1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Steelmate tp-90 tpms

Discussie in 'GPS, Alarm, Intercom en aftermarket electronica' gestart door You_go, 22 nov 2016.

1. You_go

You_go 3e Versnelling

• Leuk Leuk x 1
  2. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Nee, wel ervaring met MobileTron. Zie ander draadje op dit forum (ff zoeken op TMPS)

3. You_go

You_go 3e Versnelling

Dat draadje heb ik gevolgd en het nadeel daarvan lijkt mij het vinden van een goede plek voor het display.

4. waffie

waffie Kilometervreter

de display is inderdaad wat groter maar dit verbetert de afleesbaarheid
    daarnaast heb je ook de banden temp in de display staan waarbij er een back light is gebruikt

niet alleen de bandenspanning is belangrijk maar de temp geeft ook een goede indicatie op een mogelijk probleem
    die 2 zijn namelijk met elkaar verbonden
    neemt niet weg dat ik zelf ok graag wil weten of het wat is dus inmiddels contact gezocht

even afwachten wat ze te melden hebben

5. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Gaaf ding! :)

Ik vraag mij af of de batterijen te vervangen zijn van de sensoren.

6. DonCorleo

DonCorleo Sponsor light

Ik heb de Mobiletron aangeschaft en moet alleen nog het display plaatsen. De meest handige plek lijkt me op de stuurverhoger. Nu nog uitzoeken hoe ik dat kan bevestigen

7. Honda

Honda Guest

Wanneer zie je krasjes of kleine schade aan je motor of auto.............................bij het wassen en poetsen!
    Dus KIJKEN, zo'n metertje kun je alleen gebruiken als de banden nog koud zijn, omdat de druk bij warmte uiteraard hoger wordt!
    Wat je koopt moet je zelf weten, ik KIJK en controleer liever zelf.

Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2016
  8. waffie

waffie Kilometervreter

Normaal gesproken kun je de batterij van de sensor niet vervangen (is ingegoten in de epoxy) maar daar is wel iets op te vinden.

en voor km vreter: het systeem is een veiligheids systeem wat je waarschuwt bij een gegeven drukverlies op je banden.
    tijdens het rijden loop je de meeste kans om een vreemd voorwerp op te pakken .
    vooraf nakijken is nooit verkeerd maar lost het gevaar tijdens het rijden niet op.
    overigens kun je ook warme banden meten echter de druk zal dan ca 0.2-0.3 bar hoger zijn

• Leuk Leuk x 2
  9. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Als ik de pheauteaux zo bekijk zijn die SteelMate dingen wel open te krijgen . . En inderdaad, een TPMS is bedoeld voor gebruik tijdens het rijden. Er worden doorgaans een minimum- en maximumwaarde ingesteld en als je daar buiten komt begint het ding z'n dingetje te doen. Een goede 'walk-around' blijft uiteraard onmisbaar.

• Leuk Leuk x 1
  10. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Voor hen die het frans taal niet machtig zijn... pheauteaux = foto's :Lol::Smile:
    Toch Marcel? :Biggrin

• Leuk Leuk x 1
  11. Dennis

Dennis The Preacher

Is het le of la pheauteaux?

12. ThunderSTreak

ThunderSTreak Mega Mijlenmaker

les....meervoud dus.

• Leuk Leuk x 1
  13. You_go

You_go 3e Versnelling

Ik gebruik de motor voornamenlijk voor woon-werk verkeer en ben te lui om dagelijks een uitgebreide inspectie te doen voordat ik ga rijden.

@waffie: volgens de gegevens kun je op de Steelmate de temperatuur ook zichtbaar maken.
    Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

@DonCorleo: ik wil binnenkort graag een keer bij je komen kijken Carlo.

14. DonCorleo

DonCorleo Sponsor light

Natuurlijk welkom, maar het display moet er nog op. En gezien mijn technische kennis, kan dat nog wel even duren Pleasantry

• Leuk Leuk x 1
  15. waffie

waffie Kilometervreter

heb bericht gekregen en ga er zeker een aantal bestellen

16. Dennis80

Dennis80 5e Versnelling

@DonCorleo mensen genoeg in de buurt die je vast opweg willen helpen.

Bij toeval zat ik me ook een klein beetje in het tpms verhaal voor de motor te verdiepen.
    Ik krijg aankomende week een nieuwe" leverancier van "tpmssensoren op visite, ik wil hem eens vragen wat hij kan bieden voor de motorfiets.
    Wordt vervolgd.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

17. You_go

You_go 3e Versnelling

Het toeval wil dat ik vanavond bij thuiskomst een spijker in mijn achterband ontdekte. Morgen de bandenspanning maar handmatig controleren.
    Hopelijk is de spijker er niet doorheen geprikt.
    Indien wel lek dan wordt een setje banden en een setje sensoren plotseling urgent.

• Leuk Leuk x 1
  18. Tommie

Tommie Kilometervreter

TPMS sensoren heb ik ook overwogen. Temeer daar er in de (grote) auto industrie ook steeds meer stemmen opgaan om dergelijke systemen in vrachtwagens en bussen in te bouwen.
    Er stond gisteren nog een stukje van Jan de Rooy die zo'n systeem ook in de Dakar rally gebruikt.
    Bij vrachtwagens prima. Ik doe het op de motor voorlopig niet. reden:
    Zoals eerder al staat is regelmatige visuele inspectie van je banden noodzakelijk.
    Één keer in de twee (ok drie) weken even de bandspanning controleren en dan moet je toch het wiel draaien want dat stomme ventiel zit altijd net op een niet bereikbare plek. Dus staat en druk van de band gecontroleerd gecontroleerd.
    TPMS is om tijdens het rijden de band spanning en temperatuur te monitoren, als je bandspanning daalt door een lek oid. dan merk je dat echt wel. Enigste reden zou zijn om de temperatuur van de band in de gaten te houden, als die erg oploopt gaat het niet goed. (klapband)
    Maar goed dit is mijn mening doe ermee wat je wilt.

19. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Mijn MobileTron zit keurig tussen het stuur en op de verhoger gemonteerd. Prima te doen, goed af te lezen en staat best 'origineel'.
    Spreekt voor zich dat j met enige regelmaat beide banden fysiek controleert.
    Zit in mijn 'pre-flight' rondje voordat ik (1e keer vd dag) ga rijden. (net zoals controle vd remschakelaars/verlichting)

20. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Voor de helderheid: ik heb ook (nog?) geen TPMS, maar ik zou het zekers wél toevoegen. Als je tijdens de rit lek rijdt en hij loopt gecontroleerd leeg dan is tegen dat je het merkt de band waarschijnlijk al total-loss - mogelijk niet eens meer plugbaar langs de kant van de weg. Een klapband is erg zeldzaam met tubeless banden, en áls het je gebeurt heb je inderdaad geen TPMS nodig om je het nieuws te brengen . .

En, als motorrijder ben je natuurlijk súperafhankelijk van de staat van je banden. Info daarover heb je niet snel te veel!

21. waffie

waffie Kilometervreter

Veel veiligheid voorzieningen kennen hun weerstand of hebben hun weerstand gekend,

de veiligheidsgordel
    de helmplicht
    de beschermde motorkleding
    ABS
    Dual brake side impact systemen
    Zelfs airbags

Het TPMS systeem is ook zo'n systeem
    Ik ben voorstander omdat het mij net voldoende tijd kan gaven om op een veilige plaats te komen,
    iedere penetratie kan een band dusdanig beschadigen dat de integriteit serieus bedreigd wordt
    en een lege band maakt je 2 veilig voertuig haast onbestuurbaar

Ik zie de werking zoals het als een rookmelder.

als het dan toch moet fikken kijk ik liever van afstand toe

• Leuk Leuk x 3
  22. waffie

waffie Kilometervreter

beste

ik heb er een klein aantal besteld ( 4+2 stuks) en als er interesse is hoor ik dit uiteraard graag.
    Het contact was prettig en alles is vlot in gang gezet

ik heb de modellen TP 90 I en 2 x TP 90 pro DIY
    voor details (prijs) stuur me een pm

23. You_go

You_go 3e Versnelling

@waffie: ik ben benieuwd naar de prijs en heb je een PB gestuurd.

24. You_go

You_go 3e Versnelling

Deze vakantie maar eens nuttig besteed en het aangeschafte Steelmate TP-90I Pro TPMS systeem ingebouwd.
    Ik heb voor dit systeem gekozen vanwege de grotere cijfers in het display die voor mij beter af te lezen zijn dan de cijfers op het display van Mobiletron.
    20170104_161317.jpg

Allereerst bij de bandenwissel de sensoren in laten bouwen.
    20161227_141121.jpg
    20161227_141125.jpg

De sensoren worden standaard met haakse ventielen geleverd:
    20170104_134154.jpg

Daarna een plek zoeken om het uitlezing te monteren. Ik heb ervoor gekozen om hem aan de rechterkant boven het display met de gear-indicator te plaatsen. Het aansluitkabeltje met zwevende zekering kan net door de sleuf naar binnen gevoerd worden. Aangesloten op de geschakelde 12V van de stadslichtjes.
    20170103_152320.jpg

Om de uitlezing te plaatsen heb ik een beugeltje gemaakt van een stukje aluminium plaat van 1mm dik dat ik nog had liggen.
    20170103_101014.jpg 20170103_101022.jpg

En natuurlijk mooi zwart gespoten:
    20170103_152210.jpg 20170103_152218.jpg

Beugeltje met montagekit vastgelijmd aan het zwarte kunststof:
    20170103_152651.jpg

En daarna de uitlezing met bijgeleverde dubbelzijdige tape op de beugel vastgezet:
    20170104_133701.jpg 20170104_133725.jpg

Het systeem in actie:
    20170104_133613.jpg 20170104_133735.jpg

De eerste ervaringen zijn zeer positief. Het systeem treedt in werking boven zo'n 20 km/h en herkent de sensoren direct. Afwisselend wordt de druk in voorband en de druk in de achterband getoond. De sensoren lijken me vrij nauwkeurig omdat de dezelfde druk werd aangegeven die de bandenboer er op gezet had. Tijdens het rijden word de temperatuur van de banden hoger en stijgt de bandendruk na zo'n 10 km met 0.2 bar.
    Op de uitlezing kunnen ook de temperaturen van beide banden en de accuspanning getoond worden. Dit kan met kleine bedieningsknopjes aan de rechterzijde. Dit lukt niet met handschoenen aan, de knopjes zijn te klein. Ik vind dit echter geen probleem, voor mij is de uitlezing van de bandenspanning het belangrijkst.
    Al met al ben ik zeer tevreden met het systeem.
    Het systeem is verkrijgbaar bij @waffie (zie boven)

Hugo

• Leuk Leuk x 8
    • Informatief Informatief x 2
    • Creatief Creatief x 1
    Laatst bewerkt: 4 jan 2017
  25. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Ziet er prima uit! maar waarom gaat het systeem pas werken als je harder rijdt dan 20 km/uur....ben je net weg zie je dat de banden druk te laag is. Ik zou dat graag zien voordat je gaat rijden.
    Maar is idd wel beter af te lezen dan 'mijn' MobileTron.

26. You_go

You_go 3e Versnelling

Die 20 km/h heeft waarschijnlijk te maken met een batterijspaarstand. Ik neem aan dat er een contact geactiveerd wordt door de centrifugale kracht.

• Mee eens Mee eens x 1
  27. Rimconator

Rimconator Klokje Rondrijder

Hugo, dat ziet er mooi uit!

• Leuk Leuk x 1
  28. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Gaaf man!

/jaloers ;)

• Leuk Leuk x 1
  29. Zonneschijn76

Zonneschijn76 Kilometervreter

Dit kende ik nog niet en ziet er goed uit man! Nice!!!!

• Leuk Leuk x 1
  30. stguusie

stguusie 1e Versnelling

is wat voor te zeggen zn systeem, heb zelf mee gemaakt dat ik in 1 dag van Zweden naar huis knalde fiks door poken 150/160 km/u en ik de afrit nam op de A50 en toen de hele handel alle kanten op vloog en bijna op mn plaat ben gegaan oorzaak lege voorband!!!! later bleek dat de oorzaak het missen van een brug om het haakse ventiel op zijn plek te houden niet aanwezig was en door de centrifugaal krachten er lucht is ontsnapt, kortom met een monitor systeem had ik het waarschijnlijk gezien.........

31. DonCorleo

DonCorleo Sponsor light

Eindelijk eens tijd gemaakt. En ook nog gelukt!

Wel bijzonder om te zien hoe de bandenspanning oploopt van 2.8 naar 3.1 gedurende een ritje van ongeveer een half uur.

• Informatief Informatief x 1
  32. You_go

You_go 3e Versnelling

Dat fenomeen heb ik ook al waargenomen.

33. DutchMicro

DutchMicro 5e Versnelling

Nu ook eigenaar van een Steelmate setje.
    Heb hem op de plek van de koplamp verstelling geplaatst omdat ik die toch nooit gebruik.

Deel Deze Pagina