• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Rook uit de uitlaat

Ed 74

Beginnend Bestuurder
28 mei 2018
20
5
3
45
Type motor
ST1100
Na gisteren avond nog een mooi rondje te hebben gereden en de thuishaven was weer in zicht dacht ik, gas erop! Na een stukje van een 4-5 km voluit te zijn gegaan was ik bij de afslag en liet m’n gas los.
Na de snelweg een stukje provinciaal en toen begon de motor al slecht te lopen, net of er een bougie kapot was.
Kom ik het dorp in en kijk in m’n spiegel zie ik een rookpluim.
Thuis stil gezet en straks nog eens een keer gekeken, en nog steeds te veel rook uit de uitlaat.
Is dit nu het einde van de liefde of is dit te maken?

Alvast bedankt, groeten Ed

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.387
1.769
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Hoe is de staat van onderhoud? Oude olie ,nieuwe olie? Hoe oud zijn de bougies?

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.510
5.268
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Dan wordt het tijd voor onderhoud.
Als je goed in het serviceboek kijkt bij onderhoud staat er elke 6000 km een inspectie.
Een geoefende motorrijder doet dit zelf .
Na 12.000 km of 1 jaar moet er voor het eerst wat vervangen worden .

Onderhoudsschema st1100
DSC_0694.JPG

Ed 74

Beginnend Bestuurder
28 mei 2018
20
5
3
45
Type motor
ST1100
Onderhoud stond al gepland. Komt dit dan door achterstallig onderhoud?
Motor is vorig jaar nog netjes bij de garage geweest.

Dat schema heb ik ook hier op de ipad staan.
Denk dat ik afgelopen jaar nog geen 3000 km gereden heb.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.387
1.769
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Olie verouderd evengoed of je hem wel ofniet gebruikt. Daarom miet je het ook elk jaar vervangen, ik zou eerst eens verse olie met filter bougies en luchtfilter doen en dan eens kijken wat hij doet.
Check ook goed hoe het staat met de koelvloeistof, reservoir en overloopslang dit laatste is een ondergeschoven kindje..........vaak.

• Mee eens
Reactions: panman1100

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.628
2.332
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Als de motor opeens begint te roken en slechter te lopen dan is er meer aan de hand dan achterstallig onderhoud denk ik. Blauwe rook duidt inderdaad op het verbranden van motorolie, dus op één of andere wijze kan de motorolie nu in de verbrandingsruimte komen. Een paar verdachten zijn dan een koppakking, klepsteelgeleider of zuigerveer.

Eerst maar eens (achterstallig?) onderhoud doen en als het daarmee verholpen is heb je denk ik mazzel gehad . .

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
502
201
43
Type motor
Geen
Zoals @Nosegear beschrijft sluit ik me bij aan. Zuigerveer/olieschraapveer zijn verdacht. Koppakking zou witte/grijze rook geven.
Olie aftappen en kijken/voelen of er metaalschraapsel in zit ??? Dat zou ik als eerste doen.

Ed 74

Beginnend Bestuurder
28 mei 2018
20
5
3
45
Type motor
ST1100
Als er metaalschraapsel in zit wat zou dat betekenen?
Ik had al een vermoeden dat het in het blok te doen was.
Betekend dit een ander motorblok?

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Niet meteen zo dramatisch! wanneer zie je die rook, als je het gas dichtdraait of als je gas geeft?
In het eerste geval zijn je klepsteelrubbers aan vervanging toe, in het tweede geval moet er even compressie gemeten worden voor er een uitspraak kan worden gedaan.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.628
2.332
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Koppakking zou witte/grijze rook geven.
Vaak, maar niet per sè. Er lopen ook oliekanalen door de koppakking maar inderdaad liggen de koelwaterkanalen doorgaans dichterbij de verbrandingsruimte en is witte rook in zo'n geval voor de hand liggender.

Even de bougies eruit en met een boroscoopje naar binnen kijken. Als er een veer is gesneuveld is dat vaak al heel rap te zien (longitudinale krassen op de cilinderwand). Compressie meten kan nuttig zijn, maar als er een plots olieverbruik is dan is het waarschijnlijker dat de olieschraapveer de strijd heeft opgegeven. Dat zul je niet in de compressie terug gaan zien.

Maar zoals Luc al aangeeft: geen paniek en meten is weten.

• Like
Reactions: Guardian

Ed 74

Beginnend Bestuurder
28 mei 2018
20
5
3
45
Type motor
ST1100
Nu krijgt het verhaal in een keer een andere draai, ik denk ik loop nog eens even naar de garage om te kijken wanneer er een pluim uit komt om antwoord te geven op het geen wat lucky Luc schreef.

Geen pluim meer te zien! Sterker nog, ik heb even een kort rondje gereden van twee km en in het hele begin nog een keertje sputteren en nu gaat het dametje weer als vanouds! Morgen ga ik een grotere ronde rijden om te kijken of het allemaal echt zo is en dat ook zo blijft.
Ik ben letterlijk door stomheid geslagen, snap d’r niks van.
Als ze het goed houd dan gaat ze weg voor een onderhoudsbeurt en anders.....

Ik houd jullie op de hoogte.

Ed 74

Beginnend Bestuurder
28 mei 2018
20
5
3
45
Type motor
ST1100
Allemaal bedankt voor de reacties!
Afz een blije Pan rijder.

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
259
117
43
34
nieuwegein
Type motor
ST1100
Ik vermoed dat er gewoon een koelwater slang gesprongen is!

Controleer bij koude motor of en nog water in je radiateur zit en in je tankje rechts achter!

Dus kijk uit met rijden nu!

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.628
2.332
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Koelwater geeft witte, geen blauwe rook - en bij een geklapte slang wel echt meteen zóveel dat je geen meter meer verder rijden wil (been there done that! ;)). Gebeurde me op m'n 1100 een jaar of wat geleden, en wat er dan achter je hangt is geen klein pufje rook maar een volledige mistwolk. En de temperatuurmeter knalt meteen ver naar rechts; dat werd hierboven ook niet gemeld.

Misschien ergens door gereden (olie)?? Hou het in de gaten zou ik zeggen.

Ed 74

Beginnend Bestuurder
28 mei 2018
20
5
3
45
Type motor
ST1100
Gisteren met het dametje nog eens ff op pad geweest, geen centje pijn.
Alles dik in orde.

Heb alleen als verklaring dat er misschien een beetje te veel olie in het blok heeft gezeten en dat er uit heeft gegooid.
Dank voor alle support.

Groeten Ed

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.387
1.769
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
mooi goed om te horen....... nou gauw een beurtje en knallen met die handel :biker:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ed 74
Bovenaan Onderaan