Spatlap achter Manus 2.5 versie

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
393
194
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
#1
De Manus spatlap aangevuld. Reden vaak spijkers nagels in achterband. Oplossing kan zijn..spatlap verlengen..zowel voor als achter. Mischien voor Manus een idee om een verlengde versie op de markt te brengen. Wij gaan het uitproberen...binnenband van vrachtwagen gratis bij Profile banden.


Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
 

Hunter

5e Versnelling
5 nov 2017
547
186
43
48
Antwerpen
www.garage-brabo.be
Type motor
ST1300
#2
Ben benieuwd naar het resultaat (spijkers)
meestal worden spijkers/nagels omhoog geworpen door het voorwiel, waarna deze gepositioneerd worden om in de achterband te verdwijnen...
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.502
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
#5
Heel crea-bea, Marcel! Benieuwd of het ook wat oplevert. Gaat die lange flap niet tegen het wiel aanwaaien?
 

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
393
194
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
#6
Ongetwijfeld zal de flap tegen de band gaan slepen..maar dat hinderd niet. Wiel draait ervan af. Ik zet ook op voorspatbord ook een flap hoop dat het opspringen van schroeven nagels verloren staal onderdelen dan tot het verleden is.
Juist omdat het dikke rubber flexibel is zal het geen probleem zijn....gaan wij zien...achterwiel zit er weer in. Remblokken schoon ook de geleide pennen cardan olie ververst. Enz enz...

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.393
455
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
#8
Ben je niet bang dat als de verlengde voor spatlap iets door de (rij)wind wordt weggeblazen deze je stuur beweging kan belemmeren of beïnvloeden? :vroem:
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.273
2.052
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#10
Ik heb mijn spatlap bij mijn vorige ST1300 verwijderd.
Met als reden, het beschadigt de stalen remleiding en het sneed een groef in de achter brug, door de op en neer bewegingen dat de brug maakt.
Controleer de ST1300 maar eens,als ie er al minstens 10000km ophangt.
Voor mij nooit meer een spatlap op mijn ST1300.
 
Laatst bewerkt:

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
589
501
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
#11
Aan de voorzijde verlengen met ( flexibel) materiaal is zonder meer gevaarlijk.
Deze kan door het wiel meegenomen worden en al rijdend klem komen tussen wiel en spatbord.
Dit wil je niet meemaken.

Aan de achterzijde speelt dat niet, maar bedenk wel dat de bevestiging aan het plastic van het binnen spatbord maar door 2 clips wordt bewerkstelligd. Extra belasting door een verlengde spatlap(zwabberlap) zal het binnenspatbord niet lang kunnen verdragen.
De afmetingen van de spatlap zijn door mij overgenomen van de Honda accessoire spatlap en als zodanig beproefd door Honda.
FJR politie en marechaussee motoren hebben een degelijke spijkervanger gemonteerd maar is door mij onderzocht en voor onze 1100 en 1300 niet mogelijk.
Een ieder is natuurlijk vrij om te doen wat hem goed dunkt maar voor mij is de huidige spatlap goed uitontwikkeld.
 

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
227
101
43
34
nieuwegein
Type motor
ST1100
#12
Wat je ook nog wel een ziet. En geloof de de oude politie motoren dat ook hadden.
Is een grote flap ter hoogte van de midden bok maken. Die vrij stijf naar benden blijft staan.
Zoals al eerder beschreven wordt. Het voorwiel werpt de schroef of spijker op en deze flap vangt hem mooi op!

Allemaal stof tot na denken! Sucses ermee
 

GotTheSunInMyFace

4e Versnelling
18 jan 2017
329
94
43
37
Zwolle
Type motor
ST1100
#13
onnodige quote verwijderd.

Ik heb laatst nog een overheids BMW R1200RT gezien met een dergelijke spatlap. Deze zat inderdaad ter hoogte van de middenbok en hing verticaal naar beneden tot vlak op het wegdek. Dus ook nu worden ze nog gebruikt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#14
Onnodige Quote verwijderd

marc Pan,
Je kan natuurlijk ook een stukje kunstof plakken/ kitten op de plek waar de spatlap zit zodat deze de achterbrug niet meer raakt idem voor de remleiding
 
Laatst bewerkt door een moderator:

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#16
Ziet er werkbaar uit zoiets kan volgens mij ook makkelijk op een 11 of 1300.
 

GotTheSunInMyFace

4e Versnelling
18 jan 2017
329
94
43
37
Zwolle
Type motor
ST1100
#19
onnodige quote verwijderd


Als ik voor topsnelheid ging, dan had ik een andere fiets gekocht. Liever comfortabel en betrouwbaar. En met mujn 2meter ben ik toch al een windvanger
 
Laatst bewerkt door een moderator:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.273
2.052
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#20
@elmo zei, Je kan natuurlijk ook een stukje kunstof plakken/ kitten op de plek waar de spatlap zit zodat deze de achterbrug niet meer raakt idem voor de remleiding.

Klopt elmo, maar de beschadigingen zijn er nu, spijtig genoeg, dus je hebt wel een punt voor die er nog een spatlap gaan monteren op de ST1300, dan zou ik dit maar doen. Al hoe wel zal je de kunstof geregel moeten vervangen, dit is in mijn ogen toch ook zachter dan aluminium en de stale remleiding. Als de spatlap gemonteerd word, en de ST1300 is onbelast is er speling zat, maar als je hem gaat belasten door er op te zitten en wat extra gaat belasten door er op te duwen met je gewicht, dan komt de spatlap op de stalen remleidingen, en schuurt ook deze tegen de achterbrug. Doe de test maar eens met de ST1300, laat dit iemand doen zodat je er naar kan kijken. Voor de ST1100 is de spatlap een luxe voor de ijzeren brug maar de ST1300 heeft een aluminium brug en frame.
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#21
Heb dit ook gefabriceerd van een deel gamma emmer. Zit vast met slangklemmen aan de dwarsstang vd bok.


[emoji106][emoji112]
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#22
@marc Pan ja dat begrijp ik en is vervelend als je bv nylon gebruikt dat is een industrieel glijdend kunstof wat je echt niet snel doorhaalt het is maar een tip. eenieder moet zelf bepalen of een spatlap op de 1300 nodig is
 

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
393
194
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
#23
Ik heb al ruim 3 jaar de spatlap van Manus ...u natuurlijk bekent... ruim 35.000 Km verder... geen slijtsporen op remleidingen. -Ben benieuwd Marc waar jij jouw slijtsporen zitten.... mmm hier zit weer een grap in... nu ff serieus mischien is de spatlap van Manus die ik heb iest anders ...meten is weten. Maar is goed dat jij het opmerkt Marc.
Intussen wel wat ingekort de achtervlapperdevlap.
Voorspatbord heb ik al een verlenger op zitten, maar toch nog te kort.... zijn meerdere versie dus... Ik maak daar een kleine extra lapje... soort schaamlapje zullen wij maar zeggen.

Ga toch kijken wat ik aan de bok kan plaatsen als hij ingeklapt is dat er een ferme lap onderhangt . ...
Nu toch tijd op te freubelen... Mischien op de TDT dag kunnen laten zien