Verandering brandstofaanduidingen.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.880
4.589
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Diesel of Euro98? Vergeet die namen, voortaan tanken we B7 of E5
Niet schrikken wanneer u vanaf vrijdag 12 oktober gaat tanken en nieuwe brandstofcodes ziet voor diesel of benzine.
Die dag wijzigen de etiketten; diesel wordt B7, euro 98 krijgt de code E5 en Euro 95 heet voortaan E10. LPG blijft LPG.

De brandstofetiketten veranderen in heel de Europese Unie. ,,In Nederland weten mensen wat ze moeten tanken, maar als ze in het buitenland zijn is het lastiger. Diesel heeft in sommige landen bijvoorbeeld een andere naam. De EU vindt dat consumenten er voordeel zullen uit halen indien ze overal in Europa dezelfde etiketten zullen zien. Nu is er te veel verwarring'', aldus Tom Huyskens, woordvoerder van de BOVAG.
Witte etiketten
Op termijn zullen de groene (benzine) en zwarte (diesel) labels verdwijnen.
Daarvoor in de plaats komen witte etiketten met zwarte belettering.
Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en LPG wordt een ruit.
De benaming wijzigt grondig: benzine 98 wordt E5, benzine 95 wordt E10 en diesel wordt B7. Bij LPG wijzigt er niets, ook al zal die brandstof in bijvoorbeeld Frankrijk gewoon GPL blijven heten.
Of de nieuwe benaming niet voor verwarring zal zorgen bij de mensen? ,,Het zal wennen zijn, maar ik verwacht niet dat tankstations de komende weken allemaal massaal worden gestript en alleen de nieuwe codes te zien zijn. We zullen nog een hele poos beide benamingen gebruiken. Onze leden hebben tijdig een oproep gekregen om stickers met de nieuwe codes te bestellen. Op 12 oktober is het in de hele Europese Unie verplicht om de nieuwe benaming te gebruiken'', aldus Huyskens.
Campagne
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen onder meer de BOVAG een informatiecampagne opgezet om uitleg te geven over het nieuwe systeem. ,,Ik kan me voorstellen dat B7 in ons land weleens zal worden verward met benzine, terwijl het toch echt om diesel gaat. Maar B7 verwijst in dit geval naar het percentage biodiesel. Dat geldt ook ook voor E5 en E10 bij de benzines'', stelt Huyskens.
Er was eerder discussie dat oude auto's (bouwjaar 2000 en ouder) niet langer E10-benzine konden tanken omdat het percentage biobrandstof te hoog zou zijn. Oudere auto's zouden hierdoor schade oplopen. Volgens Huyskens valt dat in ons land ontzettend mee. ,,Ook al heet het E10, in Nederland ligt het percentage biocomponent nog niet zo hoog. Dat wordt stapsgewijs opgebouwd naar 10 procent, zodat oudere auto's er minder last van hebben.''
De nieuwe etiketten worden niet alleen gebruikt bij de pomp, maar worden ook op nieuwe voertuigen (aan de tankdop en in de gebruiksaanwijzing) aangebracht. Er bestaan specifieke modellen van etiketten voor benzine-, diesel- en gasvormige brandstoffen.
• Benzine
Het etiket voor een brandstof van het type benzine is cirkelvormig. De 'E' gevolgd door een cijfer duidt het gehalte aan biobrandstof aan dat de benzine bevat.

Benzine 98 wordt E5, Benzine 95 wordt dus E10 en Bio-ethanol (E85)

Diesel
Het etiket voor een brandstof van het type diesel heeft de vorm van een vierkant. De 'B' gevolgd door een cijfer duidt het gehalte aan biobrandstof aan dat de diesel bevat. XTL betekent synthetische diesel.

© rv
• Gasachtige brandstoffen
Het etiket voor een brandstof van het type gas heeft de vorm van een ruit. Het betreft waterstof, cng, lpg en lng.

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.357
439
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
Zal dit ook betekenen dat de huidige Euro 95 als E10 10% biobrandstof zal bevatten in plaats van 5% of is dat nu al zo?
In Duitsland tank ik veiligheidshalve al twee jaar de 98 versie omdat ik niet weet welke uitwerking of effecten die biomassa dat op mijn Pan ST1300 zal hebben.
Wie geeft mij advies.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.880
4.589
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Nick zoals vermeld in het artikel :
Er was eerder discussie dat oude auto's (bouwjaar 2000 en ouder) niet langer E10-benzine konden tanken omdat het percentage biobrandstof te hoog zou zijn.
Oudere auto's zouden hierdoor schade oplopen. (geldt dus ook voor onze motoren)
Volgens Huyskens valt dat in ons land ontzettend mee. ,,Ook al heet het E10, in Nederland ligt het percentage biocomponent nog niet zo hoog.
Dat wordt stapsgewijs opgebouwd naar 10 procent, zodat oudere auto's er minder last van hebben.''

Roland B

Motorrijles
20 jul 2017
10
4
3
46
Edam
Type motor
ST1300
Bij de pomp waar ik tank, verkopen ze naast Euro 95 ook Blue One 95.
Dit is altijd goedkoper dan de Euro 95 en is wat milieubewuster.
Heeft er iemand een idee of dit veilig in mijn St1300 kan?

Ik kan wel een wesite vinden waar je op kenteken van auto's kan checken, maar helaas niet voor motoren
https://www.blueone95.nl/#rdwchecker

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
810
303
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Ik heb het al vaak genoeg getankt. Bevat meer alcohol dan gewone benzine, volgens mij vergelijkbaar met de E10 zoals ik regelmatig in Frankrijk heb getankt.
Nooit problemen mee gehad.

Roland B

Motorrijles
20 jul 2017
10
4
3
46
Edam
Type motor
ST1300
Wordt het, wanneer je het "regelmatig" tankt, eigenlijk niet een beetje gemengd met de Euro95 die dan ook in je tank zit?

Ik lees op die website dat Euro 95 maximaal 5% ethanol bevat en Blue One 95 maximaal 10% ethanol.
Kunnen onze motoren ook "permanent" tanken met Blue One 95 aan?

(Met het aantal kilometers dat ik maak, scheelt dit toch weer in de portemonnee :)
maarja, als de boel in de soep loopt, ben ik dat straks misschien wel veel meer aan onderhoudskosten kwijt....)

Ome Paul

Kilometervreter
2 aug 2016
1.351
458
83
33
Dordrecht
Type motor
ST1100
Het probleem is toch dat alle rubbers waar je benzine in contact mee komt, eerder uitdroogt met die ethanol toevoeging?

Cire

5e Versnelling
17 mei 2017
774
146
43
54
Hoofddorp
Type motor
ST1100
In Zweden kwam ik E85 tegen, is dat dan 85% ethanol?

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.880
4.589
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% gedenatureerde ethanol met 15% benzine.
Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast.
Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren.
Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvast staal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
575
186
43
Dalen
Type motor
ST1300
Zonde van al die alcohol in de benzine. Kun je beter opdrinken....

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Ben benieuwd of heel de pompen worden aangepast of gewoon een aanvullende sticker op de pomp komt.
( En dan bedoel ik uiteraart het uiterlijk van de pomp en niet de "pomp". )
Maar kom nu nog weleens bij pompen waar "loodvrij" staat dus zal niet altijd zo'n haast hebben. :p

En neem aan dat de grotere merken hun eigen benamingen als bv Fuel Save of V-Power er wel bij houden.