Remvloeistof vervangen ST1100 ABS

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Anton Meijerink

2e Versnelling
13 aug 2017
61
12
8
54
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Goedemiddag allemaal,

Inmiddels ben ik een aantal weken verder met mijn ST1100 uit 2002 en heb ik mijn achterbrug + Manus spatlap, motorblok, kleppen gesteld, koppeling vervangen als ook de distributie + rollen, bekabeling netjes gemaakt, verlichting aangepast, diverse pakkingen en lagers vervangen en nog veel meer ververst of gerepareerd op een dingetje na.....
Mijn remvloeistoffen voor zowel mijn voor als achterrem, ik heb vele fietsen gedaan maar nooit een met DCBS en ABS, is hier iemand die mij hiermee kan of wil helpen?
Of misschien nog beter is er een duidelijke handleiding waarbij je eigenlijk niet de fout in kan gaan want mijn remmen zijn toch wel een belangrijk dingetje op de motor...

Ik heb wel de gebruiksaanwijzing gezien van de ST1300 en vroeg me dan ook af of die hetzelfde is als voor mijn ST1100.

Hulp is natuurlijk altijd welkom maar extra info ook.

Alvast bedankt en groetjes,

Anton

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Pathfinder

Anton Meijerink

2e Versnelling
13 aug 2017
61
12
8
54
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Oké dus de volgorde zoals beschreven aanhouden, ik ga het proberen volgende week. Ik laat het weten of het me gelukt is.....

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.033
822
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik ben er vrij zeker van dat je met de langste leidingen dient te beginnen en dat is met alles wat door het reservoir van de achterrem wordt bedient (werkplaats handboek Honda)

al maakt het voor de verdere werking niet echt uit

of je begint met de voorrem of met de achterremleidingen

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
448
406
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Je moet het vloeistofnivo echt als een havik in de gaten houden want de achterrem slurpt vloeistof als je aan het pompen slaat! Ik had net mazzel toen ik het deed, anders had het over gekund.

H

Honda

Guest
Je moet je partner het nivo in de gaten laten houden en zelf pompen en ontluchten. HA.

Anton Meijerink

2e Versnelling
13 aug 2017
61
12
8
54
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Alles geprobeerd maar helaas totaal geen succes ik begrijp er helemaal niets meer van... Ik ga nu eerst maar eens de remmen reviseren want daar is ook wel een dingetje mee...
Mijn achterremklauw komt er uit maar gaat niet meer terug je duwt je een ongeluk als die (gedeeltelijk)vast staat. Lijkt mij dan maar even het beste om alle olie er weer uit te halen dan de remklauwen te bekijken en eventueel te reviseren en dan maar weer van vooraf aan beginnen ben ik bang.... Zonder het DCBS en ABS was het toch wat makkelijker.......

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.033
822
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
1 van de remzuigers in de achterrem klauw wordt bediend door de slave pomp aan de linker voorpoot

Als je die in drukt komt de 3e zuiger aan de achterrem klauw er mee uit.
Misschien dat het terug drukken van de remzuiger beter gaat als je de desbetreffende ontluchtingsnippel open zet.
dan kan de druk beter weg(en het vuil)
Dit zorgt tevens dat vuil dat mogelijk achter de zuiger zit , niet de remleiding/ABS pompunit ingedrukt wordt.
En en eenmaal vuil in de pomp ....dan kost het heel wat moeite om dit op te lossen
(standaard procedure mij ABS systemen)

Anton Meijerink

2e Versnelling
13 aug 2017
61
12
8
54
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Ik ga er morgen of zondag weer mee verder om te kijken wat er nu wel of niet goed gebeurd in ieder geval via de wel bekende Pan Europeaan winkel alvast revisie setjes besteld die heb ik dan morgen alvast binnen.....

Bijtje85

2e Versnelling
30 jan 2017
50
8
8
33
Duiven
Type motor
ST1100
Anton je hebt een p.b. met daarin de uitleg hoe je moet werken.
(volgorde / wat te doen)
Hallo panman 1100, ik heb hetzelfde probleem en wil graag het remsysteem reviseren/nieuwe olie in laten. Zou je mij ook de procedure toe kunnen sturen?

Pankoe

3e Versnelling
30 okt 2017
99
23
8
54
Type motor
ST1100
Had hier abusievelijk een reactie achtergelaten. Kon het berichtje niet verwijderen. Vandaar dit vreemde berichtje.

Laatst bewerkt:

Anton Meijerink

2e Versnelling
13 aug 2017
61
12
8
54
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Ja het is gedeeltelijk gelukt heb de achter remklauw uit mekaar gehaald om deze te checken alles schoon gemaakt en terug gezet nu de voorste remklauwen en dan kijken hoe alles soepel draait...
Voorlopig eerst de spullen netjes maken en dan ergens deze week de remmen ontluchten, hopelijk gaat dat goed komen, in ieder geval is de hulp van panman1100 heel erg nuttig geweest tot nu toe.

