaar oud opgelegd .
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#25
Terug naar de bandenboer en en nieuwe band eisen zowel ivm jaartal en snelheid index.8
 

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.317
490
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
#26
Wat een gedoe. Naar Waffie, nieuw (en goed) rubber kopen,
Daarna door naar Ome Noot, HyperPro's er onder en klaar.
Jarenlang snaarstrak en probleemloos rijplezier.
Eerlijk en betrouwbaar advies en zorgvuldige montage!
 

Kevin

3e Versnelling
22 sep 2017
86
23
8
38
Zaltbommel
Type motor
ST1100
#27
Als ik het me goed herinner had ik 2 sets geleden die banden ook. Waren oud en hobbelden ook bij die snelheid.

Vervangen door BS T30 en het was over, na 16.500 vervangen door de T31 en die bevallen ook weer prima, zitten er nu al weer 7.500 km onder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Christiaan

Beginnend Bestuurder
3 aug 2018
12
6
3
31
Type motor
ST1100
#28
Mannen,

bedankt voor de reacties .
Ik ga voor nieuwe banden ik ben er alleen nog niet uit welke ik ga nemen, ik rijdt dagelijks op mijn motor in weer en wind, vanuit hier ga ik zoeken naar ervaringen van rijders en hopelijk kan ik dan eindelijk een keuze maken.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.522
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#29
Ik heb zelf op metzler, bridgestones en dunlop roadsmart 2 gereden.
Heb nu de roadsmart 3 en vind persoonlijk de beste band die ik gereden heb. Maar goed, zijn er ook zat bij die de T31 goed vinden.
Succes met je keuze!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
#32
Grappig - ik ben nog nooit zo ontevreden geweest met een band als de Dunlop Roadsmart 3. Wat een nerveuze k&tbanden zeg. Nu weer fijn Metzelers !

Smaken verschillen dus duidelijk ;)
 

ijskonijn

4e Versnelling
30 mei 2016
378
165
43
68
Type motor
ST1100
#33
Over banden raak je nooit uit gesproken.
Als het maar goed zit tussen de oren qua banden keus .
Op banden moet je kunnen vertrouwen ,zo niet er af halen .

Yahoo:
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
966
722
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#35
beste,
er zijn enkele misverstanden in deze vraag stelling geslopen,

de loadindex is de draagkracht die de band met maximale spanning mag hebben.
de speedindex is aangeven met een letter echter in het voorbeeld dat panman noemt is dat niet de R want die staat voor radiaal
de speedindex zal een W kunnen zijn (de genoemde letter achter de loadindex bijv 73 W(180/55 ZR 17 73 W)
de Z moet je voor nu maar vergeten.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat er een nieuwe band is gemonteerd met een dotcode van 2010.
gebruikt zou nog kunnen.
normaal gesproken heeft een motorband volgende de fabrikant een inzetbaarheid van max 10 jaar
en of dat de basis moet zijn om een nieuwe band te eisen,
ik geef het niet veel kans.

dan kunnen we ook gaan voor nieuwe remleidingen ( daar zit ook een interval van max 4 jaar op )

Deze koop zal immers ook met de prijs van doen te hebben gehad.
Dit omdat een Exedra in de maat 160/70 B 17 al vele jaren niet meer gemaakt worden.

maar we blijven graag speculeren.

en ja ik ben er even niet maar je mag me wel alles vragen al kan een antwoord iets langer duren.
 

Ome Paul

Kilometervreter
2 aug 2016
1.359
462
83
33
Dordrecht
Type motor
ST1100
#36
Grappig - ik ben nog nooit zo ontevreden geweest met een band als de Dunlop Roadsmart 3. Wat een nerveuze k&tbanden zeg. Nu weer fijn Metzelers !

Smaken verschillen dus duidelijk ;)
Ik heb precies dezelfde ervaring gehad.

