verroest chroom poetsen

Oldtimer

2e Versnelling
7 jun 2019
56
29
18
55
Lochem
Type motor
ST1100
Misschien voor velen van jullie al een lang bekende manier, maar hopelijk is er toch iemand die er wat aan heeft:

Vorig jaar een MagnaV30 in bezit gehad met flink wat roest op het chroom.
Nadat ik enkele busjes chroompoets verder was zonder het beoogde resultaat, kwam ik op het grote webs deze tip tegen:

Koop een rol aluminiumfolie, scheur er een stuk af en maak er een prop van. Doop het in zout water en poets hiermee je chroom op.

Het resultaat was voor mij verbluffend, en vele malen sneller en goedkoper dan de busjes chroompoets.

COLUMBO1963

3e Versnelling
19 feb 2020
162
105
43
57
Jabbeke
Type motor
ST1300
Helpt dit ook tegen de geelverkleuring die op de uitlaat te voorschijn komen door de warmte?
Mss een lullige vraag maar hoeveel zout doe je in 't water?

• Mee eens
Reactions: Tiesemans

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
957
598
93
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ik moest zeggen @Jan Pan dat ondanks de vele goede verhalen Belgom Chroom een beetje tegenviel ... Ja het werkt maar geen halleluja ervaring na afloop.
Ik heb het alu verhaal eerder gehoord alleen zonder zout?!

Oh en "mijn" tip? (lees kwam ik tegen op het internet) witte natuur azijn en dan 10/15 minuten onverdund aanbrengen op het chroom en dan uitpoetsen met een doek of borstel ondergedompeld in witte azijn en daarna soppen met water en zeep (afwasmiddel) en afspoelen met water en drogen met een schone doek.

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
957
598
93
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Het schijnt chroom aan te vreten maar RVS kan er prima tegen ... Dus het is een afweging ..
Kan mij voorstellen dat wanneer je bochtenspul jaren oud is je er weinig tot geen moeite mee hebt.
Is wat anders bij nieuw bochtenspul en/of dempers.
Ik zal het voorlopig niet gebruiken, pak Belgom of Poly

Andrew

2e Versnelling
12 nov 2017
64
53
18
Oosterwolde
Type motor
ST1300
Ik gebruik voor chroom en RVS "Starglanz"
Hiermee krijg je ook de gele gloed van je uitlaten af.
Werkt goed en kost in vergelijking met de middelen die je bij de motorzaak koopt niet veel.
Starglanz is verkrijgbaar in een tube.
Volgens mij heb ik dit gekocht bij de Blokker.
Wordt ook aanbevolen voor RVS pannen die door het gasfornuis verkleurd zijn :good:

• Leuk
  • Informatief
Reactions: Frasp en Tiesemans

Wim

3e Versnelling
29 dec 2013
128
83
28
Leeuwarden
Type motor
ST1300
IK gebruik al jaren wondersteen voor de uitlaten, echt goed spul hoor,
inmiddels heeft mijn wederhelft het óók ontdekt.. voor het gasstel, de douche, moet ik nog ff doorgaan? ;)

freekw

1e Versnelling
10 apr 2020
23
10
3
62
Uden
Type motor
ST1100
Als je chroom pitjes vertoont. Met staalwol Fijn poetsen, gaat erg goed.