Roest op boutjes.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.424
1.606
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Het komt telkens terug en dan poets ik het weg met Belgom Alu poetsmiddel.
Ik zal wel niet de enigste zijn met deze roestplekjes .
Is er een voorkomen middel beschikbaar of zoiets ?
20190828_141835.jpg

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
740
334
63
Dalen
Type motor
ST1300
Motor droog zetten. Ik heb er imbusboutjes in zitten en die roesten (tot nu toe) niet. Schijnen bij Honda alleen wel erg duur te zijn. Je kunt er ook van die zwarte kunststofkapjes op drukken. Dan roesten ze nog steeds, maar zie je de roest niet meer. Of je koopt bij de betere ijzermaterialenzaak een paar (dezelfde) RVS boutjes.

magnamaniac

3e Versnelling
12 mei 2019
123
93
28
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
met een fijn koperborsteltje zo ver mogelijk de roest verwijderen en even aantippen met een roestomvormer al bv brunox of het spuitbusje van de action.
Beide zetten de restanten ijzeroxide (roest) om in een "onschadelijke/stabiele" vorm en bevatten een epoxy als afwerk/deklaag. Je bent dan van je roest af.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.148
976
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
al dat RVS is dan misschien wel mooi (voor even) maar geeft vaak andere problemen
erg taai, geeft vaak problemen zoals koud las,
los krijgen kan een uitdaging zijn

als we dan toch bezig willen zijn.. Titanium boutjes......

aangaande RVS zelden kiezen gebruikers zelden voor een 316 kwaliteit of gebruiken er het juiste gereedschap(geen ijzerhoudend gereedscap) voor.

(vergelijk het met giet ijzer.. is zeer slijtvast maar erg breekbaar

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
740
334
63
Dalen
Type motor
ST1300
@waffie: Ik wilde je vragen wat koudlas betekent, maar Google heeft inmiddels uitkomst geboden. Je hebt gelijk dat je RVS met niet-ijzerhoudend gereedschap moet behandelen. Je hebt ook gelijk dat bijna niemand dat doet. :good:Ik ook niet, want waarom speciaal gereedschap aanschaffen voor die enkele keer dat je met RVS werkt?). Ik denk dat, in bepaalde gevallen, RVS best wel toepasbaar is. Ik heb 3 jaar geleden de standaard boutjes van de uitlaatklemmen van m'n ST1300 (waren erg verroest en kwamen maar slecht los) vervangen door RVS exemplaren. Tot nu toe zijn ze nog steeds goed en zijn ze ook erg gemakkelijk los te krijgen (als het achterwiel eruit moet, dan moet de rechter demper een stukje zakken). Moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik het draad van de RVS boutjes met kopervet heb ingesmeerd (met het risico dat ik nu een discussie start waarom je bouten niet met vet mag behandelen omdat dit van invloed is op het juiste aanhaalmoment :Lol:). Maar dat is misschien iets voor een ander topic....

Laatst bewerkt:

magnamaniac

3e Versnelling
12 mei 2019
123
93
28
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
Dasty van de Action, superspul en je hebt geen hogedrukspuit nodig.
....van de Wibra :p
Is beide exact hetzelfde spul, enkel een ander etiket. Zeeman heeft het ook, met weer een ander etiket.
Let wel, GOED naspoelen. Het is namelijk een (verdund) loog, wat uiteindelijk bijtende eigenschappen heeft.