1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verborgen gebreken !?

Discussie in 'ST1100' gestart door michiel54, 30 dec 2017.

1. michiel54

michiel54 Beginnend Bestuurder

Waar ik mij als kandidaat ST-koper zorgen over maak : ik zag een filmke op yt. iemand ontlede een st1100 die er ogenschijnlijk wondermooi uitzag . Onder die blinkende schaal trof hij een ravage aan van gedroogd stof , modder , oxidatie , roest .....
    De nachtmerrie van iedere motorliefhebber .
    Moet ik mij dan wapenen met gereedschap , endoscoop en stoomcleaner als ik op zoek ga naar de betere uitvoering van mijn droomoccasie ? Bestaan er motor diagnose centra ?
    Nu neig ik meer naar een “ gezonde naked “ .... Fool

2. Garfield

Garfield 4e Versnelling

Mwah, ik denk dat je met een beetje moeite dit soort dingen wel kan zien. Dit soort schade is echt niet zomaar weg te moffelen onder een kuip.
    En anders kun je voor een tientje bij Aliexpress een endoscoopje kopen die je aan je telefoon kan hangen. Die hebben een ingebouwde led en prik je overal in en tussendoor. Die gebruik ik ook nogal eens bij het sleutelen. Geeft prima beeld op je telefoonscherm.

3. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Je kunt altijd een aankoopkeuring bij bijvoorbeeld Erik van Lent laten uitvoeren. Kost je een paar cent, maar die loopt zo'n machine wel volledig na.
    Er worden hier op het forum af en toe ook exemplaren aangeboden, daarvan hoef je je over het algemeen niet af te vragen in welke staat die verkeren.

• Mee eens Mee eens x 1
  4. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

Tja, iets waar ik zelf ook wat kriebels over had voor de aankoop.
    Een spiegeltje aan een steeltje bracht toch een hoop duidelijkheid.
    Ook de dealer waar ik m kocht (MotoPort Heerenveen) was behulpzaam.
    Mocht op de brug en de gereedschapkar staat daar...

5. Manus

Manus 5e Versnelling

Kijken met de allerduurste apparaten heeft geen zin als je niet weet waar ja naar moet kijken.
    Advies; neem iemand mee die weet waarover het gaat.
    Dan nog, je kunt er niet,, in,, kijken.

• Mee eens Mee eens x 5
  6. Mister Vogezen

Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

Een meerdere hands motor zal altijd wel een gok(je) blijven tenzij je perfect weet van wie hij was en ook als je weet hoe die persoon tegenover onderhoud stond.
    Je kan nooit alles uitsluiten , jammer genoeg.
    Naar een motor gaan kijken en zeggen laat het koelwater maar eens af zodat ik in de radiator binnenin kan bekijken gaat natuurlijk niet.
    Maar iemand met kennis van zaken zal altijd wel een grote hulp zijn.
    Succes met je toekomstige aankoop .

7. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

Dat een motor stoffig is of vies zegt helemaal niks behalve dat de motor gebruikt is waarvoor hij bestaat n.l. rijden .
    Is voor de rest netjes rijdt en remt het goed ,loopt ie mooi etc bandjes goed. ..dan zal er niet zoveel aan de hand zijn.
    Verdiep je altijd boor aankoop op de zwakke punten van een machine en stel vragen aan de eigenaar en neem iemand mee.
    En toch kan het gebeuren dat alles na aankoop ok is en je rijd een maand en dan plof waterslang geknapt ja dat kan gebeuren......helaas kon jij niet weten en verkoper ook niet.
    En net als bij een auto houd altijd een slag om de arm van bijkomende kosten.
    Suc7

• Mee eens Mee eens x 2
  8. marccc

marccc Kilometervreter

gewoon zadel verwijderen en je ziet al heel veel

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  9. michiel54

Bedankt voor de info en tips . In die film was de doorgeroeste achtervork , een gecorodeerde alternator en de verroeste brandstoftank duidelijk te zien . Brrrr .!

10. RRR

RRR 5e Versnelling

Klinkt als een ST1100 zonder Manus spatlap.....
    Achterbrug en collector/dempers zijn de zwakke plekken van de ST1100. Verderr een probleemloze motor. Dus gewoon doorgaan met je zoektocht naar een goede 1100. Ze bestaan echt.

11. cjavham

cjavham 5e Versnelling

Hoe veel wil je er voor uit geven voor een goede onderhouden ST1100

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

12. waffie

waffie Kilometervreter

Ik wil er wel wat over kwijt,
    Wil je de meeste zekerheid dan ga je voor nieuw en voor al die andere zaken koopje wat je ziet,
    Soms is dat mooi maar soms ook niet en daar gaat dan het onderhandelen over.
    Want de uiteindelijke prijs houdt ook rekening met de niet direct zichtbare slijtage.
    In het verleden heel wat motorfietsen kritisch mogen beoordelen ,en vaak met een resultaat dat je haast zou smeken om bijv APK voor 2 wielers
    En dan maakt het weinig uit of het particulier en of zakelijk betreft.
    Zonder een duidelijke geschiedenis kun je eigenlijk niets bewijzen. en dan is het van horen zeggen .
    Het als het om geld gaat (veel geld voor sommige) zijn er veel boefjes op de kust

