data-csrf="1560709997,c79c5356d79b124ef0d16c49a6740482" Spanningsregelaar naar de mallemoer.... | ST1100-1300.eu

Spanningsregelaar naar de mallemoer....

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Nadat ik de accu had vervangen (en een nieuwe kabelschoen heb aangesloten naar de accu, dit omdat de oude haast los lag) afgelopen zaterdag een stukje gereden en onderweg een brandlucht geroken. Nu was dat op een plek waar veelal illegaal stroomkabels werden gebrand, dus gedacht dat dat het zou zijn.
Op de werkplek geweest en direct daarna weer vertrokken, zonder problemen of enige aanwijzing.
Thuisgekomen de motor bekeken en de kap eraf gehaald, nu bleek dat er kabels gesmolten waren naar de accu, dit bleek dus de aansluiting van de spanningsregelaar te zijn.
Ik heb reeds een ander besteld en haal deze morgen op.
Hoe kan ik er nu achterkomen welke kabel waar hoort aan de andere stekker. Heb wel een schema en foto's bekeken en weet nu waar de rode en zwarte draad horen maar hou dus ook de 3 gele over.
Is er wellicht iemand in Emmen die mij eventueel zou kunnen helpen, zou de draden zelf wel kunnen solderen en voorzien van krimpkousen maar moet uiteraard de gele kabels uitgemeten hebben en weer op de juiste plaats krijgen.
Belangrijk is natuurlijk ook om te weten of de dynamo nog in orde is, onderweg weer naar huis dus totaal geen problemen gehad, ook niet nadat ik de motor weer gestart had toen ik net thuis kwam (en de kap nog niet werwijderd had), alles werkte nog naar behoren.
Ik ben niet zo technisch dat ik zelf de bekabeling kan doormeten.

De oude kabelschoen was dubbel, d.w.z. 2 lipjes aan 1 schoen, deze heb ik vervangen door 1 schoentje en de beide kabels hieraan gemaakt.
Dit moet volgens mij toch niets uitmaken, ik heb deze dubbele vervangen omdat de omhulsel van de zekering nogal uiteen gedrukt werd.

Bijlagen

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.863
1.008
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Amai .
Er zal wel iemand zijn die je kan helpen .
Het zou fijn zijn als je eventueel de oorzaak zou weten ( later ) het dan ook even te posten.
Altijd interessant om te lezen.

• Leuk
Reactions: securitydogs

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Kans is groot dat je bedrading, punt waarop ze de dynamo ingaan, is vergaan.
Verder moet je de rode stekker (linkerzijde, boven je schakelpook) loshalen en die bekijken. Om te kijken of die stekker nog ok is.
Bekijk bijlage 24705Bekijk bijlage 24706Bekijk bijlage 24707Bekijk bijlage 24708
Bedankt voor de tip, zal deze ook loshalen en eens bekijken.
postings automatisch samengevoegd:

Amai .
Er zal wel iemand zijn die je kan helpen .
Het zou fijn zijn als je eventueel de oorzaak zou weten ( later ) het dan ook even te posten.
Altijd interessant om te lezen.
Zodra ik achter de oorzaak ben zal ik het laten weten, ik vermoed corrosie.

Bekijk bijlage 24709
Zo zitten de draden op de stekker van de spanningsregelaar / gelijkrichter.
Kan ik ook ergens vinden welke gele draad waar komt, ik kan zo geen verschil zien.

Laatst bewerkt:

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
overbodige quote verwijderd, geen voorgaande berichten quoten i.v.m. de leesbaarheid van het forum a.u.b.

Ik heb een andere spanningsregelaar inclusief stekker en kan dus de gele draden aan elkaar solderen zonder dat het uitmaakt aan welke gele draad deze komt.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.494
1.851
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Je hoeft niet te solderen, je kunt de stekkers inwendig losmaken uit de connector door het kleine lipje in te drukken en hem uit de behuizing te trekken, daarna steek je ze in de juiste connector op de goede plaats.

• Leuk
Reactions: securitydogs

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Onnodige quote verwijderd

Ik bedoel dat ik ze moet solderen omdat de bedrading aan de motor is aangetast, en aan de andere spanningsregelaar de originele stekker en bekabeling zit die ik kan gebruiken inclusief de stekkeraansluitingen.
Maar zometeen eerst de motor uit de box halen en onder de afdak zetten bij huis. Hierna de kappen verwijderen en diverse aansluitingen controleren en eventueel schoonmaken.

Laatst bewerkt door een moderator:

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Heb er een andere spanningsregelaar met bijbehorende stekker opgezet. De overige aansluitingen gecontroleerd en schoongemaakt, deze waren allen nog in goede staat. De accu weer aangesloten en doorgemeten. Bij 1500 toeren gaf deze 14.24 aan, met verlichting erbij 14.14.
Het aankomende weekend eens de weg op en kijken of het nu weer helemaal in orde is.

Je hoeft niet te solderen, je kunt de stekkers inwendig losmaken uit de connector door het kleine lipje in te drukken en hem uit de behuizing te trekken, daarna steek je ze in de juiste connector op de goede plaats.
Als de connetcor goed zou zijn dan had ik dit ook wel gedaan, het probleem was dat de halve connector ook was weggesmolten.
Ik moest dus een andere regelaar inclusief connector monteren, via marktplaats een liefhebber van de Pan gevonden die mij een kabelboom heeft meegegeven waar ik hetgene van af kon halen wat ik benodigd was.
Voor zover ik kon controleren was dit enkel de spanningsregelaar + connector. De bedrading moest ik dus wel solderen.
Ik ga er vanuit dat corrosie op de aansluiting\connector de oorzaak was, dit is niet meer te controleren doordat alles zwart en gesmolten was.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Like
Reactions: elmo en panman1100