TomTom GPS Updates

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

dakkie

5e Versnelling
14 nov 2012
644
285
63
63
zaandam
Type motor
ST1100
ik lees dit
TomTom-gebruikers woedend om gestaakte updates
Gebruikers van oudere TomToms zijn woedend dat het bedrijf tientallen modellen niet meer van nieuwe kaarten zal voorzien.

TomTom biedt gebruikers die een navigatiesysteem kopen naar eigen zeggen 'Lifetime Maps'. Je zou denken dat je daarmee levenslang voorzien wordt van nieuwe kaartupdates, maar het gaat daarbij eigenlijk om de levensduur van het apparaat. En die levensduur wordt door TomTom zelf bepaald.

TomTom heeft de eigenaren van tientallen modellen navigatiesystemen die voor 2013 werd uitgebracht deze week op de hoogte gesteld dat de ondersteuning van hun apparaten stopt. "Uw kaarten worden out-of-date en daarom wordt de navigatie minder accuraat", luidt de toelichting van het bedrijf.

Te weinig geheugen
Oudere systemen hebben volgens TomTom "niet voldoende geheugen om de nieuwste beschikbare kaarten en software te laden". Het systeem blijft wel werken, maar kaarten kunnen niet meer worden vernieuwd en worden dus snel achterhaald. "Ter illustratie: in 2010 nam een kaart van Europa 1,6 GB in beslag, vandaag de dag is dat 6,5 GB", schrijft TomTom.

dakkie

5e Versnelling
14 nov 2012
644
285
63
63
zaandam
Type motor
ST1100
Maar dat is iets wat het bedrijf bepaald

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.503
2.032
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Yep. Nou kun je het over de term 'lifetime' niet helemaal eens zijn, maar het is in mijn ogen wel typisch als iemand denkt dat hij met het doen van een eenmalige aanschaf de rest van zijn biologische leven constant voorzien zal worden van nieuwe, kostbare informatie. Het apparaatje zelf kost een drol en drie knikkers aan materiaal en fabricage; de software is waardoor de prijs wordt gezet.

Daarnaast staat de techniek niet stil, en worden kaarten steeds gedetailleerder - en dus ook groter, en zwaarder voor de apparaatjes om te verwerken. Ik denk dus dat het niet realistisch is om te verwachten dat jouw klassieke TomTom uit 1997 voor altijd bruikbaar zal blijven . .

dakkie

5e Versnelling
14 nov 2012
644
285
63
63
zaandam
Type motor
ST1100
nou als je goed leest voor 2013

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
109
94
28
55
Er is hier vooral sprake van zeer onzorgvuldige journalistiek, waarbij de suggestie wordt gewekt dat toestellen met lifetime update niet meer geupdate zouden kunnen worden. Dit is de bron van het verhaal, met daarin ondermeer een dame die meldt dat haar, een maand geleden gekochte toestel, nu niet meer geupdate wordt. Als je het artikel goed leest blijkt dat een misverstand maar toch is die conclusie klakkeloos door allerlei media overgenomen. Soort van fake news.

In werkelijkheid betreft het oudere toestellen, vooral uit de periode dat lifetime update nog niet eens bestond. Toestellen waarbij de kosten van een update hoger zijn dan de dagwaarde van het toestel (waardoor sowieso niemand meer update).

Het bericht betreft géén toestellen met lifetime update; sterker: zelfs de 13 (?) jaar oude eerste TomTom rider blijft gewoon te updaten (maar die zie je amper meer 'in het wild').

De fout die TomTom, denk ik, heeft gemaakt is dat er in één keer een lange lijst met toestellen is gecommuniceerd, bovendien heel breed, en daarmee ook naar mensen wiens toestel het helemaal niet betreft. In combinatie met 'slecht lezen' veroorzaakt dat een heleboel onnodige consternatie.

Qua lifetime: een kind begrijpt dat je tzt een toestel van 20 jaar oud niet meer kunt updaten. Die toestellen liggen dan al lang in de kliko en de techniek zal alweer mijlen verder zijn, met 3D, autonoom rijden etc etc. Vergelijk met een android telefoon waarvoor op een gegeven moment ook geen updates meer uitgebracht worden. Betekent niet dat je er niet meer mee kunt bellen (cq navigeren).

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.324
495
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Dank je @MrGPS, voor je nuancering.
Ben het met je eens dat er soms snel "moord en brand" wordt gegild.
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ligt daaraan soms ten grondslag.
Graag beschouw ik mijzelf als wat minder geemotioneerd op dat gebied.
Mijn TomTom date nog steeds up als een malle, maar als op, op is...
Veel succes met de nering en veel succes met je informatieve site...

Jan KoekePan

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
109
94
28
55
Wat me wel eens fascineert is dat mensen met vast ingebouwde navigatie veelal rijden met kaarten van vele jaren oud. Dat komt ook doordat zo'n (eenmalige) update vaak 150 euro of meer kost. En dan zegt men 'ach, meestal werkt het prima'. Dat de techniek en prijzen tegenwoordig een veel actuelere kaart mogelijk maken verandert daar eigenlijk niets aan. Ons verwachtings cq eisenpatroon verandert.

Ik zag trouwens dat ik de link van de 'bron' niet goed geplaatst had; alsnog: http://www.bbc.com/news/42859546

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.593
415
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Het is voor mij indertijd ook reden geweest om niet meer met een TomTom of Garmin te gaan navigeren, maar mijn smartphone hiervoor te gaan gebruiken (reed toen nog geen eigen motor overigens).
Heb op mijn telefoon het gratis Waze in gebruik als auto navigatie, en ben voornemens om na aanschaf van een fatsoenlijke houder voor mijn telefoon voor op de motor, wat meer met Scenic te gaan doen.
Beide programma's zijn gratis (Scenic voor zover mij bekend enkel voor Apple beschikbaar), en voldoen voor mij prima.
En ook voor de telefoons zijn volgens mij apps van TomTom en Garmin te krijgen, dus mogelijkheden te over.
Voordeel is dat je dan gewoon een abonnement kunt nemen op de desbetreffende apps qua updates, en je de app gewoon mee kan verhuizen naar een volgend toestel.
Geen problemen meer met verouderende hardware, of in ieder geval minder aangezien de meeste smartphones in een hoger tempo worden vervangen dan de TomTom/Garmin toestellen.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.711
1.507
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Ik sluit me aan bij de wijze woorden van @Paul_U .

Heb voor de motor een Zūmo 660 en gebruik die daar ook voor. Met een life time update abonnement, dat dan weer wel.

Mijn vrouw en ik gebruiken beide Waze als we in de auto rijden. Is koppelbaar met Spotify, dus ook nog lekker muziekje erbij. Zij op haar Samsung, ik op mijn fruitfoon. Naar alle tevredenheid. Ben al op plaatsen geweest waar ik het bestaan niet van wist, maar mooi tijdig op de plaats van bestemming.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.503
2.032
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Wat me wel eens fascineert is dat mensen met vast ingebouwde navigatie veelal rijden met kaarten van vele jaren oud.
Kan ook nog wel eens geen onwil zijn! In m'n RAV4 heb ik een aftermarket 7" head unit met navigatie door iGo. 't Ding liep al eeuwen te mekkeren dat ik toch écht eens naar nieuwe kaarten toe moest, en daar had-ie dan ook best gelijk in want ik reed volgens hem geregeld door stukken weiland (kán, met een RAV4!) waar toch behoorlijk fatsoenlijk asfalt aanwezig leek bij observatie door de raampjes.

Er stond zelfs een URL erbij waar ik zo'n update dan zou kunnen regelen, maar helaas werkte die URL niet meer!

Uiteindelijk rijd ik nu sinds kort met kaarten van begin vorig jaar, waarvan de legaliteit best een beetje in twijfel te trekken valt. :Shok: Geen idéé hoe & waar ik op 100% legale wijze aan die kaarten had kunnen komen want ik heb me het schompes gezocht!

Cire

Kilometervreter
17 mei 2017
803
148
43
54
Hoofddorp
Type motor
ST1100
@Paul_U Scenic heeft toch een soort van abonnementsvorm? Ik heb er vorig jaar wat mee gespeeld om te zien of het het waard is om aan te schaffen.
Wacht ook nog op een deugdelijke bevestiging van mijn telefoon op de motor en dan ga ik er verder mee testen.

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.593
415
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Volgens mij wel @Cire, maar ook ik heb nog geen deugdelijke bevestiging voor de telefoon, dus nog niet echt gespeeld.
Ik las er veel positieve verhalen over, dus heb hem maar eens geïnstalleerd.
Vooral de mogelijkheid om een route te kunnen opnemen terwijl je rijd vond ik wel grappig.

Cire

Kilometervreter
17 mei 2017
803
148
43
54
Hoofddorp
Type motor
ST1100
@Paul_U Dat is het onderdeel wat ik ook al heb gebruikt, dat ging prima in mijn binnenzak :)
Zeker als je een beetje ongepland in het rond aan het touren bent is dat een heel erg leuke feature

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
735
336
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300

Ik heb nog geen deugdelijke bevestiging voor de telefoon.
@Paul_U ,heb mij onlangs onderstaand model gekocht en gisteren ontvangen. Als doel voor gsm houder in zijspan en als Navi houder voor in zijspan.
Is dit wellicht een oplossing voor je GSM probleem ? Niet te duur en lijkt mij wel waarde voor zijn geld.

https://nl.aliexpress.com/item/Univ...rch0104.8.34.751c44d5x3auyu&priceBeautifyAB=0

GSM houder 1.JPG GSM houder 2.JPG GSM houder 3.JPG

Mocht je een rammount kogel onder aan het stuur hebben kan je deze daaraan monteren. (1 inch / 25mm )
Staan meerdere oplossingen voor deze en of andere toestellen bij Ali.

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.593
415
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Was hem inderdaad al tegen gekomen @Pathfinder, en is ook zeker een optie.
Ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik voor deze ga.
Heb ook een houder in combinatie met hoes gezien, die de telefoon nog wat extra bescherming biedt (mocht het toestel een keertje uit de houder vallen).
Aan de andere kant, als je je telefoon onderweg verliest (zeker op de snelweg), is ff snel stoppen en hem oppakken wellicht ook niet echt een optie.
Maar goed, maar eens kijken wat we er van gaan maken. Heb ook mijn "oude" Samsung A5 nog liggen, misschien maak ik daar wel een navigatie toestel van, mocht ik die onderweg verliezen doet het wat minder pijn.

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
109
94
28
55
Dat Ali ding is een kloon van de RAM X-grip (https://www.emounting.nl/ram-mount-universele-x-grip-smartphone-houder.html)

Die x-grip lijkt z'n werk aardig te doen, voor de kloon ben ik wat huiverig... Vaak is het materiaalgebruik van china express niet subliem. Aan 10 euro kun je je allicht geen buil vallen, maar als daardoor je Iphone tegen de keien gaat wordt het toch een dure grap. Maar ik heb 'm ook maar eens besteld, ben benieuwd..

Het is wel interessant om te zien hoe veel mensen overwegen hun smartphone op de motor te gaan gebruiken. En ik kan me de argumenten best voorstellen. Laat onverlet dat ik zelf erg terughoudend blijf. Voor incidenteel gebruik prima; voor de veelrijder is een dedicated device echt verstandiger.

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.593
415
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
@MrGPS: Het is voor mij inderdaad incidenteel gebruik, als ik een keer een toertocht wil rijden en er een route beschikbaar is bijvoorbeeld.
Voor het woon-werkverkeer, kan ik de route dromen, en heb ik aan Flitsmeister of Waze voldoende, niet voor de route, maar voor de flitsers en files.
Ondanks dat je met de motor wel door die files heen kan en mag rijden, heb ik er een hekel aan, dan rijd ik liever met een ommetje binnendoor.
Aangezien mijn woon-werk route tussen Apeldoorn en Nijmegen loopt, zijn er genoeg prachtige binnendoor routes te bedenken om files te omzeilen.
Zeker geen straf om op de motor in die contreien een ommetje te maken.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.711
1.507
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Sluit me aan bij de wijze woorden van @MrGPS mobiel in de auto handig, maar routes rijden op de motor doe ik met de Zūmo 660.

En verder: mijn iPhone SE is niet waterdicht, dat is ook een dingetje....

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.593
415
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Inderdaad Rimco, mijn SE is helaas ook niet waterdicht.
Vandaar de twijfel, of er niet toch een wat robuustere case om de iPhone moet, die hem waterdicht en stootbestendig(er) maakt.

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
735
336
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Er zitten ook nog twee elastieken bij, een voor reserve. Daar kan je de gsm extra mee vast zetten tegen verliezen.
Zelf gebruik ik het voor in de zijspan, als ie daar valt ligt ie op de bodem en blijft het in mijn bezit :Pardon:

Ik zou hem ook op de motor durven te gebruiken. Maar dan wel op een echte rubber rammount. Deze die erbij geleverd is, is van een soort kunstof. Terwijl aan de houder wel met rubber is bekleed.

Ben benieuwd wat de ervaringen gaan zijn.

Cire

Kilometervreter
17 mei 2017
803
148
43
54
Hoofddorp
Type motor
ST1100
Heb nu de beide varianten besteld bij Ali (de nep rammount en het hoesje op een soort van flexibele mount). Eens zien hoe het er in het echt uit ziet en voor dat tientje (alweer een tientje) wil ik het best eens proberen.
Heb al eens een waterdicht hoesje besteld, dat lijkt zijn werk te doen. Daarmee zou mijn telefoon dan in deze houder moeten kunnen. Zit ik alleen nog met het opladen. Dat maakt het hoesje namelijk meteen niet meer waterdicht.....

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Ik had laatst bij Ali een hoesje op een flexibele mount gekocht voor de lieve som van €7,71. 5 minuten na het openen van de verpakking lag dat ding alweer in de bak met rommel. Wellicht dat ik met de buigzame stang ooit nog wat kan knutselen maar de bevestiging van het hoesje aan de stang was ruk. Onbruikbaar helaas. Ik hoop niet dat je dezelfde hebt gekocht ;)

Ik heb tot nu toe overigens 'altijd' (pas 3 jaar) met mijn eerste motornavigatie gereden, een Garmin Zūmo 210 op een goede RAM mount.

Echter, aangezien ik bij wijze van experiment een lifetime gold account op MRA heb genomen én de aankomende navigatie-app heb gekocht wil ik ook wel eens kijken hoe ik de smartphone in de kuip kan plaatsen.

Op de meest logische plek zit 'helaas' al het scherm van de Mobiletron TPMS, dus ik ben nog wat aan het puzzelen. Misachien moet het scherm van de Mobiletron wel ergens anders naartoe.

M'n BMW had toch wel wat meer ruimte in de kuip ;)