Triatlon de Binnenmaas; als professionals zich er mee bemoeien

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.093
2.887
113
Omgeving Breda
Al weer een aantal jaren rijden verschillende leden van dit forum bij deze triatlon als verkeersregelaar mee of nemen zij een jurylid mee achterop om het fietsdeel te begeleiden. Al 32 jaar eigenlijk zonder probleem; gewoon een rondje rond de kerk (of beter de Binnenmaas bij Mijnsherenland) voor de achtste en twee rondjes voor de kwart triatlon. Simpel, eenvoudig, overzichtelijk en gewoon veilig. Met ook veel statische verkeersregelaars die uit een pool van vrijwilligers komen.

Dit jaar de 33e keer. Zoals gewoonlijk zou je denken; appeltje eitje, voortborduren op een vertrouwd concept met wat mensen die hier actief zijn (o.a. Rex, Walter, Martin, Timbo en Marga en ik ) maar ook andere vaste motorrijders. Verrassend was echter het parcours. dat was anders dan anders. Een deelgemeente had haar medewerking geweigerd en daardoor werd het een heen en weer route over fietspaden en polderwegen die daar eigenlijk veel te smal voor waren. Route werd op verschillende grote kruispunten ook beveiligd door professionele verkeersregelaars met een 'echte pas' en een toffe pickup van de baas. Deze professionals schijnen ook verantwoordelijk geweest te zijn voor de veiligheid rond het parcours. Dan is het dus geregeld zou je denken........ Nou, eh...niet dus.

Onze ervaring? We hebben ons verbaasd, geërgerd, op momenten ook onveilig gevoeld, zijn tal van onveilige zaken tegengekomen, hebben initiatief genomen en moeten nemen om de onveiligheid binnen ons vermogen om te buigen naar enige veiligheid.
Een en ander zal resulteren in een rapport van bevindingen voor de organisatie. Wat ons betreft kunnen de professionals naar huis en gaan we het gewoon weer doen zoals het al jaren ging. Zeker niets ten nadele van de organisatie van de triatlon zelf, die is gewoon goed, maar juist dat wat ze uit handen hebben moeten geven rond de verkeersregeling was op zijn Hollands gezegd Kwalitatief Uiterst Teleurstellend geregeld. Kun je het je voorstellen; triatleten die op een fietspad van nog geen twee meter breed heen en terugrijdend met daar tussen gewoon recreatieve fietsers en snorfietsers? en de risico's die daar aan kleven (60 km botssnelheid als twee triatleten elkaar frontaal raken). En zo was er nog veel meer. Zou graag de risicoanalyse willen zien die het bedrijf van dit evenement heeft gemaakt, maar vrees dat deze er gewoon niet is.

Laatst bewerkt:

Tante Anita

Kilometervreter
7 okt 2016
1.549
910
113
36
Den Haag
Type motor
Geen
Ik zat even met m'n ogen te knipperen bij je laatste alinea? Welke gemeentesmurf vond dat een beter idee dan voor die paar uur dat pad even afsluiten?:eek:
Zo help je op de lange termijn een evement naar de klote!

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.093
2.887
113
Omgeving Breda
Anita, ik denk dat er een groot verschil is tussen veiligheid vanachter een bureau beoordelen en veiligheid in de praktijk beoordelen. Ik vrees dat het eerste gebeurd is, waar het eigenlijk gaat om het tweede.

Tante Anita

Kilometervreter
7 okt 2016
1.549
910
113
36
Den Haag
Type motor
Geen
Dat denk ik ook, eigenlijk weten we dat haast wel zeker. In theorie klonk het goed, dus we doen het zo. Praktijk? Ach, praktijk is bijzaak...

Wonka

Mega Mijlenmaker
30 okt 2012
1.797
459
83
43
Rotterdam
Type motor
ST1100
Flink verhaal Rene, ik had vanmorgen de beknopte versie van Rex gehoord onder het genot van een heerlijk bakkie.
Zelfde strekking

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
430
377
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
30 Km/u lijkt me voor een triathleet nog aan de lage kant! "vroeger" haalde ik ook de 50 op mijn aangeklede racefiets, solo rijdend. Botssnelheid 100Km/u, dat wordt vrijwel zeker het ziekenhuis.

Timbo

Moderator
Medewerker
28 jun 2013
2.289
960
493
56
Sliedrecht
st1100-1300.wmco.org
Type motor
ST1100
DennisMe, wat ik begrepen heb waren er snelheden van +/- 45 tot 50 km/u gehaald.

Maar helaas is en botsing van een fietser met +/- 40 km/u tegen een stilstaand eigenwijs object op 4 wielen:mad: ook geen pretje.

Alex1976

3e Versnelling
6 okt 2017
137
54
28
42
Hoogvliet Rotterdam
Type motor
ST1100
Vrijdagmiddag werd ik nog benaderd met de vraag of ik bij kon springen met de begeleiding,helaas kon ik niet op deze korte termijn ivm andere activiteiten(trouwdag vieren met vrouw en kinders:Balloons:)Maar als ik het zo lees heb ik niet veel gemist:oh no:Ik hoop voor de deelnemers en de motards dat het volgende keer beter geregeld is...

Alex1976

3e Versnelling
6 okt 2017
137
54
28
42
Hoogvliet Rotterdam
Type motor
ST1100
Bedankt!Maar liever eerst wat meer ervaring opdoen voordat ik aan dit soort uitdagingen begin.

firewallie

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
1.963
1.438
113
57
Oud-Beijerland
www.gez-brandweer.nl
Type motor
ST1100
Even een korte update, heb alle mailtjes van de motards gebundeld en opgestuurd.
Dinsdag middag moet ik voor nadere uitleg verschijnen en dat ga ik ook zeker doen.
René mogelijk dat ik je nog benader voor evt. vervolg naar de betreffende personen die dit parcours hebben aanbevolen.
Wat ik zelf nog het ergste vind, is dat dit hele gebeuren nog eens 10.000 euro extra heeft gekost en de clubkas totaal heeft geplunderd.
Evenementen worden zo onbetaalbaar en om zeep geholpen.
Wat mij betreft weer terug naar een veilig en goed parcours in 2019.

Laatst bewerkt:

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.093
2.887
113
Omgeving Breda
Had je mail gelezen. Doodzonde dat er 10k is besteed aan de verkeersveiligheid op deze manier. Schrik daar zelfs van. Ik hoor wel wanneer er wat van mijverwacht wordt.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.754
1.532
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Heel herkenbaar, als mobiele verkeersregelaar mogen we ook al niet meer in koers. We krijgen gewoon vaste punten toebedeeld en mogen dan met de motor van het ene naar het andere punt rijden (en niet over het parcours).
De lol is er voor mij dan ook wel af.... :mad: