1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tips voor zuid noorwegen 15 dagen tour

Discussie in 'Tourtochten' gestart door TuinfluiterPan, 15 feb 2017.

1. TuinfluiterPan

TuinfluiterPan 4e Versnelling

Ben van plan om medio juli met de motor met duo passagier naar Zuid Noorwegen te gaan.
    Kamperen, deze keer niet. Dus al gekeken naar de highlights van Noorwegen. Maar routes met duo Stelvio achtig is voor mij niet meer weggelegd omdat niet alleen duo maar ook alle bagage bij mij heb. Dus ook regenkleding. En met de 1300 zijn haarspeltbochten niet altijd een probleem, maar na 148 kruipend omhoog van de Stelvio omdat heel de Duitse BMW club, alle oldtimers, campers in alle soorten en maten, zich naar boven en naar beneden racen voor een nieuw ronde record. En daar tussen wielrenners, mountainbikers en wandelaars... kortom dan rij je niet lekker de col op met duo achterop.
    Die drukte verwacht ik niet in Noorwegen?

Ik ga dus voor de 1e keer Noorwegen aan doen er er zijn vast goede tips, leuke routes, dat moet je niet missen enz. Wel of niet hotels, B&B reserveren.
    Al een check gedaan met viamichelin site en booking.com en prijzen... mmmm rond de 100 euri p/nacht ben je wel kwijt... hoor graag jullie ervaringen en tips waar wel heen en waar niet!

• Leuk Leuk x 2
  2. sven.magnus

sven.magnus Kilometervreter

Net op de Radio: Noorwegen gaat het toerisme beperken. Door de grote stormloop is er geen sprake meer van genieten van een rustig stukje natuur... Hopelijk heb je meer geluk.

3. TuinfluiterPan

Grrr hier ook ineens beperkingen van motorrijden.... Lekdijk afgesloten, de Linge, enz... nog even moeten wij elektrisch via vooraf betaalde rails gaan rijden met automatische pilot besturing... een Tesla versie op 2 wielen...

4. Raaipan

Raaipan Kilometervreter

Mooi idee TuinfluiterPan! Noorwegen is een ideaal motorland! De wegen zijn er relatief rustig, mooie bochten zat, vooral in het fjordengebied, Stelvio achtige taferelen zul je daar niet tegenkomen.
    In elke reisgids over Noorwegen zul je de onderwerpen tegenkomen, maar ik noem ze hier toch maar even: De weg Fv500, beter bekend als de lysebotnvegen met zijn vele haarspeldbochten, kun je makkelijk en rustig met de 1300 rijden. Doe kalm aan, rij hem een keer naar beneden en weer naar boven en wellicht kriebelt het dan zo dat je nog een keer op en neer gaat. Aan het begin (boven) is een restaurant met een prachtig panorama terras, een aanrader!
    http://www.horizon-taal.nl/verborgen-schatten/lysebotn.html

Als je daar toch in de buurt bent, vaar dan met de ferry door de lysebotnfjord, een prachtige tocht. Bekijk even van welke kant je dat gaat doen, je kunt dat vooraf laten gaan door een rit over de Lysebotnvegen, maar natuurlijk ook van de andere kant komen en dan de Lysebotnvegen nemen.

Varend door deze fjord kom je onder de bekende Prekestolen door.
    http://www.reistipsnoorwegen.nl/vakantie/noorwegen/preikestolen.htm
    Niet geweldig spectaculair, maar nadien deze beklimmen vanaf de andere kant, is een aanrader, mits jullie goed ter been zijn. Google even over wat informatie over deze wandeltocht. Zorg wel dat je alleen klimt bij helder weer, want boven aankomend en merkend dat je geen uitzicht hebt vanwege bewolking of mist is doodzonde van de moeite! Ik weet daar van!
    Bij de P-plaats aan het begin van deze wandeling staat een gebouw van de Noorse wandelvereniging, waar je voor weinig kan overnachten!

Afhankelijk van hoe noordelijk je wil gaan, de tocht over de Hardangervidda is een prachtige en ook de Sognefjellvegen is een aanrader!
    https://annemiekepiek.wordpress.com/tag/nationale-toeristische-route-sognefjellvegen/

Verder via Dalsnibba naar Geiranger en de Trollstigen, ik zou zeggen, google er maar op los en je wordt steeds enthousiaster!

Tip: Probeer niet alles in één keer te zien, maar neem de tijd, dat verdient het land. Je zult merken dat er een complete rust over je heen komt, wanneer je de tijd neemt om alles in je op te nemen.

We zien verslagen van jullie rit met belangstelling tegemoet!

Veel plezier!

• Leuk Leuk x 5
    • Informatief Informatief x 3
  5. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Dag TuinfluiterPan,

Ik ga in juni 2018 met mijn vrouw een ruime week op de motor (ST1100) naar Zuid-Noorwegen (voor de eerste keer). Het bijzondere is dat ik alleen naar Bergen in Noorwegen rij (1.590 km) en dat mijn vrouw op Bergen vliegt. Dat bespaart mijn vrouw de lange rit achterop heen en terug door Duitsland en Denemarken. Daarna doen wij samen in één week een rondreis van ca. 1.300 km en zet ik haar uiteindelijk af op het vliegveld in Stavanger. Ik wil dan nog per se in mijn eentje naar Lysebotn en de Kjeragbolten en rij dan terug naar huis. We hebben onze reis goed uitgezocht, hopelijk niet te veel kilometers per dag (anders nemen we gas terug...) en we komen volgens mij de meeste mooiste bezienswaardigheden in Zuid-Noorwegen tegen. Vliegtuig, heenreisboot en huisjes zijn al geboekt. Hieronder ter inspiratie onze route met alle gegevens. De bezienswaardigheden zijn vetgedrukt, de huisjes schuingedrukt. Zoek ze maar op op het internet of in reisgidsjes. Hieronder een paar sfeerfoto's. NB: Ik ben A = Arthur, H is mijn vrouw. Succes er mee! Groet, Arthur uit Haarlem.
    • Wo 30/5: Reis A alleen: Haarlem – Hirtshals (DK) (1003 km 9:19) + veerboot Hirtshals 20:45 – Kristiansand (N) 23:59.
      Overnachting A in Kristiansand, Budget Hotel
    • Do 31/5: Reis A alleen: Kristiansand Kaap Lindesness (zuidkaap) – Stavanger – veerboot 0:45 – Haugesund – veerboot 1:15 – Bergen (via kustroute 44: 470 km 7:46-9:13, via E19: 450 km 6:45-8:45).
      Overnachting in Bergen, Annehelenes B&B
    • Vr 1/6 : standplaats Bergen (A alleen): noordkant Hordaland met bijv. Kjervetfoss? Voss? Eidfjord? Vøringsfossen (310 km 5:00).
      Vliegreis H: Haarlem – Schiphol 15:10 – Bergen 16:50 (vliegveld – Bergen 18 km). ’s Avonds samen Bergen
    • Za 2/6 : standplaats Bergen: mo zuidkant Hordaland met o.a. Tokagjelet, Steindalsfossen, Hardangerfjord (100 km, dagdeel), mi Bergen (of andersom)
    • Zo 3/6: Reisdag: Bergen – Ytre Oppendal – veerboot Sognefjord – Olden (Briksdalsbreen gletscher) – Geiranger (382 km 5:45-7:15).
      Overnachting in Geiranger, huisje Hole Hytteutliege
    • Ma 4/6: standplaats Geiranger: (boottocht?) Geirangerfjord, misschien ook Trollstigen naar Åndalsness
    • Di 5/6: Reisdag: Geiranger – Dalsnibba – Lom – Gaupne (Jostedalsbreen gletscher) – Borgund (Stavkirke) – Ljøsne (270 km 4:51).
      Overnachting in Ljøsne, huisje Bjørkum Gard
    • Wo 6/6: standplaats Ljøsne: Flåm, heen via Horndalvegen, terug via 24 km lange Laerdalstunnel (55 km 0:45). In Flåm: Flåmsbana trein naar Myrdal, misschien ook boottocht Naeroyfjord
    • Do 7/6: Reisdag: Ljøsne – Odda (Latefoss) – Tau (383 km 6:35).
      Overnachting in Tau, huisje Lodge by the Fjord
    • Vr 8/6: standplaats Tau: Lysefjord (20 km 0:20), wandeling naar Preikestolen (2x 4 km = 2x 2:00)
    • Za 9/6: Reisdag: Tau - Stavanger (veerboot + 18 km 1:13)
      Vliegreis H: Stavanger 12:00 – Schiphol 13:35 – Haarlem (Stavanger – vliegveld 14 km)
      (Reis A alleen): Stavanger – Lysebotn (146 km 2:45), omgeving Lysefjord en Lysebotn.
      Overnachting in Lysebotn, Hostel Lysebotn
    • Zo 10/6: (A alleen): standplaats Lysebotn: (wandeling naar) Kjeragbolten (2x 5 km = 2x 2:30)
      Reisdag A: Lysebotn – Suleskarpas – Rysstad – Kristiansand via (219 km 3:46) + Veerboot Kristiansand 16:30 – Hirtshals (19:45).
      Overnachting A in Hirtshals of later ergens onderweg in DK
    • Ma 11/6: Reisdag A: Hirtshals – Haarlem (1003 km 9:19)

Reis samen: 1300 km
    Reis A alleen extra: 3130 km

Op advies van Jan KoekePan hieronder een paar 'mooie adembenemende foto's' van de natuur in Zuid-Noorwegen! Dit zijn niet mijn eigen foto's. Dit zijn foto's van het internet die ik heb gedownload om mijzelf te inspireren en onze tocht samen te stellen.
    3 bergen.jpg
    ^ Goed weer in het Bryggenkwartier in Bergen
    5 Briksdalsbreen.jpg
    ^ Briksdalsbreen, hopelijk reikt de gletschertong ook in 2018 nog zo ver naar beneden
    6 geirangerfjord-skagefla-waterfall.jpg
    ^ Geirangerfjord, volgens sommigen de mooiste fjord van Noorwegen
    trollstigen 1.jpg
    ^ Trollstigen tussen Geiranger en Åndalsness met 11 haarspeltbochten
    flamsbana 2.jpg
    ^ Flamsbana, een spectaculaire treintocht van Flam naar Myrdal die zelfs halverwege stopt om een spectaculaire waterval te kunnen fotograferen
    Preikestolen.png
    ^ Preikestolen (Preekstoel), een rots met een vlakke bovenkant van 25x25m 600m boven het water van de Lysefjord aan de kant van Stavanger
    18 kjeragbolten.jpg
    ^ Kjeragbolten, een kei ingeklemd in een spleet tussen twee steile flanken, 1000m boven het water van de Lysefjord aan de kant van Lysebotn. N.B.: dit zijn wij niet, maar dit willen we wel zijn, maar ik weet nog niet of ik het wel durf om zo nonchalant op een steentje te staan waar het rondom 1000m naar beneden gaat. Ik merk het wel als ik er ben...

• Leuk Leuk x 2
    • Informatief Informatief x 2
    • Winnaar Winnaar x 1
    • Top Top x 1
    Laatst bewerkt: 8 jan 2018
  6. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

Ziet er goed uit, veel uitzoekwerk! Veel plezier en succes en zonder brokken weer veilig terug.. (Plaats ff wat mooie adembenemende plaatjes!)

7. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Gedaan! Zie boven

Laatst bewerkt: 31 dec 2017
  8. Mister Vogezen

Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

Wat een mooi land zeg !