Ik ben Ad erg dankbaar dat hij zonder er een probleem van te maken er weer Metzelers ondergezet heeft nadat ik na 1 week terug kwam met de Dunlops :)
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#37
normaal gesproken heeft een motorband volgende de fabrikant een inzetbaarheid van max 10 jaar
en of dat de basis moet zijn om een nieuwe band te eisen,
Dat zou betekenen dat als jij een 8 jaar oude band laat monteren , deze na 2 jaar weer moet laten vervangen,aangezien de meesten de band niet oprijden binnen 2 jaar.
Even los van het feit hoe en op welke wijze de band verkregen is.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
966
722
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#38
een mooie metafoor,

we moeten wel onderscheid maken tussen de minimale technische levensduur en de werkelijke levensduur.
vergelijk het met een wasmachine.. daar geeft de fabrikant 10 jaar zekerheid maar de praktijk is dat deze vaak langer meegaat
maar je kunt na die 10 jaar geen aanspraak meer maken op garantie.
en dat accepteren we.

mijn praktijk ziet nog vaak genoeg nog banden van ouder dan 10 jaar en soms zelfs 15 jaar.
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#39
Bij ieder antwoord komt er weer een beetje bij...........
Ik persoonlijk zou geen band van 8 of 10 jaar oud accepteren.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
966
722
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#40
de fun modes,

Beste bikers , we hebben over een modeltje van minimaal 16 jaar,
Ik ben vrij zeker dat er wel meer delen aan zitten waarop ik liever niet meer op wil vertrouwen dan de banden van 8-10 jaar oud alleen,
maar angst is een mooi verkoop argument.
menig verkoper maakt er gretig gebruik van.
Ik denk dat goede voorlichting belangrijker is zodat je als klant een overwogen beslissing kunt nemen.
En als dat betekend dat de klant toch graag nieuw rubber heeft dan gaan we daar in mee.
 
Laatst bewerkt:

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
184
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#41
Toen ik mijn vorige motor kocht, liggen daar banden van 10 jaar oud op. Die waren toch flink uitgehard hoor. Leek wel of je op karwielen reed.
Voordeel was wel dat ze niet sleten :Clown:
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.358
942
113
Hulst
Type motor
ST1100
#42
Grappig - ik ben nog nooit zo ontevreden geweest met een band als de Dunlop Roadsmart 3. Wat een nerveuze k&tbanden zeg. Nu weer fijn Metzelers !

Smaken verschillen dus duidelijk ;)
@Garfield, ik ben het wel met je eens. Ik heb er nu Dunlop RoadSmart 3 op liggen, maar ik moet na een 7000 km de motor heel nadrukkelijk insturen. Heeft ook heel erg de neiging naar binnen te vallen. Ook is de motor heel erg aan het zoeken als het asfalt niet helemaal ligt zoals het lag toen het nieuw was. Natuurlijk heeft elke band dit wel aan het eind van zijn levensduur, maar deze Dunlops, met name de voorband, heeft het wel erg vlug. Dde volgende band is waarschijnlijk toch weer Metzler Roadtec 06. Een hele fijne band en ieder mag daar van denken wat hij wil! :Smile:
 

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
#44
Ik heb nu een Roadtec Z6/Z8 combinatie erop liggen.
Deze is er door waffie een paar weken geleden vakkundig opgelegd, hij had geen problemen om ze te leveren.
Ben net terug van 7 dagen sturen in de Vogezen - ben heel tevreden met deze banden.
'Helaas' was het daar elke dag boven de dertig graden met een strakblauwe lucht dus het weggedrag onder natte omstandigheden heb ik nog niet getest :)
 

Vosje

3e Versnelling
2 nov 2017
105
26
28
59
Vrouwenparochie
Type motor
ST1100
#45
Het lijkt wel een bandenkeuze-topic, terwijl het probleem van Christiaan het stuiteren van de voorvork bij een lage snelheid is.
Ik heb hetzelfde probleem. Tussen de 60-80 kmh.
Bandenwissel door Waffie, Bridgestone eraf en Dunlop erop maakte niks uit.
Een aantal specialisten van dit forum mijn voorvork laten voelen....geen speling op het balhoofd. Mogelijk iets speling op de glijbussen.
Reparatie setje bij Roukama gekocht en 6 oktober tijdens de TDT monteren...
Hopelijk is dan het stuiteren verdwenen....
 
Laatst bewerkt:

vgool

Beginnend Bestuurder
6 sep 2018
20
25
13
38
Heerhugowaard
Type motor
ST1100
#46
Maar is het probleem nu opgelost met het reparatiesetje?
 

Vosje

3e Versnelling
2 nov 2017
105
26
28
59
Vrouwenparochie
Type motor
ST1100
#47
Het is wel een stuk verminderd, maar nog niet geheel verdwenen.