Anton Meijerink

2e Versnelling
13 aug 2017
61
12
8
54
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Goedendag allemaal, probleempje gevonden bij zowel mijn voor als achterrem... Blijkt dat er zuigers beschadigd zijn en wel zodanig dat ik er andere in moet gaan zetten, weet iemand waar ik die kan krijgen?

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Nieuw zullen die best wel te koop zijn, ben bang dat dat een dure wordt.
BV bij MSP of CMS, David Silver...
Als je gebruikte remklauwen van een bekende kopen kan lijkt mij een betere oplossing .
Wel vreemd dat zowel voor en achter beschadigd is ?

Anton Meijerink

2e Versnelling
13 aug 2017
61
12
8
54
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Er zat behoorlijk wat roest aan de binnen kant waardoor ze niet meer soepel erin en eruit komen, of ze eruit zijn gehaald met een tang weet ik niet in ieder geval door mij niet van de vorige eigenaar weet ik het niet....

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
377
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Als de zuigers zelf geen roestvorming hebben zijn ze wellicht nog te polijsten.
Maar er mogen geen putjes in zitten, dan is het meestal einde verhaal.
De oxidatie in de remklauw is meestal te verhelpen, staat al ergens hier vermeld hoe je dit zou kunnen doen.

Zelf doe ik meestal Glasparelen, goed naspoelen en droog blazen. Dan uiteraard nieuwe cubs erin. Monteren met Ate vet of nieuwe remvloeistof .
Succes met je keuze hoe je het wilt / gaat herstellen.

Anton Meijerink

2e Versnelling
13 aug 2017
61
12
8
54
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Vandaag is panman1100 langs geweest om mijn remmen te ontluchten..... Uiteindelijk heeft hij alle vloeistof vervangen en de boel ontlucht, alles doet het weer zoals het hoort heel erg bedankt voor je hulp panman1100!!!!

• Like
Reactions: Pathfinder

Zonneschijn76

Kilometervreter
9 jul 2013
1.217
457
113
Top werk Henk, en weeerrrrrrr een tevreden panrijder !!! ;)

Tekst is aangepast.

Laatst bewerkt door een moderator:

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.033
822
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
RoflRoflKlanten ?

Zo mag je dat niet noemen,

(wikipedia)
(Een klant is de afnemer van een goed of dienst van een leverancier. In principe is het zo dat hier betaling tegenover staat. Voor veel organisaties zijn klanten een belangrijke bron om – direct of indirect – inkomsten te verwerven)

En gaan ze misschien Henk wel een commerciële instelling noemen.
En als het op internet staat weten instanties straks Henk ook te vinden en krijgt hij blauwe envelopen

discretie is belangrijk.... nietwaar Henk

Roy

Motorrijles
22 feb 2019
7
4
3
As
Type motor
ST1100
Hallo, indien mogelijk zou ik ook graag de handleiding ontvangen over remmen. Wil mijne ook voorzien van nieuwe olie. Alleen ook nog nooit gedaan met een ABS versie.
Ik gebruik normaal zo'n pompje op de compressor. Je zuigt danvanaf de nippel naar de klauw. Werkt dit nu niet bij deze versie?
Wederom bedankt allen

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
448
406
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Jawel, pompjes werken prima, zolang de ontluchtingsnippels geen valse lucht aanzuigen...
En hou dan maar extra het JUISTE reservoir in de gaten voor de betreffende ontluchtingsnippel.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.137
4.751
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Zoals al diverse malen hier op het forum vermeld ( gebruik eens de zoekfunctie) ,
hier het schema om de st1100 met ABS/cbs te ontluchten.

Bovenste remreservoir vullen en dan de boel ontluchten
(houd niveau in de gaten tijdens ontluchten)

1e : Linkse boven nippel
2e : Rechtse boven nippel
Afvullen tot max. streep binnenkant reservoir
Remreservoir weer sluiten.

Achter remreservoir vullen (houd niveau in de gaten tijdens ontluchten)
3e : middelste nippel achterrem
4e : onderste nippel rechtsvoor
5e : onderste nippel linksvoor
6e : achterste nippel van de achterrem.

Nu moet alles weer tip top in orde zijn.

Roy

Motorrijles
22 feb 2019
7
4
3
As
Type motor
ST1100
Bedankt voor de uitleg. 3x uitgevoerd maar helaas zonder succes.
Moet ik nog iets doen met de cilindertje boven op de linker remklauw voor? Moet deze ingedrukt zijn bij het doorpompen? Zo ja, hoe kan ik dat doen zonder hele zaakje te demonteren?

PS heeft iemand trouwens een beschrijving en tekening van het systeem zodat ik kan begrijpen wat en hoe het werkt tijdens het remmen (die gecombineerde rem)

Wederom bedankt