9. Japsertje80

Japsertje80 2e Versnelling

Vijf jaar geleden een rondje Scandinavië gedaan. In 15 dagen vanaf Grijpskerk naar de Noordkaap en weer terug. Onderweg even bij mijn zus aan in de buurt van Harstad. Een prachtige ervaring, maar als er een volgende keer komt wil ik er meer tijd voor nemen. Nu vooral veel kilometers gemaakt en (te) weinig gezien.

10. Zonneschijn76

Zonneschijn76 Kilometervreter

Aankomende mei ook naar de Noordkaap, in 2015 naar de poolcirkel geweest.

11. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Dag TuinfluiterPan, weet je al meer over jouw reis door Zuid-Noorwegen? Ben wel benieuwd.
    Heb je nog iets nuttigs uit mijn info gehaald? En misschien kan ik weer iets van jouw route leren wat ik nog niet wist.
    Groet, Arthur uit Haarlem

Pan in de sneeuw in Noorwegen.JPG
    Inspirerende foto van Knarf in de sneeuw in Noorwegen

• Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 9 feb 2018
  12. Zonneschijn76

Zonneschijn76 Kilometervreter

Laatst bewerkt: 8 feb 2018
  13. TuinfluiterPan

De reis 2018 wordt ....geen Noorwegen... Wackoblijft op bucketlist staan. In 2017 maak je plannen en zoek je van alles uit... en vaak gewoon het avontuur. Dan zit tijdsmoment er ineens anders uit. Weersverwachting.. zomer 2017...drama. Voor 2018.... familie wil een reünie... op oud vakantieadres... wordt 30e keer..10 man en kids. Gorges du Verdon Camping Chasteuille. Maar ik ga met de motor en een maatje van mijn zoon. via Luxembourg, Vogezen, Jura, Neuchatel a Swiss, st Jean de Maurienne Col du Galibier, Col de Telegraph, enz enz.:biker: weekje op de camping... dan weer retour via Provence, Ardeche, Noord Frankrijk route national... Rofl

14. Manus

Manus 5e Versnelling

Ook leuk toch?
    Heb je het nog tegoed.
    Tip; als je zo naar het weer blijft kijken kom je nooit in Noorwegen.

• Mee eens Mee eens x 2
  15. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Dat lijkt mij ook een hele mooie route en Gorges du Verdon is ook heel mooi en gegarandeerd warmer! Noorwegen komt wel een keer net zoals voor mij de Alpen. Vroeg of laat rij jij in Noorwegen en ik in de Alpen!

16. Sasfek

Sasfek Beginnend Bestuurder

Noorwegen ziet er zo mooi uit op de foto’s. Wij gaan 14 juni met de Pan naar Noorwegen. Mijn man heeft ook een st1300 en de vrienden die meegaan rijden ook op een st1300.:vroem:
    Wij gaan met de boot van Kiel naar Göteborg. Vandaar gaan we naar boven richting Lillehammer. Dan gaan we richting Kristiansund en daar hopen we de Atlantische route te gaan rijden. Ook ligt daar de trollstigen in de richting. Omdat we op 21 juni er ook nog zijn (de langste dag en een feestdag in Noorwegen) is dat de enige nacht die we gaan vast leggen. Dan is het er erg druk. Verder gaan we gewoon rijden naar de mooie punten en zien we wel hoe ver we gaan komen. Ik weet namelijk niet wat haalbaar is qua km's en afstanden. He zou jammer zijn als we moeten gaan jakkeren om ergens te komen of moeten stoppen terwijl we nog verder kunnen. We gaan overnachten in stuga's en die schijn je makkelijk te kunnen krijgen in juni.
    21-6 slapen we ergens in de buurt van de boot naar Denemarken zodat we die de volgende dag kunnen pakken. Daar hopen we de tijd te hebbben om naar Skagen te rijden . In Skagen komen de Noordzee en de Oostzee bij elkaar en ach als je dan toch in de buurt bent:Smile:. Hierna willen we de westkant van Denemarken rijden terug naar huis.
    Dit zijn een beetje de plannen die we hebben. We hebben er super veel zin in. Het zal best een avontuur zijn. Yahoo:

