Van rubberen naar stalen remleiding (met Panman1100)

Discussie in 'Mobiel KlusTeam (M.K.T.)' gestart door Animal, 13 mrt 2018.

1. Animal

Animal 3e Versnelling

Remmen, misschien wel het belangrijkste op de motor. Dus besloten om mijn 22 jarige Pan te verblijden met nieuwe (stalen) remleidingen en koppeling.

De spullen besteld bij Sparks-online, en binnen twee dagen geleverd.
    Kleur leidingen: Carbon, kleur aansluiting: zwart.

Omdat mijn kennis over de Pan steeds beter wordt, maar het remgedeelte een nog (te) onbekend terrein is heb ik de hulp ingeroepen van @panman1100 ofwel Henk de man die alles kan aan de de Pan (daar ben ik na deze klus nog meer van overtuigd):good:

Vol goede moed (na de koffie met worstenbrood) begonnen aan de klus. Ik had de Pan al een dag eerder al ontdaan van een hoop Tupperware en ook de tank eruit gehaald (waarom nou weer helemaal vol pffff). Dus konden we gelijk aan de slag met remmerij.

De achterrem als eerste, wat zat de slang bij de klauw vast, niet normaal:mad:. De koppeling, dat verrekte zwarte klepje in de weg links en beugels waar een normale klauw niet bij kan om ze open te maken. Maar met vereende krachten uiteindelijk ook gelukt.

Nou kwam eigenlijk het makkelijkste klusje; de voorrem. De leidingen waren zo gelegd, verhoogd stuur, dus 4cm langer besteld, top!
    17.50u afvullen kan beginnen, nog 10 minuutjes werk en dan eten.
    Nou vergeet het maar..........:MAD:
    De remolie kregen we er niet doorheen getrokken. Zowel langs de boven- als aan de onderkant niet. Wat nu? De rempomp helemaal uit elkaar halen en schoonmaken, bleek er een heel klein stukje rubber in te zitten wat de boel verstopte. Waarschijnlijk afkomstig uit de oude (rubberen) leiding. Alles in elkaar geschroefd en het afvullen lukte!!!Yahoo:

Dus om 21u zaten we aan ons (meer dan) verdiende frietje met kroket. Wat smaakt dat dan heerlijk!:Biggrin

Henk super bedankt voor je hulp, kennisoverdracht , verhalen, geduld en positiviteit!!!! Je bent echt een TOPPER !!!:good:
    Wel Kl... dat je in de regen nog een dik uur naar huis moest.:eek:

• Leuk Leuk x 10
    • Top Top x 10
    • Winnaar Winnaar x 2
  2. Pathfinder

Pathfinder 5e Versnelling

Heb al veel positieve reacties gehoord en gehad van https://www.sparks-online.eu/
    Ben er zelf nog niet geweest, terwijl het een steenworp (of 20) van ons vandaan is.

Zo zie je maar weer dat je op tijd eraan begonnen bent deze te vervangen als er nu al een stukje rubber de boel aan het verzieken is.

Weer een mooie klus geklaard, toppie :bravo:

• Leuk Leuk x 2
  3. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Opgeven is geen optie , maar samen de finish halen is toch het mooiste wat er is.

Bedankt voor de goede verzorging en gezelligheid. :good:

• Winnaar Winnaar x 7
    • Leuk Leuk x 6
    • Top Top x 5
  4. Wonka

Wonka Mega Mijlenmaker

De remmenKONING van Voorhout

• Leuk Leuk x 2
    • Lol Lol x 1
    • Top Top x 1
  5. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

Benieuwd naar het resultaat..
    En of dat beter (gedoseerd) remt..
    Lijkt me prijzige modificatie...

6. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Jan , dit is zeer zeker een goede modificatie , en het resultaat mag er wezen.
    RVS remleidingen zetten niet uit wanneer je remt, hierdoor verlies je geen druk en kun je krachtiger remmen.
    Na montage van de RVS remleidingen zal het remmen geleidelijker aanvoelen en kun je jouw motor eerder tot stilstand brengen.

