Stekel's nieuwe onderhoudsklus(je) Update (Finale)

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#1
Groen licht gekregen van de specialist om voorzichtig mun normale bewegingen weer op te gaan pakken omdat alles weer vast zit zoals het bijna hoort.
Dus wat doe je dan? Met beleid een Pan uit mekaar trekken.
Tank gedemonteerd, 16 liter ouwe benzine naar de milieustraat gebracht.
Tupperware verwijderd, carburateurs verwijderd, knietjes en koelslangen bekeken en in mijn optiek is dat in orde.
Misschien doe ik de o-ringen van de knietjes preventief vervangen. Heb ze toch al liggen. Aanzuigrubbers carburateurs vertonen wat scheurtjes dus die worden vernieuwd. IMG_20180720_165010154.jpg IMG_20180720_165004260.jpg IMG_20180720_164532744.jpg IMG_20180720_164522238.jpg IMG_20180719_085514876.jpg IMG_20180719_083414280_HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.163
1.304
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
#4
voorzichtig mun normale bewegingen weer op te gaan pakken....

Voorzichtig noemt ie dat... Rofl
:bravo: lekker bezig :good:
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#6
Ontmanteling begonnen.
Wil het koelsysteem even spoelen, kan dat met gewoon water?

IMG_20180723_181323349.jpg
 

Guardian

3e Versnelling
7 mei 2018
186
60
28
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
#7
Ja meneer als U het rustig aan doet !! Word vol gas gesleuteld daar !! Mooie klus. Succes daarmee.
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.403
977
113
Hulst
Type motor
ST1100
#8
Volgens mij heb je alles expres gedaan. Jij sleutelt liever dan dat je rijdt.:Smile: Je moet nu alleen nog een manier vinden om de Pan die je in tiptop shake hebt gebracht kwijt te raken, zonder dat je daar zelf lichamelijke ongemakken aan overhoudt.

Aldus deze lezing volgens Roel. :Smile::Smile::Smile:
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.535
2.421
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#10
als je het echt goed wilt doen, dan de drain bout losmaken. Dan spoel je het hele blok schoon. Zit aan de rechterkant.
(Op de foto “drain bolt” genoemd)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#11
Gewoon met water?
Weet ook niet of het nodig is. Koelvloeistof zag er niet vervuild uit.
 

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
#13
Ik heb die f#&$&$cking drain bolts afgelopen winter ook losgehaald omdat ik alles heel goed wilde doen.
Wat een lastige kl@$/teboutjes zijn dat zeg !
 

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.537
802
113
53
Barneveld
#14
Volgens mij is er met die boutjes zelf niet zoveel; alleen heeft meneer Honda ze op een wat lastig bereikbare plek gemonteerd... ;)
Eerlijkheidshalve: dit heeft mij ervan weerhouden om ze te gebruiken bij het spoelen - wat ik idd met gewoon water heb gedaan. Maar als je wel de moeite neemt om ze te gebruiken wordt het resultaat vast helemaal top. Succes ermee!

Groets, Hans
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#15
Vanmiddag de klepspeling gecontroleerd, was keurig binnen de marges. Toen de distributie vernieuwd, zat wel even te pielen om de zwarte afdekkap er van tussen te krijgen maar het is gelukt. Riem was nog een originele en er was niks aan te zien van uitdroging ofzo. Zat wel aardig wat loos op de riem, dus zal de rek wel zijn denk ik van de afgelopen 16 jaar.
Ook de boutjes van de hitteschilden vervangen door RVS exemplaren. Morgen IMG_20180724_162702535.jpg IMG_20180724_154312195.jpg IMG_20180724_150653831.jpg IMG_20180724_145441450.jpg kleppendeksels en radiateur opknappen en even opnieuw spuiten.
Donderdag en vrijdag een rustdag. Dan gaan we naar de plek van het ongeluk in Duitsland.
 

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.163
1.304
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
#16
Ik vraag me oprecht af wat jij onder "rustig aan doen" verstaat. :Biggrin
Je hebt die fiets nog geen week of het is al een bouwpakket.:eek:
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#17
Is echt rustig aan hoor. 2 uurtjes per dag in mun garage bezig. Maar als je iets vaker gedaan hebt, gaat het altijd wat vlotter dan bij de eertee keer.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.535
2.421
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#18
Slijtage aan een riem kun je vaak niet eens zien. Je merkt het beter als je de riem tussen duim en wijsvinger houdt, en dan van links naar rechts te bewegen. Dan is de oude veel slapper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.535
2.421
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#20
Wel de 3 tandjes aangehouden op het einde?
3 tandjes opdraaien—> spanningsrol losmaken en dan goed op spanning brengen—> dan weer aandraaien.

Dit moet je doen, omdat na 3 puntjes, je riem op het slapste punt staat. Doordat je spanningsrol losmaakt, en daarna goed omhoog drukt, zorg je ervoor dat de spanning op de riem overal gelijk is.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#21
Dit snap ik niet? Wat voor tandjes?
Heb gewoon de spanningsrol losgedraaid, naar beneden gebracht en weer vast gezet. Ouwe riem er af, nieuwe erop, spanningsrol lossen, veer trekt hem op spanning, vastzetten, 2 x rondgedraaid, alle merktekens staan perfect. Klusje klaar.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.535
2.421
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#22
Nee. Dan is klusje niet klaar. Je moet hem trouwens 4x ronddraaien [emoji56].
Genoeg kennis hier om eerst ff wat informatie te vragen, voor je een dergelijke klus gaat doen.
Wel nieuwe spanningsrol, idler en veer?

View: https://youtu.be/_uQYLeZ2Jhs




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#23
Bedankt Dennis, dat stukje met de 3 tandjes had ik gemist. Alles is nieuw. Met 2 x ronndraaien bedoel ik 2 complete.Rolleyes
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#24
Vandaag weer wat gedaan. Koelsysteem afgemaakt. Nieuwe slangen en o-ringen onder de carburateurs. Ook die naar het expansietankje. Voorvorkkeeringen en vorkolie vernieuwd en de poten opnieuw gespoten. Toen ik even aan het t-stuk draaide voelde ik om de cm een belemmering dus balhoofd lager is ook versleten. Eruit gehaald en het was goed te zien. Nog even naar de remmen gekeken. Muurvast dus. Maar we komen er wel.
 

Bijlagen

Paul_U

Mega Mijlenmaker
14 okt 2016
1.603
420
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#25
Pfff, rustig aan revalideren noemt 'ie dat.
Tegen de tijd dat jij weer de oude bent, is die Pan zo goed als nieuw, als je zo door gaat!
Goed bezig joh, kun je weer lekker rijden straks!
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#26
Had gemeld dat je die o-ring van dat middelste huisje ( tussen de knietjes) ook ff moet doen, anders kan je het volgend jaar weer openmaken. Gemist ?. [emoji1]


[emoji106][emoji112]
 

sleutelaar

3e Versnelling
17 aug 2015
94
90
18
46
Amersfoort
Type motor
ST1100
#27
neem ook gelijk de dunne slangetje die over je blok heen loopt naar de achterkant van je thermostaat huis mee
die willen nog wel eens hard worden en breken af
dat is het slangetje die (waar je de nieuwe slangen al vervangen heb)op de eerste foto staat
uit me hoofd 5,5 mm slang
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#30
Wat hebben we gedaan vandaag? Remzuigers eruit geperst en meteen nieuwe keerringen besteld. Zuigers waren nog goed. Carburateurrubbers vernieuwd. Nieuwe iridium bougies erin. Balhoofdlager besteld. Nog wat slangen vernieuwd. Dus een rustig dagje vandaag.
Moet dus toch nogal wat doen.
Tot nu toe gekocht:
Remrevisiesets, achterremblokken, achterremschijf, bougies, luchtfilter, oliefilter, radiateur, bijna alle slangen, aanzuigrubbers, balhoofdlager, benzinefilter, klepdekselpakkingen, lagere ruit, olie, remvloeistof, koelvloeistof, voltmeter en nog wat klein spul zoals o-ringen.
IMG_20180731_170003187.jpg IMG_20180731_165949986.jpg IMG_20180731_165929263.jpg
 

Guardian

3e Versnelling
7 mei 2018
186
60
28
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
#31
En ik dacht dat ik goed bezig was. Wat een klus man ! Maar het eindresultaat zal naar alle waarschijnlijkheid een bijna nieuwe fiets zijn TOP hoor !!
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#32
Vandaag in afwachting van de balhoofdlagers aan het voorwiel begonnen. Schijven waren slechter dan dat ik dacht, op de dunste plek 3,7 mm. Dus dan ook maar nieuwe schijven en blokken voor de voorkant. Oh ja, 1 voorwiellager was ook slecht, dus maar even 2 nieuwe halen bij mun bazin.
 

Ven st1300

3e Versnelling
12 feb 2013
155
39
28
Venray
Type motor
ST1300
#33
Hallo Stekkel,

Heb je er geld bij uit gekregen toen je deze motor kocht, er moet wel HEEEEL VEEEEEEEL aan gesleuteld en vervangen worden om hem weer top te maken, heeft hij ooit wel zijn onderhoudsbeurt gehad?

Overigens, ik vind het knap dat je dit allemaal zelf kunt, ik leest graag mee.

Succes.

Gr Henk
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#34
Achterstallig onderhoud noem ik het. Komende jaren niet veel meer aan te doen dan als het goed is.
 

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
593
504
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
#36
9 van de 10 motoren hebben deze staat na zoveel jaren.
Onderhoud beperkt zich vaak alleen tot de (minimale) servicebeurten.
Als je een motor overneemt is grondig opknappen de enige echte methode om een betrouwbare fiets te krijgen waar je nog heel lang mee vooruit kan.
Complimenten stekel.:bravo:
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.124
1.466
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#37
Nou daar ben ik het niet mee eens manus....als mijn schijven slecht zijn worden ze vervangen, eveneens mijn balhoofdlager en andere spullen anders rijdt je niet veilig en fatsoenlijk.en alles vernieuwen zodat je een degelijke fiets hebt..........tsja je kan dan ook nieuw kopen
 

Panneman

2e Versnelling
3 aug 2013
75
12
8
#38
Goed bezig, Stekel! Die motor wordt weer splinternieuw!

Ik vraag me ook af of Manus gelijk heeft. Als je een 20 jaar oude motor hebt, zorg je er goed voor zou ik denken. De mijne heeft ook geen achterstallig onderhoud, misschien afgezien van een d riem die volgens Honda nog niet hoeft te worden vervangen, zal ik binnenkort nog eens doen :good:
 
Laatst bewerkt:

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#39
Omdat er geen achtergrondgeschiedenis bekend is van deze motor doe ik het liever zo. Hou voor mezelf ook alles bij zodat bij eventuele verkoop of schade-expertise er een onderhoudsrapport aanwezig is. Heeft bij de vorige zijn nut wel bewezen.
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#40
Weer een relaxed dagje. Balhoofdlagers zitten erin. Remklauwen schoon gemaakt. Met de tandarts haakjes van Ali kan je goed in de groefjes komen. Voorwiellager vernieuwd. Voltmeter alvast in het dashboard gezet. Morgen komt de remmerij handel binnen. In de achterbrug zat onder de lak een klein slecht plekje. Dat repareer ik over een tijdje wel wanneer ik weer op mun werk ben.

IMG_20180802_121205825.jpg IMG_20180802_151327601.jpg
 
Laatst bewerkt:

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
#41
Handige tip die tandartshaakjes !
Ik heb laatst een middagje zitten pielen met omgebogen paperclips ;)
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#43
Alles binnen vandaag. Lekker bezig geweest vanmiddag. Cardan en meenemer goed schoongemaakt, zijn toppie. Remmerij is ook klaar. IMG_20180803_145839698.jpg IMG_20180803_171946140.jpg IMG_20180803_155202010.jpg IMG_20180803_145902534.jpg IMG_20180803_153735035.jpg
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#44
Vanmorgen tank en kleppendeksels gemonteerd. Nieuw benzinefilter geplaatst. Verse benzine erin. Ff doorstarten, loopt als een zonnetje.
Carbtune was bijna goed.
Zo nog even de motorolie aftappen. Morgen al het plastic terug plaatsen en dinsdag rijden.
Iedereen bedankt voor de reacties. IMG_20180805_122539697.jpg
 

Paul_U

Mega Mijlenmaker
14 okt 2016
1.603
420
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#45
Zo zeg, je hebt er geen gras over laten groeien zeg maar.
Goed bezig joh.
Heel veel plezier dinsdag met je eerste rit!
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
427
301
63
59
Vlissingen
Type motor
ST1100
#46
Was goed voor mun revalidatie. Pols was af en toe wel wat dik, maar dan dee ik de dag erna gewoon wat minder.
 

Johnreijntjes

1e Versnelling
3 jun 2018
38
22
8
45
Nieuw lekkerland
Type motor
ST1100
#47
Nice job. Ziet er goed uit allemaal. Heel veel plezier met rijden dinsdag[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.163
1.304
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
#48
Poe hee.
Het was 20 juli 2018; ik citeer:
"Groen licht gekregen van de specialist om voorzichtig mun normale bewegingen weer op te gaan pakken omdat alles weer vast zit zoals het bijna hoort."

We zijn krap twee weken verder en je hebt je Pan compleet uit elkaar gehaald, gereviseerd en weer in elkaar gezet.
Petje af hoor. Dat lukt mij niet, nu niet en nooit niet.
 

CassiusZ

1e Versnelling
25 jan 2017
23
10
3
41
Type motor
ST1300
#49
Poe hee.
We zijn krap twee weken verder en je hebt je Pan compleet uit elkaar gehaald, gereviseerd en weer in elkaar gezet.
Petje af hoor. Dat lukt mij niet, nu niet en nooit niet.
Je haalt me de woorden uit het toetsenbord Tommie!
:bravo:
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
430
377
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#50
Knap werk hoor! Wat een klus. Die gaat voorlopig niet meer stuk.