1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangings-thermostaat

Discussie in 'Documentatie' gestart door panman1100, 12 mei 2013.

1. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Indien je de thermostaat gaat vervangen
    kun je kiezen voor de Originele van Honda deze kost zo rond de..56 euro
    of vervang hem door een exemplaar van Gates van +/- 15 euro ,
    dit is een uitstekende vervangings-thermostaat .

Gates Thermostaat , : TH03282G2 , openingstemperatuur = 82 °C
    Losse O-RING , 54 X 2 = 2 euro (apart kopen zit niet bijgesloten)

Is te koop bij automateriaalzaken .

2. Sandopan

Sandopan 2e Versnelling

Ik heb deze er 2 weken geleden in gezet (oude stond achteraf gezien altijd open)

En idd o-ring ff bij de locale motorzaak gehaald (hadden ze zo op voorraad liggen 2,50)

»viaTapatalk«

3. MINIBENZ

MINIBENZ Klokje Rondrijder

En bij monteren FF opletten dat het gaatje aan de bovenkant blijft.

4. Horspan

Horspan 5e Versnelling

@minibenz, bij mij reeds vervangen ( met hulp van ome noot ;) ). Kan mij herinneren dat hij maar op een manier past.?

gr cees

5. Ryder

Ryder Member

Huh? :eek: Waar zit dat gaatje?

6. No Nick

No Nick Guest

Die zit in de buitenste ring van de thermostaat. Veelal zit daar ook een metalen pennetje in.

:ugeek:

7. MINIBENZ

Dank je wel Luc en idd zit daar soms een pennetje in.

8. rmarke

rmarke Administrator

Dit pennetje is ervoor om de hoeveelheid die er door gaat te beperken dit heeft met de snelheid te maken dat het blok moet opwarmen

Soms word er een bepaalde serie thermostaat gemaakt en is dat dan de goedkopere oplossing ipv de lijn tijdens productie om te bouwen dat er een kleiner gaatje zit

Als je dus vind dat de motor te snel warm wordt kan je dat pennetje verwijderen

Gr Rex
    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

9. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

En als mijn geheugen me niet in de steek laat past er in de oh zo geliefde Pan 1100 een thermostaat van een Mazda 121.
    Kosten een tientje of zo.
    Enne Ja een nieuwe O-ring is geen overbodige luxe.
    Scheelt veel geklooi achteraf...

10. Di Capo

Di Capo 3e Versnelling

Is een thermostaat van gates...staat hier wel ergens welk type...ik geloof 12, 00bij de brezan...

Verstuurd van mijn GT-N7100 met Tapatalk

11. panman1100

Zie begin topic voor juiste nummer .

12. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Hebben ze voor de ST1300 ook een gelijk aardige thermostaat van een automerk Mazda BV.
    Lijkt mij ook wel interessant om uit te zoeken. :whistle:
    gr Marc

13. Sancho Panza

Sancho Panza 5e Versnelling

Ik heb deze thermostaat vandaag ontvangen van Bogijn (weblink)
    €6,52 + €3,95 verzending = €10,47

Laatst bewerkt: 23 jun 2015
  14. Ome Noot

Wel effe dat pinnetje eraf knippen he bink.
    Is beter voor de doorstroming

15. marc pan

Zou ik niet doen Noot, een goed werkende thermostaat zal wel open gaan als ie op bedrijfs temperatuur is.
    En als je het pinnetje verwijderd, zal het langer duren wanneer de motor op bedrijfs temperatuur is.

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jun 2015
  16. You_go

You_go 3e Versnelling

In de originele Honda thermostaat zit ook een pinnetje. Gewoon laten zitten dus.

Hugo

17. Ozzy

Ozzy Klokje Rondrijder

ik heb m ook niet verwijderd, werkt prima!

18. Ome Noot

Hij HOEFT er ook niet persé uit.
    Ik heb hem er destijds gewoon uitgeknipt... en geen hinder van ondervonden

19. marc pan

Bij mijn Pan ST1300 zit ook een nieuwe thermostaat in met twee gaatjes waarvan één met, en het ander zonder pinnetje.
    Scheelt ruim het dubbele in afstand wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, nu heeft ie +/- 9 km nodig, en anders 3 a' 4 km als ie op bedrijfstemperatuur is. En dat merk je in verbruik, en als ik terug ben van Spanje, gaat het ééne gaatje dicht gemaakt worden.

• Leuk Leuk x 1
  20. Sancho Panza

Er wordt netjes onderbouwd waarom het pinnetje blijkbaar moet blijven zitten, ik blijf er dus verder van af.
    Ik heb trouwens OOK voor dat pinnetje betaald, en hij was al zo prijzig... Maar anders had ik het gewoon gedaan, Ome Noot! ;)

• Leuk Leuk x 2
  21. ExSidecarCeesie

ExSidecarCeesie 3e Versnelling

De thermostaat van mijn ST1300 zit er al 10 jaar en ruim 90.000 km in. Moet die vervangen worden na een bepaalde tijd, lees er niets over in de onderhoudsgegevens. Volgens mij werk hij nog goed, 3 blokjes na een paar km, of zegt dat niet alles?

22. Mootje1300

Mootje1300 5e Versnelling

Het kan zijn dat het aan gaat komen SidecarCeesie.
    Het ligt er ook aan of de motor vaak te lang stil staat. Als je dagelijks ermee rijdt dan blijft het zijn werk doen.
    Ik heb bij 64.000 mijn thermostaat vervangen. En dat kwam omdat de motor lang stil heeft gestaan. Ik persoonlijk bij 90.000 zou het wel zeker vervangen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

23. MINIBENZ

Mijn mening is zitten laten als het werkt, heb in België eens een thermostaat gewisseld die zijn werk deed en naderhand een bak ellende gehad zeg!
    Maar het is goed gekomen.

24. Ome Noot

Hahaha weet je nog Marcel...
    Was een mooie dag met gebak, koffie, een mega hoeveelheid stoofvlees, angstige hazewindhonden, doorgerookt van de bastos... de nodige klussen aan de Pan en ook nog een lekkende thermostaat. Maar het is goedgekomen.
    En inderdaad, als je thermostaat goed werkt.. lekker laten zitten.
    Je gaat toch ook geen paracetamol innemen als je geen hoofdpijn hebt

25. Sancho Panza

Maar als ik de distributie ga doen, is dan het advies: Wel preventief vervangen?
    Of kun je er altijd(?) makkelijk bij om hem te vervangen... Hij doet het nu gewoon.
    Ik ben (op dit moment) nog niet geheel anatomisch onderlegd van hoe het er onder het plastic uitziet, dat merken we echter vanzelf (na de nodige voorbereiding).

26. MINIBENZ

Als je rechts van het stuur in je kuip kijkt zie je een dop van de koeling en daar zit ie onder. Is naderhand mochten er klachten komen goed te doen door wat plastiek te verwijderen.

• Oud Oud x 1
  27. Sancho Panza

Ik heb "het boek" er net op na geslagen en weet nu precies waar hij zit, samen met het ringetje. Vervangen dus, oude bewaren...

28. Ome Noot

Nou okee dan.....
    Als je dan toch eigenwijs wilt wezen Wink:Wink: let dan maar op.
    Zorg dat je raakvlakken extreem schoon zijn evenals de gleuf waar de o-ring in gaat.
    Smeer dan enkele druppeltjes vloeibare pakking in die gleuf, al ik het alleen om je o-ring vast te houden.
    Nou..... succes met de klus

29. webster

webster Administrator Medewerker

pinnetje geeft een restrictie waarom willen jullie je blok in no time warm hebben

hebben jullie wel eens nagedacht hoeveel kracht je erop zet

het pinnetje zit erin omdat de autopomp veel meer stroming kan leveren

gewoon weg knippen ik doe dat al jaren en ze komen gewoon netjes op temperatuur

en ik weet dan zeker dat er een beetje stroming door het blok gaat ik heb er wel eens aan zitten rekenen namelijk (beroepsgekte)

• Leuk Leuk x 1
  30. Ome Noot

Nou zie je nou wel dat ik niet de enige ben?

Thanks Rex..
    Jou beroepsgekte is helemaal zo gek nog niet dus. GoodGoodGoodGood

31. ExSidecarCeesie

ExSidecarCeesie 3e Versnelling

Ik heb na 2 km 3 blokjes. Gisteren een rit met gehandicapten gereden, de motor is bloedheet geworden en het bleven 3 blokjes. Dus maar lekker laten zitten denk ik, voor alle zekerheid heb ik een thermostaat van FMB in voorraad Good

• Leuk Leuk x 1
  32. Portupan

Portupan 5e Versnelling

3 blokjes begint bij 50 graden en loopt door tot 90.
    Richting 100 worden het er 4.
    Ik heb de sensor van een digitaal metertje bovenop het thermostaathuis gemonteerd.
    Geeft veel meer info dan de standaard meter.
    Temperatuur varieert verschrikkelijk, af hankelijk van omstandigheden.
    Heb mn twijfels bij de openingstemperatuur van verschillende thermostaten...
    Bij snelwegrijden kom ik beslist niet aan de 82 graden.

33. Maarten.

Maarten. Beginnend Bestuurder

Hoi, ff aanhaken bij dit draadje; ik heb afgelopen weekend ook de gates thermostaat gemonteerd. Had m al een tijdje op de plank liggen maar nu was het moment wel daar. Wat er echter niet in het doosje zat was de o-ring die tussen de twee delen van het thermostaathuis zit. Maarrr het was zondag, mooi weer en ik moest rijden uiteraard.;) En wat er wél in het gates-doosje zat was een pakking, precies de goede maat. Die heb ik tussen de twee delen van het thermostaathuis gemonteerd en het zit eerlijk gezegd perfect, geen lekkage te zien en thermostaat werkt prima. Ik vraag me alleen af of die pakking een duurzame oplossing is, of dat ik beter alsnog de o-ring kan bestellen en die ertussen klussen... iemand?

groeten Maarten

34. marc pan

Ik heb deze o ringen nog voorradig.

35. fred

fred Kilometervreter

thermostaat hoe te monteren deze kun alle kanten opdraaien, Nieuw .de oude niet pinnetje wel of niet laten zitten.

06-11-2017 thermostaat +div (9).JPG 06-11-2017 thermostaat +div (11).JPG 06-11-2017 thermostaat +div (6).JPG

36. marc pan

Mat het pinnetje naar boven plaatsen.

• Informatief Informatief x 1
  37. fred

fred Kilometervreter

marc Pan
    zoals je kunt zien op de foto is deze ovaal , maakt dat nog wat uit. De oude kun je niet verdraaien ,deze past maar op een manier in het huis. de nieuwe kun je rond draaien.

pinnetje er afgehaald (om de druk wat weg te halen van waterpomp)ben het eigenlijk wel eens met de beide heren. Ome noot &Webster

• Informatief Informatief x 1
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
  38. fred

fred Kilometervreter

Vandaag een doos met onderdelen van Honda , gelijk maar monteren die hap,morgen verder

08-11-2017 waterslangen pl en div (11).JPG 08-11-2017 waterslangen pl en div (7).JPG

• Leuk Leuk x 1
  39. marccc

marccc Kilometervreter

de termostaat van GATES TH032826G2 is deze voor de st1100 of de st1300
    weet iemand welke vervang er word gebruikt voor de st1300 ???
    gr marc

40. panman1100

De GATES TH032826G2 is voor de st1100.

Vervangingsnummer voor de st1300 is niet bekend.

Deel Deze Pagina