data-csrf="1558511012,37197998f6cf7c20943b59515286cfa9" ST1300 - Stuurverhoger | ST1100-1300.eu

ST1300 Stuurverhoger

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Guust

Beginnend Bestuurder
21 jul 2018
20
12
3
52
Apeldoorn
Type motor
Anders
Iemand nog een stuurverhoger liggen die hij verkopen wil?
Ik wil graag eens experimenteren of het met zo'n verhogen beter rijd.

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.105
1.411
113
53
Zaandam
Type motor
ST1300
Helibar is he-le-maal goed! Ik ben er superblij mee. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ik heb ooit andere verhogers geleend. Ik was het dorp nog niet uit of ik moest weer terugrijden omdat ik last kreeg van mijn armen, nek en schouders.
Ik ben redelijk klein voor een panrijder (1,75 m) maar heb heel veel profijt van de Helibar.
Dus om jouw vraag te beantwoorden: sorry, ,mijn stuurverhoger is niet te koop.

Nero

3e Versnelling
14 nov 2012
179
63
28
Het stuur komt ±30mm hoger maar komt niet naar je toe.

Guust

Beginnend Bestuurder
21 jul 2018
20
12
3
52
Apeldoorn
Type motor
Anders
Bedankt voor je aanbod Nero, maar ik zoek toch een ander type. Zoiets als Ad aanbied.

Kan ik die helibar stuurverhoger overnemen Ad? En wat moet het kosten?

• Like
Reactions: pheufk

Guust

Beginnend Bestuurder
21 jul 2018
20
12
3
52
Apeldoorn
Type motor
Anders
oke, ik wacht rustig even af.
postings automatisch samengevoegd:

Beste Ad,

Heb je de stuur verhogers nog, of zijn ze al verkocht?

Laatst bewerkt:

GD MAJK

2e Versnelling
27 aug 2017
74
48
18
Type motor
ST1300
1551465849848.pngDit staat er bij mij op. Ik overweeg om een stuurverhoger te plaatsen van helibars of gadgetsforbykes.
Het stuur komt dat iets minder omhoog, maar wel korter naar de bestuurder toe. Of het echt een voordeel is, had ik liever proefondervindelijk vastgesteld. Ik heb de Pan gekocht met de hier afgebeelde verhoger erop, en ik heb ergens gelezen dat een andere dan niet makkelijk te monteren is omdat de schroeven te lang zouden zijn, en je dus de originele bevestigingsschroeven nodig hebt. Waar zou ik die best bestellen ?

mvg

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
670
268
63
Dalen
Type motor
ST1300
Ik neem aan dat, als je er een van Helibar of gadgetsforbikes koopt, er bijpassende bouten meegeleverd worden.

Bromsnor

2e Versnelling
22 okt 2017
50
23
8
60
Roden
Type motor
ST1300
RRR: de originele Bouten passen, je hebt geen andere bouten nodig. Ik heb een Helibar en bevalt mijn uitstekend!

GD MAJK

2e Versnelling
27 aug 2017
74
48
18
Type motor
ST1300
Ik heb de originele bouten niet, omdat er al een model van stuurverhoger op zat. Maar ik weet intussen waar ze te bestellen.
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/Honda-parts/2009-st1300a-motorcycles/f-7-handle-pipe-top-bridge

Zoals bij de chinees. nummertje 24,32 en 33.

Nu nog beslissen of het een helibar, gadgets4bikes of travelcomfort wordt. Iemand ervaring met beiden? De helibar verplaatst iets meer, maar teveel van het goede is ook niet ideaal. Ik ben niet erg groot (1m72) met een lage zaal kort tegen de tank. Ik denk dat daardoor de travelcomfort voor mij beter is dan de huidige blokken die het stuur 30 mm verhogen, zonder andere verplaatsingen. De helibars zouden wel eens iets verder kunnen verplaatsen dan gewenst.
De verhoger van gadgets4bikes heeft voorlopig mijn voorkeur maar bedenkingen van kenners zijn welkom en gewaardeerd.
https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/gadgets4bikes/a-26790092/accessoires-en-gadgets-voor-motorfietsen/stuurverhoger-st1300-met-12-volt-aansluiting-en-ram-bal/

en inmiddels beslist en besteld bij gadgets4bikes. Gelijk een elastisch geel hesje erbij genomen en een verlenger voor het spatbord vooraan.
Over enkele dagen lekker monteren.

