1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

remklauwen reviseren

Discussie in 'Documentatie' gestart door Di Capo, 30 dec 2012.

  1. Di Capo

    Di Capo 3e Versnelling

    wie oh wie, wil een beschrijving maken .
    ik wou graag stap voor stap een omschrijving hoe een revisie setje te plaatsen in mijn Pan.
    de voorremmen zijn niet helemaal wat ze horen te zijn en ik wil graag een revisie uitvoeren...
    bvd Martin
     
  2. MINIBENZ

    MINIBENZ Klokje Rondrijder

    Remklauwen los en blokken verwijderen.
    Bussen zover mogelijk naar buiten drukken, NIET er helemaal uit!!
    Systeem aftappen en laten leeglopen, dekseltje reservoir lossen om het aftappen makkelijker te maken.

    PAS OP! Remolie is erg agressief voor het lak en kuipwerk!

    Klauwen losmaken van de leidingen en uit elkaar halen, bussen voorzichtig met een tang uit de klauw trekken, O-ringen verwijderen en het binnenwerk schoonmaken.
    Dit is makkelijk met een Dremel tolletje om in de gleufjes van de ringen te komen.

    De bussen reinigen en eventueel met waterproof schuurpapier mooi glad maken.

    Nieuwe O-ringen monteren en de bussen terug duwen in de klauw.
    Beetje rem olie op de bussen om het monteren makkelijker te maken.

    Geheel weer in elkaar zetten, remblokken erin, leidingen aansluiten en dan het systeem vullen en ontluchten.
    Dit werkje is makkelijker met z'n twee!

    Succes!
     
  3. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Ik zou geen waterproof schuurpapier nemen maar scotchbrite of een zelfde soort pannenspons van kunststof , dit laat geen krasjes achter.
     
  4. Wonka

    Wonka Mega Mijlenmaker

    Je kunt de groeven ook schoonmaken met een messing borsteltje of een tandenborstel.
    En de remzuigers kun je ook weer mooi maken met brasso (tip van een bekende).

    Gr William
     
  5. panfiets

    panfiets Guest

    Bij de apotheek kan je 100 ml spuiten kopen. Een stukje slang (slang wat bijvoorbeeld in aquaria worden gebruikt) verbindt je aan de spuitmond en vul de spuit (via de slang) met remvloeistof.
    Via de ontluchtingsnippel, sluit je het slangetje op aan, kan je na revisie het remsysteem weer voorzien van remvloeistof.
    Nippel één of twee slagen opendraaien en de spuit legen, nippel dicht draaien. Dit herhaal je tot dat het systeem vol zit. Laat iemand boven meekijken of de resevoir niet overloopt.
    Als laatste moet je nog gaan ontluchten om zeker te zijn dat er geen lucht meer achter is gebleven.
     
  6. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Even snel tussendoor,bussen schuren in de dwarsrichting zo voorkom je dat het alsnog zou kunnen gaan lekken op je schuurkrassen.
     
  7. Di Capo

    Di Capo 3e Versnelling

    allemaal bedankt voor jullie reacties,ik heb ondertussen contact gehad met Henk(panman 1100) en die komt me helpen om alles weer als nieuw te maken..
    gr Martin
     
  8. Eefje

    Eefje Moderator Medewerker

    Gouden Henk, haha
     
  9. Veldt

    Veldt Guest

    Ja onze Henk staat voor iedereen klaar :!: :!:
     
  10. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Aad , er staan gelukkig een heleboel mensen hier klaar voor een ander :D ,

    (het M.K.T. bijvoorbeeld)
     
  11. Veldt

    Veldt Guest

    Weet ik, maar jij bent het rustigste typje :lol: :lol: :lol:
     
  12. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

  13. MINIBENZ

    MINIBENZ Klokje Rondrijder

    En wanneer gaat het gebeuren?
     
  14. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Oh , ergens eind januari , moeten nog een datum prikken :)
     
  15. MINIBENZ

    MINIBENZ Klokje Rondrijder

    Als ik kan ga ik wel mee Hendrik!
     