• Leuk Leuk x 1
    • Top Top x 1
  17. Sasfek

EE2156C1-244A-4CBE-B4E4-3B0CBB6015E2.jpeg 32F7C635-E78A-4BAE-BC85-0A05F80DAD9E.jpeg A1D9E2DC-34FB-4D39-9EA2-EE6E352D9691.jpeg

Dit is de Atlantische route.

• Top Top x 2
  18. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Ziet er mooi uit Saskia.
    Qua Denemarken, ik vond persoonlijk de westkust niet heel spannend qua landschap, redelijk vlak, zijn jaren in Skanderborg/Aarhus op vakantie geweest, meer aan de oostkust. Mooie regio daar, veel heuvels en meren.
    Misschien het overwegen waard.

• Leuk Leuk x 1
  19. Sasfek

Bedankt voor de tip. Ik ga het zeker overwegen en in de groep gooien.
    Het is de bedoeling dat we niet via de snelweg rijden maar een leuke weg die wel een beetje doorrijd.

Laatst bewerkt: 3 apr 2018
  20. Manus

Manus 5e Versnelling

Jakkeren in Noorwegen is een erg dure hobby.:Nono::Nono:

• Leuk Leuk x 1
  21. Sasfek

Dat heb ik ook gehoord. We gaan ons netjes gedragenRolleyes

22. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Absurd mooi hè, die Atlantische route. Wij gaan die niet doen, is te ver noordelijk voor ons. Ons noordelijkste punt is Geiranger en de Geirangerfjord.

• Leuk Leuk x 1
  23. Ton en Hennie

Ton en Hennie 5e Versnelling

Kijk eens bij de bmw gs club onder 'reizen'. Daar staat heel veel informatie over reizen naar Noorwegen.

• Leuk Leuk x 1
  24. Raaipan

Raaipan Kilometervreter

• Leuk Leuk x 1
  25. Sasfek

Ik weet ook niet of het voor ons haalbaar is. Het lijkt me wel zooo mooi dat we het zeker gaan proberen. Het is ook nog afhankelijk van het weer. Als het te gek is slaan de golven over de weg. Ook niet echt prettig. Geiranger staat ook op onze lijst. Ik ben alleen bang dat onze lijst te lang is. We moeten natuurlijk ook de tijd nemen om foto’s te maken en alles goed te bekijken.

Ton, Hennie en Raaipan bedankt voor de tips.

26. Dennis

Dennis The Preacher

Qua onderhoud ook bij? Alle vloeistoffen gedaan, accu nagekeken etc?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

27. Sasfek

Jazeker. Hij komt net bij snoek vandaan. Ik heb er nog bijna niet op gereden. Voor we gaan lopen we alles nog een keer na. Geen grapjes onderweg.:Smile:

28. ijskonijn

ijskonijn 4e Versnelling

Als je in gelegenheid bent pak dan de LAERDAL tunnel ligt tussen OSLO en BERGEN 24,5 km een belevenis op zich .
    Op you tube staat een filmpje,toen was hij tolvrij.
    ijskonijn
    Yahoo:Yahoo:

29. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Laerdaltunnel staat ook op onze route!

IMG_20171010_075823.JPG

30. Sasfek

Dat bedoel ik. Mijn lijst is te lang voor de tijd die we hebben. Unknw
    Is dit die tunnel met die rotonde erin?

31. ijskonijn

ijskonijn 4e Versnelling

Geen rotonde alleen zo op de foto te zien,wel de moeite waard om door heen te rijden.
    Yahoo:

Deel Deze Pagina