Storing in ledachterlicht/remlicht?

j.kuijper

4e Versnelling
Als ik mijn rem gebruik dan gaat mijn achterlicht uit en na 2sec spring hij weer aan mits ik de rem loslaat .
Het is mij niet eerder opgevallen, vandaag reed mijn maat achter me en die zei dat mijn achterlicht uitvalt als ik de rem inknijp.
Zijn wel led lampen van Ali, voor heen met de gewone lampen geen last van.
Toch maar weer de gewone bolletjes erin dan?
Gr Jos

Portupan

Kilometervreter
Ik vraag me af hoe je het achterlicht uit ziet aan als de remlichten aangaan….
Of gaat het achterlicht uit zonder dat remlicht oplicht???

j.kuijper

4e Versnelling
@ Portupan. Zogauw ik de rem loslaat gaat ook mijn achterlicht uit voor een paar sec. Hij blijft wel gewoon branden als ik de remhendel in knijp.
Dus ik dacht, misschien zijn er meer met dit probleem met de ledlampjes van Ali.
Het is nu niet het fijnste klusje om ze even om te wisselen.

Ray_308

Kilometervreter
Is toch zo gebeurt? 4 boutjes om je spatbord even los te halen en dan de lampen(fittingen) eruit draaien. 5 min werk.

ok je koffers moeten er ook even af ;)

Knorretje

2e Versnelling
Ik heb nog niet gekeken naar wat voor lampjes maar het is een set van twee kleinere neem ik aan. Dat zijn dan die met twee contacten aan de onderkant, net als bij richtingaanwijzers met riding lights. Daar zit het hem denk ik in. Het zijn geen remlichten.

Bij riding lights in de richting aanwijzers, branden de lampjes constant maar op half vermogen en de richtingaanwijzer laat de lamp veel feller branden maar de riding light (dat wat half verlichtte) zal dan eigenlijk in functie uit gaan en een paar tellen later, als het netjes is tenminste, weer gaan oplichten als de richtingaanwijzer niet meer brand. Je wilt natuurlijk niet dat andere weggebruikers denken dat je richting aan blijft geven. Vandaar die twee seconden. Riding lights zijn toegestaan in veel Amerikaanse staten en in sommige alleen overdag of aan de voorkant van het voertuig. Deze led lampjes die u heeft zijn dan niet rood. Een fout in het ontwerp wil ik niet uitsluiten, dus dan zou het per vergissing toch rood licht kunnen zijn. Wilt u goede achterlichten kopen, neem dan zeker rood achter een rode lens. Anders neigt de kleur naar een soort amber want led licht bevat te weinig kleurinformatie om goed te filteren. We horen er graag van

kcools

3D printer
Het klinkt inderdaad als switchback lampjes zoals @Knorretje ook al aangeeft.
De switchback lampjes zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar, zeker in China.
Je zou zoiets als deze moeten hebben en dan moet het werken. Zie ook dit topic: Totale overzicht led verlichting modificatie voor de ST1300

T20 7443 W21/5W is wat je nodig hebt, en volgens mij hoeven dit ook geen leds te zijn die canbus ondersteunen.
Dan kunnen ze een stuk voordeliger uitvallen, bijvoorbeeld zoals deze.

Knorretje

2e Versnelling
Op die site wordt niet logisch opgave gedaan van wat je krijgt. Een tussenhandelaar wil dan ook wel eens het verkeerde artikel hebben. Ik ben benieuwd hoe je hier uitsluitsel over krijgt, anders dan in de fittingen van het achterlicht/remlicht, waar ze nu in zitten. Misschien de tijd dat ze uit zijn precies meten. Is dat het telkens exact het zelfde dan kan het geen defect of kortsluiting zijn.

Denkt iedereen aan nieuwe regels voor het bestellen van iets uit het buitenland? Er wordt nu altijd BTW berekend en administratiekosten. Dat zal nog steeds wel zijn over de door de verkoper opgegeven of de geschatte waarde. Omdat terugsturen te duur is wordt kopen in de winkel veel aantrekkelijker.

j.kuijper

4e Versnelling
.Hij heeft het dus alleen met de led verlichting. Zogauw ik de gewone bollen monteer werkt alles zo als het hoort. Blijf het wel vreemd vinden dat er een vertraging inzit. Deze onderstaande zitten erin en had ik van het forum. Ga nu maar even de link van tiesemans gebruiken voor andere ledjes of even hier naar de shop.