  16. Michael16061960

    Michael16061960 Beginnend Bestuurder

    bij het ontluchten van de remleiding is dan een remleiding ontluchter noodzakelijk
     
  17. Mikey

    Mikey 4e versnelling

    En waarom dan? Die maakt het makkelijker.....
    Maar zoals Minibenz schrijft, met 2 man is het prima te doen zonder een ontluchter. Transparant slangetje van de auromaterialenzaak en een dito flesje doen de truc net zo goed. Zou persoonlijk alleen even oppassen met het geheel doorknijpen van de hoofdremcilinders om te voorkomen dat je die lek knijpt op een randje oxidatie oid....
     
  18. MINIBENZ

    MINIBENZ Klokje Rondrijder

    Je kunt ook akkiwarium slang halen bij de dierenspeciaalzaak.


    Verzonden vanaf mijn iPhone
     
    • Leuk Leuk x 1
  19. elmo

    elmo Mega Mijlenmaker

    En daarna een nacht met ingeknepen rem en een elastiek eromheen daarná heb je snoei harde remmen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  20. Honda

    Honda Guest

    @elmo Geef je daar garantie op??

    Lijkt me beter éénmalig te investeren in een professionelen remontluchter.
    Deze (heb ikzelf) is toepasbaar voor alle motorfietsremsystemen voorzien van hydraulische remleidingen.

    $(KGrHqJ,!i4E1MFUEk0MBNdp7dcF)!~~_12.jpg
     
  21. elmo

    elmo Mega Mijlenmaker

    Ja daar geef ik garantie op is gewoon natuurkundig iets.

    En al dat dure spul pffff.. die slangen worden na verloop van tijd ook broos en hard, gewoon spuit van 1 euro en stukje slang werkt

    Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
     
    • Oneens Oneens x 1
  22. Honda

    Honda Guest

    Dit werkt alleen goed als je remsysteem luchtdicht is, als je wat oudere leidingen hebt werkt het maar even.
    Heeft niets met natuurkundig iets te maken, maar door de constante druk (doordat het remhendel vast staat met een tiewrap/plakband/touw) gaan de luchtbelletjes terug je reservoir in.
    Daarnaast het Honda DCBS is zonder een vacuüm bleeder niet goed te verversen.
     
    • Oneens Oneens x 1
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2017
  23. elmo

    elmo Mega Mijlenmaker

    Heeft niets te maken met natuurkundig iets te maken,maar door de constante druk gaan de luchtbelletjes weer terug het reservoir in......................
    Wat is het dan "origami" met remolie

    Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
     
  24. Nosegear

    Nosegear Administrator Medewerker

    100% Natuurkunde! ;)

    Gas stroomt van een hoge druk naar een lage druk, omdat de gasmoleculen allemaal dezelfde lading hebben en elkaar dus afstoten. Als er op de ene plek dus minder gasmoleculen zijn dan op een andere zal die plek al rap worden opgevuld. Daarom zul je, als je een ballon opblaast, altijd een ronding krijgen - het gas zal niet 'op een hoopje' onderin de ballon gaan liggen zoals bij een ballon met water erin, maar zich verspreiden. Doordat de gasmoleculen vrij kunnen bewegen ten opzichte van elkaar zoeken ze dus een stabiele situatie op waar ze aan alle kanten even hard door hun buren worden weggedrukt.

    Als je het remsysteem onder druk zet (door in de remhendel te knijpen en deze vast te zetten met bijvoorbeeld een postelastiek) dan zullen de gasbellen in het remsysteem dus óók onder druk staan. De Wet van Pascal zegt: "Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten." De druk die de remvloeistof op het remsysteem (en dus ook op de gasbellen daarin) uitoefent is dus in het hele remsysteem gelijk.

    De enige plaats waar die belletjes dus naartoe kunnen waar de druk lager is is in het reservoir - dat komt tenslotte niet onder druk te staan als je remt. Dus 'trekken' de gasbelletjes daarheen en wordt je remsysteem ontlucht.
     
    • Leuk Leuk x 2

Deel Deze Pagina