Verlichting in je werkplaats.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.202
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Momenteel hangt er in mijn bescheiden ( ongeveer 3 x 3 m ) werkplaatsje / waskot een TL armatuur met 2 TL lampen van 36 W , Cool White.
image.jpg
Om meer licht te hebben denk ik erover om dit armatuur te vervangen door een led armatuur.
Wie heeft tips om een goed ( veel licht ) armatuur aan te schaffen ter vervanging van het huidige.
Wat is de beste kleurtemperatuur en vermogen en betaalbaar ook.

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
589
501
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Armatuur gewoon handhaven en een kleine aanpassing met aansluiting.
Dan kan je er gewoon led er in plaatsen.
Heb je niet genoeg daaraan plaats je nog eenzelfde armatuur bij.
Fluitje van 2 cent.:):)

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.202
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Met aansluiting , bedoel je daarmee andere voetjes voor de 2 pinnetjes op het uiteinde van de lamp of de electrische aansluiting ?
Blijft de bestaande ballast ( voorschakel apparaat ) bestaan voor led lampen of hebben de led lampen die ballast niet nodig om te kunnen werken ?
En de originele starters moeten vervangen worden ?

Henk2511

3e Versnelling
8 sep 2018
102
65
28
56
Gieten
Type motor
ST1100
ik heb als exta verlichting een tl lamp aan een stok in een parasolhouder geplaatst, is makkelijk, geeft veel licht en je kunt hem overal neerzetten en als je hem niet gebruikt in een hoekje zetten 1541527644557-748414027.jpg

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.202
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Handig Henk ,
ik heb nog 2 led armaturen op een voet om nog extra bij te verlichten.
De éne is draadloos en de andere werkt gewoon op 220 v.

Henk2511

3e Versnelling
8 sep 2018
102
65
28
56
Gieten
Type motor
ST1100
de mijne is gewoon op 220 volt, ik heb er wel een heel lang snoer aangemaakt, heb je iets meer speelruimte !!

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
965
719
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
even wat aandacht punten, (als ex medewerker philips lighting roosendaal)

De lichtkleur van led is niet te vergelijken met in jouw geval cool white ( de 80 serie kleur) ,
De intensiteit blijkt eerder vermoeiing met zich mee te brengen (onnatuurlijk licht)
ook is de afstraalhoek van led anders(meer gericht licht )
Je hebt specifiek led armaturen en led buizen die je ook in een regulier armatuur kunt draaien
Daarnaast zijn er buizen met vaste afstraal hoek of verstelbare afstraal hoek,

maar samengevat

led verbruikt minder stroom maar de aanschaf is duurder (zeker de betere kwaliteit led buizen)
de lichtopbrengst in lux is minder maar door de lichtbundel te sturen heb je meer licht op het onderwerp
Daardoor heb je minder verstrooiing
Maar persoonlijk zou ik met de huidige verlichting iets doen,

maak meer reflectie (bijv met een trog) en/of bijv landbouw plastic (wit)
Speigels en of een witte achtergrond zullen het licht weerkaatsen waardoor je mogelijk meer licht krijgt daar waar je dit nodig wilt hebben
je zult verbaast staan hoeveel winst je hiermee kunt halen en dat kost minder als een goede kwaliteit led

Laatst bewerkt:

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.158
1.295
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
beetje aluminiumfolie of aluminium plaatje tegen je plafond plakken en je hebt meer reflectie.
Maar ik zou gewoon bij de bouwmarkt er een tl buis bij kopen en die ophangen. (of meerdere ik heb er vier in mijn garage van 3x6 hangen.)
Die dingen kosten tegenwoordig geen drol, en eer dat je de meerprijs van led buizen eruit hebt rij je waarschijnlijk geen motor meer.