stationair draaien

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Ken

Beginnend Bestuurder
8 jul 2018
14
7
3
57
roosendaal
Type motor
ST1300
goede dag,

ik heb op dit moment het volgende probleem met mijn ST1300.

Hij wil van tijd tot tijd niet stationair blijven draaien. dit gebeurt dan al als ik hem 's morgens start..
je ziet dan gelijk dat hij niet naar 1500 toeren gaat ( choke werkt niet ) en slecht loopt waarna hij stil valt.
ook wanneer hij dan warm gelopen is dan nog blijft hij niet stationair draaien. soms zet ik hem dan weg en pak hem na soms een half uur of na een hele dag en is er geen vuiltje meer aan de lucht.
het kan ook zo zijn dat hij dagenlang soms slecht blijft lopen en stilvalt op stationair draaien. vorig jaar zijn er 4 nieuwe bougies in gegaan dus dat kan volgens mij het probleem niet zijn.de motor geeft geen FL storing aan.
ik heb ook dat stukje over de waxsensor op het forum zitten lezen , maar heb ook gezien dat sommige van ons die vervangen hadden en het probleem niet weg was.
heb vandaag de vraag aan een Honda dealer voorgelegd en die begon wel gelijk over de sensor maar ook dat het 375 euro ging kosten.ik zou het zonde van mijn geld vinden om dit weg te tellen voor niks
vandaar dat ik het ook maar even op het forum post daar iemand dit misschien eerder ook aan de hand heeft gehad.
alvast bedankt

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
843
337
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Vacuumprobleem.
Alle vacuumslangen bij het gasklephuis vervangen. 5-voudige T inwendig reinigen en doorblazen.
Startervalves daarna synchroniseren.
Waxsensor storing leidt normaliter tot een juist NIET teruglopend toerental.
Vacuumsensor lijkt me niet waarschijnlijk, dan zou de motor niet normaal kunnen rijden.
Ter ultieme test heb ik zowel reserve waxsensor als reserve vacuumsensor beschikbaar.
Maar eerst de slangen vervangen en het 5-voudig T-stuk reinigen.

Martin

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.117
1.233
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik heb verleden jaar een siliconen slang aangekocht via EBay denk ik en die slangetjes vervangen door langere exemplaren omdat dat iets gemakkelijker werkt bij een synchronisatie.
Die slangetjes waren niet beschadigd maar gewoon voor het gemakkelijker te hebben .

• Like
Reactions: Ken

Gertjan_ST1300

2e Versnelling
8 dec 2018
61
46
18
55
Woerden
Type motor
ST1300
Hoi Ken,

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ben dus benieuwd hoe het met jouw probleem staat.

@Portupan : wat is het probleem met de slangen? Zijn ze poreus of zit er vuil in? Ik heb een ST1300 uit 2010 met ca. 70.000km

Groeten, Gertjan

Ken

Beginnend Bestuurder
8 jul 2018
14
7
3
57
roosendaal
Type motor
ST1300
Gertjan, bij mij is er een nieuwe waxsensor gemonteerd en zijn de slangen schoongemaakt en is het zaakje gesynchroniseerd.
Ben er inmiddels een paar dagen mee naar Luxemburg geweest en tot op heden draait hij weer perfect.

• Like
Reactions: Gertjan_ST1300

Gertjan_ST1300

2e Versnelling
8 dec 2018
61
46
18
55
Woerden
Type motor
ST1300
Bij mij doet het probleem zich af en toe voor, waxsensor werkt goed. Vandaag onderzoek gedaan: het verbindingsstukje waar de 5 vacuumslangetjes bij elkaar komen zat inderdaad vol met vuil. De slangetjes zelf zijn behoorlijk hard, die wil ik vervangen.
Kan dat met universele vacuumslang, of moet dat origineel Honda zijn?

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.117
1.233
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Moeten zeker geen te dure originele slangetjes zijn.
Ik heb deze vervangen door een siliconen slang die ik op lengte heb geknipt van E Bay.
De nieuwe slangetjes wat langer maken dan de originele , dat werkt nadien gemakkelijker.

• Leuk
Reactions: Gertjan_ST1300

Gertjan_ST1300

2e Versnelling
8 dec 2018
61
46
18
55
Woerden
Type motor
ST1300
Bij de auto-onderdelen zaak in mijn woonplaats. Iets meer dan €3,- voor 1 meter. Siliconen zal wel beter zijn, kon ik zo gauw niet aankomen.

Er ligt daar overigens nog een vacuümleiding (van gasklep 2 en 4 naar de drukregelaar op de rechter brandstofrail, zie 2e foto). Heb die slangetjes ook gelijk maar vervangen, is alles weer schoon en soepel. Je hebt aan 1 meter ruim genoeg voor beide sets.

Bijlagen

Marcel Zeist

3e Versnelling
15 aug 2015
136
44
28
55
Zeist
Type motor
ST1300
Gisteravond de daad bij het woord gevoegd. Eén pijpje van de 5-T zat helemaal dicht, ik dacht zelfs even dat dit zo hoorde.. Afijn na een uurtje of wat sleutelen was alles weer spik en span, vanavond even proef rondje gereden, en het was dat de tank leeg was anders was ik nu nog aan het rijden!! Loopt weer stabiel stationair, en man wat pakt ie onderin veel beter en super soepel op! Heerlijk!

Zon buisje raakt natuurlijk langzaam verstopt en het sluipt er dus in en merk je niet echt dat ie minder gaat lopen, maar nu schoon en wat een verschil!

Laatst bewerkt:

Gertjan_ST1300

2e Versnelling
8 dec 2018
61
46
18
55
Woerden
Type motor
ST1300
Goed gedaan! Als je Pan dan weer heerlijk rijdt, heb je echt eer van je werk.

Wat ik me wel afvraag is waar dit vuil vandaan komt. Het zit immers achter het luchtfilter. Ik vermoed vanuit de carterontluchting, die niet altijd even 'fris' is.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.649
2.354
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
De combinatie. Na het afzetten van de motor komen minuscule hoeveelheden olie (in de vorm van damp / walm) in die leidinkjes terecht (want onderdruk). Het luchtfilter filtert ook niet alles eruit, en wat er doorkomt plakt vast in die oliefilm. Over tijd groeit dat aan.

• Informatief
Reactions: Mister Vogezen

berghs koen

2e Versnelling
17 okt 2016
55
13
8
56
Holsbeek
www.60d.be
Type motor
ST1300
Bij mij gebeurt het ook soms , dan gaat hij van hoog toerental door de wax sensor naar stationair +-1000 toeren om dan plots in toeren te zakken tot hij stil valt .

gelukkig is het dan gewoon starten en rijden , en meestal met normaal stationair toerental.

vreemd .

Groetjes
Koen