1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verkeersregelaarsexamen svnl

Discussie in 'Verkeersregelaars' gestart door ThunderSTreak, 29 jan 2016.

1. ThunderSTreak

ThunderSTreak Mega Mijlenmaker

Afgelopen week het examen voor verkeersregelaars gemaakt. Nu was dit al niet zo'n bijster duidelijk examen, maar de recente 'verbeteringen' hebben het er vooral niet beter op gemaakt. Ik vind het een didactisch wangedrocht en van degene die het in elkaar gezet heeft moeten ze daarom meteen zijn didactische aantekening in de versnipperaar steken en vooral zijn examenbevoegdheid ontnemen. Doel van de optimalisatie was kennelijk kwaliteitsverhoging van de verkeersregelaars; of dit ook gaat gebeuren is nog maar de vraag, want je zult eerst moeten slagen voor dit theorie examen en ik kan je verzekeren; dat zal een uitdaging zijn.

Wat mij opviel. Toetsvragen in les 1 worden eerst in les 3 behandeld, en vragen in module 2 komen eerst in 7 aan de orde. Tot zover de logica. De bevoegdheden van een beroepsverkeersregelaar worden wel bevraagd, maar niet of nauwelijks uitgelegd. Vragen over het om en om verkeer regelen en het gebruik van communicatiemiddelen daarbij zijn een lachertje en worden uiteindelijk een pure gok. Eigenlijk zijn alle antwoorden daar goed zeker als je het koppelt aan je praktijkervaring, maar 'men' heeft één antwoord tot het beste verheven. Trouwens, hoe vaak krijg je communicatiemiddelen zoals een porto van de organisatie? Vaker niet dan wel. Dus communiceer je vooral met je mond (roepen) , het fluitje of zelfs handsignalen met je mede verkeersregelaars op een druk punt.

Het meest belachelijke; je zou als evenementenverkeersregelaar niet zelfstandig op een met een VKI geregelde kruising mogen regelen. Dat schijnt het domein van de politie of de beroepsregelaar te zijn. In de praktijk toch al meermalen zo'n punt ter regeling aangewezen gekregen, waarbij noch een politieagent, nog een beroepsregelaar te zien was en waarbij wel een postinstructie was geaccordeerd door politie en organisatie. Dan volgen er een paar strikvragen in het examen. Een leuke is de volgende: je staat op een met verkeerslichten beveiligde kruising en krijgt van een motoragent de opdracht om een verkeersstroom af te zetten. Het dilemma is duidelijk: volg je de aanwijzing van de agent of de regels. Waar het in de verkeersregels duidelijk is (aanwijzingen gaan voor verkeerstekens en verkeersregels) wordt het hier zeer mistig. De bedoeling volgens het examen is dat je vasthoudt aan de regel dat je als evenementenverkeersregelaar niet bevoegd bent om op een met VKI's geregelde kruising te regelen en de opdracht van de motoragent braaf maar resoluut moet afwimpelen. Elders staat dan weer in dezelfde theorie die het examen vergezeld dat de aanwijzingen van de politie tijdens het verkeer regelen onvoorwaardelijk opgevolgd moeten worden. Dan snap ik er zelfs geen hol meer van.

O, ja aanwijzingen geven vanaf de brommert, we weten het allemaal, is natuurlijk strikt verboden en alleen toegestaan aan weginspecteurs van RWS en Marechaussees en Politieagenten........ Handig bij een trucktour denk ik dan maar.......

Bottom line: een organisatie die een groot evenement in de regio Tilburg organiseert is al in lichte paniek. Veel van de oud verkeersregelaars (een kleine 200) die al tientallen jaren bijdragen aan een veilig verloop van het evenement, die vorig jaar wel slaagden voor het examen, slagen nu niet of eerst naar tig keer proberen. Het examen is verworden tot een leestest en heeft vrijwel niets meer met de praktijk te maken. De enige oplossing die deze organisatie heeft is dat ze de medewerking van het politiekorps heeft en alle vrijwilligers mogelijk nog klassikaal geïnstrueerd kunnen worden en ook nog praktisch geschoold (life op een kruising verkeer regelen als onderdeel van de opleiding). Terug naar de oude politie-instructie en de grosslijst

Advies voor hen die evenementen organiseren: begin op tijd met de opleiding van je regelaars, want het zou zomaar kunnen dat mensen afhaken juist vanwege de niet-maakbaarheid van het verkeersregelaarsexamen.

Tot slot; was ik geslaagd? Ja ook dit jaar weer, maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het toch wat hertoetsen kostte vooraleer ik erdoor was. Ik heb het gehaald op volharding en dat is best raar voor iemand die de regels van A tot Z kent.

• Leuk Leuk x 11
    • Mee eens Mee eens x 1
    Laatst bewerkt: 29 jan 2016
  2. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Ik besnuffel helaas een trend . . Steeds meer examens zijn leestests i.p.v. kennistests!

3. ThunderSTreak

Die trend is er zeker. Mijn dochter heeft laatst theorie B gedaan. Twee dingen vielen mij daarbij op in de proefexamens die ze deed. Ja, het is absoluut een leestest en wat ik nog erger vond was dat verkeersinzicht getoetst wordt met plaatjes te beantwoorden met wat doe je: 'remmen', 'gas los' of 'niets'. Die verkeerssituaties zijn veelal terug te voeren op dynamische verkeerssituaties waarin partijen verschillende snelheden hebben maar de situatie beoordeeld moet worden aan de hand van een 'phauteaux' met een snelheidsmeter in beeld, zicht een achteruitkijkspiegel en het uitzicht uitsluitend uit de voorruit, waar een videobeeld veel meer op zijn plaats is, omdat dan de snelheden en verplaatsingsrichtingen van partijen veel beter in te schatten zijn. Slechte toetsmethode.

Net als simulator vliegen met een foto van Schiphol voor je giechel.

• Leuk Leuk x 1
  4. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Ik heb ook altijd gemeend dat verkeersinzicht alleen in de praktijk getoetst kan worden. Het is leuk dat je 10 seconden de tijd hebt om in te schatten aan de hand van een plaatje wat je het beste zou kunnen doen, maar a) die tijd heb je in de praktijk niet en b) je gebruikt een volledig ander systeem van waarnemen als alles stilstaat.

• Leuk Leuk x 1
  5. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Heel herkenbaar dit!

Ben ook een tijd bezig geweest om uiteindelijk te slagen voor het examen om dit jaar ook vrijwilligerswerk te kunnen doen.

Heeft inderdaad niets met de praktijk te maken en het lijkt erop dat men de opleiding tot beroepsregelaar door je strot wil duwen.

• Leuk Leuk x 1
  6. Mikey

Mikey 4e versnelling

De gemiddelde diender die eerder verkeersregelaars opleidde vind het hele e-learning systeem een gedrocht.
    Waar in het verleden mensen in persoon werden geïnstrueerd en men ook een inschatting kon maken van diens vaardigen en inzicht is deze factor nu geheel weg. Daar waar we in het verleden vooraf de mensen kenden en redelijk wisten waarmee we van doen hadden, hebben we nu soms (gelukkig!) te maken met lieden die net zo vaak opnieuw hebben ingelogd tot men geslaagd was. Deze zijn dus bevoegd, maar geenszins in staat op een veilige manier verkeer te regelen.
    Voor het e-learning werd ingevoerd, nog nooit een verkeersregelaar ivm wanprestatie van de kruising hoeven verwijderen. Sindsdien echter toch al eens voorgekomen, zij het godzijdank sporadisch.
    Niet alle vooruitgang is een verbetering. Ik slaak telkens een zucht van verlichting als ik bij een evenement mij bekende gezichten op verkeersposten zie...

• Leuk Leuk x 2
  7. PRS

PRS Kilometervreter

Mooi en herkenbaar verhaal René, zo denken we hier er ook over.

Ik ben er zeker voor dat onze evenementenregelaars die het hele jaar door op de weg staan een moeilijker examen krijgen dan bijvoorbeeld de vkr die alleen examen doet voor die ene schaatstocht in zijn dorp...
    Grappig dat je het voorbeeld van die motoragent aanhaalt die je aanwijst op een kruising te gaan regelen, wat te doen... toen ik deze voorlegde aan mijn verkeerscollega's kreeg ik van beide het (volgende de e-learning dan) het verkeerde antwoord.

Verder is het inderdaad 1 groot gok/kansspel waarbij je hoopt het meest, bestemooiegoeiste antwoord te gokken.. :Bad Kwalijk feit vind ik, dat ook in deze 'verbeterde' versie je niet ziet wat je fout hebt beantwoord.. geen leermomentje dus.

Pan-fan heeft zijn frustratie's in een mooie mail aan onze SVBS-voorzitter verzonden, uiteindelijk is deze mail bij de bedenker/schrijven van de e-learning terecht gekomen en er schijnt nu toch wel iets te gaan wijzigen... :Lol:

• Leuk Leuk x 1
  8. Ozzy

Ozzy Administrator Medewerker

Voor de gein allemaal eens gaan doen wat men van de e-learning hobby clubje wil .....

Wedden dat gemeentes en organisatie's gaan klagen ....

• Leuk Leuk x 1
  9. ThunderSTreak

....en wat te denken van alle Yvo's en Ad's van de politie..... Die gaan het me een partij druk krijgen!

Maar wel 'leuk' om vast te stellen dat ik niet uniek ben met mijn ervaring.

• Leuk Leuk x 3
    Laatst bewerkt: 29 jan 2016
  10. Pan-fan

Pan-fan 3e Versnelling

Ha, fijn... medestrijders en lotgenoten van dit e-learning-gedrocht!
    Arjan (PRE) zei het al: uit frustratie, maar mèt een vette knipoog, heb ik onderstaand verhaal richting een mij bekende diender gestuurd, waarvan ik weet dat hij VKR-instructie geeft/gaf:

Welke overijverige, aan alcohol en drugs verslaafde, BOA heeft in zijn/haar almachtige wijsheid, op een regenachtige vrijdag-namiddag, vlak voor zijn/haar vakantie, deze vragen en antwoorden bedacht!!!!???
    Nog veel meer dan voorheen is het mij in ieder geval duidelijk geworden dat er tussen deze persoon en de echte mensenwereld een onoverkomelijke kloof moet bestaan.
    Ik voorzie het stoppen van heel veel evenementen, aangezien er geen nuchter denkende VKR meer is die energie wil gaan stoppen in het doen van deze e-learning, die, naar mijn bescheiden mening, grote overeenkomsten heeft met het invullen van een lottoformulier!

Zo, dat lucht op!!!
    En om alvast jouw vraag te beantwoorden: ja, ik ben geslaagd. Zij het dan met de magere score van 78%...
    Volgend jaar zal ik me proberen te verplaatsten in die ene hersencel die werkzaam is geweest bij de bedenker van deze e-learning, zodat mijn score wat beter wordt.
    Gelukkig gebruik ik, tijdens het uitvoeren van mijn VKR-werkzaamheden, wél al mijn hersencellen, zodat niets vermoedende-, onschuldige (tot het tegendeel bewezen wordt) verkeersdeelnemers niet de dupe worden van deze BOA-dwaling.

Tot mijn grote verbazing, maar zéker ook tot mijn vreugde, is bovenstaand verhaal door hem doorgestuurd naar de politieacademie in Apeldoorn, waar het uiteindelijk op het bureau van de verantwoordelijke voor de e-learning is terechtgekomen.
    Deze man (beslist géén BOA) heeft via mail aan "mijn diender"aangegeven e.e.a. te gaan onderzoeken.
    Er was hem nl. ook al mondeling het nodige ter ore gekomen over het bedenkelijke niveau van de e-learning.
    Hoe het ook zij: ik lach me een versuffing! :Biggrin
    Of het uiteindelijk leidt tot een betere e-learning....?
    Dát zien we volgend jaar wel weer!

• Leuk Leuk x 2
  11. Pan-fan

Pan-fan 3e Versnelling

O ja, nóg zo'n leuke vraag:
    Er is slecht weer voorspeld. Hoe bereidt u zich het beste voor?
    A. U neemt een paraplu mee
    B. U trekt laarzen aan
    C. U neemt schone, droge kleding mee
    D. U blijft thuis

Nu weet ik wel dat ik mijn beide armen moet kunnen gebruiken tijdens het regelen, maar zou ik daarom geen paraplu mee mogen nemen?
    Ook het dragen van laarzen en het meenemen van schone, droge kleding moet geen bezwaar zijn, dus zou het goede antwoord dan tóch D zijn?

• Leuk Leuk x 3
  12. Ozzy

Ik stel voor om de e-learning maar gewoon weer af te schaffen ....

Geld heeft weer gerold ... kunnen we het gewoon weer terug draaien en zorgen dat er kwaliteit op straat blijft staan ....

Veiligheid via een test die je keer op keer kan doen ...WHOEHAHAHAHA

• Leuk Leuk x 5
  13. martinpan

martinpan 4e Versnelling

Inderdaad, het waren vreemde en veel vragen, maar toch gelijk geslaagd

• Leuk Leuk x 2
  14. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Mijn oudste dochter is geslaagd voor theorie B na een dag intensieve training door een bureau. Tijdens haar eigen voorbereiding heb ik ook eens wat proefexamens gedaan en wat mij opviel dat veel plaatjes meerdere keren gebruikt worden incl. bijna exact dezelfde vraag. Maar dan wel met een andere uitkomst! Rara politiepet
    Vandaag de jongste voor dezelfde cursus met examen ingeschreven. Zonder zo'n cursus is het zelfs voor een studiebol als mijn dochter niet te doen.
    Ik krijg bijna heimwee naar het papieren examen uit mijn tijd. Duidelijke vragen en afbeeldingen.

15. PRS

PRS Kilometervreter

Mocht er niets ten positieve gaan veranderen, dan kiezen we gewoon lekker massaal allemaal antwoord D... Tease in de praktijk dan he?

• Leuk Leuk x 5
  16. Ozzy

Deal

• Leuk Leuk x 3
  17. webster

webster Administrator Medewerker

ook ik ben het idd met iedereen eens dat het nieuwe examen voor zover je het een examen kan noemen een grote flop is
    bij mij haalt het in ieder geval de animo weg om nog langer mij te gaan inzetten als VKR als er zo een organisatie de regels bepaald
    ik zie het nog gebeuren dat veel evenementen dit jaar gaan verdwijnen omdat er simpelweg geen vkr's examen willen doen

dan hebben ze het doel weer bereikt ......

ik zeg terug naar oude manier, en mensen ook echt op een kruising examen laten doen dan weet je wel waar je wat aan hebt of niet

en dan heb je niet tijdens een evenement dat ze nog in de auto zitten als je aan komt rijden en je dus een uitdaging krijgt op de kruising

• Leuk Leuk x 2
  18. Eefje

Eefje Moderator Medewerker

Gelukkig ben ik niet de enige met deze frustratie geweest...zo herkenbaar

19. Bernhard

Bernhard 2e Versnelling

Echt niet nu ben ik niet zo ervaren maar het was een beste uitdaging om er door te komen

• Leuk Leuk x 1
  20. ThunderSTreak

Is ook de belangrijkste reden geweest om het hier even te delen Eef.

Ik hoorde van de organisatie waar ik al 20 jaar voor werk als verkeersregelaar tegen welke problemen zij nu aanlopen. Ze worden suf gebeld/gemaild door vrijwilligers die vreselijk veel moeite moeten doen om te slagen voor de E-learning module dit jaar. Is de afgelopen drie jaar nooit een probleem geweest, maar nu opeens wel. Ik wilde wel eens weten hoe dit verder 'in den lande' ervaren wordt.

Anderzijds vond ik een waarschuwing op zijn plaats voor diegenen die bij de organisatie van evenementen betrokken zijn en hun vrijwilligers nog willen gaan opleiden via E-learning; het zou wel eens een grotere uitdaging kunnen zijn dan men gewend is.

Op 17 april moet de organisatie waarvoor ik werk haar plan ten uitvoer brengen: 280 vrachtwagens die door de regio Tilburg rijden in een ochtend- en middagrit in vier afzonderlijke colonnes met steeds 15 minuten tussentijd. Op 1 maart wil men in elk geval alle 200 verkeersregelaars opgeleid hebben. De maand maart en de eerste helft van april is de verkeerscommissie alleen nog maar bezig met het wegpoetsen van hobbels, zoals plotselinge wegonderbrekingen die onaangekondigd, ondanks uitgebreid overleg met de wegbeheerders, altijd weer de kop op steken. Om dan nog met je verkeersregelaars bezig te zijn is voor een commissie van zes man weer net iets te veel.

Op dit moment wordt dus gewerkt aan een noodscenario als straks mocht blijken dat er te weinig verkeersregelaars door de hindernis E-learning komen. Dat wordt een klassikale opleiding/instructie door de politie tijdens de postentraining en de hele groep autoriseren als evenmentenverkeersregelaar via een grosslijst. Terug naar af, maar ook effectief.

21. panpatje

panpatje Administrator Medewerker

Ook ik heb hem wel kunnen halen na 5x, en zeker niet in de 30min. die zij hiervoor bedacht hadden.
    Om eerlijk te zijn, is mijn animo om af en toe als vkr bij te springen tot een 0-punt gedaald, en ga ik liever lekker een stukje touren.

• Leuk Leuk x 1
  22. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

@panpatje , na 5x niet slecht. Blush

Ik hou mijn hart vast voor als ik aan de beurt ben.
    Na alle verhalen die ik gelezen heb, ga ik voor een S5.
    Want je moet wel helemaal :gek:Wacko zijn om een kans te maken om te slagen Yahoo:.

• Leuk Leuk x 4
  23. cees pan euro

cees pan euro 4e Versnelling

ik was geslaagd na alles NIET te lezen en zeker geen video BEKEKEN na 20 minuten....

ik vindt het eerlijk gezegd een aaneenfluiting............. maar da's mijn mening !

de uitdaging/moeilijkheid/ellende ligt tegenwoordig meer in het voorbereiden van een evenement, regeltjes, gemeentes, vergunningkjes, postinstructies met foto's............

24. panpatje

panpatje Administrator Medewerker

ik heb op een excel sheet bijgehouden welke antwoorden ik ingevuld had, dus kon het redelijk analyseren Blush
    Voor de liefhebber kan ik die sturen, maar das nou net niet de bedoeling van dit "examen" Sad

25. cees pan euro

cees pan euro 4e Versnelling

dat hoor ik ook van diverse kanten.......

26. firewallie

firewallie Mega Mijlenmaker

ik was geslaagd na alles NIET te lezen en zeker geen video BEKEKEN na 20 minuten....
    ik vindt het eerlijk gezegd een aaneenfluiting............. maar da's mijn mening !

Cees, maar heb jij dan wel dezelfde versie als ons gedaan van 2016?
    Die van de vorige jaren stelde idd niets voor, maar de nieuwe van 2016 gaat nergens over, wat een but examen zeg!

27. Timbo

De S5 heb ik kunnen halen, gratis voor niets, met die aantekening dat hij alleen geschikt is voor de SVNL. :klap:
    Ze deden helemaal niet moeilijk toen ik had uitgelegd dat het voor het SVNL examen was.
    De S5 oorkonde had ik binnen 2 minuten op zak.

