remklauwen reviseren

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Di Capo

3e Versnelling
2 nov 2012
197
7
18
wie oh wie, wil een beschrijving maken .
ik wou graag stap voor stap een omschrijving hoe een revisie setje te plaatsen in mijn Pan.
de voorremmen zijn niet helemaal wat ze horen te zijn en ik wil graag een revisie uitvoeren...
bvd Martin

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.322
1.029
413
48
Purmerend
Type motor
ST1300
Remklauwen los en blokken verwijderen.
Bussen zover mogelijk naar buiten drukken, NIET er helemaal uit!!
Systeem aftappen en laten leeglopen, dekseltje reservoir lossen om het aftappen makkelijker te maken.

PAS OP! Remolie is erg agressief voor het lak en kuipwerk!

Klauwen losmaken van de leidingen en uit elkaar halen, bussen voorzichtig met een tang uit de klauw trekken, O-ringen verwijderen en het binnenwerk schoonmaken.
Dit is makkelijk met een Dremel tolletje om in de gleufjes van de ringen te komen.

De bussen reinigen en eventueel met waterproof schuurpapier mooi glad maken.

Nieuwe O-ringen monteren en de bussen terug duwen in de klauw.
Beetje rem olie op de bussen om het monteren makkelijker te maken.

Geheel weer in elkaar zetten, remblokken erin, leidingen aansluiten en dan het systeem vullen en ontluchten.
Dit werkje is makkelijker met z'n twee!

Succes!

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.823
4.540
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Ik zou geen waterproof schuurpapier nemen maar scotchbrite of een zelfde soort pannenspons van kunststof , dit laat geen krasjes achter.

Wonka

Mega Mijlenmaker
30 okt 2012
1.741
441
83
43
Rotterdam
Type motor
ST1100
Je kunt de groeven ook schoonmaken met een messing borsteltje of een tandenborstel.
En de remzuigers kun je ook weer mooi maken met brasso (tip van een bekende).

Gr William

P

panfiets

Guest
Bij de apotheek kan je 100 ml spuiten kopen. Een stukje slang (slang wat bijvoorbeeld in aquaria worden gebruikt) verbindt je aan de spuitmond en vul de spuit (via de slang) met remvloeistof.
Via de ontluchtingsnippel, sluit je het slangetje op aan, kan je na revisie het remsysteem weer voorzien van remvloeistof.
Nippel één of twee slagen opendraaien en de spuit legen, nippel dicht draaien. Dit herhaal je tot dat het systeem vol zit. Laat iemand boven meekijken of de resevoir niet overloopt.
Als laatste moet je nog gaan ontluchten om zeker te zijn dat er geen lucht meer achter is gebleven.

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
245
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
Even snel tussendoor,bussen schuren in de dwarsrichting zo voorkom je dat het alsnog zou kunnen gaan lekken op je schuurkrassen.

Di Capo

3e Versnelling
2 nov 2012
197
7
18
allemaal bedankt voor jullie reacties,ik heb ondertussen contact gehad met Henk(panman 1100) en die komt me helpen om alles weer als nieuw te maken..
gr Martin

4 nov 2012
285
0
0
63
Ja onze Henk staat voor iedereen klaar :!: :!:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.823
4.540
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Aad , er staan gelukkig een heleboel mensen hier klaar voor een ander :D ,

(het M.K.T. bijvoorbeeld)

4 nov 2012
285
0
0
63
Weet ik, maar jij bent het rustigste typje :lol: :lol: :lol:

Michael16061960

Beginnend Bestuurder
31 jan 2017
13
6
3
58
ZWIJNDRECHT
Type motor
ST1100
Remklauwen los en blokken verwijderen.
Bussen zover mogelijk naar buiten drukken, NIET er helemaal uit!!
Systeem aftappen en laten leeglopen, dekseltje reservoir lossen om het aftappen makkelijker te maken.

PAS OP! Remolie is erg agressief voor het lak en kuipwerk!

Klauwen losmaken van de leidingen en uit elkaar halen, bussen voorzichtig met een tang uit de klauw trekken, O-ringen verwijderen en het binnenwerk schoonmaken.
Dit is makkelijk met een Dremel tolletje om in de gleufjes van de ringen te komen.

De bussen reinigen en eventueel met waterproof schuurpapier mooi glad maken.

Nieuwe O-ringen monteren en de bussen terug duwen in de klauw.
Beetje rem olie op de bussen om het monteren makkelijker te maken.

Geheel weer in elkaar zetten, remblokken erin, leidingen aansluiten en dan het systeem vullen en ontluchten.
Dit werkje is makkelijker met z'n twee!

Succes!
bij het ontluchten van de remleiding is dan een remleiding ontluchter noodzakelijk

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
3.979
413
Type motor
Anders
En waarom dan? Die maakt het makkelijker.....
Maar zoals Minibenz schrijft, met 2 man is het prima te doen zonder een ontluchter. Transparant slangetje van de auromaterialenzaak en een dito flesje doen de truc net zo goed. Zou persoonlijk alleen even oppassen met het geheel doorknijpen van de hoofdremcilinders om te voorkomen dat je die lek knijpt op een randje oxidatie oid....

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.322
1.029
413
48
Purmerend
Type motor
ST1300
Je kunt ook akkiwarium slang halen bij de dierenspeciaalzaak.

Verzonden vanaf mijn iPhone

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.088
1.436
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
En daarna een nacht met ingeknepen rem en een elastiek eromheen daarná heb je snoei harde remmen

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

H

Honda

Guest
@elmo Geef je daar garantie op??

Lijkt me beter éénmalig te investeren in een professionelen remontluchter.
Deze (heb ikzelf) is toepasbaar voor alle motorfietsremsystemen voorzien van hydraulische remleidingen.

$(KGrHqJ,!i4E1MFUEk0MBNdp7dcF)!~~_12.jpg

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.088
1.436
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Ja daar geef ik garantie op is gewoon natuurkundig iets.

En al dat dure spul pffff.. die slangen worden na verloop van tijd ook broos en hard, gewoon spuit van 1 euro en stukje slang werkt[emoji106]

H

Honda

Guest
Dit werkt alleen goed als je remsysteem luchtdicht is, als je wat oudere leidingen hebt werkt het maar even.
Heeft niets met natuurkundig iets te maken, maar door de constante druk (doordat het remhendel vast staat met een tiewrap/plakband/touw) gaan de luchtbelletjes terug je reservoir in.
Daarnaast het Honda DCBS is zonder een vacuüm bleeder niet goed te verversen.

Laatst bewerkt door een moderator:

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.088
1.436
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Heeft niets te maken met natuurkundig iets te maken,maar door de constante druk gaan de luchtbelletjes weer terug het reservoir in......................
Wat is het dan "origami" met remolie[emoji4]

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.481
2.011
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
100% Natuurkunde! ;)

Gas stroomt van een hoge druk naar een lage druk, omdat de gasmoleculen allemaal dezelfde lading hebben en elkaar dus afstoten. Als er op de ene plek dus minder gasmoleculen zijn dan op een andere zal die plek al rap worden opgevuld. Daarom zul je, als je een ballon opblaast, altijd een ronding krijgen - het gas zal niet 'op een hoopje' onderin de ballon gaan liggen zoals bij een ballon met water erin, maar zich verspreiden. Doordat de gasmoleculen vrij kunnen bewegen ten opzichte van elkaar zoeken ze dus een stabiele situatie op waar ze aan alle kanten even hard door hun buren worden weggedrukt.

Als je het remsysteem onder druk zet (door in de remhendel te knijpen en deze vast te zetten met bijvoorbeeld een postelastiek) dan zullen de gasbellen in het remsysteem dus óók onder druk staan. De Wet van Pascal zegt: "Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten." De druk die de remvloeistof op het remsysteem (en dus ook op de gasbellen daarin) uitoefent is dus in het hele remsysteem gelijk.

De enige plaats waar die belletjes dus naartoe kunnen waar de druk lager is is in het reservoir - dat komt tenslotte niet onder druk te staan als je remt. Dus 'trekken' de gasbelletjes daarheen en wordt je remsysteem ontlucht.