ST1300 Achterlicht modificatie

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Edgar

Motorrijles
14 mei 2018
8
4
3
57
IJsselstein
Type motor
ST1100
#1
Sinds kort heb ik naast de ST1100 ook een ST1300 uit 2002, Amazonia Green. De 1100 heeft weinig geheimen meer voor me, maar de 1300... Beschouw me maar als een beginner Rolleyes.
Als eerste oefening heb ik de hele voorkant eraf gehaald om te achterhalen wat de reden is van condensvorming in de koplamp. Geen scheuren oid gevonden, dus de naad tussen de lens en lamphouder met tape afgedicht: probleem opgelost.
Maar nu het achterlicht. Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben of me op weg kunnen helpen met het volgende. De reflector van mijn brommert is mat en dat verklaart ook de geringe reflectie. Nu wil ik de reflector spuiten, eerst een primer en dan met een chroom-kleurige lak spuiten, zodat de reflectie op een (hopelijk) veel hoger plan komt te staan.
De achterlicht unit is alleen als compleet deel te koop, dus reflector en lens zijn 1 deel. Om de reflector te kunnen spuiten, zal de lens eraf moeten. Voordat ik met een slijptol aan de gang ga: Zijn er Panners onder ons die iets dergelijks ook al eens hebben gedaan of die me meer kunnen vertellen over de opbouw van de achterlichtunit?

Ben benieuwd,
Alvast bedankt,
Edgar
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.103
1.454
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#2
Zoek maar ff op het forum er zijn er al een aantal die dit hebben gedaan en ook evt leds geplaatst.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.112
531
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#3
De zichtbaarheid van het achterlicht is niets om over te stoefen bij de 1300.
Overdag dan toch.
led lampen kunnen wel een goede verbetering zijn i.p.v. het geheel te openen.
Zoals Elmo schrijft , met wat zoekwerk kom je al veel te weten want er is ook al wel wat over geschreven.
Succes.
 

Edgar

Motorrijles
14 mei 2018
8
4
3
57
IJsselstein
Type motor
ST1100
#6
Dank jullie voor de terugkoppeling. Chroomlak helpt niet, maar als ik naar de foto's kijk glimt het ook niet zoals ik dat zou verwachten. Ik ga een stukje proefspuiten, kijken of ik het wel glanzend krijg. ik weet het, ben eigenwijs ;)
 

Nero

3e Versnelling
14 nov 2012
141
38
28
#8
Om te weten of en hoe dat licht open kan?
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.300
907
113
Hulst
Type motor
ST1100
#9
Bovenstaande reactie snap ik niet? :Questionmarks:
 

Henkske

Motorrijles
28 mrt 2016
9
2
3
57
Volkel
Type motor
ST1300
#10
Hoi PanEuRoel, iets is er mis gegaan, ik antwoord en kán antwoorden via mijn mobiel, op mijn tablet kan ik onmogelijk tekst als antwoord typen, ik kan daar alleen een bestand toevoegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Edgar

Motorrijles
14 mei 2018
8
4
3
57
IJsselstein
Type motor
ST1100
#11
Het gaat er inderdaad om hoe de achterlichtunit geopend kan worden. Ik heb inmiddels in de gaten dat ik de oven nodig heb om de lijm zacht te maken. Nu nog even de oven veroveren :cool:
Zodra ik het voor elkaar heb, ik zeker een how-to (proberen) te schrijven.
 

Henkske

Motorrijles
28 mrt 2016
9
2
3
57
Volkel
Type motor
ST1300
#12
....ik heb de twee delen gescheiden door de hele unit in heet water te leggen, wél effe warm blíjven houden,
postings automatisch samengevoegd:

...en heb destijds de hele binnenkant beplakt met chroom folie, maar het zet geen zoden aan de dijk. Ik heb het idee dat de hele opbouw van de reflector niet goed is. Lichtopbrengst krijg je in dít geval alleen door er méér licht in te plaatsen ( led’s of iets dergelijks)...
 
Laatst bewerkt:

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
577
495
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
#13
Normaal wordt een reflector gesputterd in een autoclaaf.
Best wel een dure bewerking.
Honda heeft er voor gekozen om te besparen door een simpel verflaagje te spuiten.
Onbegrijpelijk maar waar.
Heb een paar jaar geleden wat onderzoek gedaan naar alternatieven en er mee gestopt.
chroomlak spuiten zou een mogelijkheid kunnen zijn.
suk6 met je proeven.
Ben benieuwd.

Elke koplamp heeft een ontluchting nodig.
Afplakken werkt vlgs mij niet.
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
1.978
1.421
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#15
Je koplamp kun je weer dicht krijgen door hem in een kartonnen doos te stoppen en daar een gaatje in te maken waardoor je met een verfstripper hete lucht blaast (300gr) gedurende 15 minuten erin laten liggen, dan de randen even goed klemmen en laten afkoelen en klaar is Kees. De on- en beluchting gaat via de lamp opening.
 

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.068
1.959
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
#16
Screenshot_20181011-065809_Gallery.jpg
We raken steeds verder van het topic achterlicht af, maar de ontluchting van een 1300 koplamp gebeurt toch via dit slangetje?
 

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
577
495
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
#17
Dat bedoel ik.
Eventuele condens gaat hierdoor langs natuurlijke weg weer uit de lamp.
 

GrisPan

5e Versnelling
5 okt 2014
714
504
93
Schagen
Type motor
ST1300
#18
180 graden in een hete lucht oven , 10 minuten....ging met moeite van elkaar. Dus 12 minuten? :)