7. Animal

Animal 3e Versnelling

@Jan KoekePan de investering is € 234,- (non-ABS) aan materiaal.

Het monteren is ff werk, maar wat mij betreft een noodzaak na 21 jaar.
    Uiteraard is de keuze voor eenieder vrij :)

Ik investeer liever in dit soort zaken, beter dan niet kunnen remmen :(.

Ben nog aan het opbouwen, en vandaag is niet echt een dag om het ff te proberen. :oh no:

• Mee eens Mee eens x 3
    • Leuk Leuk x 1
    • Top Top x 1
  8. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Staan bij mij ook hoog op het verlanglijstje inderdaad.
    Goed bezig!

9. GotTheSunInMyFace

GotTheSunInMyFace 4e Versnelling

Staan bij mij ook op het verlanglijstje. Ook nu zonder vindt ik de motor ontzettend fijn om mee te remmen maar luxe problemen hou je altijd. Ik ben erg benieuwd naar mijn eigen ervaringen wanneer ik het zou hebben.

10. Ton en Hennie

Ton en Hennie 5e Versnelling

Met Animal eens. Beter investeren in goede remmen dan investeren in optische zaken.

• Mee eens Mee eens x 1
  11. Hunter

Hunter 5e Versnelling

Optische zaken kunnen zeker ook, maar veiligheid gaat boven alles...
    liever met een (lelijk) masjien op de weg, dan een onveilig....

• Mee eens Mee eens x 2
  12. cjavham

cjavham 5e Versnelling

Inderdaad veiligheid is nummer 1 en cosmetica is 2

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

13. waffie

waffie Kilometervreter

Voor de wise kids

Je kunt nooit sneller vertragen dan de grip van je banden dit toestaan.
    Dus betere banden verkorten je remweg , niet de remleidingen
    Je kunt manuaal niet meer druk op de leiding krijgen dan ca 20-25 bar (ooit uitgeprobeerd met een proefopstelling met een manometer op de remleiding)
    De maximale drukbestendigheid van een steel braided rubber rem leiding ca 260 bar zal zijn.
    Dus zelfs met een rubber leiding heb je dan wel ietsie pietsie minder snel drukopbouw maar nog steeds marge genoeg om ook daarmee de maximale remkracht te behalen
    Probleem is de leeftijd (max 4 jaar) en daarmee veroudering en verzwakking en meer kans op lekkages
    Dus de upgrade is beslist aan te bevelen(lifetime garantee)

maar nu ook oppassen dat je jezelf er in een paniek rem actie jezelf er niet onderuit gaat remmen,

dit is het grootte gevaar..

• Leuk Leuk x 1
  14. DutchMicro

DutchMicro 5e Versnelling

Er is nog wel een manier om sneller te vertragen dan de grip van je banden toelaat, maar dat is vaak eenmalig. :Banghead: :p

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  15. PanEuRoel

PanEuRoel Mega Mijlenmaker

Je weet dan alleen niet waar je precies tot stilstand komt. :Sip::cry:

16. Phaedrus

Phaedrus Motorrijles

Deze staat ook op mijn wenslijst.
    Nu eerst een setje Hyperpro's, ondertussen verbruik en performantie in orde krijgen en bijtijds een nieuw remcircuit.

Dromen ...

17. Johnreijntjes

Johnreijntjes 1e Versnelling

Sparks online verkoopt complete sets voor ABS 1 voor 249,-- wat een hoop mensen vergeten blijkbaar is dat er een slang zit op de achterbrug onder de tank.

Sparks hoorde van mij voor het eerst dat hij er niet bij zat. Werd zeer goed opgelost slangetje werd kosteloos opgestuurd. Lengte 175 mm

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

• Leuk Leuk x 1
  18. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar aan de ABS-CBS versie hangt een prijskaartje van 500 euro.

Veel plezier met je extra stukje veiligheid :)

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie