1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangen klokverlichting st1100 2016-07-17

vervangen klok verlichting

1. PanfanRik

PanfanRik 5e Versnelling

Dennis en ook Cees, dat hebben jullie mooi gepresenteerd, dank u!

• Lol Lol x 1
  2. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

Duidelijk verhaal!

Nog even een vraag n.a.v. de opmerking over het kleurtje:
    Ik heb zelf twee helwitte ledjes in het klokje gefriemeld, maar toch ziet de display wat groenig (zie/klik hier).
    Is er iemand die weet of dit te verhelpen is in het klokje zelf (zit er een diffuus gekleurd plaatje in ofzo?) danwel heeft iemand zo'n defect klokje beschikbaar voor wat experimenteerwerk om de display ook helder wit te krijgen?

Groets, Hans

3. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Hans , er zit in het klokje een printplaat met venster voor de display .
    Dit venster heeft dezelfde groene lak als de basis lak op de printplaat.
    Deze kun je verwijderen door met een klein schraapstaaltje of een ander klein plat iets .
    Je krijgt dan een mattig stuk , wat ongeveer de kleur heeft als de achterkant van het klokje.

Je kunt nu de kleur van het lampje kiezen kiezen die jij mooi vind .

Reserve klokje opengemaakt

IMG_20160322_111618.jpg . IMG_20160322_111710.jpg . IMG_20160322_111710.jpg . IMG_20160322_111744.jpg . IMG_20160322_113002.jpg Hopelijk heb je hier wat aan .

• Leuk Leuk x 10
  4. Hansepansje

Super Henk! Duidelijk verhaal.
    Dankjewel.

Groets, Hans

5. webster

webster Administrator Medewerker

Webster submitted a new resource:

Vervangen klok verlichting - vervangen klok verlichting

Read more about this resource...

• Leuk Leuk x 1
  6. Eddy DM

Eddy DM 4e Versnelling

Werkwijze zal niet lukken met een ABS fiets vrees ik; de controle unit zit dan in de weg.

7. Hansepansje

Nou Henk, aangemoedigd door je foto's heb ik een extra klokje dat ik onlangs op de kop heb getikt maar eens los gehaald.
    Daarbij ben ik nog een stap verder gegaan dan jij op de foto's laat zien: de printplaat ook losgeschroefd van de doorzichtige behuizing.

Nu kun je het groenige plaatje (dat jij hebt schoongekrast) er zo tussenuit schuiven. In plaats van dit plaatje daarvan heb ik een stukje uit een bak van de chinees gesneden (dit is mooi wit en toch voldoende transparant) en dat er tussen geschoven.

Op onderstaande foto is het verschil te zien, met beide plaatjes er half in:
    IMG_2295.JPG

Het lampje bleek kapot te zijn, dus dat heb ik gelijk vervangen door een led. Dit heb ik anders gedaan dan de vorige keer - toen heb ik de fitting voor het lampje weer gebruikt en hier twee ledjes in gefreubeld.
    Nu heb ik een 'combi led' (intern zitten er drie in) genomen die ik nog had liggen en deze op een plaatje geplakt (ook uit de bak van de chinees gesneden).
    IMG_2298.JPG

Voor de draden twee gaatjes geboord in de behuizing, en vervolgens het plaatje onderin de 'verlichtingsruimte' geplakt.
    IMG_2301.JPG

Daarna de lampfitting afgeknipt en de draden langs de bestaande bedrading naar binnen gevoerd.
    Aan de plus-aansluiting een serieweerstand gemaakt, om te voorkomen dat de led ploft.
    IMG_2302.JPG

Hierna de draden aan de ledbedrading gesoldeerd en dan ziet het geheel er zo uit:
    IMG_2303.JPG

Toen kon het klokje weer in elkaar geschroefd en was ik natuurlijk reuze benieuwd hoe het resultaat eruit ziet, ook in vergelijking met m'n andere klokje.
    Het verschil is overduidelijk en past ook veel mooier bij de witte (led)verlichting achter de andere 'klokken' in het dashboard.
    IMG_2308.JPG

Dus straks met de winterstop ga ik beide klokjes omwisselen.
    Voor het 'groene klokje' is vast wel weer een liefhebber te vinden (al dan niet nadat dit klokje ook van z'n groene waas ontdaan is).

Groets, Hans

• Leuk Leuk x 10
  8. Dennis

Dennis The Preacher

I love mijn hele grote vriend Hans! Chapeau Ome Hans!

Lekkel hool!!!

9. panerik

panerik 5e Versnelling

Netjes Hans, erg mooi

Vraag mij af of je nu wel goed een kleur kan gebruiken in het klokje voor als je een andere kleur in het dashboard hebt zitten

10. Speedy-Pan

Speedy-Pan Mega Mijlenmaker

11. Hansepansje

Dat denk ik wel Erik.
    Het LCD display geeft ietsje (grijzige) demping, maar als je het groene plaatje wat er standaard in zit eruit haalt en vervangt door een witte zoals ik gedaan heb, kun je er een led in elke gewenste kleur achter zetten. Als je wilt zelfs een RGB-led, zodat je afhankelijk van je snelheid/versnelling/hellingshoek/remvertraging/of wat dan ook maar een 'gepaste kleur' ziet achter je klok.

Groets, Hans

• Leuk Leuk x 1
  12. Huskywolf

Huskywolf 2e Versnelling

@panerik, dat kan.
    Ik heb er een blauwe led achter geplaatst en het groene plaatje vervangen door een blauwe.
    Dit in combinatie met blauwe led achter de tellers geeft het volgende effect.

Klokje.jpg

Totaal.jpg

• Leuk Leuk x 4
  13. Sailor88

Sailor88 Beginnend Bestuurder

Was even zoeken, maar je hebt inderdaad gelijk @Huskywolf, dit is inderdaad nog goed afleesbaar.

14. PanST1100Black

PanST1100Black 5e Versnelling

15. Hansepansje

Dankjewel voor het taggen, @PanST1100Black.
    Met de zoekfunctie moet je maar net de juiste woorden gebruiken om iets terug te vinden, en dat lukt met niet altijd. :Smile:

Ik had nog een witte 'combi-led' liggen, dezelfde zoals boven op de foto te zien. Hiermee heb ik je klokje inmiddels 'wit gemaakt' - hopelijk word ik nu niet verdacht van 'witwaspraktijken'. Rolleyes
    Klokje-wit.jpg
    (De foto geeft niet helemaal een juist beeld: in het echt is de klok beter af te lezen.)

Zojuist een soort van 'legergroen PKD trajectje' uitgezet, zodat je later deze week het klokje vlakbij jou in de buurt kunt ophalen. Details hoor je nog van me.
    Succes met de montage ervan.

Groets, Hans

16. PanST1100Black

PanST1100Black 5e Versnelling

Dank je wel, Hans, verneem nog van je

Hartelijk groeten uit Leiden

Helemaal top GoodGoodGood

Deel Deze Pagina