ST1300 Waterlek

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

PVB

3e Versnelling
2 sep 2018
129
36
28
54
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Vandaag alvast even gestart en wat onderdelen verwijderd om één en ander na te kijken, te reinigen en zo nodig te vervangen. En ja, mijn oog viel al meteen op een waterlek in de buurt van de waterpomp. Niet via het ronde gaatje (gelukkig) maar wel via het vierkantje iets lager naar rechts. Zijn er hier mensen die hetzelfde aan de hand hebben gehad en weten te zeggen van waar dat water daar in de buurt eigenlijk komt? Voor het gemak toch even een fotootje hieronder.
IMG_2962.jpg

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.010
292
83
overveen
Type motor
ST1300
of de pakking,rubberen ring van de thermostaat was bij mij het geval

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.009
1.454
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Ben je heel zeker dat de koelvloeistof uit dit gaatje zelf komt en niet dat het lek ergens anders zit maar je hier de vloeistof vind? Op het schema kom ik hier geen waterkanalen tegen, de rubber pakkingring in het deksel van het thermostaathuis zoals Fred al aangeeft zou een oorzaak kunnen zijn.

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.110
1.984
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
Het vierkant gaatje is het uiteinde van een verklikkerkanaal. De oorzaak ligt dus hoger.
De eerdere antwoorden kunnen de oorzaak zijn of door veroudering van je slangen kan het zijn dat je de slangenklemmen van je koelslangen aan moet draaien.

Voor een visuele inspectie kan je het beste je tank, je luchtfilter en je injectiemodule verwijderen dan kan je alles inspecteren.

Een paar tips:

Als het even kan rij je tank leeg of haal hem leeg tot 2 streepjes.

De klus is niet echt super moeilijk maar de ster in de kop van de schroeven in je luchtfilter draaien makkelijk door. Een slagschroevendraaier is dan aan te bevelen als ze voor de eerste keer los gaan. Uit mijn hoofd zijn ze zo'n €8,- per stuk en er zijn er 8 dus je bent gewaarschuwd.

PVB

3e Versnelling
2 sep 2018
129
36
28
54
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Bedankt voor de reacties en tips alvast!

Vandaag nog wat meer gesleuteld en geen enkel probleem gehad met alles te demonteren, inclu alle schroeven. Dit weekend ga ik de radiator verwijderen om het waterlek aan de achterste darm op het thermostaathuis, te inspecteren en de klemmen aan te draaien. Ik zie van bovenuit, dat er lichtjes wat vocht staat onder deze darm, dus lek heel waarschijnlijk toch daar van komend. Wat mij ook opvalt is dat de klembanden waarmee de injectie-unit vast staat op de tussenstukken naar het inlaatspruitstuk, heel erg los stonden. Gelukkig snel opgelost met een wel vrij lange schroevendraaier :)

Nog wat extra fotootjes, voor de liefhebbers! Drinks

IMG_2970.jpg IMG_2971.jpg

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
766
351
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Zoals al eerder geschreven zit er hier inderdaad geen water kanaal. Het lek zit dit hoger. ( in het midden van het V-blok, aan de kant van de pomp zie je ook het "ontsnappings " gaatje welke daar uitkomt) Ergens tussen het V-Motorblok.
In mijn How to do, heb ik div afleveringen gemaakt vwb de lekkages welke ik tegen gekomen ben.
Hopelijk heb je er niet zoveel als ik had.

Ik heb nog div nieuwe onderdelen liggen voor deze reparatie welke ik binnen kort te koop zal gaan aanbieden. Staat nu te koop aangeboden als een koop, waar helaas geen interesse voor is.

Veel succes met de reparatie.

PVB

3e Versnelling
2 sep 2018
129
36
28
54
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Waterlek voorlopig geen spoor van, maar zal zich pas bewijzen na een paar honderd kilometers vrees ik. Alvast een lek aan de achterste waterdarm op het thermostaathuis verholpen, water stond in lichte mate ook tussen beide motorhelften bovenaan, onder de injectie. Nuttig te melden is dat men toch af en toe de spanringen op de tussenstukken van de injectie naar de inlaat op de motor, eens moet controleren. Deze van mijn Pan stonden namelijk zo goed als "LOS" :Shrug:

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
766
351
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Ja, hopelijk is dat de dader geweest. Dan ben je er gemakkelijk vanaf gekomen.