Verschil organische en gesinterde remblokken

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Remblokken vervangen, OK, maar welke? :Search:

Al zoekend kom je organische en gesinterde remblokken tegen.
Maar welke moet je nu hebben?
En wat is het verschil tussen een organische en gesinterde remblok voor de motor,
en welke type remblok is de juiste keuze?
Hieronder een korte uitleg over beide soorten.
En een uitleg over het inremmen.

Wat zijn organische remblokken ?

Een organisch remblok is gemaakt van cellulose achtige materialen, dit is een soort gemalen karton.
Het cellulose materiaal wordt bij elkaar gehouden door een bindmiddel op basis van fenol.
Dit zorgt voor een hittebestendige hars welke harder wordt onder hogere temperaturen.
Vroeger was ook asbest een materiaal voor organische stoffen, maar sinds de aanmerking van asbest als kankerverwekkende stof wordt tegenwoordig Kevlar, glasfiber en minerale opvulmiddelen gebruikt.

Doordat organische remblokken een goede wrijving hebben is er minder kracht op de remhendel nodig, bijkomend voordeel is dat ze bij lage temperaturen erg stil zijn.
Een organisch remblok is de juist keuze bij normaal gebruik van een motor.
Voor high performance zijn organische remblokken niet uitermate geschikt; ze slijten sneller omdat ze zachter zijn, faden, oxideren en verkruimelen ze eerder.

Wat zijn gesinterde remblokken?

Zoals de naam het al zegt worden deze remblokken gemaakt van gesinterd metaal, met weinig bindmiddel. Sinteren betekent het samenpersen van gemalen, versnipperd of verguld metaal onder hoge druk en temperaturen. Dit resulteert in een solide massa.
Veelgebruikte metalen zijn koper, brons of een mix.
Gemixte metalen worden vaak gebruikt voor straatgebruik terwijl de blokken met ijzer zeer geschikt zijn voor high performance (race) gebruik omdat ze tegen extreme temperaturen kunnen.
Voor de hoge temperaturen wordt een keramisch poeder toegevoegd.

Gesinterde remblokken zijn minder zacht dan organische remblokken, dit betekent dat er meer kracht gegeven moet worden bij het aanhalen van de remhendel.
De blokken produceren vaak een zwarte corrosieve stof waardoor het aanbevolen is de velgen met enige regelmaat te reinigen.

Wanneer een organisch remblok kopen?

Organische remblokken zijn over het algemeen relatief goedkoop.
Wordt de motor normaal bereden en vereis je geen high performance? Dan zijn organische remblokken de juiste keuze voor je.

Wanneer een gesinterde remblok kopen?

Gesinterde remblokken zijn goed geschikt voor normaal gebruik en zelfs uitermate geschikt voor high performance en race gebruik.
Gesinterde remblokken zijn over het algemeen duurder dan andere typen.
Gebruik jij je motor intensief en vereis je high performance? Dan worden gesinterde remblokken aanbevolen.

Voetnoot

Er zijn genoeg aanbieders van remblokken, in diverse prijsklassen, maar of je nu kiest voor origineel of aftermarket, de keuze welk soort je neemt is geheel afhankelijk van wat voor rijder je bent. Jij alleen bepaalt wat je wilt en gaat gebruiken.

Zoveel mensen, zoveel meningen.

Aanvulling: Remblokken inremmen

Vermijd tijdens dat inremmen hevige remacties want dat is echt niet het doel van de inrijperiode. Die dient om de remvoering zich optimaal te laten aanpassen aan het raakvlak met de remschijf.
Ga je toch brutaal te werk tijdens het inremmen, dan verglazen je remvoeringen en is de remwerking nooit zo goed als eigenlijk mogelijk is.
Als de remblokken zijn ingereden heb je een goed remmende motor waarmee je niet alleen veel plezier beleeft, maar waar je ook veilig onderweg mee bent.
Je weet tenslotte maar nooit wat er onverwachts allemaal voor je wielen opduikt.

Inrem Procedure:

Maak na het installeren eerst een aantal stops (5-8) met een snelheid van 50-60 km onder het toepassen van matige druk.
Doe dan een paar stops (2-3) met een hogere snelheid van zo'n 60-80 km.
Niet slepend remmen, maar kort en krachtig remmen.

Rij daarna rustig verder om de remmen af te laten koelen.

Een tip: Zeker na een aantal pittige remacties, hou de remmen niet ingedrukt als je stilstaat.
Een remschijf koelt zichzelf (met name door rijwind). Als je de rem ingedrukt houdt zal het gedeelte achter de remblokken de warmte niet kunnen afvoeren.
Gevolg kunnen kromme remschijven zijn. Dit kan trillingen tijdens toekomstige remacties als gevolg hebben.

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.396
455
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
Duidelijk verhaal, Henk.
Dank je wel, geeft antwoord op door mij nog niet gestelde vragen.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Dacht altijd dat mensen juist gesinterd namen omdat het minder remkracht vraagt maar is dus net andersom.
Nog nooit problemen met faden of extreme slijtage gehad dus hou het voorlopig bij organisch ( ook omdat ik nog een set heb liggen. :p )

Heb Brembo carbon keramisch:

07HO34.05 (Voor of Achter - Carbon/Keramisch - Straat 05):
Door de toevoeging van carbon bij de organische grondstoffen hebben deze Remblokken betere remprestaties bij koud of warm, droog of nat weer. Slijtagegraad is hoger dan gesinterde remblokken.

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.276
2.052
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Ik koop en plaats alleen de originele remblokken van Honda of nissin, dan heb je geen problemen.
Als je denkt van te besparen kom je meestal bedrogen uit, zo heb je kans dat de schijven abnormaal vlugger gaan slijten. Voorts moet je denken dat het om je eigen en andere weggebruikers veiligheid gaat. Als je dan over een tientje gaat nadenken om te besparen, doe dan gewoon je motorfiets weg, zo ga je veel meer besparen en krijg je geen punthoofd meer van een keuze die je moet maken van wat wel of wat niet, en wat is het goedkoopst.Pleasantry

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.358
942
113
Hulst
Type motor
ST1100
@panman1100 , welke soort remblokken zitten er standaard op een 1100? M.a.w. wat stopt Honda of Nissin erin.
Ben benieuwd!

Mans

5e Versnelling
28 jun 2013
618
463
93
42
Almelo
Type motor
ST1100
Remblokken die uit een Nissin verpakking komen worden er als het goed is standaard ingestopt.
Momenteel is het bij mij nog niet aan de orde maar als de voeringen bijna af zijn ga ik nog eens kijken wat er beschikbaar is van TRW en Brembo en ook goed kijken wat ze opgeven.
Blijft altijd een afweging maar zoals hier boven beschreven geven die gesinterde blokken een hoop zwarte stof.
Ff vergeten te vertellen....... voor zitten bij mij blokken van Nissin, remt normaal en niet veel rotzooi. Achter gesinterd van Vesrah en heel rap is alles zwart van het stof achter. Merk met normale rijstijl geen verschil dus die komen er niet weer op als ze versleten zijn.
Net als met banden, helm, kleding e.d. is het ook een beetje proberen wat voor je eigen goed voelt.

Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
NISSIN remblokken produceert onder andere voor Honda ;
Niet-asbest pads samengesteld met diverse vezelmaterialen ,
deze samenstelling van aramide, keramiek en metallic vezels zorgt voor een superieure stabiliteit remkracht en hoge prestaties.