Montage van de stuurverhoger van gadgets4bikes is inmiddels achter de rug.
Wat hebben we geleerd.
De bestelling van de originele bouten voor de bodemplaat waren niet nodig.
De 3 bouten op de stuurdelen daarentegen wel (waren niet besteld, Hubo heeft die ook, maar ik heb ze in de betere materiaalhandel gehaald.
Die er vooraf opzaten waren met 60mm te lang. Zijn 35mm geworden. De bouten moesten nu immers niet meer door de stuurverhoger. Daar zit de schroefdraad immers direct in (omdat het stuur ook verplaatst wordt).
Nuttige tip: door de afwering van de gadget4bikes-stuurverhoger is op sommige plaatsen de schroefdraad mee behandeld.
Best vooraf even de schroeven indraaien en testen om de schroefdraad uit te snijden. Gemakkelijker bij latere montage van de stuurdelen.
Opletten met de middelste afdekplaat. De originele bout (6-kant met ring eronder) zou er niet onder gegaan zijn,
De nieuwe hebben een gewone 6-kant kop, en gaan er net onder. Daar is dus best weinig ruimte (vrije hoogte) gelaten.

De stand van het stuur ten opzichte van de vorige verhoger.
- hoogte mag identiek worden genoemd
- stuurdelen meer naar binnen gedraaid. Onderaan staan ze immers verder uit elkaar, maar de gehele stuurbreedte is 1,5 cm versmald.
- de handvaten zijn 3 cm korter naar de piloot gebracht
- de kabels hebben meer ruimte dan voordien, duidelijk minder weerstand bij indraaien.

Foto's voor en na in de bijlage.
TIP: ik heb enkele keren gelezen dat de inbusbouten aan de stuurdelen slecht los gaan. Dat heb ik ook ondervonden.
Sleutel aangepast om te zorgen dat alle kracht zo kort mogelijk bij schroefkop zit, en dat lukt het wel. Zie je ook in de foto's.
(kruipolie en klop op de kop heb ik ook wel toegepast, maar de oplossing zat hem toch bij de aangepaste sleutel)

En nu terug de baan op.

vg, Geert

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Informatief
Reactions: Sjaak en marc pan

Ger

3e Versnelling
14 mrt 2019
152
66
28
51
Bergen op zoom
Type motor
ST1300
Hoi geert. Nu even wat dagen verders. Hoe beval het ten opzichte van de eerdere stuurverhogers. Zit je veel meer rechterop,en beval t kortere stuur zeg maar.

GD MAJK

2e Versnelling
27 aug 2017
74
48
18
Type motor
ST1300
Hoi Ger,
dank voor je interesse, maar moeilijk te beantwoorden.
Het is geen verschil van dag en nacht tegenover de vorige stuurverhogers.
Dat de handvaten iets meer naar binnen gedraaid staan, voel ik niet aan als een verbetering of wijziging, toch niet aan de polsen.
De houding van de armen is beter, ttz de ellebogen zijn van nature meer ontspannen. De houding is inderdaad rechter, maar niet ZO recht dat je er rugpijn van krijgt. (nog geen rit van 400 km gedaan - zal wel goed zitten)
Ik had voordien geen hinder van het beperkte beeld in de spiegels waar je de handvaten ziet, maar dat is nu zelfs nog enigszins verbeterd.
Een belangrijk voordeel zijn de kabels, vooral dan de elektrische aan de kant van de tank. Bij de vorige verhogers werden die redelijk opgespannen wat stuurgedrag negatief beïnvloedde. Met de nieuwe verhoger hebben alle kabels en leidingen een beter verloop en draait het stuur losjes links en rechts tot volledige stuuruitslag, Ik heb de elektrische bekabeling wel met een lus aan de haak verankerd onder het stuur, en niet meer achter die haak, zodat ze iets meer beweging hebben - maar toch niet weg kunnen.

Stuurgedrag is wel degelijk vlotter. Ik genoot laatst een privé-cursus korte en trage maneuvers, en die gaan nu beter dan ooit.
Laatste ervaring, het lijkt erop dat ik nu, door iets rechter te zitten, veel makkelijk met beide voeten op de grond sta. Ik ben maar 75 kg en 1m72, dus niet al te groot en draag overigens botten met een verhoogde binnenzool, maar toch veel makkelijk dan voordien.

Neem daar nog de leuke uitvoering bij (die vorige verhogers waren OK, maar esthetisch toch niet af) en dan ben ik een tevreden Pan (euh ... man)

Ger

3e Versnelling
14 mrt 2019
152
66
28
51
Bergen op zoom
Type motor
ST1300
Bedankt voor je heldere uitleg. Zal zaterdag eens rondneuzen in Teteringen,welke t beste bij mij passen. Ben zelf 1.88. Heb nu dat ik teveel leun op me polsen heb ik t gevoel. Kan ook komen omdat ik hem kort in me bezit heb,en moet wennen..

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.067
1.697
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
@Ger ik ben 1.92 en heb vorig jaar een Helibar stuurverhoger overgenomen van een forumlid. Erg blij mee, stuurt een stuk makkelijker en ik zit prinsheerlijk.

Ik ben er zaterdag ook, dus spreek me even aan.

Ger

3e Versnelling
14 mrt 2019
152
66
28
51
Bergen op zoom
Type motor
ST1300
Komt goed. Ben benieuwd hoe t zit.

Gezien alle positieve ervaringen met de helibar,kan t niet anders dat ik helemaal om ben.

Laatst bewerkt: