• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

ST1300 Vervangen remvloeistof en ontluchten remsysteem st1300 DCBS/ABS

Mootje1300

5e Versnelling
9 okt 2014
790
858
93
43
Utrecht
Type motor
ST1300
Ik heb Henk ermee zien werken. Ik vond het wel een leuk ding en handig.
Is voor mij geen dagelijkse gebruik. En zal nu nog wel even op de plank liggen. Maar wel goed om het te hebben indien nodig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.509
1.867
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Is ook een handig ding, maar zoals ik al zei, net even anders.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk

Mootje1300

5e Versnelling
9 okt 2014
790
858
93
43
Utrecht
Type motor
ST1300
Heb ik nu nix meer aan de handleiding luc? [emoji854]
Plaats even een foto van de professionele Luc. Misschien ook iets voor me verzameling [emoji3]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.509
1.867
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Nee hoor Mo, kan je ook prima met deze doen alleen moet je wat langer doorpompen om de vloeistof in het systeem ook te vervangen.

• Like
Reactions: Mootje1300

Henri Quaedvlieg

5e Versnelling
3 jan 2016
586
82
28
55
Abbenbroek.
Type motor
ST1300
Ik heb de zelfde set als mootje en heb al paar motoren de rem vloeistof mee vervangen werkt goed maar je moet idd veel pompen om de rem olie op gang te krijgen.
Nog bedankt voor de handleiding (How to) lucky luc

PRS

Kilometervreter
11 jan 2014
1.385
1.400
113
Steenwijkerland
Hi Lucky Luc, ik was al een tijdje op zoek naar een NL-handleiding voor het verversen/ontluchten van het remsysteem van de 1300, dus dit is helemaal mooi! Friends

PRS

Kilometervreter
11 jan 2014
1.385
1.400
113
Steenwijkerland
Als je nog eens tijd hebt.. misschien een idee om er een versie naast te zetten voor de leden die geen remontluchter hebben, maar het nog 'met het handje' doen? (pompen met hendel en pedaal)

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.509
1.867
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Van Würth Noot,

Nee Pre dat is helemaal geen goed idee want met het handje kun je dit gewoon niet goed doen, dan blijft er nog allemaal troep in het systeem achter en denk je veilig te zijn maar ben je het niet. Als je er de goede spullen niet voor hebt, vraag dan hulp aan iemand die wél de goede spullen en de kennis heeft of laat het bij de dealer doen. Met remmen moet je geen risico's nemen!

Laatst bewerkt:

PRS

Kilometervreter
11 jan 2014
1.385
1.400
113
Steenwijkerland
Ik ben zeker een voorstander van het gebruik van een ontluchter. Maar ik denk dat er mensen zijn die het zonder zo'n ding doen Vroeger hadden we die ook niet in de schuur, maar toen was er ook nog geen DCBS natuurlijk. o_O

Ik vind die zwarte opzetstukje niet zo fantastisch werken van de set hierboven, ik heb de doorzichtige slang vervangen voor een professioneel exemplaar, die is veel soepeler, ik zet de slang rechtstreeks op het nippel en dat sluit beter af, de kwaliteit zal overigens wel verschillen per set/fabrikant.

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.096
339
83
overveen
Type motor
ST1300
vroeger deden we dat en we doen het nog steeds zo Pre,bevalt me goed,mankeert niets aan mijn remmen.

• Like
Reactions: PRS

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
De technieken veranderen Fred.
Vroeger stond je met twee man te ontluchten.
Pompen pompen pompen.... VAAAAAST
Pompen Pompen Pompen... VAAAST
En tegenwoordig doe je het gewoon in je eentje.
Beide systemen hebben hetzelfde doel alleen is het oude systeem zeg maar ehhhh wat verouderd.

En toch he beste brave Fred...
Ik zou zeggen probeer het eens... zo'n vacuum gebeuren.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.509
1.867
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
En DCBS is zonder een vacuüm bleeder niet goed te verversen, dat kan ik heel kort over zijn. Bij een auto met gescheiden remsysteem kom je daar nog wel mee weg maar bij dit systeem Luistert het erg nauw.

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
hahahahaha
Nou ik hept mezelf ook maar een setje gekocht.
brake bleeder.JPG
Ondanks dat je het maar een keer per jaar zal gebruiken wilde ik dit toch niet laten liggen.
Het vreet geen brood en wellicht kan ik een ander helpen met een remmenklus.
Hoewel vriendje Henk Panman toch wel de Brakes Master Himself is hier he.