Bijlagen

• IMG_20210922_133557.jpg
    IMG_20210922_133557.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

kcools

3D printer
Ik vermoed dat het switchbacks zijn. Even aansluiten met een paar draadjes desnoods op een batterij en dan zie je zo wat het doet.
Zoals je beschrijft wat er gebeurd, is het precies wat een switchback moet doen. Welke kleuren stralen ze uit ?
Ik ga er even vanuit dat bij de 1300 ook 2 lampen gemonteerd zijn, als er een verkeerde lamp (switchback) tussen een setje T20 7443 W21/5W zou zitten, zou 1 lamp normaal moeten werken. Hoe groot is de kans.

j.kuijper

4e Versnelling
Ze stralen wit uit en als je remt straalt hij rood uit. Voorzo ver ik weet zijn het geen switchbacks. Er moeten hier toch meerdere last van hebben lijkt me. Of Ali moet indertijd de verkeerde hebben opgestuurd.Bij de 1300 is het een gecombineerde bol, die werkt als achterlicht en remlicht. Het achterlicht schijnt wit en als je remt dan rood. Probeerde hier al een filmpje ervan te plaatsen maar dat lukt mij niet.

Laatst bewerkt:

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
@j.kuijper filmpje opnemen met je mobiel vervolgens op je mobiel hier inloggen en dan naar deze discussie gaan en het volgende kiezen:
Insert video.
Deze optie vind je onder de drie puntjes rechts bovenaan in het optie menu'tje waar ook bijv. de smilies in staan.

Snap376140.jpg

Laatst bewerkt:

kcools

3D printer
Mij lijken het switchbacks zoals @Henk2511 ook al aangeeft. Bij de 1100 heb je ook achterlicht en remlicht gecombineerd. Maar wit in een achterlicht...
Voor de kleur hanteer ik voor mezelf als vuistregel, de kleur led nemen die de lamp hoort uit te stralen. Witte leds achter rood glas geeft een roze achtige uitstraling.
Omdat de achterlichten ook een functie hebben als kenteken verlichting, en die niet rood mag zijn heb ik op mijn 1100 een extra ledlampje boven het kenteken gemonteerd.

Henk2511

Mega Mijlenmaker
dit zijn dus idd switchback lampen, als je dit soort lampen in jou richtingaanwijzers ( in de spiegels )doet dan branden ze constant wit en gaan rood of oranje knipperen als je richting aan geeft, dan zit er ook een vertraging in als ze weer wit gaan branden.

j.kuijper

4e Versnelling
@ Tiesemans, even een vraagje over de link die jij hier in het forum hebt neergezet voor led verlichting. De led voor de achterlichten zjn die ook wit/rood, zelfde als die er nu in zitten alleen dan zonder de switchback?

Ray_308

Kilometervreter
Die @Tiesemans opgeeft in het led draadje zijn inderdaad altijd rood (ik heb ze er zelf inzitten) Ze branden feller als je remt.
Let wel op, normaal kun je led maar op een manier in het armatuur stoppen, anders brand deze gewoon niet, echter branden deze dan wel, maar gaan ze bijna niet feller branden als je remt. Dus als je bij deze leds denkt, hmmm de lichtopbrengst bij remmen valt wat tegen,, even omdraaien.

kcools

3D printer
@Tiesemans
Als je de lampen verkeerd om kunt monteren (denk het niet) dan zou je daarmee bereiken dat je remlicht als achterlicht gaat werken, dus de fellere variant.
Je remlichten zouden dan de achterlichten laten branden, de veel minder felle variant, ik vermoed dat je dat verschil niet of amper ziet.

Ik test de lampjes met een 9 volt batterij, dan kan je het verschil wel zien. Vooral ook omdat ze dan niet tegelijk branden.
En bij twijfel hang ik ze aan een voeding of accu en zet ik er een lux meter bij, dan kan ik gewoon cijfertjes aflezen en het verschil zien.

Maar nogmaals, de lampjes passen maar op 1 manier in de fitting en dan moeten ze werken zoals bedoeld.
De bajonet op een 1100 kan je niet verkeerd insteken zodat het een werkend lamp oplevert.
Volgens mij is een T20 fitting ook asynchroon gemaakt en kan je niet zomaar een lampje verkeerd inpluggen.

Misschien eens een test apparaatje maken met de verschillende fittingen Dirol
Gelukkig is dat allemaal gestandaardiseerd, het is alleen zo jammer dat er zoveel standaarden zijn.....

Ray_308

Kilometervreter
@kcools je kunt de lampen verkeerd om monteren. Het zijn steeklampjes, anders dan de bajonet van de ST1100.
Edit.. ooh ik zie dat je het ook over een ST1100 hebt, naar aanleiding van Tiesemans zijn vraag ;)

Foto is van een switch back lampje, maar aansluiting is hetzelfde.. (fitting is niet asynchroon, maar synchroon)

IMG_4315.jpeg

Laatst bewerkt:

j.kuijper

4e Versnelling
Ik kom nog even terug op de achterlichten, het is al helemaal uitgekauwd natuurlijk maar toch. Ik heb nu de juiste rode leds gemonteerd, geen switchback dus. Vind zelf eigenlijk dat het achterlicht erg fel is, als je je rem inknijp wordt het wel wat feller maar lang niet zo'n verschil als met die switchbacks die er eerst in zaten. Ik heb al even op Ali gekeken of de leds er ook zijn zonder die switchback die ik er eerst in had.
Misschien dat iemand anders hier wel een linkje heeft?

Bovenaan