Via het sop van de Samber ( La Sambre ).

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.172
2.600
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Vandaag was prachtig weer voorspeld en het was prachtig ook.
Wat doe je dan als je eens een keertje niet wilt prullen aan de treintafel ?
Juist ... .
Tot 28° gaf de thermometer aan en ik waande me terug in Griekenland.
Een route in elkaar gezet vanaf thuis tot Namur via de E19 , E411 en in Namur aangekomen naar de plaats gereden waar de Samber in de Maas vloeit.
Knipsel.JPG
Waarom via de de Samber ?
Mijn uiteindelijke doel was Lac de L'eau D'heure deels in de provincie Namur en deels in de provincie Henegouwen.
En via de Samber leek me we wel eens leuk om te doen en het was best ok.
De Samber (Frans: Sambre) is de grootste en belangrijkste zijrivier van de Maas.
Ze ontspringt op Frans grondgebied in de omgeving van Le Nouvion-en-Thiérache (departement Aisne) in de cultureel-historische regio Picardië. Het traject op Franse bodem bedraagt 88 km. De grootste Franse stad aan de rivier is Maubeuge (Noorderdepartement). Jeumont en Erquelinnes zijn de (aaneengegroeide) grensgemeenten waar de Samber passeert en via Charleroi naar Namen stroomt waar ze in de Maas vloeit. Van de 193 km liggen er 105 op Waals grondgebied.
De Samber, zelf over bijna ganse lengte gekanaliseerd met tal van sluizen, wordt door kanalen verbonden met de Oise (Samber-Oisekanaal) en met Brussel (Kanaal Charleroi-Brussel, dat naar het noorden wordt voortgezet tot de Schelde). De kanalisatie van de Samber, uitgevoerd tussen 1825 en 1839 maakte in de 19e eeuw van het Henegouwse stadje Thuin een belangrijk binnenvaartcentrum. Langs het nog bochtige deel van de rivier loopt een jaagpad.

Henegouwen (Frans: Hainaut, Waals: Hinnot, Duits: Hennegau) is een provincie in het zuidwesten van België, met als hoofdstad Bergen. De oppervlakte is 3786 km² en de provincie telt 1.341.645 inwoners (1 januari 2018). De provincie behoort tot Wallonië, is Franstalig, maar telt vier gemeenten (Komen-Waasten, Moeskroen, Vloesberg en Edingen), waar bij het vastleggen van de taalgrens in 1963 taalfaciliteiten toegekend werden aan de Nederlandstaligen.

In Namen ff geparkeerd waar de 2 rivieren samenvloeien ( Maas op de achtergrond ) met als grote klepper de Citadel van Namen die torenhoog over de stad waakt.
Staat niet op de foto voor de zoekers :).
20200521_112329.jpg
De Samber in Namen.
20200521_112249.jpg
Het gaat richting Charleroi want de Samber stroomt door Charleroi maar het Chicago van België of het Palermo van het noorden laat ik maar zo.
Even buiten Namen kom ik aan in Salzinnes.
Héél waarschijnlijk zal niemand dit gehuchtje kennen maar vraag het aan de oudere spoormannen en tientallen vingers gaan de lucht in.
Daar is een grote werkplaats van de NMBS waar ze loc's verbouwen , onderhouden.
Daar wordt gewerkt ....!
Aan de oever van de Samber ligt de Centrale Werkplaats van de NMBS (21 ha, waarvan 7 ha bebouwd), die via industrielijn 283 is verbonden met het vormingsstation Ronet, langs de oever van de Samber. In de machinewerkplaats werken 840 mensen (feb. 2006) en worden de "zware" ingrepen op locomotieven uitgevoerd (het onderhoud van wagons en rijtuigen vindt plaats in Mechelen. In 1925 werd er een grote hal gebouwd voor ketelwerk voor stoomlocomotieven (het laatste onderhoud vond in 1965 plaats), vanaf 1955 werden ook diesellocs onderhouden en vanaf 1972 eveneens elektrische locomotieven. In 1970 werd een nieuwe, grote hal gebouwd van 250 meter lengte, met een rolbrug van 110 ton voor het transport van locomotiefbakken. Jaarlijks worden in de Centrale Werkplaats gemiddeld 130 locomotieven onder handen genomen.
Ik ben er eens op bezoek geweest in mijn opleiding in 2000 en alles wat krom is maken ze daar weer recht.
Het was toen verplichte koek om eens naar hier te komen met de klas toen.
We waren eens een dagje weg uit het suffe klaslokaal.
20200521_112926.jpg 20200521_113127.jpg 20200521_113135.jpg