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
987
391
63
59
koersel ( België)
Type motor
ST1300
Van Würth Noot,

Nee Pre dat is helemaal geen goed idee want met het handje kun je dit gewoon niet goed doen, dan blijft er nog allemaal troep in het systeem achter en denk je veilig te zijn maar ben je het niet. Als je er de goede spullen niet voor hebt, vraag dan hulp aan iemand die wél de goede spullen en de kennis heeft of laat het bij de dealer doen. Met remmen moet je geen risico's nemen!
deze doet zijn werk goed., ik gebruik altijd een die aanzuigt met de compresseur . anders word het soms moeilijk genoeg druk te krijgen

• Like
Reactions: Fredv50

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
987
391
63
59
koersel ( België)
Type motor
ST1300
Dat doe ik met een professioneel set.

heb ook 5 jaar gehad en altijd goed gewerkt voor een goede prijs , je hebt ook van die hoge tonnen die worden gebruikt om olie uit de motor te zuigen , kunnen gewoon met de hand opgepomp worden en daar kan je ook veel druk opzetten

• Like
Reactions: PRS

Simon

Beginnend Bestuurder
9 sep 2016
15
48
13
40
Type motor
ST1100
Ik heb dus ook zo'n ontluchter gekocht... maar heb serieus gevloekt omdat de slangetjes niet perfect op de nippels passen van mijn ST1100 met alfabet.

Heel vervelend om dan in je eentje aan de slag te gaan. Ben er UREN mee bezig geweest... maarja ben dan ook een absolute beginneling.
Uiteindelijk is het gelukt doordat mijn vriendin me is komen helpen met een rondje: Pompen, Pompen, Pompen ... VAAAAST! (zoals Ome Noot het zo mooi beschreef :)

Maar serieus: Ligt het aan de nippels van de ST1100 of aan mij?
Die slangetjes trekken valse lucht als een onwijs en waren niet vast te zetten op de - met rem-olie - glibberige ontluchtingsnippels.
Hoe doen de pro's dat?

• Like
Reactions: elmo

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.080
862
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
het ligt aan jou !!!
want het antwoord heb je zelf al gegeven

pro's hebben namelijk geen problemen hiermee en doen dit dan ook vliegens vlug zonder enig oponthoud

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.509
1.867
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Simon, als je die ontluchtnippels er ná het leeghalen nu eens even uithaalt en dan een klein beetje teflontape er rond draait, dan zuigen ze ook geen lucht meer langs de schroefdraad. ALLEEN rond de schroefdraad!!! Succes.

• Like
Reactions: Simon

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.384
1.769
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
het ligt aan jou !!!
want het antwoord heb je zelf al gegeven

pro's hebben namelijk geen problemen hiermee en doen dit dan ook vliegens vlug zonder enig oponthoud
klinkt een beetje onaardig misschien help je hem meer om een beetje teks en uitleg te geven;)

RORICK

Kilometervreter
23 mrt 2017
1.013
195
63
56
Rotterdam, Ommoord
Type motor
ST1100
@Simon. Ik heb hetzelfde apparaat en ondervond hetzelfde euvel. De slang is te groot. Gelukkig had dennis een passendd (dunnere) en is het dus opde ouderwetse manier gelukt.

Simon

Beginnend Bestuurder
9 sep 2016
15
48
13
40
Type motor
ST1100
Hey! Bedankt voor de reacties!

@waffie: Je beschrijft dat pro's dat zonder problemen doen, maar zegt niet hoe. Dat is weinig constructief. Op deze manier hebben anderen met hetzelfde probleem er evenmin wat aan.

@Lucky Luc: Ga ik volgende keer zeker toepassen

@RORICK: Dat probeerde ik ook, maar daar stootte ik op hetzelfde probleem met de valse lucht. Ik dacht dat er misschien een adaptertje of tussenstuk bestond waar iemand hier iets van wist, of misschien een diameter van een slangetje die getest en gekend is als werkend.

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
45
Turnhout
Type motor
ST1100
https://nl.vidaxl.be/e/8718475831730/remontluchter-vacuum-1l

Overigens is niet elk setje dat je kunt aansluiten op een compressor even goed.

Ik heb nog een set dat meer dan 200 euro kostte. En het verschil merk ik wel. Desondanks is die in de link goed bruikbaar, en niet onbelangrijk, erg voordelig voor de thuissleutelaar.

De varianten waarbij je zelf handmatig druk op moet bouwen, zijn erg matig. Feitelijk voegen die weinig toe, tov druk genereren mbv de hevel,

Nog een laatste ingeving: soms is het kanaaltje in de ontluchtingsnippel verstopt. Als dat zo is, ben je ook wel even aan het klieren, voordat er iets gaat gebeuren, of lukt t helemaal niet. Dat is eenvougid door te prikken, en schoon te blazen.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
691
293
63
Dalen
Type motor
ST1300
@FredA: Met een klemmetje los je lekkage tussen het slangetje en nippel op, maar niet die tussen het schroefdraad. Daar is de truuk van Lucky Luc voor bedoeld.

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.096
339
83
overveen
Type motor
ST1300
Ja,dat weet ik ook wel,ben niet achterlijk zoals luc aanhaalt om mij dom te verklaren ,mijn bijdrage was een andere.

Simon

Beginnend Bestuurder
9 sep 2016
15
48
13
40
Type motor
ST1100
Even opvolgen:

Ondertussen is het me gelukt om alles te ontluchten. Ben een dunner slangetje gaan halen (3mm diameter) en heb mijn vader gevraagd om assistentie.
Eén man bedient de remmen, de andere ontlucht de nippels.
Op 10 minuten was het klusje geklaard.

Bedankt voor alle tips!

Bovenaan Onderaan