1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uit de loot infowijzer en nieuwsbrief, belangrijke wetswijziging

Discussie in 'Verkeersregels' gestart door MofkaP, 12 jul 2017.

  1. MofkaP

    MofkaP 3e Versnelling

    Belangrijke wetswijziging motor met aanhanger.

    Per vandaag 12 juli 2017 gelden de rijbewijzen A1, A2 en A met aanhanger alleen voor het Nederlands grondgebied.

    LET OP: Rijd je buiten Nederland met een aanhanger achter je motor dan rijd je dus (formeel) met een ongeldig rijbewijs.

    Wettekst (Staatsblad 298, jaargang 2017):
    In afwijking van het eerste lid, onderdelen b, c en d, kan in Nederland met het in deze onderdelen bedoelde rijbewijs een motorrijtuig van de desbetreffende categorie worden bestuurd waaraan een aanhangwagen is gekoppeld. Met het in de eerste volzin bedoelde rijbewijs wordt gelijkgesteld een rijbewijs dat geldig is voor een of meer van de rijbewijscategorieën A1, A2 of A, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland.


    Nu wordt de soep nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

    Net als Nederland buitenlandse motorrijbewijzen erkent met aanhanger, zijn er ook veel andere Europese landen die hetzelfde doen en binnen hun grondgebied motorrijbewijzen met aanhanger erkennen die zijn afgegeven in een ander land.

    LET OP: Niet alle landen erkennen die rijbewijzen met aanhanger.

    Voor je met een aanhanger op vakantie naar het buitenland vertrekt is het goed en verstandig om te informeren naar de laatste stand van zaken in het buitenland m.b.t. erkenning van (buitenlandse) rijbewijzen met aanhanger. Goede informatie geven de ANWB en de FEMA.

    LET OP: Het gaat er om of een buitenlands rijbewijs met aanhanger juridisch wordt erkend; niet of rijden met aanhanger achter de motor in dat land is toegestaan voor lokale inwoners van dat land.
     
    • Informatief Informatief x 6
  2. waffie

    waffie 5e Versnelling

    het verbaast me dat de boete voor rijden zonder rijbewijs nog steeds veel goedkoper is dan uberhaupt ergens een rijbewijs voor halen of het trachten te verlengen (medische kosten)
    joyriding is lucratief (met of zonder aanhangwagen)
    zeker als er niets op je naam staat, je een uitkering hebt en een beetje anarchie je :vroem:wel spannend lijkt
     
    • Lol Lol x 3
  3. Nosegear

    Nosegear Administrator Medewerker

    Rijden zonder rijbewijs wordt daarentegen wél echt duur als je de mist ingaat . . Geen verzekeraar die je uit de brand helpt!
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  4. Timbo

    Timbo Moderator Medewerker

    1. Rijden ZONDER rijbewijs is een overtreding
    2. Rijden terwijl je rijbewijs ongeldig is verklaard is een misdrijf.

    Dit is natuurlijk anders dan dat je wel het rijbewijs in je bezit hebt, maar het niet kunnen tonen op de eerste vordering.

    Maar dit gaat alweer richting off topic.:Sorry:

    Update 13-07-2017
     
    • Mee eens Mee eens x 2
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
  5. waffie

    waffie 5e Versnelling

    heb er over nagedacht.....:angel:

    nee geen misdrijf... heb het opgezocht . het is een overtreding die pas echt vervelend wordt na de 3e en 4e keer maar zelf dan praat je over max 2 weken hechtenis bij veroordeling
    en zoals ik al schreef de pakkans blijkt zeer klein te zijn zolang je niet opvalt en nooit echt pech hebt


    je kunt overigens geen motorfiets verzekeren als je er geen rijbewijs voor hebt dus dat probleem speelt niet echt.

    Het is dus altijd joy riding en gestolen van .... zonder toestemming van
    tja..
    zeker off topic maar wel leuk

    MISDAAD LOONT ..... we staan er gewoon te weinig bij stil.
    vermijd de gatso en je komt een heeeeeeelllll eind
     
    • Lol Lol x 1
  6. robm84

    robm84 3e Versnelling

    Maar dan de vraag. Wat moet je dan doen om met een aanhanger te mogen rijden in het buitenland?
     
  7. waffie

    waffie 5e Versnelling

    je kunt er niets aan doen, want als er landen zijn waar je gewoonweg volgens hun regels geen aanhanger mag monteren achter de cat Am, A 1. A 2 of A
    dan ben je snel klaar.
    In Duitsland bijv mag je wel een aanhanger achter de motorfiets mits niets sneller dan 60 km/h op de autobahn
    tja dat schiet wel op zo

    de plebs wordt altijd genaaid
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
  8. MofkaP

    MofkaP 3e Versnelling

    Het is wel wat ingewikkelder.

    Rijbewijzen A zijn sinds vandaag niet meer geldig voor motor met aanhanger.

    Behalve:
    - Voor het gebied van Nederland.
    - Voor andere landen die een vergelijkbare wettelijke regeling hebben als Nederland t.a.v. buitenlandse rijbewijzen en het Nederlandse rijbewijs A (officieel juridisch) erkennen voor het rijden met aanhanger.(Dat moet je voordat je wegrijdt dus terdege checken.)

    Daar kunnen best haken en ogen aan zitten. Bijvoorbeeld in Duitsland geldt de regel dat voor de aanhangwagen een separate aansprakelijkheidsverzekering moet zijn afgesloten, ook als de aanhanger aan het voertuig is gekoppeld en voor als de aanhanger is losgekoppeld.
    In Nederland is dat anders, daar valt een gekoppelde aanhangwagen onder de wettelijke voertuigaansprakelijkheidsverzekering (3*woordwaarde). Schade veroorzaakt door een losgekoppelde aanhangwagen valt in Nederland nu onder je aansprakelijkheidsverzekering particulieren (AVP). Ik hoop dat je die wel hebt afgesloten. Hoe de Duitsers daar nu mee om zullen gaan en b.v. ook de verzekeringseis gaan stellen, dat is ook nog koffiedik kijken. Want een AVP is in Nederland immers niet verplicht.

    Welke landen op dit moment het Nederlandse rijbewijs A met gekoppelde aanhanger erkennen, dat weet ik niet. Dat is veel uitzoekwerk. Noch de ANWB, noch de FEMA geven die informatie. Die geven alleen aan in welke landen het rijden met een aanhanger achter de motor is toegestaan. Aan die informatie heb je niet veel, want die regels gelden alleen voor inwoners van die landen.
    Een tweede punt is de technische uitvoering van de aanhanger. In Nederland gelden bepaalde gewichts- en afmetingsregels, en één- en tweewielig is beide toegestaan en is een oplooprem of handrem niet verplicht. In het buitenland luiden die regels op bepaalde punten anders. Het zou best zo kunnen zijn dat in die landen een Nederlands (buitenlands) rijbewijs A slechts wordt erkend als voldaan wordt aan de lokale technische regels en bepalingen. Dat laatste lijkt mij niet eens zo onlogisch.

    In alle overige gevallen rijd je als je een aanhanger hebt gekoppeld (in het buitenland) dus met een ongeldig rijbewijs.
    Vindt de verzekering ook prettig, scheelt enorm in de schade-uitkering.
     
    • Informatief Informatief x 1

Deel Deze Pagina