Van rubberen naar stalen remleiding (met Panman1100)

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
187
204
43
51
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
Remmen, misschien wel het belangrijkste op de motor. Dus besloten om mijn 22 jarige Pan te verblijden met nieuwe (stalen) remleidingen en koppeling.

De spullen besteld bij Sparks-online, en binnen twee dagen geleverd.
Kleur leidingen: Carbon, kleur aansluiting: zwart.

Omdat mijn kennis over de Pan steeds beter wordt, maar het remgedeelte een nog (te) onbekend terrein is heb ik de hulp ingeroepen van @panman1100 ofwel Henk de man die alles kan aan de de Pan (daar ben ik na deze klus nog meer van overtuigd):good:

Vol goede moed (na de koffie met worstenbrood) begonnen aan de klus. Ik had de Pan al een dag eerder al ontdaan van een hoop Tupperware en ook de tank eruit gehaald (waarom nou weer helemaal vol pffff). Dus konden we gelijk aan de slag met remmerij.

De achterrem als eerste, wat zat de slang bij de klauw vast, niet normaal:mad:. De koppeling, dat verrekte zwarte klepje in de weg links en beugels waar een normale klauw niet bij kan om ze open te maken. Maar met vereende krachten uiteindelijk ook gelukt.

Nou kwam eigenlijk het makkelijkste klusje; de voorrem. De leidingen waren zo gelegd, verhoogd stuur, dus 4cm langer besteld, top!
17.50u afvullen kan beginnen, nog 10 minuutjes werk en dan eten.
Nou vergeet het maar..........:MAD:
De remolie kregen we er niet doorheen getrokken. Zowel langs de boven- als aan de onderkant niet. Wat nu? De rempomp helemaal uit elkaar halen en schoonmaken, bleek er een heel klein stukje rubber in te zitten wat de boel verstopte. Waarschijnlijk afkomstig uit de oude (rubberen) leiding. Alles in elkaar geschroefd en het afvullen lukte!!!Yahoo:

Dus om 21u zaten we aan ons (meer dan) verdiende frietje met kroket. Wat smaakt dat dan heerlijk!:Biggrin

Henk super bedankt voor je hulp, kennisoverdracht , verhalen, geduld en positiviteit!!!! Je bent echt een TOPPER !!!:good:
Wel Kl... dat je in de regen nog een dik uur naar huis moest.:eek:
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
6.239
6.596
413
Voorhout
Type motor
ST1100
Jan , dit is zeer zeker een goede modificatie , en het resultaat mag er wezen.
RVS remleidingen zetten niet uit wanneer je remt, hierdoor verlies je geen druk en kun je krachtiger remmen.
Na montage van de RVS remleidingen zal het remmen geleidelijker aanvoelen en kun je jouw motor eerder tot stilstand brengen.
 

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
187
204
43
51
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
@Jan KoekePan de investering is € 234,- (non-ABS) aan materiaal.

Het monteren is ff werk, maar wat mij betreft een noodzaak na 21 jaar.
Uiteraard is de keuze voor eenieder vrij :)

Ik investeer liever in dit soort zaken, beter dan niet kunnen remmen :(.

Ben nog aan het opbouwen, en vandaag is niet echt een dag om het ff te proberen. :oh no:
 
  • Like
Reactions: panman1100

GotTheSunInMyFace

4e Versnelling
18 jan 2017
344
125
43
39
Zwolle
Type motor
ST1100
Staan bij mij ook op het verlanglijstje. Ook nu zonder vindt ik de motor ontzettend fijn om mee te remmen maar luxe problemen hou je altijd. Ik ben erg benieuwd naar mijn eigen ervaringen wanneer ik het zou hebben.
 

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
513
177
43
67
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Inderdaad veiligheid is nummer 1 en cosmetica is 2


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.304
1.270
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Voor de wise kids

Je kunt nooit sneller vertragen dan de grip van je banden dit toestaan.
Dus betere banden verkorten je remweg , niet de remleidingen
Je kunt manuaal niet meer druk op de leiding krijgen dan ca 20-25 bar (ooit uitgeprobeerd met een proefopstelling met een manometer op de remleiding)
De maximale drukbestendigheid van een steel braided rubber rem leiding ca 260 bar zal zijn.
Dus zelfs met een rubber leiding heb je dan wel ietsie pietsie minder snel drukopbouw maar nog steeds marge genoeg om ook daarmee de maximale remkracht te behalen
Probleem is de leeftijd (max 4 jaar) en daarmee veroudering en verzwakking en meer kans op lekkages
Dus de upgrade is beslist aan te bevelen(lifetime garantee)

maar nu ook oppassen dat je jezelf er in een paniek rem actie jezelf er niet onderuit gaat remmen,

dit is het grootte gevaar..
 
  • Like
Reactions: DutchMicro

Phaedrus

Motorrijles
15 feb 2018
8
7
3
47
Type motor
ST1100
Deze staat ook op mijn wenslijst.
Nu eerst een setje Hyperpro's, ondertussen verbruik en performantie in orde krijgen en bijtijds een nieuw remcircuit.

Dromen ...
 

Johnreijntjes

2e Versnelling
3 jun 2018
45
37
18
46
Nieuw lekkerland
Type motor
ST1100
Sparks online verkoopt complete sets voor ABS 1 voor 249,-- wat een hoop mensen vergeten blijkbaar is dat er een slang zit op de achterbrug onder de tank.

Sparks hoorde van mij voor het eerst dat hij er niet bij zat. Werd zeer goed opgelost slangetje werd kosteloos opgestuurd. Lengte 175 mm

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Nosegear

Ome Paul

Kilometervreter
2 aug 2016
1.367
486
83
34
Dordrecht
Type motor
ST1100
Staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar aan de ABS-CBS versie hangt een prijskaartje van 500 euro.

Veel plezier met je extra stukje veiligheid :)
 

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
600
698
93
48
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Is al een beetje een oud draadje, maar hier zie je de oude (rubber) en de nieuwe RVS van hel (van Sparks-online)
By the way, onwijs goede service. Vergeten bij bestellen de achterzijde en mijn verhoogde stuur op te geven, geen probleem was zo geregeld. Was al opgestuurd toen ik nog moest betalen... waar zie je dat nog.

De oude
2FCC26D7-2718-4C81-834D-DD8EC6438E53.jpeg

De nieuwe
ECBD9C86-3972-41B5-9FD4-45C7D9A37A45.jpeg
 

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
1.059
505
113
60
koersel ( België)
Type motor
ST1300
mannen die met een st1100 rijden zouden allemaal eens moeten gaan nadenken over nieuwe remleidingen .
hoeveel km heeft er niets mee te maken , maar wel de ouderdom .
ik rijd bv niet met remleidingen van meer dan 12 jaar oud ( stalen gaan langer mee )
 

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
600
698
93
48
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Inderdaad, valt me vaak op, ook op andere plaatsen dat er vaak wel centjes worden uitgegeven voor de looks (wat ik ook snap overigens) en bij remleidingen is het dan meestal, ach dat doe ik wel een keer. Je zal ze op een dag maar heeel erg nodig hebben.

Mijn remleidingen waren van binnen al
Redelijk vergaan en toch zag ik niets in de remolie met verversen. Zag ik dus pas toen ze eraf kwamen.

Ik was voor mijn Pan (zonder ABS) nog geen 200 euro kwijt.
 
  • Like
Reactions: marccc

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.341
2.817
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Die omvlochten leidingen hebben hun prijsje en zo te lezen zonder ABS valt het nog een beetje mee .
Ik zeg niet dat het bepaald goedkoop is.
Motorrijden is nu éénmaal niet echt een goedkope hobby maar als je een beetje zoekt op het www. kan je wel eens koopjes doen.
Voor de 1300 is het pokkeduur en je kan zeggen ok , veiligheid heeft zo zijn prijs maar het kost wel wat.
Ik heb de indruk dat er niet zoveel 1300tjes zijn met zo'n remleidingen aangezien de weinige reacties op één van de topics die ik heb gestart.
Verder zoek ik zelf naar een betaalbare oplossing voor de 1300 maar echt gemakkelijk is het niet om stalen remleidingen tegen een aanvaardbare prijs te kopen.
 

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
600
698
93
48
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Hoi Erwin,

Heb even op internet zitten neuzen en de prijzen voor een st1300 zijn inderdaad wel even anders en ook is het vaak onduidelijk wat je nou precies krijgt voor je geld.

Neemt niet weg dat door rijden met (te) oude remleidingen niet zo veilig is, in eerste plaatst voor jezelf natuurijk.

Is er niemand op dit forum die dit al heeft gedaan en die een paar knappe foto's kan posten? En wellicht kan melden waar hij/zij ze vandaan heeft?

Groeten,

Ray
 

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.341
2.817
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hoi Ray , de prijs is fameus :(.
Mijn leidingen zijn " nog " maar 8 jaar oud en zijn jonkies tegenover sommigen 1100.
Ik blijf rustig verder zoeken .
 
  • Like
Reactions: Cees

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
600
698
93
48
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
8 jaar oud valt volgens mij ook nog wel mee, met een jaar of 10-12 is vervangen wel een dingetje als ik zo hier en daar lees. Dus je hebt nog even ;)
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.860
2.278
413
62
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Alle motoren die ik heb staan hebben deze teflon/staalomvlochten remleidingen, grote voordeel is dat je véél meer gevoel in je rem hebt omdat een braided rubber slang nu eenmaal altijd iets uitzet en deze teflon leidingen dat niet doen. Bovendien kunnen ze veel beter tegen de remvloeistof en verouderen ze langzamer. De enige die het nog niet heeft is mijn ST1300 en die komt vandaag of morgen ook aan de beurt. Veiligheid voor alles.
 

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
316
303
63
46
Haren
Type motor
ST1100
C.a. 20 jaar terug verkocht Siccama Sales in Roodeschool RVS leiding van de rol en losse knevelkoppelengen, destijds had ik dit op m'n VX 800 gemonteerd.
Het was even klooien om het goed te krijgen maar het werkte perfect en het was stukken goedkoper dan op maat gemaakte leidingen.
Met remmen was met RVS een wereld van verschil met de VX.
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.860
2.278
413
62
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Ik koop dat ook nog steeds van de rol hoor, als je weet hoe je de koppelingen eraan moet zetten en je werkt netjes is het niet zo'n heksentoer. Alleen is dat spul niet overal te koop omdat ze (terecht) huiverig zijn dat men meteen denkt het allemaal zelf te kunnen en als het dan fout gaat......