13. michiel54

Directe koop is nu nog niet aan de orde , ik lees en informeer om ooit slim en verstandig(?) een koop te doen . Maar hoog waarschijnlijk wordt het tegen dan een st1300 max 10 jaar en max ergens beneden de 100dkm . Dat binnen 20 maanden met budget ergens rond de €5000. Het word een hobby motor voor de droge dagen en korte tripkes ( bv Eifel )
    Eerlijkheidshalve voeg ik er aan toe dat ik ook info verzamel over andere merken met de vermelding dat S...ki al afvalt wegens regelmatige meldingen over roest . Dus andere interesse motors zijn : Varadero 1000 , cbf 1000 , FJR 1300 , Tdm 900 , Tracer900, Kawa gtr 1400 , Versys 1000 , Triumph Tiger , ...Pleasantry
    Tevens heb ik oog voor ouwertjes : cb750c , K75 , Kawa Zephyr ... maar die modellen belanden bij mij als model op de kast :)
    Heel veel om te lezen en te informeren dus . :Santa:
    Opzij geschoven dromen : Bmw r850r , r1150r , en de Rt varianten . Wegens te duur in onderhoud ( naar ik verneem en voor mijn budget , plus de voorkomende problemen het ABS systeem ):Thumbdown:
    De winteravonden zijn heerlijk gevuld naast mijn stapel oude tijdschriften over motoren en uiteraard de pc en internet . Yahoo:

Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2018
  14. waffie

waffie Kilometervreter

Nou vooruit dan maak ik je lijstje kleiner

Varadero= pas na 2005 is het iets geworden en is een kettingfiets met een heel hoog zwaartepunt
    cbf 1000= problemen met de dynamo en regelaar, en nog steeds niet goed opgepakt door Honda
    FJR 1300= een echte aanrader
    TDM 900 zenuwachtige sport motor die gretig is
    GTR 1400 eenfiets met ruim 170 pk tja...niet echt een toerfiets maar gewoon een kanon waar je toevallig ook mee kunt touren
    triump
    is in het alg fors duurder in onderhoud (al staat het pond sterling nu erg laag) rijdt wel heen fijn
    De kawa versys....:angel:... die heb ik zelf en daar doe ik geen uitspraak over (je krijgt heeeellll veel voor relatief weinig maar is ook een kettingfiets)
    Je hebt maw echt alles door elkaar staan
    van relatief licht tot zeer zware motorfietsen (in gewicht) van zeer handelbare tot macedonten
    en dan nog maar te zwijgen van de afvallers

een hoogpoter, een tour machine, een sportmotor en enkele all rounders
    dan komt de vraag.. weet je zelf wel wat je echt zoekt ?

ik doe ook enkele voorstellen.

De versys 650, de V strom, XJ diversion modellen
    bewezen modellen voor een leuke prijs

zo te lezen.. ben je er zelf nog niet uit
    :bravo:

• Informatief Informatief x 1
  15. Pathfinder

Pathfinder 5e Versnelling

Wil mij er toch wel even in mengen voor wat betreft hoge onderhoudskosten van een BMW R850R.
    Volgens mij is dit een van de betere BMW's ( van de R serie) wat ze ooit gemaakt hebben.
    Tja, als je een koppelings plaat moet vervangen dan is het een leuke uitdaging. Vaak genoeg gedaan.
    Maar voor de rest een bullet proef motor....maar je moet het karakter van die motor weten te waarderen anders is het geen fijne fiets.

Zoals al eerder hier vermeld, houd wat centjes apart. Welke fiets je ook koopt, er ligt (bijna) altijd wel wat op de loer.
    Is het geen rem slang dan is het wel een lullig schakelaartje...altijd wat ....

Succes met je keuze.

16. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Dat RT onderhoud valt best mee hoor, als je er een kunt vinden met een sluitende onderhoudshistorie heb je de meeste zekerheid.

De ABS pomp moet namelijk elk jaar gespoeld worden voor de langst mogelijke levensduur, verder gaat er niet veel noemenswaardig kapot aan....ja het gebeurt en ja dat wordt dan lang en breed uitgemeten...

De verhoudingen liggen een beetje anders gezien de recordverkopen die BMW neerzet, er rijden er meer dus gaan er meer kapot maar alles in verhouding valt dat best mee.

Tenzij je hem, net zoals ik, platlegt op een rotonde.....

Het is echt een heerlijke fiets, heb geen enkele spijt van mijn vorige ST1300 maar als ik het eerder had geweten dan had ik meteen een RT gekocht.

17. michiel54

Inderdaad , ik ben er nog niet uit en mijn interesses liggen breed , smaken verschillen maar bedankt voor de tips , lijstje wordt korter zo .
    De zware jongens , hoe mooi ik ze ook vind , schrap ik . Ook gezien mijn leeftijd . Mijn laatste motorfiets moet handelbaar zijn en mag een ketting hebben . Dus moet ik misschien naar een ander forum ...Friends
    Tijd brengt raad :Waiting:

18. Pathfinder

Pathfinder 5e Versnelling

Of je neem t een zijpspan, een 1300 bv. Die heeft ook een ketting, meerdere zelfs, grapje.....
    Een Honda NTV revere, oudere motor, lichter als andere en een cardan.(en betaalbaar)
    Zo'n Beemer Scarver heeft riem aandrijving net als een ST800.
    Eigenlijk is het een beetje een lux probleem, er is keuze genoeg. De Pan's vallen eigenlijk al af.
    Waar het straks om gaat is dat je plezier aan het motorrijden moet beleven welk merk dan ook.
    Succes met je zoektocht.

19. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Deauville 700 niks voor je?

• Mee eens Mee eens x 1
  20. ijskonijn

ijskonijn 4e Versnelling

Dauville is in het verleden in Engeland als de betrouwbaarste motorfiets uit geroepen.
    Met die fiets rij je de wereld ,net als met de Pan.{je mist alleen het vermogen]
    ijskonijn
    Yahoo:

21. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Hij zoekt iets lichts.....

22. Ton en Hennie

Ton en Hennie 5e Versnelling

Voor heel weinig geld zijn er BMW K 75 's te koop. Goede reismotor. Cardan. Je kunt voor jouw budget er zelfs meerdere kopen. Kan volgens kenners starten op drie pen light batterijen. Zelf hebben we ook een K 75 gehad. Nog steeds spijt van verkoop

23. Ozzy

Ozzy Klokje Rondrijder

Wel jammer dat ons mooie ST forum zo vervuild raakt met ........ krijg het niet eens getypt.....

In plaats van de beste man te adviseren waarom hij een Pan zou moeten nemen gaan we andere merken en types hier promoten .....

Pan European rules!!

• Mee eens Mee eens x 2
    • Lol Lol x 2
    • Leuk Leuk x 1
    • Niet Leuk Niet Leuk x 1
  24. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Vond ik ook, totdat ik op een RT stapte....

25. Dennis80

Dennis80 5e Versnelling

Tis toch voor forumleden met een Pan hier...

• Leuk Leuk x 1
  26. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

• Lol Lol x 2
  27. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Veel succes met het maken van je keuze ,
    ik beveel je van harte de Honda ST1100 aan ,
    deze stelt je absoluut niet teleur (moet je wel een technisch goede kopen natuurlijk, slechte zijn er van elk merk....)
    Maak een proefrit .

En dit is inderdaad de site van de Honda st1100 en de Honda st1300.
    welkom forum.jpg

Voor algemene info over motoren ga dan naar : https://motorforum.nl/ of naar andere merkgerelateerde forums.

• Mee eens Mee eens x 4
  28. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

En als je budget ernaar is probeer dan ook een ST1300.

29. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Wel een beetje kortzichtig......
    Je moet toch vergelijkingsmateriaal hebben als aspirant koper.

30. Dennis80

Dennis80 5e Versnelling

Voor vergelijkingsmateriaal ga je met zoveel mogelijk modellen proefrijden als je niet weet wat je wilt...

31. fred

fred Kilometervreter

Totdat ik op een RT stapte --- dus je hebt niks met Honda Pannos jammer

• Leuk Leuk x 1
  32. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Vreemde conclusie....

• Mee eens Mee eens x 1
  33. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

wel begrijpelijk .........toch pannos ;)

mensen die prive een" Fix Or Repair Daily:Banghead: "rijden kunnen nog al eens raar uit de bocht komen:p:D:D:D

• Lol Lol x 1
  34. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Dat wel natuurlijk:Biggrin

• Lol Lol x 1
  35. Pan 35i

Pan 35i Beginnend Bestuurder

Heb de mijne , 1993 ABS-TCS import, particulier gekocht. Het was de eerste motor waar ik ben gaan kijken, uberhaupt de 3e motor ooit waar ik op gereden heb (Les gehad op CBF 500/600). Gewicht was even wennen, maar zeer handelbaar. Proefrit voelde, op speling balhoofd na, goed. Hij had duidelijk achterstallig onderhoud, vond die beste man niet nodig blijkbaar. Verkoper was alle marktplaats bieders ook een beetje zat dus mocht hem voor 12oo,- meenemen waar we via mail 1300,- hadden afgesproken. Het balhoofd was een euveltje had ik gelezen en de achterbrug. Die zag er goed uit. Alle waarschuwingslampjes gingen ook aan/uit zoals het hoorde.
    Nu ben ik zelf redelijk handig dus olie+filter, luchtfilter, bougies zelf vervangen en balhoofd gesteld. Velgen kon ik bij MotoFit Veenendaal zelf verwijderen en nieuwe banden legden zij er op. Remblokken zijn net binnen dus die eerdaags zelf doen en koppeling/distributie wil ik nog (laten) vervangen.
    Wat ik zeggen wil, verstand er bij houden, ogen en oren open houden en even de kritieke punten checken.

• Leuk Leuk x 2

Deel Deze Pagina