ST1100 trilt bij snelheid boven 130

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

TonPetra

Beginnend Bestuurder
12 mrt 2016
20
0
3
59
haarle (gem.Hellendoorn
Type motor
ST1100
#1
Help help
Hallo Pan rijders
Ik zit met een probleem
Pas geleden 2 nieuwe bandjes er op laten leggen.
Waw heerlijk rijden .
Tot ik iets harder ging dan 130 , vanaf ongeveer 130 en harder begint het stuur heel erg te trillen hoe harder ik rij des te erger wordt het trillen.
Bandjes tot 3 x op nieuw laten balanceren en nieuwe wiellagers geplaatst..
Het probleem blijf .
Wie weet raad.
Voordat ik de bandjes verving was er niets aan de hand kon ik fijn een snelheid rijden van rond de 200 en zonder trillen.
De nieuwe bandjes zijn de zelfde als wat er op zaten..
Help help

Ton
 

Panelly

Motorrijles
31 okt 2016
9
6
3
noordholland
Type motor
ST1100
#3
Het kan een onbalans in de banden zelf zijn.
Vraag dat maar eens aan onze Belgische vriend GeertL.
Alles was destijds al tien keer uitgeprobeerd. Pas toen er een compleet
voorwiel gewisseld werd werd duidelijk dat het de band was.
Nieuwe band erom en probleem was weg. Ik zeg niet dat DAT het is maar
wellicht iets om over na te denken.
 
Laatst bewerkt:

PanRijder

1e Versnelling
5 nov 2015
40
64
18
Swalmen
Type motor
ST1300
#4
Hoi

Denk dat het aan de banden ligt, oo de ST1100 kan niet iedere band.
Groed navraag doen ..... maar strillen bij 130 is niet goed, dat heeft normaal alleen de st1300
 

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
599
201
43
Dalen
Type motor
ST1300
#6
Als er geen trilling was met de oude banden en nu opeens wel, dan moet je het in de banden zoeken. Ook al zijn de nieuwe banden van hetzelfde merk, heb je misschien toch een maandagmorgen band erom liggen? Of degene die ze gemonteerd heeft kan niet balanceren..
 

dakkie

5e Versnelling
14 nov 2012
644
285
63
63
zaandam
Type motor
ST1100
#7
zou wel leuk zijn als er nog een antwoord komt van ts
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
967
723
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#9
de zoektocht ligt vaak in het proberen van een ander wiel/band combinatie en dan te beoordelen,

immers we hebben 2 assen en dan is het al moeilijker te bepalen of het nu aan de voorzijde of de achterzijde ligt
persoonlijk zou ik beginnen met balanceren (statisch en dynamisch en als dat geen resultaat oplevert een andere motorband

en dan weer proberen
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
967
723
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#11
beste
Een juiste diagnose begint vaak met het beoordelen van de klachten en als we spreken over trillen (omhoog en omlaag) moeten we eerst zeker weten wat daar mee bedoelt wordt.
balanceer problemen zien we vaak terug bij ca 80 km/h en 120km/u terwijl koplager problemen zich meer uiten in het gaan schudden van Li + Re) van het voorwiel en wordt versterkt zodra je het stuur los laat.(vanaf ca 60km/u)
Echter veel rijders hebben graag het stuur zeer stevig vast waardoor problemen vaak erger worden ervaren dan dat ze werkelijk zijn (te gespannen op de motorfiets )

Een trillingsvrije motorfiets is mooi maar daar gaat wel heel veel aan vooraf,
Er zijn namelijk veel verschillende krachten aan het werk en ze gaan allemaal een andere kant uit.
Soms willen we dit niet en hebben we balans gewichten en trilling dempers om dit te elimineren tot een acceptabel niveau.
echter de grootste variabele hebben we niet in de hand.
Het wegdek, het weer , de belading /vering etc maw er blijven nog genoeg factoren over die een smooth ride kunnen verstoren
Samengevat,
Iedere motorfiets trilt simpelweg doordat interne massa zich voort beweegt en dit kun je verminderen door tegen gewicht in de strijdt te gooien (balans gewichten)of te dempen
En banden dempen ook [maar het kan voorkomen dat een band helemaal niet positief hieraan bijdraagt doordat het karkas van de band iets heel anders doet dan wat je zou mogen verwachten.
De kleinste wijziging kan al genoeg zijn.
Ketting fietsen en Cardan fietsen reageren anders en verwerken tractie op verschillende manieren net zoals 1,2 of meer cylinders in welke configuratie dan ook dit verschillend doen, (ook terug te zien in specifieke slijtage)
Ligt het aan de band of is er toch iets anders aan de hand .
een stappenplan is beslist wenselijk om iets uit te sluiten,
Maar vaak begint het bij de laatste wijziging .
Dit is voor de meeste wel duidelijk maar is het mijn ervaring dat men te lang wacht met het nemen van de noodzakelijke stappen om daarmee een duidelijke diagnose te stellen.

Banden tests ten spijt.. zij zijn een moment opname van de op dat moment beschikbare banden die vaak gemonteerd zijn op de van dat moment populaire motorfietsen
Als voorbeeld noem ik de ST1100 die van oorsprong uitgerust was met diagonaal banden en dat is iets anders dan een hedendaagse radiaal band.
Maar we moeten ook accepteren dat geen enkele rijder/motor combinatie gelijk is aan elkaar.
Dit neemt niet weg dat onder alle omstandigheden gezocht moet worden naar een iedeale combinatie waar je het mee kan vinden.
Echter dat blijft altijd een persoonlijke zoektocht (met een beetje hulp van de banden leverancier)
 
Laatst bewerkt:

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.884
734
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
#12
Ketting fietsen en Cardan fietsen reageren anders en verwerken tractie op verschillende manieren net zoals 1,2 of meer cylinders in welke configuratie dan ook dit verschillend doen, (ook terug te zien in specifieke slijtage)
Of een BMW (boxer):Biggrin

Wat ik nog niet ui de reacties haal, het is ook belangrijk om het voorwiel op de juiste manier te monteren, doelend op de as en de volgorde van aandraaien.

As op juiste moment, klembouten vaste kant (dus de kant met de draad) aandraaien, flink in- en uitveren en dan de andere kant aandraaien.
 

Hondaman63

2e Versnelling
5 aug 2017
44
10
8
55
Gorinchem
Type motor
ST1100
#13
Ik heb een soort gelijk probleem gehad schijnt werd mij verteld te maken hebben met hoe de band is opgebouwd radiaal en diagonaal hoe je staal in de band is gevlochten dus wat eerder aangehaald is toch proberen andere band.
 

Alex1976

3e Versnelling
6 okt 2017
135
52
28
42
Hoogvliet Rotterdam
Type motor
ST1100
#14
Is er ook al geprobeerd om de band een kwartslag op de velg te draaien?Band en velg zijn nooit helemaal rond(relatief gezien).Als bij het monteren het hoogste punt van de band en velg toevallig bij elkaar worden gemonteerd krijg je een ei vorm.Dit is niet met het blote oog te zien maar je voelt het wel degelijk tijdens het rijden.Wij hebben er in onze autowerkplaats speciale balanceerapparatuur voor om dit op te sporen,maar ik weet niet of dit er ook voor motorfietsen is.Mij is geleerd:een ei kun je balanceren maar er niet op rijden.Vandaar ook dat de klacht verdwijnt als er een nieuwe band wordt gemonteerd,de kans dat deze weer op dezelfde wijze wordt gemonteerd in ontzettend klein.Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten Alex