Na Salzinnes volg ik de loop van de Samber waar mogelijk is.
Mooie stukjes naast de rivier en haast geen verkeer .
Lekkere bochtjes pakken.
Op de rivier zelf is veelal pleziervaart maar ook lichters , geen oceaanreuzen.
Je zou nogal wat zien peis ik.
20200521_114900.jpg 20200521_114916.jpg
Op feestdagen wordt er ook wel eens gewerkt.
Het ruim van dit schip leegscheppen bijv.
20200521_115923.jpg
De reisweg vanaf Namen richting Charleroi , Salzinnes , Floreffe , Flanière , Ham- sur- Sambre , Sambreville.
Wie denkt aan de Samber denkt automatisch aan Sambreville , ja toch ?
Hier kruisen water en ijzer , scheepvaart en spoorverkeer.
20200521_120744.jpg
Idyllische sluisjes onderweg.
20200521_115534.jpg
Na Sambreville gaan we naar Tamines , Oignies , Roselies ,Pont de Loup , Châtelet .​
20200521_114930.jpg 20200521_115543.jpg
Na Châtelet verlaat ik de Samber en zwaai tot weerziens want anders kom ik in Charleroi uit.
Zo passeer ik bijna Binche , wereldbekend van het carnaval .
De Gilles ,
Gilles zijn anonieme folkloristische personages die naar buiten komen tijdens carnaval, meer bepaald op vastenavond, de dag voor Aswoensdag. Men komt ze enkel in het Belgische carnaval tegen, voornamelijk in centraal Henegouwen, maar ook daarbuiten op enkele plaatsen.
0_Binche_-_Les_Gilles_le_jour_du_mardi_gras_(1).JPG 500px-Binche_-_Les_Gilles.jpg
Via Binche , Villers Poterie , Gerpinnes , Somzée, Walcourt & Cerfortaine.
De meren van de Eau d'Heure.
Een watergebied waar je kan ontspannen , wandelen en watersport beoefenen.
De Meren van de Eau d'Heure (Frans: Lacs de l'Eau d'Heure) zijn kunstmatig aangelegde meren in Wallonië op het stroomverloop van de Eau d'Heure. Ze ontstonden in de jaren zeventig van de twintigste eeuw.
De meren met een gezamenlijke oppervlakte van 6,17 km² vormen het grootste watergebied in België, gelegen circa 30 km ten zuiden van Charleroi, deels in de provincie Namen (gemeente Cerfontaine), deels in Henegouwen (gemeente Froidchapelle). In totaal zijn er vijf meren met een gezamenlijke oeverlengte van 70 km.

Het gebied omvat de volgende meren:
  • la Plate Taille
  • meer van Feronval
  • meer van de Eau d'Heure
  • meer van Ry Jaune
  • meer van Falemprise
Met de volgende stuwdammen:
  • Barrage la Plate Taille
  • Barrage Feronval
  • Barrage l’Eau d'Heure
  • Barrage Ry Jaune
  • Barrage Falemprise

In dit gebied is La Plate Taille met een oppervlakte van 3,74 km² het grootste meer van België. Het is een stuwmeer met een stuwdam. De pompcentrale van de dam is te bezichtigen. Bij maximale vulling van het meer kan de diepte 43 m bedragen aan de voet van de helling. Het water van het kunstmatig meer is vrij helder en vaak staat er wat stroming. Het meer herbergt een groot aantal vissen.

Het is er nog vrij stil maar in de zomer kan je hier wel over de koppen lopen en natuurlijk het coranavirus zal ook wel een rol spelen.
20200521_133235.jpg 20200521_134010.jpg 20200521_134024.jpg
Rond de meren loopt een leuke bochtige weg maar de kwaliteit is met momenten op z'n Belgisch en soms op z'n Grieks.
Een mooie omgeving die zeker eens het bezoeken waard is en in deze streek ben ik amper geweest.
Geregeld kom je de bekende Belgische kasseien tegen.
Het verhaal gaat als volgt , als een producent van cd spelers die in de wagen worden geplaatst zijn toestellen test op de bekende kasseien en ze werken perfect zijn ze goedgekeurd voor elk wegdek.
20200521_143324.jpg
Ik was verrast door de mooie natuur.
20200521_125803.jpg 20200521_132854.jpg
Veel akkers en landbouwers natuurlijk .
Na de rondrit rond de meren van de Eau d'Heure is het tijd om terug huiswaarts te rijden .
Knipse.JPG
Mijn rit gaat via Pajottenland en is altijd mooi.
Het Pajottenland is een zachtheuvelende, vruchtbare, agrarische streek ten zuidwesten van Brussel in de provincie Vlaams-Brabant. Het wordt ook wel het Toscane van de Lage Landen genoemd,[1] en het Land van Bruegel.[2] Het is tegenwoordig vooral bekend voor zijn streekproduct Lambiek (bier) en de afgeleide dranken Faro, Kriek en vooral Geuze.
Inwoners van dit gebied heten Pajotten, enkelvoud Pajot.

Bochtig met stijgers en dalers en smalle baantjes en kiezeltjes.
Dan kom je zo'n bord tegen , hmm .
20200521_140749.jpg 20200521_141001.jpg

Erpion , Donstiennes , Lobbes , Peissant , Villers Saint Ghislain , Havre , Edingen , Tollembeek ( provincie Vlaams - Brabant ) waar Urbanus woont.
Het dorp is ook de setting van de stripreeks Urbanus. In de stripreeks ziet het dorp er echter helemaal anders uit dan in de echte wereld.
Vollezele , Gooik , Asse en rijd ik rond een grote boog om Brussel heen.
Sinds het vertrek vanaf de meren is de weg amper recht geweest.
Dit is een streek waar ik nog wel eens terug naartoe kom .
Vele kleine wegen rollen onder mijn banden en het weer is fantastisch.
Wat wilt een mens nog meer ?
Na Asse komen de wegwijzers van Londerzeel en het fort van Breendonk in mijn zicht.
Ik weet dat ik bijna thuis ben.
Na Boom is het vat bijna af en kom ik bezweet maar voldaan terug veilig thuis.
360 Km gereden en mijn achterste weet ervan.

Grtjs.

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
633
485
63
69
Type motor
ST1100
Mister Vogezen Prachtige route, omdat jij goed de weg weet met mooie punten zouden wij jou willen vragen
of het mogelijk is dat jij ons mooie routes doorstuurt die wij dan kunnen downloaden. [GPX]
gr

• Leuk
Reactions: Mister Vogezen

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.172
2.600
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik kan die route op het gedeelte downloaden zetten veronderstel ik ?
Gewoonlijk mail ik tracks door naar iemand als die om een route vraagt.
Dat geeft de minste problemen als je ze wilt rijden.
Het zijn GPX bestanden, ik heb Garmin.
Ik maak jullie er even attent op dat het wel eens kan gebeuren dat je ergens rechtsomkeer moet maken en een andere weg moet zoeken. Het is niet omdat Garmin zegt dat je erdoor kan of dat de weg geasfalteerd is dat het werkelijk zo is. Wie de routes wilt rijden wens ik veel plezier en staysafe !

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
633
485
63
69
Type motor
ST1100
Mister Vogezen Ik weet we kunnen nog niet naar België,van een gpx route maak ik een track van nooit problemen.
Als je via de track op een slechte weg uit komt is ook geen probleem.
Zelfde met een omleiding is ook geen probleem.
Of een dorp is afgesloten ook weer een avontuur om op de route te komen.
Toevallig heb ik ook een Garmin.

slop

3e Versnelling
18 aug 2016
159
224
43
Baflo
Type motor
ST1100
@Mister Vogezen Voor mijn werk veel in o.a. Brussel, Namen, Charleroi, Nivelles geweest, altijd de snelste (auto)weg gereden en helaas nooit bewust geworden van de mooie omgeving. Prachtig mooi toer verslag heb je gemaakt! Zou je de route/ track willen delen op het forum of naar mij hem mailen?
Als de grens weer open is wil ik jouw gereden route zelf ook graag gaan rijden, je hebt mijn interesse gewekt, dat is zeker! :vroem::)
Groeten, Jakob, en bedankt voor het delen van waar jij plezier aan hebt beleefd.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.172
2.600
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hoi slop , ze staan op het forum.
Er zijn in dit land nog veel mooie stukjes waar we geen weet van hebben.
Als het zondag droog blijft heb ik weer iets dat ik ga rijden met verslag natuurlijk.
Een Godvergeten streek maar volgens mij heel mooi.
We zullen het zien.
Ik heb wel meerdere verslagen op het forum van mijn trips , vakanties.
Check it out !