Voor gladde nieuwe banden

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Broemert

Motorrijles
27 aug 2019
7
4
3
25
Nijmegen
Type motor
ST1100
Na het topic te hebben gezien van de ongelukkige die op nieuwe banden aan het eind van zijn oprit ten val kwam, herinnerde ik me dit:
Binnen het wereldje van de renfietserij stuitte ik ooit op de tip om nieuwe banden met (schoonmaak)azijn goed af te doen om het vettige laagje te verwijderen.
Heb het op de motor nog niet in de praktijk kunnen testen, maar het lijkt me dat de boel vergelijkbaar werkt.

Doe er je voordeel mee!

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.759
2.554
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Azijn? Zou het zo eenvoudig zijn . . ? Rijst wel de vraag waarom de fabrikant dat dan niet alvast even doet!
Het 'vettige laagje' zijn siliconen die worden gebruikt om te zorgen dat de band tijdens productie niet aan de mal kleeft. Of je siliconen met azijn wegwast betwijfel ik een beetje.

PanfanRik

Kilometervreter
30 sep 2015
857
208
43
66
Maaseik
Type motor
ST1300
Een ervaren wielertoerist en tevens motorrijder heeft me dat ook ooit verklaard. Azijn wordt trouwens ook in het huishouden vaak gebruikt voor allerlei karweitjes ivm kuisen: https://www.slimhuishouden.nl/azijn/ :
Schoonmaken
  • Azijn is ideaal om vette, aangekoekte pannen weer schoon te krijgen.
  • Azijn onverdund op chroom gebruiken, geeft een prachtig glanzend resultaat.
  • Ideaal om ramen, spiegels en brillenglazen schoon te maken.
  • Azijn is een prima vetoplosser.
  • Gebruik azijn bij het schoonmaken van je magnetron. Zet een bakje met azijn in de magnetron, verwarm deze enkele minuten op vol vermogen. En je maakt de magnetron makkelijkerschoon en vieze geurtjes zijn verdwenen.
Nog meer huis-, tuin- en keukenoplossingen
  • Natuurazijn werkt schimmeldodend. Zowel de schimmels in bijv. de badkamer, schimmels op planten en bij schimmelnagels.
  • Behang verwijderen? Spuit het in met water en een scheut azijn, even in laten trekken en je verwijdert gemakkelijk het behang.
  • Groene aanslag verdwijnt eenvoudig met azijn. Let wel op wanneer de tegels kalk bevatten. Dan kun je beter geen azijn gebruiken, want azijn is zuur en tast kalk aan.
  • Scheutje natuurazijn toevoegen bij het koken van een ei. Het voorkomt het barsten van de schil.
  • Last van roest. Laat het een nachtje weken in de azijn of omwikkel het met een in azijn gedoopte doek.
  • Natuurazijn helpt o.a. tegen muggenbeten, kwallen en brandnetelplekjes.
  • Natuurazijn in combinatie met groene zeep helpt goed tegen hoofdluis.
  • Onkruid is niet opgewassen tegen natuurazijn.

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
1.294
453
83
53
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
Als ik toch even ga googelen lees ik toch overal dat azijn rubber aantast.
Dit klopt ook wel want als ik het in een plantenspuit doe om onkruit te verdelgen komt deze 'na een week al niet meer op druk.
Dus ik smeer het toch nog maar even niet op mijn dure nieuwe banden

• Leuk
Reactions: PanfanRik

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
740
334
63
Dalen
Type motor
ST1300
Ik gebruik al jaren schoonmaakazijn in zo'n spuit van Gardena (die je met pompen op druk moet brengen) om het onkruid mee te verdelgen. Zitten ook rubberen onderdelen in, maar tot nu toe geen problemen mee gehad.

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
445
417
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Die van Gardena blijven inderdaad heel, die van de action e.d. niet. Weekje laten staan en alles lekt. Ik denk dat die van Gardena van siliconen zijn ofzo.

Ik zou het niet op de bandjes smeren in ieder geval. Gewoon de eerste 100km even rustig aan.

• Like
Reactions: ruudb

Andre st1300

3e Versnelling
5 sep 2019
136
98
28
52
Type motor
ST1300
Eigenlijk gewoon zo,n 100 km rijden
Door de warmte en wrijving is de band daarna niet meer glad.

• Mee eens
Reactions: GD MAJK

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.715
2.075
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Op het circuit heb je geen tijd om bandjes 100km in te rijden want dan is meteen het beste er al af, die monteurs nemen een schone poetsdoek en spuiten daar remmenreiniger op, daarmee nemen ze de band af en je kunt meteen voluit gaan als hij opgewarmd is, alle lossingsmiddel is eraf dan. Ik doe dat zo ook met mijn banden op de Pan, werkt prima.

• Mee eens
  • Informatief
Reactions: Sjaak en panman1100

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.759
2.554
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Remmenreiniger is behoorlijk agressief spul. Bandjes op een circuit gaan meestal niet langer dan een dag mee en zullen daardoor dus niet veel last van die reiniger hebben. Bandjes op onze Pannekes zitten er al gauw een jaar of langer onder en zouden daardoor wél eens aangevreten kunnen raken. Als remmenreiniger dé oplossing was, zouden fabrikanten het dan niet zelf al doen? Scheelt toch weer een aantal ongevallen op hun nieuwe bandjes, en da's geen fijne PR . .

• Like
Reactions: Andre st1300

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.715
2.075
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Je moet dat er ook niet opspuiten Marcel, gewoon met een poetsdoek afnemen, heb nog nooit problemen gehad met mijn banden. En dat een fabrikant dat niet doet snap ik wel, weer een extra handeling en dus kosten, ze waarschuwen je dat nieuwe banden glad zijn en daarmee is voor hun de kous af.

• Like
Reactions: Nosegear

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.148
976
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
malen zijn duur..... heel duur
maar inmiddels zijn nieuwe malen vaak voorzien van een coating waardoor de banden geen smeersel meer nodig heben. (bijv continental)