Voor het SVNL examen ben ik binnen 5 minuten geslaagd, ik mag ook weer voor een jaar mee doen.
    Ik mag liegen over de tijd, ik ben tenslotte officieel Wacko verklaard. Yahoo:Yahoo:Yahoo:

28. ThunderSTreak

Ehhhh Timbo,

Dan deze wel aanpassen:

"Mijn voertuig heeft 2 wielen te veel..... It's a new life also.
    Maar mijn :vroem: "ST1100" heeft er maar 2, precies genoeg.
    Nu nog een A status; S5 heb ik evenals mijn bevoegdheid verkeersregelaar.
    In twee minuten behaald met E-learning.
    Ik ben gewoon keigoed

Van alle machtsvertoon is er niet één die zoveel indruk maakt als zelfbeheersing.
    Doe wat ik zeg, niet wat ik doe."

• Leuk Leuk x 1
  29. RemcoD

RemcoD 3e Versnelling

Vandaag tbv de ronde van Strijen ook examen gedaan. Wat een drama (hoefde overigens maar een module over te doen). Maar de antwoorden in een aantal modules zijn voor meerdere uitleg vatbaar of alle antwoorden zijn goed. Maar goed, ik mag weer een jaar.

Groet Remco

Sent from my iPad using Tapatalk HD

• Leuk Leuk x 5
  30. firewallie

firewallie Mega Mijlenmaker

Nu al je code voor Strijen Remco, ik heb hem nog niet!

Sent from my Labididotimaso

31. Timbo

• Leuk Leuk x 1
  32. ThunderSTreak

Kijk, dat wil ik zeggen....:Biggrin

• Leuk Leuk x 1
  33. ThunderSTreak

En de eerste pas voor 2016 is binnen (gemeente Breda). Eens kijken welke gemeentes nog meer plastic gaan leveren. Vorig jaar had ik er zes.

• Leuk Leuk x 2
  34. Teppetoep

Teppetoep Motorrijles

Zelf ook examen gedaan, vindt het maar k met p goed waardeloos wat een zooitje hebben ze het ervan gemaakt.
    Ik moest verschillende malen een module overdoen, ik dacht dat ik hetzelfde had ingevoerd en de tweede keer was het goed hoewel je geen hoogte kan krijgen van hoe de score tot stand is gekomen.
    Gelukkig dat dit één keer per jaar moet.
    Oja ik ben Verkeersregelaar en kan landelijk aan het werk.........

35. RemcoD

RemcoD 3e Versnelling

@Walter,

Klopt. Was eigenlijk de code voor de ronde van de HW op 27 mei, maar is dezelfde organisatie. Ik sprak Bert er toevallig over op de dag van de Tunnelloop, dus vandaar de verwarring. Maar ik ben er bij allebei bij.

Groet Remco

Sent from my iPad using Tapatalk HD

36. Timbo

@RemcoD,

Hoi Remco,
    Als jij er op vrijdag 27 Mei 2016 al voor de deur ligt, ben je de eerste. Rofl
    Dan zal ik er de zaterdag 28ste zijn om de deur te sluiten. ;)

• Leuk Leuk x 1
  37. panrob

panrob 4e Versnelling

Ook ik als broepsverkeersregelaar moest de e-learning doen om als vrijwillige vkr een evenement te mogen begeleiden, ik had een paar herhalingen nodig om met 73% te kunnen slagen, inderdaad hetzelfde als een lotto formulier,
    wat een verschrikking!!

Gewoon, via internet!!

• Leuk Leuk x 4
  38. snorpan

snorpan 3e Versnelling

zo het eerste examen alweer gehad, ben er voor 2017 alweer klaar mee, kan er weer een
    jaar tegenaan

• Leuk Leuk x 1
  39. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Ook vorige week weer online de e learning gedaan. Ik kan er ook weer 1 jaar tegen.

Wel lastig dat je geen terugkoppeling krijgt van de fout beantwoorde vragen.

• Leuk Leuk x 1
  40. ThunderSTreak

Vanavond weer examen gedaan; geslaagd met 100% maar er zaten ook dit jaar weer vier fouten in de antwoorden.

• Leuk Leuk x 2
  41. PanEuRoel

PanEuRoel Kilometervreter

Ik heb het examen gisteren gemaakt en ik moet zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Als ik mijn lessen en toetsen zo zou maken, was ik tien jaar geleden ontslagen. :Shrug:

Deel Deze Pagina