Mans

5e Versnelling
28 jun 2013
618
463
93
42
Almelo
Type motor
ST1100
En precies dat mis ik momenteel op mijn achterrem als ik die uit sporadische afgeleerde gewoonte weer gebruik. ;)

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.102
1.373
113
53
Zaandam
Type motor
ST1300
@DutchMicro van andere motorgymkana beoefenaars heb ik juist begrepen dat ze geen Brembo blokken namen omdat die te hard zouden slijten ivm de warmte. Juist omdat je met het korte bochtenwerk veel achterrem gebruikt én gas geeft tegelijkertijd om kortere bochten te kunnen draaien.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Ik rem eigenlijk bijna niet bij in bochten, altijd er voor als ik nog rechtop rij.
Beetje angst voor remmen onder een hoek wat ik nog heb denk.
Op die manier ook vaak gevallen met rijles. ( AVB )
Maar aankomend jaar nog meer oefenen en informatie op doen en misschien nog een cursusje er bij.

Maar ik kan mij ook (nog) echt niet meten met die ervaren rijders.
Misschien word dat met die remmen een problemen waar ik in de toekomst wel tegenaan loop.

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.102
1.373
113
53
Zaandam
Type motor
ST1300
We wijken een beetje af @DutchMicro maar omdat wij een gecombineerd remsysteem hebben op de ST is het wat lastiger om in de bocht te remmen en gas te blijven geven omdat je voorrem ook mee gaat doen. Ik zag het de heren allemaal doen. Remmen met de voetrem. En gas blijven geven. Hierdoor kon je wel zien dat de fiets beter bestuurbaar bleef.
Dus Henk zijn betoog blijft staan: Hoe gebruik je je remmen, wat zijn de eisen?
En net zoals met banden: zoveel mensen, zoveel wensen.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Nu wij trouwens toch over remmen bezig zijn.
Misschien kan iemand het nog aanvullen met het verhaaltje "inremmen" ?

Hoor het weleens voorbij komen dat het moet met nieuwe blokken maar nooit echt iets van begrepen en ook nooit gedaan.
En kan niet zeggen dat ik merkbaar problemen ondervind door het niet te doen.

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.102
1.373
113
53
Zaandam
Type motor
ST1300
Correct me if I'm wrong: Remblok en remschijf moeten nog een beetje aan elkaar wennen en op elkaar inslijten. Dus tot die tijd rustig aan doen. Niet grof remmen (tenzij je dank zij een nono op de weg wel een noodstop MOET maken natuurlijk). Dus ook met de motorgymnastiek wat rustiger aan doen. Remschijf- en blok zullen je dankbaar zijn.

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.496
614
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
Klopt @Ieniemienie maar remblokken hebben ook een "beschermlaag" en die moet je der af remmen.

Ik zal zelf nooit als ik blokken vervang organische nemen omdat ik weet hoeveel beter voor mij de gesinterde zijn zeker met mijn rij stijl gaan organische blokken snel fade en da heb je bijna niks meer :p

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Rijd ook dagelijks op de Pan als autovervanger, is niet dat hij alleen voor Moto Gymkhana gebruikt word. ( Even ter verduidelijking )
En rijd in het verkeer eigenlijk altijd vrij rustig.
Te rustig als je het sommige vraagt. :p

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Duidelijk[emoji106] maar net zoals zuigers van een motor eerst rustig moeten inlopen op elkaar voordat je gaat belasten als dat te snel gaat krijg je olieverbruik compressie verlies etc.
Met remmen is dat ook zoals ieniemienie al aangaf maar als alles nieuw is remt het nog niet naar volle vermogen, en als de blokken zijn ingelopen zou je wel verschil moeten merken[emoji15] en anders hebbie goeie blokken[emoji106]

pour avion

ijskonijn

4e Versnelling
30 mei 2016
378
165
43
68
Type motor
ST1100
Leuk artikel henk hebben we wat aan .
super bedankt.
ijskonijn

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
Deze heb ik laatst bestelt voor een st1100 met hele alfabet bj.2000.

Bijlagen

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.160
1.299
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
Ik heb laatst bij mijn CTX de remblokken vervangen. daarover staat in het manual dat er gesinterde remblokken gebruikt moeten worden. (heb ik dus ook maar gedaan. Brembo).
Ik weet niet wat meneer Honda voor de Pan voorschrijft.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Het advies van Honda is duidelijk ; staat in het manual dat er gesinterde remblokken gebruikt moeten worden. Rolleyes

PRS

Kilometervreter
11 jan 2014
1.382
1.391
113
Steenwijkerland
Soms is marktplaats wel weer leuk, net 3 setje's Nissin gekocht voor €75,00 incl vzk.
bloks.jpg

Pan 35i

Beginnend Bestuurder
30 mei 2016
12
4
3
Wageningen
Type motor
ST1100
Het advies van Honda is duidelijk ; staat in het manual dat er gesinterde remblokken gebruikt moeten worden. Rolleyes
Even oud topic ophalen nu ik mijn blokjes wil gaan vervangen... In de digitale werken kon ik niet vinden wat er op mag/hoort qua remblokken. Mijn voorkeur gaat uit naar gesinterd, maar lees dat dit enkel op RVS schijfjes mag. Een ST1100, heeft die standaard RVS schijven?

*edit*
Ik heb mijn ogen laten vallen op FA142HH van EBC, iemand ervaring mee?

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Leuk dat dit topic weer voorbij komt.
Jaartje later een stuk meer kennis en ervaring op gedaan betreft remmen om weer eens mijn idee te delen.
( Niet persoonlijk aan Pan 35i, maar algemeen. )

Allereerst de vraag waarom wil je van organisch naar gesinterd ?
Problemen gehad, niet tevreden over de remkracht, of gewoon omdat het hip is ?

Dat laatste is makkelijk, gooi ze er onder, en je hebt een mooi verhaal bij je motor.
Niet negatief bedoeld, maar sommige mensen willen gewoon een sportive upgrade zonder het echt te gebruiken.
Net als mensen die een 1000+cc supersport kopen om zo nu en dan een rondje om de kerk te doen.
Ieder z'n ding.

Als je problemen heb gehad kijk dan eerst het remsysteem eens na.
Als de blokken nog niet op, schuin afgesleten, of hard van aanlopen zijn kun je ze na het opknappen van het remsysteem nog eens testen.
Dan kun je namelijk uitsluiten of het aan de blokken of het remsysteem let.

Remsysteem checken:
-Zijn de remklauwen ( geleidepennen die de complete remklauw van links naar rechts bewegen ) gangbaar ?
-Zijn de geleidepennen en zittingen van de blokken schoon en gangbaar ?
-Zijn de remzuigers schoon en gangbaar ?
-Is de remvloeistof nog goed en het systeem goed ontlucht ?
Zeg zelf bij twijfel gewoon vervangen, flesje remvloeistof kost 5 euro en verversen is ook zo moeilijk niet.
( En dan uiteraard niet alleen het reservoir maar het hele systeem verversen. )
-Geen lekkages of raar gevoel/geluid bij de hoofdrem cilinder ? ( Dat zuigertje bij je remhendel )
-Geen bulten of beschadigingen op de remslangen/leidingen ?

Ik zeg dit omdat ik zelf geen problemen heb ondervonden met organische (EBC) remblokken.
Zelfs niet op het circuit.
Maar wel met slechte remsystemen.

Het kan natuurlijk ook dat bij het wisselen van de blokken alles weer een beetje gangbaar word geduwd en het daardoor lijk dat de nieuwe blokken fantastisch werken.

Ben nu over op carbon ceramische blokken van brembo.
Vond ik wel cool klinken.
Maar kan nu niet echt zeggen dat ik merkbaar verschil heb.
Gesinterd waag ik mij op de Pan niet aan door de kans dat het slecht is voor de schijven.
Organisch voldoet voor mij prima, dus heeft ook geen nut.
En denk dat problemen als "faden" pas bij extreem of verkeerd gebruik voorkomen.

Wil nog wel gaan testen met weer een setje organisch, en kijken of ik nu verschil merk ten opzichte van carbon ceramisch.

Heb op andere motoren wel gesinterde blokken getest, maar kan nu niet zeggen dat ik er spectaculaire verschillen mee merkte.
Met het opknappen van remsystemen wel.

Laatst bewerkt: