ST1300 Achterlicht modificatie

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Edgar

Beginnend Bestuurder
14 mei 2018
12
6
3
57
IJsselstein
Type motor
ST1100
Sinds kort heb ik naast de ST1100 ook een ST1300 uit 2002, Amazonia Green. De 1100 heeft weinig geheimen meer voor me, maar de 1300... Beschouw me maar als een beginner Rolleyes.
Als eerste oefening heb ik de hele voorkant eraf gehaald om te achterhalen wat de reden is van condensvorming in de koplamp. Geen scheuren oid gevonden, dus de naad tussen de lens en lamphouder met tape afgedicht: probleem opgelost.
Maar nu het achterlicht. Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben of me op weg kunnen helpen met het volgende. De reflector van mijn brommert is mat en dat verklaart ook de geringe reflectie. Nu wil ik de reflector spuiten, eerst een primer en dan met een chroom-kleurige lak spuiten, zodat de reflectie op een (hopelijk) veel hoger plan komt te staan.
De achterlicht unit is alleen als compleet deel te koop, dus reflector en lens zijn 1 deel. Om de reflector te kunnen spuiten, zal de lens eraf moeten. Voordat ik met een slijptol aan de gang ga: Zijn er Panners onder ons die iets dergelijks ook al eens hebben gedaan of die me meer kunnen vertellen over de opbouw van de achterlichtunit?

Ben benieuwd,
Alvast bedankt,
Edgar

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.216
1.621
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Zoek maar ff op het forum er zijn er al een aantal die dit hebben gedaan en ook evt leds geplaatst.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.551
854
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
De zichtbaarheid van het achterlicht is niets om over te stoefen bij de 1300.
Overdag dan toch.
led lampen kunnen wel een goede verbetering zijn i.p.v. het geheel te openen.
Zoals Elmo schrijft , met wat zoekwerk kom je al veel te weten want er is ook al wel wat over geschreven.
Succes.

Edgar

Beginnend Bestuurder
14 mei 2018
12
6
3
57
IJsselstein
Type motor
ST1100
Dank jullie voor de terugkoppeling. Chroomlak helpt niet, maar als ik naar de foto's kijk glimt het ook niet zoals ik dat zou verwachten. Ik ga een stukje proefspuiten, kijken of ik het wel glanzend krijg. ik weet het, ben eigenwijs ;)

• grappig
Reactions: panman1100

Henkske

Motorrijles
28 mrt 2016
9
3
3
57
Volkel
Type motor
ST1300
Hoi PanEuRoel, iets is er mis gegaan, ik antwoord en kán antwoorden via mijn mobiel, op mijn tablet kan ik onmogelijk tekst als antwoord typen, ik kan daar alleen een bestand toevoegen.

Laatst bewerkt door een moderator:

Edgar

Beginnend Bestuurder
14 mei 2018
12
6
3
57
IJsselstein
Type motor
ST1100
Het gaat er inderdaad om hoe de achterlichtunit geopend kan worden. Ik heb inmiddels in de gaten dat ik de oven nodig heb om de lijm zacht te maken. Nu nog even de oven veroveren :cool:
Zodra ik het voor elkaar heb, ik zeker een how-to (proberen) te schrijven.

• Like
Reactions: Robbie0365

Henkske

Motorrijles
28 mrt 2016
9
3
3
57
Volkel
Type motor
ST1300
....ik heb de twee delen gescheiden door de hele unit in heet water te leggen, wél effe warm blíjven houden,
postings automatisch samengevoegd:

...en heb destijds de hele binnenkant beplakt met chroom folie, maar het zet geen zoden aan de dijk. Ik heb het idee dat de hele opbouw van de reflector niet goed is. Lichtopbrengst krijg je in dít geval alleen door er méér licht in te plaatsen ( led’s of iets dergelijks)...

Laatst bewerkt:

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
625
565
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Normaal wordt een reflector gesputterd in een autoclaaf.
Best wel een dure bewerking.
Honda heeft er voor gekozen om te besparen door een simpel verflaagje te spuiten.
Onbegrijpelijk maar waar.
Heb een paar jaar geleden wat onderzoek gedaan naar alternatieven en er mee gestopt.
chroomlak spuiten zou een mogelijkheid kunnen zijn.
suk6 met je proeven.
Ben benieuwd.

Elke koplamp heeft een ontluchting nodig.
Afplakken werkt vlgs mij niet.

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.230
1.680
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Je koplamp kun je weer dicht krijgen door hem in een kartonnen doos te stoppen en daar een gaatje in te maken waardoor je met een verfstripper hete lucht blaast (300gr) gedurende 15 minuten erin laten liggen, dan de randen even goed klemmen en laten afkoelen en klaar is Kees. De on- en beluchting gaat via de lamp opening.

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.143
2.031
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
Screenshot_20181011-065809_Gallery.jpg
We raken steeds verder van het topic achterlicht af, maar de ontluchting van een 1300 koplamp gebeurt toch via dit slangetje?

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
625
565
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Dat bedoel ik.
Eventuele condens gaat hierdoor langs natuurlijke weg weer uit de lamp.

GrisPan

5e Versnelling
5 okt 2014
724
529
93
Schagen
Type motor
ST1300
180 graden in een hete lucht oven , 10 minuten....ging met moeite van elkaar. Dus 12 minuten? :)

• Like
Reactions: Ken

Edgar

Beginnend Bestuurder
14 mei 2018
12
6
3
57
IJsselstein
Type motor
ST1100
Het achterlicht is nog niet open geweest, nog niet echt de tijd voor gehad. Wordt dus nog vervolgd.
Het dichten van de koplampunit met tape ivm de condensvorming heeft zijn waarde na een paar lekkere regenbuien zijn waarde bewezen. Een eenvoudige en simpele oplossing dus.
Komende week ga ik maar eens het achterlicht slopen, maar 180 graden lijkt me wat hoog...:oh no:Geen zin in een gesmolten unit. Wordt dus nog vervolgd

Wim

2e Versnelling
29 dec 2013
53
21
8
Leeuwarden
Type motor
ST1300
Mijn 1300 heb ik voorzien van een baviaanen kontje, probleem opgelost, zonder de boel uit elkaar te halen.
Ook de lampen zijn vervangen door ledverlichting, dit helpt al wel wat.
Heb wél geprobeert om de lamp te scheiden met een heet ''bad',' maar dit koste mij een achterlichtunit :Mega Shok:
was iets te haastig wellicht.
succes met je klus!

Henk2511

4e Versnelling
8 sep 2018
290
285
63
56
Gieten
Type motor
ST1100
ik gebruik vaak chroom folie (plakband) wat installateurs gebruiken voor het afdichten van buizen e.d,
plakt als een gek, heb deze week nog een remlicht ermee gedaan.

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
625
565
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Het probleem is dat de reflector aan alle konten hol, bol en geribbeld is .
Er is werkelijk geen enkel vlak stuk.
Folie plakken wordt dan een grote teleurstelling door frommelwerk.
Geloof me; dit gaat het niet worden.

• Like
Reactions: Henk2511

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
488
386
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Nou Manus, tis niet makkelijk maar het gaat wel. Al wordt het resultaat dat het niet helemaal gladjes erop geplakt zit. Ik heb het met die van mijn ook gedaan. Daarbij heb ik 24 losse ledjes er in gemaakt.
Ik zal later vandaag wat foto's hier plaatsen

Laatst bewerkt:

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
625
565
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Ledjes hebben geen reflector nodig.
Je had je het werk van folie plakken kunnen besparen.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.551
854
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Eigenlijk wel jammer dat Honda nooit de moeite heeft genomen om hier iets aan te doen.
Ze moeten toch geweten hebben dat de lichtopbrengst van het achterlicht overdag zeer zwak is.
Dan waren al deze " hulpmiddeltjes " niet nodig.
Een gemiste kans zeg ik voor een merk dat kwaliteit hoog in het vaandel draagt.

Laatst bewerkt:
  • Mee eens
Reactions: Henk2511

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
488
386
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Klopt @Manus, ik heb de gewone gloeilampen er ook nog in zitten. Daarnaast heb ik 24 losse ledjes erbij gezet.

P1020032.JPG Na het uit elkaar halen van het achterlicht unit heb ik dat verflaagje verwijderd. Dat verflaagje moet dan de reflectie voorstellen...

P1020036.JPG 24 kleine gaatjes geboord voor de evenveel ledjes.

P1020033.JPG Hier de chromefolie geplakt. Is wel een pielwerk om het er redelijk netjes erin te krijgen. Echt glad wordt het nooit, maar wel acceptabel

P1020039.JPG Als je goed kijkt zie je hier dat de ledjes die erbij gestoken zijn. Deze ledjes werken zowel als achterlicht en als remlicht.

P1020045.JPG P1020048.JPG Hier het eindresultaat. op de linker foto alleen het achterlicht, de rechter foto met remlicht.
En omdat de originele gloeilampen er ook nog in zitten, werkt die chromefolie toch wel.

PVB

3e Versnelling
2 sep 2018
170
75
28
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Heb je voor beide functies verschillende ledjes gebruikt?
Waar gekocht en welke types?
Een How-To is altijd handig voor de handige harry's hier op het forum, TOP!

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
488
386
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Voor beide functies (achterlicht en remlicht) worden dezelfde ledjes gebruikt. De stroomdraadjes zitten niet rechtstreeks op de ledjes. Bij het achterlicht zit een weerstandje tussen om het licht minder fel te laten branden, anders zie je het verschil tussen de twee niet. En tussen beide draadjes van achter- en remlicht zitten diodes. Dat zijn een soort van eenrichting poortjes, zodat de stroom maar 1 richting op kan. Want de draadjes van achter- en remlicht zitten nl op dezelfde leds en hierbij zou de spanning van het achterlicht ook het remlicht aansturen en andersom. En dat is niet de bedoeling.
De Ledjes, weerstandjes en diodes heb ik bij Conrad besteld. Het monteren heb ik enkele jaren gelden gedaan maar ik weet echt niet meer welke types er toen gebruikt zijn, sorry.
postings automatisch samengevoegd:

Ik heb nog een How To gevonden op mijn pc die ik toen der tijd op het overleden Panforum heb gebruikt. Alleen de tekening hoe ik de leds heb aangesloten klopt niet helemaal meer. Naderhand heb ik de diodes erbij geplaatst.
Hier staan ook de links naar Conrad bij.
How To: https://st1100-1300.eu/threads/led-modificatie-achterlicht.9314/

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cees